مدارها و انواع سیم کشی ساختمان

انواع کابل کشی و سیم کشی ساختمان

انواع سیم کشی ساختمان

 اجرای انواع سیم کشی ساختمان معمولاً به دو صورت کلی توکار و روکار انجام می شود.

  • سیم کشی توکار

در سیم کشی توکار هم می توان از سیم های مخصوص و مجهز به چند لایه عایق، به طور مستقیم در زیر گچ استفاده کرد (سیم های زیر گچی) و هم می توان لوله های خرطومی و PVC مخصوصی را در زیر گچ کار گذاشت و به کمک فنر مخصوص سیم کشی، سیم های برق را درون آن ها کار گذاشت.

  • سیم کشی روکار

در سیم کشی روکار نیز هم می توان سیم ها را به طور مستقیم و هم می توان از داخل لوله عبور داد و با بست های مخصوص مهار نمود. عمده مدارهای الکتریکی در ساختمان از اتصال پریزها، کلیدها و لامپ ها به یکدیگر و به منابع تغذیه، شکل می گیرند. 

در اجرای سیم کشی ساختمان ، نوع، کاربرد و ماهیت دیوارها و نحوه دسترسی به سیم ها و تنش های مکانیکی در حین نصب با بهره برداری بسیار مهم است.

در ساختمان های مسکونی به دلیل رفت و آمد افراد غیرمتخصص سیم ها در دسترس نیستند و از لوله ها و یا داکت ها عبور داده می شوند، البته باید توجه کرد که زمان اجرای سیم کشی ساختمان، در مرحله نازک کاری است و نباید دقیقا بعد از لوله کشی برق، اجرا شود، زیرا امکان دارد در زمان پوشش، لوله های توکار آسیب دیده و پیمانکار برق متوجه نشده باشد. بنابراین تعویض سیم در آینده امکان پذیر نخواهد بود.

اجرای سیم کشی ساختمان
اجرای سیم کشی ساختمان

نقشه مدار الکتریکی

انواع نقشه برق معمولاً به دو صورت ترسیم می شود: شمای حقیقی و شمای فنی مدار. در این نقشه اتصال کلیه سیم های رابط به کلیدها و اجزاء مدار نشان داده می شود. شمای فنی یا نقشه سیم کشی، یک نقشه ساده تک خطی است که تعداد مسیرها و لوله ها و تعداد سیم های درون لوله و اجزاء مدار را نشان می دهد. 

سیم کشی مدار روشنایی و پریز ساختمان

  1.  اولین مرحله در سیم کشی، انتخاب نوع، سطح مقطع و رنگ بندی کابل و سیم است. بر اساس نقشه تأیید شده نظام مهندسی و با توجه به جداول مربوطه سیم و کابل انتخاب می شود.
  2. برای سیم کشی روشنایی و پریز سیم نول و هادی حفاظتی هر خط باید به طور مجزا اجرا شود و استفاده از یک نول و هادی حفاظتی مشترک برای مدارهای مختلف مجاز نخواهد بود. بنابراین برای سیم کشی تک فاز باید سه رشته سیم (فاز، نول و هادی حفاظتی) استفاده شود.
  3. تمامی سیم هایی که در داخل لوله های برق قرار می گیرد باید روکش دار، یک تکه و بدون زنگ زدگی باشد و رنگ بندی آنها نیز رعایت شود.
  4. تمامی مدارهای نهایی روشنایی و پریز، برای اتصال به بدنه هادی چراغ ها یا کنتاکت حفاظتی پریزها (بر حسب مورد) باید شامل هادی حفاظتی باشد.
  5. حداقل سطح مقطع برای پریز ۲٫۵ میلی مترمربع و برای روشنایی ۱٫۵ میلی متر مربع باشد.
  6. هنگام نصب یا کشیدن سیم ها به داخل لوله ها، بهتر است تنش و کشش بر هادی ها وارد شود و نه بر پوشش آنها.
  7. در سیم کشی ها باید تا مقطع ۱۰ میلی متر مربع از سیم های مسی نوع تک مفتولی با عایق بندی پی وی سی استفاده شود، و از این مقطع به بالا سیم ها می توانند چند مفتولی باشند. استفاده از سیم های افشان در مواردی که انجام بعضی از قسمت های سیم کشی به طور استثنایی مشکل باشد، مجاز خواهد بود. در صورت استفاده از سیم های افشان، سر سیم (وایرشو) زدن الزامی است.

طبق مقررات ملی ساختمان، حداکثر تعداد نقاط روشنایی که هر مدار روشنایی مجاز است تغذیه کند، ۱۲ نقطه است.

مدارهای مختص تغذیه چراغ و نقاط روشنایی، نباید پریز یا وسایل دیگر (به جز یک یا دو فن تهویه و موتور کوچک با مجموع توان زیر ۱۰۰ وات) را تغذیه کند.

سیم کشی روشنایی و پریز ساختمان
سیم کشی روشنایی و پریز ساختمان

سیم کشی پریزهای برق ساختمان

به طور معمول برای سیم کشی پریزها از دو نوع سیستم شعاعی و حلقوی (رینگ) استفاده می شود.

سیستم سیم کشی پریز به صورت شعاعی

در این نوع سیستم هادی های برق دار فاز و نول و هادی حفاظتی ارت به ترتیب وارد پریز اول و از پریز اول به پریز دوم و به همین ترتیب الی آخر متصل خواهند شد. در این روش نباید از یک پریز بیش از یک مسیر خروجی دریافت کرد.

مدار-سیم-کشی-پریز-به-صورت-شعاعی

سیستم سیم کشی پریز به صورت حلقوی

در صورتی که در سیم کشی شعاعی، انتهای هادی ترمینال پریز آخر را مجدد به ابتدای آن و در نتیجه به فیوز اتصال دهند، سیم بندی حلقوی ایجاد می شود.

در این حالت مسیر الکتریکی، کاهش (مسیر سیم افزایش)، ظرفیت جریان دهی سیم کشی، افزایش  و امکان قطعی مدار به نصف کاهش خواهد یافت.

مدار-سیم-کشی-پریز-به-صورت-حلقوی

مدار سیم کشی روشنایی با استفاده از کلید تبدیل و کلید صلیبی

در تصویر زیر مدار سیم کشی کنترل روشنایی از سه نقطه با استفاده از دو کلید تبدیل و یک کلید صلیبی را مشاهده می کنید.

مدار-سیم-کشی-کنترل-روشنایی-با-کلید-تبدیل-و-کلید-صلیبیسیم کشی کلید تبدیل در راه پله 

در تصاویر زیز نحوه سیم کشی کلید تبدیل در راه پله ساختمان را مشاهده می کنید.

سیم-کشی-کلید-تبدیل-در-راه پله

دیاگرام-سیم کشی-کلید-تبدیل

مدار سیم کشی لامپ فلورسنت

مدار-سیم کشی-لامپ-فلورسنت

سایز سیم های مورد استفاده در ساختمان

حداقل سطح مقطع هادی های مدار در ساختمان به شرح زیر است:

  • سطح مقطع هادی مسی برای سیستم نیرو از جمله سیستم تغذیه اعلام حریق، کولر، فن کویل و آیفون، ۱/۵ میلی متر مربع است.
  • سطح مقطع هادی مسی برای سیستم روشنایی، ۱/۵ میلی متر مربع است.
  • سطح مقطع هادی مسی برای پریز ها، ۲/۵ میلی متر مربع است.
  • سطح مقطع هادی مسی برای سیستم کنترل نیرو (داخل تابلو)، ۱ میلی متر مربع است.
  • سطح مقطع هادی مسی برای سیستم ارسال علائم و سایر مدارهای کنترل، ۰/۵ میلی متر مربع است.

تخلف در سیم کشی روشنایی و پریز 

  • خط پریز و روشنایی به صورت مشترک

   در این حالت اکثراً از سیم با سطح مقطع ۲٫۵ برای تغذیه پریز و روشنایی به صورت مشترک استفاده می شود. این تخلف بیشتر در خطوط آشپزخانه، سرویس بهداشتی، حمام و یا پریزهای هم سطح روشنایی اتفاق می افتد.

نحوه شناسایی خطر پریز و روشنایی مشترک

   ابتدا لامپ ها را روشن کنید و در پریزها یک وسیله مانند لامپ، سشوار و غیره قرار دهید. در صورت قطع کلید مینیاتوری مربوط به روشنایی یا پریز، تمام آن خط بی برق می شود. به عبارت دیگر همزمان مصرف کننده پریز و چراغ خاموش می شود.

  • هادی حفاظتی و نول مشترک

   در این حالت اکثراً دو سیم با سطح مقطع ۲٫۵ برای سیم نول و هادی حفاظتی و دو عدد فاز کشیده می شود و یکی از فازها برای خط روشنایی و فاز دیگر برای خط پریز در نظر گرفته می شود. استفاده از یک نول مشترک برای مدارهای با حفاظت مستقل ممنوع است. استفاده از ارت مشترک بهتر است اجرا نشود، ولی اجرای ارت مشترک ممنوعیت ندارد.

نحوه شناسایی استفاده از نول مشترک

   در صورتی که در لوله های تابلوی واحد (تابلوی مینیاتوری) ۴ یا ۵ رشته سیم وجود داشته باشد به احتمال زیاد در حالت اول از نول و هادی حفاظتی مشترک و در حالت دوم از نول مشترک استفاده شده است.  توجه  شود برای مشخص نشدن این عیب امکان دارد از سیم نول انشعابی جهت سیم نول دیگر گرفته شود تا در تابلو مشخص نباشد. در این حالت حتما باید سیم را کشید تا در صورت اتصالی، باز شود.

  • نول کمکی

 در کناف از نول کمکی پریز استفاده می کنند. در این حالت نول پریز را به روشنایی وصل می کنند.

نحوه شناسایی نول کمکی

   در صورتی که سطح مقطع سیم در مکان نصب چراغ به عنوان مثال ۲٫۵ میلی متر مربع باشد و سطح مقطع فاز آن ۱٫۵ میلی متر مربع باشد. احتمالاً از نول پریز استفاده شده است.

سیم کشی رایزر های ساختمان

   ابتدا یک هادی برای تغذیه هر واحد مسکونی از تابلوی اصلی برق وارد رایزر می شود. سپس هادی از رایزر به سمت واحد مربوطه کشیده می شود. سیم کشی رایزرها در ساختمان های مسکونی گروه الف و ب درون لوله یا سینی کابل صورت می پذیرد. ولی در هر دو صورت باید موارد زیر رعایت شود.

  1. مدارهای مختلف الکتریکی حامل ولتاژهای متفاوت باید از لوله های جداگانه عبور کند. بنابراین هادی های قسمت جریان ضعیف (آنتن، تلفن، آیفون) باید از قسمت تغذیه برق ساختمان مجزا باشد.
  2. در صورتی که ولتاژ کابل های موازی متفاوت باشد؛ حداقل فاصله بین دو کابل مجاور باید ۳۰ سانتی متر باشد. بدیهی است کابل های هم ولتاژ باید در یک گروه نصب گردیده و حداقل فاصله فوق الذکر برای گروه های متفاوت رعایت شود.
  3. حداقل فاصله بین کابل های هم ولتاژ باید به اندازه قطر کابل ضخیم تر مجاور در نظر گرفته شود. فاصله میان دو مدار که دارای کابل های تک رشته ای هستند، باید نزدیک به دو برابر فاصله های محور- محور کابل های تکی در یک مدار باشد.
  4. ترتیب فازها در یک مدار بسیار مهم است. بسته به شمار مدارهای سه فاز، تناسب فازهای پشت سر هم به روال آینه ای زیر پیشنهاد می گردد. RST      TSR      RST      TSR
  5. هادی ها باید یک تکه بوده و از انشعاب دو راهی یا هر اتصال وسط خط خودداری شود. لذا توصیه می شود که هادی های ورودی واحدها قبل از اتصال شینه یک دور و نیم دور خودش تابیده شود که حالت رزرو داشته باشد.
  6. در موقع نصب یا کشیدن کابل بهتر است تنش و کشش بر روی هادی ها وارد شود و نه بر پوشش خارجی آن.
  7. برای خواباندن کابل ها باید از میزان درجه حرارتی که کابل باید تحت آن کشیده شود اطمینان حاصل نمود و میزان درجه حرارت بر حسب جدول مربوطه هر کابل رعایت شود. به عنوان مثال کابل نوع پلاستیکی (P.V.C)  نباید در زمستان که درجه حرارت کمتر از صفر درجه سانتی گراد است کشیده شود. بنابراین می توان از قبل قرقره کابل را برای مدت حداقل ۷۲ ساعت در اتاق یا انباری که دمای آن از ۲۰ درجه سلسیوس کمتر نباشد قرار داد و با استفاده از وسایل مخصوص گرم کردن کابل، آن را گرم نمود و فوراً کابل کشی را انجام داد. بدیهی است که پس از نصب کابل، درجه حرارت محیط می تواند به ۳۰- درجه سانتیگراد هم برسد بدون آنکه به کابل صدمه ای بزند.
آموزش سیم کشی ساختمان
رایزرها و سیم کشی ساختمان

مواردی که در رابطه با کابل ها باید ملاحظه شود:

  1. کابل های درون جعبه کشش با سیم مهار یا مشابه آن محکم می شوند تا بتواند نیروی کشش را تحمل کند.
  2. هنگام نصب کابل ها بر روی سینی کابل، کابل ها باید در نزدیکی محل تغییر جهت، سه راهی یا چهارراهی یا انتهای هر مسیر افقی یا قائم در فواصل مناسب به سینی ها محکم شود.
  3.  در مواردی که کابل از داخل تجهیزات یا تأسیسات فلزی عبور می نماید، محفظه های عبور کابل باید دارای انحناهای لازم با بوشن های مناسب باشد تا از ایجاد خراشیدگی در کابل جلوگیری به عمل آید.
  4. همۀ خم های کابل باید به نحوی انجام شود که هیچ نوع آسیبی به کابل وارد نشود به استثنای مواردی که در مقررات مربوط به کابل به نحوی دیگر ذکر شده باشد. هنگام نصب کابل، برای تأسیسات نصب ثابت شعاع خمش کابل ها نباید از مقادیر جدول زیر کمتر باشد.
 

نوع کابل

حداقل شعاع خمش

۱

کابل با روپوش فلزی (زره-غلاف سربی- هادی های هم مرکز)

r= 9 (D+d)

۲

کابل با روپوش پلاستیکی

r=8 (D+d)

۳

کابل با هادی قطاعی در صورتی که مقطع هادی به فرم قطاع (A) باشد

r= 1.3√A

۴

کابل با غلاف آلومینیومی

r= 5D

۵

کابل با عایق بندی معدنی و غلاف مسی

r= 5D

۶

کابل فاقد هر نوع روپوش فلزی

r=8 (D+d)

D: قطر خارجی کابل

d: قطر هادی بزرگترین رشته کابل

r: حداقل شعاع داخلی هر خم


بیشتر بخوانید: 

اصول طراحی و ساخت تابلو برق

تابلوهای اصلی توزیع برق

تجهیزات برق ساختمان


سیم کشی سرمایش ساختمان

سیستم های سرمایش و گرمایش رایج در ساختمان که نیاز به برق رسانی دارند، عبارتند از:

  1. فن ها و پنکه ها
  2. کولر آبی
  3. ایرواشوها
  4. کولر گازی و اسپلیت
  5. مولتی اسپلیت یا اسپلیت های VRF
  6. داکت اسپلیت یا اسپلیت کانالی
  7. فن کویل زمینی، دیواری، فن کویل کاستی، فن کویل کاستی داکت
  8. چیلر جذبی و تراکمی
  9. زنت

سیم کشی کولر آبی

 متداولترین نوع اجرا در سیستم های تبخیری، کولرهای آبی هستند. معمولاً کولرهای آبی مسکونی و صنعتی از تبخیر مستقیم استفاده می کنند. در این روش، از تابلوی مینیاتوری واحد تا کلید ورود کولر آبی سه رشته سیم با سطح مقطع ۲٫۵ میلی متر مربع کشیده می شود و از کلید کولر تا کولر هر واحد یک کابل ۵×۲٫۵ استفاده شود. کابل ۵ رشته شامل دور تند، دور کند، پمپ، نول و حفاظت است. در بسیاری از مواقع به اشتباه برای کولر کابل ۴×۲٫۵ کشیده می شود. در این حالت هادی حفاظتی کشیده نشده است که خلاف مقررات ملی ساختمان است. جهت رفع این مشکل اصولی ترین روش، تغییر کابل است که در برخی موارد امکان پذیر نیست. در این حالت دو روش زیر پیشنهاد می شود:۱- بدنه کولرها به هم وصل و هادی حفاظتی آخرین بدنه به شینه زمین تابلو آسانسور وصل می شود. عیب این روش این است که اگر کولر یکی از واحدها به هر دلیلی از مدار خارج شود (تعمیر یا جابه جایی)، سیستم اتصال زمین مابقی کولرها قطع می شود. ۲-یک تابلو در پشت بام قرار داده و شینه اتصال زمین در آن نصب و تمام اتصالات بدنه به آن متصل می شود. سپس از شینه مذکور یک سیم به شینه اتصال زمین تابلو آسانسور کشیده می شود.

  1. بدنه کولرها به هم وصل و هادی حفاظتی آخرین بدنه به شینه زمین تابلو آسانسور وصل می شود. عیب این روش این است که اگر کولر یکی از واحدها به هر دلیلی از مدار خارج شود (تعمیر یا جابه جایی)، سیستم اتصال زمین مابقی کولرها قطع می شود.
  2. یک تابلو در پشت بام قرار داده و شینه اتصال زمین در آن نصب و تمام اتصالات بدنه به آن متصل می شود. سپس از شینه مذکور یک سیم به شینه اتصال زمین تابلو آسانسور کشیده می شود.

کولر گازی و اسپلیت

 اگر کولرهای گازی یک تکه باشد، معمولاً سه رشته سیم با حداقل سطح مقطع ۲٫۵ میلی متر مربع استفاده می شود. اما در کولرهای دو تکه بین یونیت داخلی و کندانسور یک سری سیم های ارتباطی وجود دارد که سطح مقطع پایینی دارند و معمولاً توسط شرکت سازنده تعیین می شود. از تابلو جهت تغذیه یونیت داخلی، سه رشته (در صورت سه فاز بودن ۵ رشته) کشیده می شود. سطح مقطع سیم مصرفی به نوع کولر و شرکت سازنده آن برمی گردد و باید متناسب و با سطح مقطعی بالاتر از توان مصرفی کولر انتخاب می شود.

دیاگرام-سیم کشی-کولر-گازی

تجهیزات سیم کشی در ساختمان

تجهیزات سیم کشی ساختمان مانند کلید، پریز، شستی، جعبه تقسیم و … با توجه به مشخصات و شرایط محیط انتخاب می شوند و دقت به درجه حفاظت این تجهیزات بر اساس شرایط محیطی ضروری است. ولتاژ نامی تجهیزات باید با ولتاژ شبکه برق هماهنگ باشد. جریان نامی کلید و وسایل حفاظتی مثل کلید مینیاتوری باید برابر یا بیشتر از جریان باری که قرار است کلید قطع کند، باشد.

جریان نامی کلید مینیاتوری برای بارهای مانند روشنایی (لامپ رشته و نظایر آن) برابر با جریان مصرفی بار در نظر گرفته شود. برای سیستم روشنایی کلید مینیاتوری تیپ B در نظر گرفته می شود.

کلید-مینیاتوری-اشنایدر-تجهیزات-برق-ساختمان
کلید مینیاتوری تک پل اشنایدر الکتریک

به منظور آشنایی بیشتر با انواع و ویژگی های کلیدهای مینیاتوری اشنایدر الکتریک اینجا کلیک کنید.


جریان نامی کلید مینیاتوری برای بارهای با ضریب قدرت راکتیو مانند موتورها، ۱/۲۵ برابر جریان بار مصرفی در نظر گرفته می شود. برای موتورها از کلید مینیاتوری تیپ C استفاده می شود.

جریان نامی وسیله حفاظتی یا کلید مینیاتوری برای بارهای با ضریب قدرت خازنی مثل لامپ های تخلیه در گاز نظیر لامپ های فلورسنت، گازی، بخار سدیم، متال هالید و … که همراه خازن های تصحیح ضریب قدرت و موتورهای با راه اندازی خازنی هستند، باید ۲ برابر جریان مصرفی بار در نظر گرفته شود.

سیم کشی تابلو اصلی (تابلو کنتور) MDP

کابل برق پس از ورود به داخل ساختمان ابتدا وارد تابلو کنتور می شود.

تعداد کنتورها به تعداد واحدهای مسکونی، تجاری و مصرف مشاعات تعیین می شود. تابلو اصلی در ورودی ساختمان قرار می گیرد.

کابل برق ورودی این تابلو ۱۶+۳۵*۳ است. تعیین سطح مقطع کابل خروجی این تابلو بر عهده طراح است و با توجه به دیماند مصرفی مشترک و افت ولتاژ مجاز محاسبه می شود.


 اطلاعات بیشتر در زمینه مدارها و سیم کشی در انواع تابلو برق ساختمان را اینجا بخوانید.


سیم کشی تابلو مشاعات

برای مصارف اشتراکی مانند روشنایی راه پله، پارکینگ، آیفون، آنتن مرکزی، آسانسور، شوفاژ و … تابلوی جداگانه در نظر گرفته می شود.

کلید نشتی جریان (محافظ جان) بهتر است در تابلو کنتور اصلی (با هماهنگی با شرکت توزیع برق) قرار گیرد. در غیر این صورت کلید نشتی جریان (RCD) باید در ورودی تابلو مشاعات و بعد از کلید اصلی قرار گیرد.

کلید-محافظ-جان-یا-نشتی-جریان-در-تابلو-کنتور
کلید محافظ جان اشنایدر الکتریک

به منظور آشنایی بیشتر با انواع و ویژگی های کلیدهای نشتی جریان اشنایدر الکتریک این جا کلیک کنید.


برق ورودی این تابلو توسط یک کابل ۱۰*۵  تأمین می شود. تابلو مشاعات (اشتراکی) به وسیله سیم با سطح مقطع  ۱۰mm به جعبه اتصال آزمایش سیستم اتصال زمین متصل می شود. در این نقشه نوع و سایز سیم ها و لوله های عبور آن ها و نوع کلیدهای مینیاتوری مشخص می شود. هم چنین چند خط به عنوان ذخیره در این تابلو تغذیه می شوند.

سیم کشی تابلو تقسیم واحدها

تغذیه همه مدارهای روشنایی، پریز و مصارفی مانند ماشین لباس شویی، ماشین ظرف شویی و … که نیاز به فیدر اختصاصی دارند، از طریق تابلو تقسیم واحدها (DP)، تأمین می شود. حداقل مدار روشنایی در واحدهای مسکونی دو مدار است.

همان طور که قبلاً اشاره شد بهتر است کلید نشتی جریان (RCD) در تابلو کنتور قرار گیرد، در غیر این صورت باید در ورودی تابلو تقسیم واحدها و بعد از کلید اصلی قرار گیرد. مصرف کننده های عمده باید از مدار مستقل تغذیه شوند.

سیم کشی-تابلو-توزیع-واحد-و-مدارهای-متصل-به-آن


بیشتر بخوانید:

معرفی انواع سیم و کابل

انواع ترمینال وایرشو کابلشو

کابل کشی زمینی و صنعتی

انواع نقشه های برق ساختمان

انواع کلید و پریز 

عوامل مؤثر در انتخاب نوع سیم و کابل

شناسایی سیم و کابل و استاندارد کابل ها

 عیب یابی کابل

در صورتی که سوالی در خصوص مطالب بیان شده دارید می توانید در قسمت نظرات از ما بپرسید یا با ارائه پیشنهادات خود، ما را در بالا بردن کیفیت مقالات یاری کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۹ رای

سوالات متداول

مراحل سیم کشی مدار روشنایی و پریز ساختمان چیست؟

 اولین مرحله در سیم کشی، انتخاب نوع، سطح مقطع و رنگ بندی کابل و سیم است. بر اساس نقشه تأیید شده نظام مهندسی و با توجه به جداول مربوطه سیم و کابل انتخاب می شود. برای سیم کشی روشنایی و پریز سیم نول و هادی حفاظتی هر خط باید به طور مجزا اجرا شود و استفاده از یک نول و هادی حفاظتی مشترک برای مدارهای مختلف مجاز نخواهد بود. بنابراین برای سیم کشی تک فاز باید سه رشته سیم (فاز، نول و هادی حفاظتی) استفاده شود. تمامی سیم هایی که در داخل لوله های برق قرار می گیرد باید روکش دار، یک تکه و بدون زنگ زدگی باشد و رنگ بندی آنها نیز رعایت شود. تمامی مدارهای نهایی روشنایی و پریز، برای اتصال به بدنه هادی چراغ ها یا کنتاکت حفاظتی پریزها (بر حسب مورد) باید شامل هادی حفاظتی باشد. حداقل سطح مقطع برای پریز ۲٫۵ میلی مترمربع و برای روشنایی ۱٫۵ میلی متر مربع باشد. هنگام نصب یا کشیدن سیم ها به داخل لوله ها، بهتر است تنش و کشش بر هادی ها وارد شود و نه بر پوشش آنها. در سیم کشی ها باید تا مقطع ۱۰ میلی متر مربع از سیم های مسی نوع تک مفتولی با عایق بندی پی وی سی استفاده شود، و از این مقطع به بالا سیم ها می توانند چند مفتولی باشند. استفاده از سیم های افشان در مواردی که انجام بعضی از قسمت های سیم کشی به طور استثنایی مشکل باشد، مجاز خواهد بود. در صورت استفاده از سیم های افشان، سر سیم (وایرشو) زدن الزامی است.

سیم کشی کولر آبی چگونه انجام می شود؟

 متداولترین نوع اجرا در سیستم های تبخیری، کولرهای آبی هستند. معمولاً کولرهای آبی مسکونی و صنعتی از تبخیر مستقیم استفاده می کنند. در این روش، از تابلوی مینیاتوری واحد تا کلید ورود کولر آبی سه رشته سیم با سطح مقطع ۲٫۵ میلی متر مربع کشیده می شود و از کلید کولر تا کولر هر واحد یک کابل ۵×۲٫۵ استفاده شود. کابل ۵ رشته شامل دور تند، دور کند، پمپ، نول و حفاظت است. در بسیاری از مواقع به اشتباه برای کولر کابل ۴×۲٫۵ کشیده می شود. در این حالت هادی حفاظتی کشیده نشده است که خلاف مقررات ملی ساختمان است. جهت رفع این مشکل اصولی ترین روش، تغییر کابل است که در برخی موارد امکان پذیر نیست. در این حالت دو روش زیر پیشنهاد می شود:1- بدنه کولرها به هم وصل و هادی حفاظتی آخرین بدنه به شینه زمین تابلو آسانسور وصل می شود. عیب این روش این است که اگر کولر یکی از واحدها به هر دلیلی از مدار خارج شود (تعمیر یا جابه جایی)، سیستم اتصال زمین مابقی کولرها قطع می شود. 2-یک تابلو در پشت بام قرار داده و شینه اتصال زمین در آن نصب و تمام اتصالات بدنه به آن متصل می شود. سپس از شینه مذکور یک سیم به شینه اتصال زمین تابلو آسانسور کشیده می شود.

‫۵ دیدگاه ها

  1. درود و خداقوت خدمت شما استاد بزرگوار
    ضمن سپاس فراوان از زحمات و خدمات شما باید این رو از صمیم قلب عرض کنم
    که این مجموعه و سایت رو میتونم به عنوان کامل ترین ، پر محتوا ترین و در کل جزو بهترین ها در این زمینه اعلام کنم .
    شما بینظیر ترین موارد شامل : مطالب جالب ، نکته های مهم ، سادگی و خلاصه بودن نوشتار و قابل فهم آسان رو ارائه نموده اید .
    امیدوارم همیشه موفق و سربلند باشید و ادامه بدید فعالیت فوق العاده خودتون رو .
    🙏

  2. سلام از کانال تان که برای ما خدمات می کنید تشکر من از افغانستان هستم شما می‌دانید یک تحولات عظیمی به وجود آمد و من خودم کار برق ساختمان را می کنم ولی در بعضی قسمت مشکل دارم مثلا در سیستم سیم کشی انترنت و ضد حریق ساختمان ها . از جناب شما خواهشمندم که با در این عرصه کمک مان کنید و برایم بفرستید تشکر.

  3. سلام منظور از سیستم روشنایی سه مداره یا بیشتر چیه؟همینطور تعداد مدار پریز دومداره یا سه مداره یابیشتر یعنی چه؟

  4. سلام سوالی ذهن منو به خود مشغول کرده؟؟ منظور از سیم روشنایی 3 در 1/5چیست؟؟ آیا برای روشنایی باید از 3 رشته سیم(فاز _نول _ارت) 1/5استفاده کنیم؟؟ مگر سرپیچ وکلید های ارت دار بازار موجود هس؟؟ طریقه سیم کشی با کلید ارت دار چگونه هس؟؟ ممنون؟؟؟؟؟؟

    1. سلام
      در ساختمان های جدید، وجود سیستم ارت ضروری و اجتناب ناپذیر است. پریزهای جدید هم همگی اتصال ارت دارند، فاز و نول را به صورت دو سوراخ یا روزنه در پریز می توان مشاهده نمود و ارت به صورت دو زایده فنر مانند در بالا و پایین پریز مشخص است. سیم ارت هم از داخل پریز به دو زائده متصل می شود و نهایتاً به چاه ارت منتهی می شود. پس از سیم 3*1.5 برای راه اندازی سیستم روشنایی می توان بهره برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا