مهم ترین تجهیزات برق ساختمان

معرفی تجهیزات کاربردی برق ساختمان

پریز و نحوه اتصال آن در مدار

 برای ارتباط وسایل برقی خانگی یا صنعتی به منبع انرژی الکتریکی از پریز استفاده می شود. پریز از یک محفظۀ کائوچوئی، پلاستیکی یا باکالیت و دو لولۀ شکاف دار که خاصیت فلزی دارد و به دو عدد پیچ وصل می شود، تشکیل شده است. در پریز سیم های فاز و نول  هر کدام به یکی از این پیچ ها وصل است. پریزهای ارت دار دارای سه پیچ برای اتصال سیم هستند که سیم ارت به پیچ سوم که معمولاً با علامت مشخص است، متصل می شود. ولتاژ اسمی تجهیزات برقی مثل کلید و پریز و … باید با ولتاژ اسمی سیستم برق هماهنگی داشته باشد.

  پریز از نظر تعداد فاز به دو دستۀ تک فاز و سه فاز و از نظر نحوۀ نصب به انواع توکار، روکار و سیار تقسیم می شود. همچنین پریزها از نظر حفاظت به دو نوع ساده و با اتصال زمین (شوکو، ارت دار، با کنتاکت محافظ) قابل تقسیم هستند. پریزهای با اتصال زمین برای اتصال بدنه وسایل الکتریکی متحرکی مانند یخچال، لباسشویی، اطو و مانند آن ها به زمین و جلوگیری از بروز برق گرفتگی در افراد به کار می روند.

پریز-و-نحوه-اتصال-آن-در-مدار

نکته

  • در سیم کشی برق ساختمان جریان نامی پریزهای تک فاز باید حداقل ۱۶ آمپر و ساختمان آن ها به شکلی باشد که وصل دو شاخه های دو پل معمولی، بدون اتصال به هادی حفاظتی به آن ها امکان پذیر نباشد در حالی که باید بتوان دو شاخه های مخصوص لوازم دارای عایق بندی مضاعف ( کلاس II) را که به هادی حفاظتی احتیاج ندارند به آن ها وصل کرد.
  • جریان نامی پریزهای سه فاز باید حداقل ۱۶ آمپر و دارای یک یا دو اتصال اضافی برای وصل هادی حفاظتی یا هادی های حفاظتی و خنثی باشد. در صورتی که پریز های سه فاز دارای یک اتصال اضافی باشند، این اتصال باید فقط برای وصل به هادی حفاظتی استفاده شود.

  پریز باید به گونه ای ساخته شود که قبل از وصل سیم های تغذیه کننده دستگاه به پریز، بدنۀ دستگاه به تیغۀ اتصال زمین پریز وصل شود و در زمان قطع دستگاه، ابتدا سیم های تغذیه کننده دستگاه از پریز جدا شوند و پس از آن ارتباط بدنه دستگاه از تیغه اتصال زمین قطع شود. تقسیم بندی دیگری برای پریزها وجود دارد که بر مبنای درجه محافظت در برابر رطوبت انجام می گیرد و براساس آن، پریزها به سه نوع عمده تقسیم می شوند: پریزهای معمولی، پریزهای حفاظت شده در برابر ترشح آب با درجۀ حفاظت IP44 و پریزهای حفاظت شده در برابر پاشیده شدن آب با فشار، با درجه حفاظت IP45 البته بسته به نیاز و محل استفاده، ممکن است پریزهایی با درجه حفاظت بالاتر نیز ساخته شود. 

نکته

  • در سیم کشی برق ساختمان مسکونی، باید برای تغذیه پریزهای آشپزخانه از انشعاب جداگانه ای استفاده شود، همچنین وسایل پرمصرف مانند ماشین لباسشویی، اجاق برقی، کولر گازی و مانند آن ها نیز باید دارای انشعابی جداگانه و فیوز مخصوص به خود باشند. برای حفاظت انشعاب پریزها در برق تک فاز معمولاً از کلید مینیاتوری ۱۶ آمپر استفاده می شود.
  • در اماکن مسکونی، تجاری و اداری، محل نصب پریزهای برق، پریزهای تلفن و پریزهای آنتن مرکزی تلویزیون باید ۳۰ سانتی متر از کف تمام شده ساختمان فاصله داشته باشد. پریزهای برقی که در آشپزخانه، موتورخانه، تعمیرگاه و گاراژ نصب می شوند، باید ۱۱۰ سانتی متر از کف تمام شده، فاصله داشته باشند.
  • جهت متصل نمودن مصرف کننده های برقی به پریز از دو شاخه که به صورت ساده و ارت دار موجود است، استفاده می شود.

در جدول زیر مقاطع گوناگون هادی که در سیم کشی ثابت، برای سیم کشی انشعابات تغذیه کننده پریزها به کار گرفته می شوند، آورده شده است.

                                                                         هادی های موردنیاز در سیم کشی برق ساختمان ثابت با توجه به نوع پریز 

نوع پریز سطح مقطع نامی سیم های مورد نیاز
پریز ثابت ۱۶/۱۰ آمپر و ۲۵۰ ولت ۱/۵ تا ۲/۵ میلیمتر مربع
پریز ثابت ۱۶ آمپر ۳۸۰/۲۵۰ ولت و ۱۶ آمپر ۳۸۰ ولت  ۲/۵ تا ۴ میلیمتر مربع
پریز ثابت ۲۵ آمپر و ۳۸۰ ولت ۲/۵ تا ۱۰ میلیمتر مربع

جعبه تقسیم

جعبه-تقسیم-برق-در-ساختمان

در مدارات الکتریکی، گرفتن انشعابات از سیم های حامل جریان در جعبۀ تقسیم انجام می شود. جعبۀ تقسیم در ابعاد مختلف به صورت روکار و توکار با جنسهای پلاستیکی، چدنی و فلزی ساخته می شود. محل نصب جعبۀ تقسیم باید حداقل ۲٫۵ متر از کف تمام شده یا ۳۰ سانتی متر از سقف ساده، فاصله داشته باشد و کابل ها با استفاده از انواع گلند به جعبه تقسیم وارد شوند.

محافظ-جان-ترکیبی-اشنایدر-الکتریک
محافظ جان ترکیبی اشنایدر

در صورتی که محفظه های تجهیزات ( مثل جعبه تقسیم پشت کلید، پریز و… ) از جنس هادی یا فلزی باشند باید مانند سایر بدنه های هادی در نظر گرفته شوند و به آن ها هادی حفاظتی متصل شود. درجعبۀ تقسیم برای حفاظت از جان افراد حتماً باید از محافظ جان استفاده نمود. 

محافظ جان بر اساس حساسیت خود به دو نوع خانگی (تک فاز) و صنعتی (سه فاز) تقسیم می شود و علاوه بر حفاظت افراد در مقابل تماس مستقیم و یا غیر مستقیم برق، با جلوگیری از نشتی جریان در حفاظت دستگاه ها و تجهیزات صنعتی مؤثر است. کلید محافظ جان به دو دسته کلی زیر تقسیم می شود:

  • محافظت انسان در برابر تماس مستقیم با قطعات الکتریکی (۳۰ میلی آمپر)
  • محافظت قطعات الکتریکی در برابر خطر آتش سوزی (۳۰۰ میلی آمپر)
محافظ-جان-اشنایدر-الکتریک
محافظ جان اشنایدر در تابلو برق

انواع کلید اتوماتیک

در تابلوی برق ساختمان با توجه به نیاز مصرف کنندگان انواع کلید اتوماتیک نظیر کلید مینیاتوری و کلید کمپکت برای حفاظت از مدار استفاده می شود و کلیدهای حرارتی و مغناطیسی نظیر بی متال و کنتاکتور برای جلوگیری جریان اضافه بار و کنترل و فرمان مدار، در تابلوهای برق ساختمان کاربرد دارد. در ادامه انواع کلید اتوماتیک پرکاربرد در ساختمان را معرفی می کنیم.

کلید مینیاتوری

کلید مینیاتوری در مدار با جریان پایین و یا در تابلوهای روشنایی و تابلوهای توزیع با توان کم برای حفاظت مدار کنترل و فرمان در تأسیسات برقی استفاده می شود و در صورت به وجود آمدن اشکالی در مدار به طور خودکار مدار را قطع می کند و در نتیجه از وسایل و سیم کشی محافظت می نماید. فیوزها و کلیدهای مینیاتوری در جریان های نامی استاندارد ۱، ۲، ۴، ۶، ۱۰، ۱۶، ۲۰، ۲۵، ۳۰، ۳۵، ۴۰، ۴۵، ۵۰، ۶۳ آمپر موجود است. کلید ها و فیوزهای جریان کم ۱ تا ۱۰ آمپر عمدتاً برای حفاظت مدار های کوچک به کار می روند. 

انواع-کلید-مینیاتوری-اشنایدر-الکتریک
 انواع کلید مینیاتوری اشنایدر الکتریک

کلید اتوماتیک

کلید اتوماتیک اشنایدر یا کلید کمپکت (Circuit Breaker) از انواع کلیدهای الکترومکانیکی فشار ضعیف است که وظیفۀ قطع یا وصل مدار الکتریکی را برعهده دارد. کلید اتوماتیک اشنایدر می تواند جریان نامی و جریان اتصال کوتاه و اضافه بار را قطع و وصل کند. این وسیله در بارهای اضافی از پیش تعیین شده بدون آسیب رساندن به کلید، مدار را قطع می کند. بنابراین کلید قطع مدار وسیله ای است ترکیبی که از یک کلید قطع و یک وسیلۀ حفاظت جریان اضافی تشکیل شده است. عملکرد آن مشابه ترکیب کلید معمولی همراه با فیوز است. همچنین کلیدهای اتوماتیک می توانند حفاظت اتصال به زمین، حفاظت موتوری و حفاظت ژنراتوری را با استفاده از رله های میکرولوجیک تعبیه شده داخل کلید انجام دهند.

    کنتاکتور اشنایدر الکتریک یک کلید مغناطیسی است که برای قطع و وصل مدار، کنترل و فرمان مدارهای الکتریکی مورد استفاده قرار می گیرد. این کلید از دو هسته به شکل E یا U که یکی ثابت و دیگری متحرک است تشکیل شده است که با یک فنر از هم جدا شده اند. در میان هسته ثابت، یک بوبین یا سیم پیچ قرار دارد. وقتی بوبین برقدار می شود، در هستۀ ثابت، نیرو الکترومغناطیسی القا می شود با استفاده از خاصیت مغناطیسی، نیروی کششی فنر را خنثی می کند و هستۀ متحرک به هسته ثابت نزدیک می شود و سبب می شود که کنتاکت ها به یکدیگر متصل شوند. به عبارت دیگر این عمل باعث می شود که کنتاکت های اصلی کنتاکتور اشنایدر بسته شود و کنتاکت های فرعی کنتاکتور تغییر حالت دهند. یعنی کنتاکت های بسته، باز و  کنتاکت های بار، بسته می شود.

کنتاکتور-سری-D-اشنایدر-الکتریک
 کنتاکتور سری D اشنایدر الکتریک

رله بی متال

بی متال اشنایدر یا رلۀ بی متال اشنایدر برای حفاظت از موتور الکتریکی در مقابل اضافه بار استفاده می شود و به کنتاکتور متصل است. عملکرد بی متال اشنایدر به این صورت است که اگر جریانی بیش از حد جریان تنظیم شده روی بی متال از آن عبور کند، عمل کرده و مسیر جریان را قطع می کند.

بی-متال-سری-D-اشنایدر-الکتریک
بی متال سری D اشنایدر

در واقع رله به المان حرارتی مجهز است و زمانیکه جریان بار اسمی برقرار می شود درجه حرارت المان حدود قابل قبولی دارد (به طور معمول ۴۰ درجه سانتی گراد). در صورت افزایش جریان تا بیش از مقدار اسمی و تولید حرارت در المان حرارتی، درجه حرارت از مقدار تنظیم رله تجاوز نموده و رله عمل می کند.

انواع کلیدها در سیم کشی برق ساختمان

به طور کلی کلیدها وسایلی هستند که وظیفۀ وصل یا قطع ارتباط الکتریکی بین مصرف کننده و شبکه برق را بر عهده دارند. این وسایل در مدار به صورت سری در مسیر عبور جریان (در مسیر سیم های فاز) قرار می گیرند و دارای بدنۀ عایق و یک دکمه جهت وصل و قطع هستند. عمده ترین کلیدهایی که در مدارات روشنائی مورد استفاده قرار می گیرند، کلیدهای یک پل، دو پل، تبدیل، صلیبی و شستی است.

هیچ گاه نباید بر سر راه سیم نول کلید قرار داد، به عبارت دیگر، کلید هیچ گاه نباید سیم نول را قطع و وصل نماید بلکه سیم نول در کلیه مدارها، باید مستقیماً به تجهیزات وصل شود. برای کاهش خطر برق گرفتگی بویژه در سرپیچ لامپ ها، باید نول را در سر پیچ لامپ، به گونه ای وصل نمود که پایۀ پیچی محیط لامپ به آن اتصال یابد و سیم فاز نیز هادی انتهای لامپ را تغذیه کند. در ادامه به انواع کلید ها در سیم کشی برق ساختمان اشاره خواهدشد.

کلیدها باید برای استفاده در سیستم های جریان متناوب مناسب و قابلیت قطع و وصل سریع را داشته باشند. جریان اسمی کلیدها عموماً باید به صورت زیر باشد:

  • برای بار با ضریب قدرت واحد (لامپ رشته ای) : جریان اسمی کلید برابر جریان مصرف
  • برای بار با ضریب قدرت راکتیو ( موتور) : جریان اسمی ۱٫۲۵ برابر جریان مصرف
  • برای بار با ضریب قدرت خازنی ( کاپاسیتیو) ولامپ های تخلیه در گاز و خازن های تصحیح ضریب قدرت و موتور با راه اندازی خازنی : جریان اسمی ۲ برابر جریان مصرف

کلید تک پل

نقشه حقیقی و فنی کلید یک پل
 شمای فنی و شمای حقیقی کلید تک پل

کلید تک پل برای کنترل قطع و وصل یک یا چند لامپ از یک محل مورد استفاده قرار می گیرد و در دو نوع توکار و روکار ساخته می شود. این کلید دارای دو ترمینال برای نصب سیم است که یکی به عنوان فاز ورودی و دیگری به عنوان فاز خروجی مورد استفاده قرار می گیرد. در بسیاری از موارد می توان پریزها را به کلید یک پل مجهز ساخت و به جای وارد کردن و خارج کردن مرتب دو شاخه از پریز، با استفاده از کلید، جریان برق را در پریز قطع و وصل کرد. در شکل رو به رو نقشه حقیقی و فنی کلید یک پل نشان داده شده است.

کلید دو راهه 

شمای فنی و شمای حقیقی کلید دو پل
   شمای فنی و شمای حقیقی کلید دو راهه

کلید تک پل دو راهه از دو کلید یک پل که در مجاورت هم در درون یک محفظه کائوچویی قرار دارد، تشکیل شده است. این کلید دارای سه پیچ اتصال بوده که یکی از پیچ ها در دو پیچ دیگر مشترک است. سیم فاز ورودی به کلید، به پیچ مشترک متصل می شود و سیم های فاز خروجی از کلید، از دو پیچ غیر مشترک گرفته می شوند که هر یک از این فازها می تواند لامپ های مختلفی را  در مکان های مختلف، به طور جداگانه تغذیه کند. در شکل رو به رو شمای فنی و شمای حقیقی کلید دو راهه را نشان داده شده است. این کلید اصطلاحاً و به اشتباه کلید دو پل هم گفته می شود.

کلید گروهی 

شمای فنی و حقیقی کلید گروهی
          شمای فنی و حقیقی کلید گروهی

کلید گروهی همانند کلید دو راهه از یک پیچ مشترک برای اتصال سیم فاز ورودی و دو پیچ غیر مشترک برای گرفتن دو فاز خروجی مجزا از آن، بهره می گیرد. تفاوتی که این کلید با کلید دو راهه دارد این است که در هر لحظه از زمان تنها می توان یکی از فازهای خروجی آن را مورد استفاده قرار داد. شکل رو به رو شمای فنی و حقیقی کلید گروهی را نشان می دهد.

کلید تبدیل 

علائم اختصاری کلید تبدیل
           شمای فنی و حقیقی کلید تبدیل

کلید تبدیل جهت روشن و خاموش کردن یک یا چند لامپ از دو نقطه مورد استفاده قرار می گیرد. این کلید از نظر شکل ظاهری مانند کلید یک پل است و تنها تفاوت آن با کلید یک پل در این است که این کلید دارای سه ترمینال (پیچ) برای اتصال سیم ها است که یکی از این پیچ ها، پیچ مشترک و دو پیچ دیگر غیر مشترک خواهند بود. شکل رو به رو شمای فنی و حقیقی کلید تبدیل را نشان می دهد.

برای اجرای سیم کشی دو کلید تبدیل در یک بخش از ساختمان، سیم فاز را به پیچ مشترک کلید تبدیل اول اتصال می دهند و پیچ مشترک کلید دیگر را به سر پیچ لامپ ها وصل می کنند، سپس پیچ های غیر مشترک را توسط دو سیم رابط به یکدیگر متصل ساخته و مانند مدارهای قبل، سیم نول را به پیچ دوم سرپیچ لامپ ها وصل می کنند. 

کلید صلیبی

شمای فنی و حقیقی کلید صلیبی
         شمای فنی و حقیقی کلید صلیبی

برای کنترل یک یا چند لامپ از محل های متفاوت (بیش از دو محل) از کلید صلیبی (کراکس) استفاده می شود. این کلید دارای چهار پیچ می باشد که دو پیچ آن ورودی و دو پیچ دیگر به عنوان خروجی در نظر گرفته می شوند. کلید صلیبی که بین دو کلید تبدیل قرار می گیرد دارای کنتاکت هایی است که مانند صلیب، عمل وصل و قطع را انجام می دهند. در شکل رو به رو شمای فنی و حقیقی کلید صلیبی در نقشه برق ساختمان رسم شده است.

نکته

  • کلید صلیبی می تواند به عنوان کلید تبدیل استفاده شود به شرط آنکه از سه پیچ آن استفاده شود.
  • از دیگر کلیدهای قدیمی که مانند کلید تبدیل عمل می کرده می توان به کلید گروهی اشاره کرد. به عبارت دیگر دو خروجی کلید تبدیل اول به دو ورودی کلید صلیبی و دو خروجی کلید صلیبی به دو پیچ کلید تبدیل دوم وصل می شوند.
  • از کلید صلیبی می توان برای کنترل لامپ های مستقر در راه پله های ساختمان های چندین طبقه استفاده کرد. به ازای کنترل لامپ ها از دو محل یک کلید صلیبی اضافه می شود، مثلاً برای کنترل لامپ ها از ۵ نقطه، به سه کلید صلیبی و دو کلید تبدیل نیاز داریم.

کلید شستی

 عملکرد کلید شستی یا فشاری (پوش باتن) شبیه به کلیدهای یک پل است، با این تفاوت که وقتی دست را از روی دکمه آن بر می داریم، کنتاکت های آن به طور اتوماتیک به حالت اولیه خود بر می گردند و مدار قطع می شود. این عمل توسط فنری که زیر دکمه اتصال نصب شده است انجام می شود. این کلیدها بیشتر به عنوان شستی زنگ اخبار به کار می رود.

پوش باتن اشنایدر
           شستی یا پوش باتن اشنایدر

دیمر

 برای کم و زیاد و یا خاموش کردن نور لامپ ها از وسیله ای به نام دیمر استفاده می شود. دیمر که مانند کلید یک پل، با لامپ سری می شود، مانند یک مقاومت متغیر (رئوستا) عمل کرده و به این ترتیب قادر به تنظیم نور لامپ است. علاوه بر این از دیمر برای کنترل سرعت موتور های شفت آزاد مثل پنکه هم استفاده می شود. 

دیمر
                                   دیمر

کلید کولر 

  کلید کولر از یک کلید دو پل و یک کلید تبدیل در یک محفظه پلاستیکی تشکیل شده است. از فاز خروجی یکی از پل ها برای روشن و خاموش کردن پمپ آب استفاده می شود. فاز خروجی پل دیگر علاوه بر اینکه برای روشن و خاموش کردن کولر به کار می رود، برای برق دار نمودن کلید تبدیل و تغییر دهندۀ دورهای تند و کند موتور نیز به کار گرفته می شود. شکل زیر نحوه اتصال کلید کولر به موتور را نشان می دهد.

نحوه اتصال کلید کولر به موتور تک فاز
                           نحوه اتصال و سیم بندی کلید کولر به موتور تک فاز

نکات مربوط به سیم کشی کلید کولر و مدار و سیم کشی کولر گازی را در این مقاله بخوانید.


تایمر

همانطور که می دانیم برای کنترل تعدادی لامپ از چندین محل مانند راهروها و راه پله های ساختمان های چند طبقه می توان از کلید تبدیل و کلید صلیبی استفاده کرد، اما به دلیل از رده خارج شدن کلید صلیبی و برای صرفه جویی در مصرف  انرژی الکتریکی، از تایمر یا رلۀ زمانی که با شستی ها فعال شده و در انواع مختلفی ساخته می شود، استفاده می کنند.

متداولترین تایمر مورد استفاده در ساختمان ها، تایمر سه سیمه است که ۳ ترمینال برای اتصال سیم دارد. دو ترمینال برای ورودی فاز و نول و یک ترمینال مشترک برای شستی ها، لامپ ها و همچنین یک ولوم که می توان زمان روشن ماندن لامپ ها را تغییر داد. مدار الکتریکی تایمر سه سیمه با چهار شستی در شکل زیر به طور دقیق نشان داده شده است.

مدار الکتریکی تایمر سه سیمه با چهار شستی
    مدار الکتریکی تایمر سه سیمه با چهار شستی

سنسور های پرکاربرد در برق ساختمان

سنسور نوری

برای کنترل روشنایی معابر، خیابان ها، پارک ها و محوطه ها از سنسور نوری یا فوتوسل استفاده می شود . این کلید به گونه ای طراحی شده است که تا زمان تابیدن نور به آن، به صورت اتوماتیک کلید داخلی خود را باز نگه می دارد (لامپ ها خاموش) و در هنگام تاریکی هوا یا قطع نور، کلید داخلی خود را وصل می کند تا لامپ های معابر و خیابان ها روشن شوند.

سنسور فوتوالکتریک اشنایدر
           سنسور فوتوالکتریک اشنایدر

هر فتوسل معمولاً دارای سه سیم به رنگ های مشکی، سفید و قرمز است که فاز ورودی به سیم مشکی، نول به سیم سفید و فاز خروجی برای تغذیه لامپ ها به سیم قرمز وصل می شود. سنسور فوتو الکتریک نوعی سنسور نوری است.

سنسور مادون قرمز

   سنسور مادون قرمز غیر فعال در تجهیزات کنترل و ایمنی ساختمان های مسکونی، اداری، تجاری، باغ ها و … به کار گرفته می شود. این سنسورها به گونه ای طراحی شدهاست که نسبت به اشعه مادون قرمز ساطع شده از بدن انسانها و حیواناتی که در فاصله ای مشخص از آنها تردد می کنند، حساس بوده و قادر باشند حضور افراد یا حیوانات در محل های مورد نظر را با ارسال سیگنال و روشن نمودن چراغ یا به صدا در آوردن زنگ اطلاع دهند.

   سنسور مادون قرمز ، به این دلیل غیر فعال نامیده می شود که قادر نیست هیچ گونه اشعه ای از خود منتشر کند. سنسورهای مادون قرمز را می توان به عنوان یک وسیله حفاظتی و به منظور اطلاع از نزدیک شدن افراد، یا ورود غیر مجاز آن ها به محل های خاص، در اطراف خانه های مسکونی، مقابل درهای ورودی و پنجره ها، در محل نگهداری اسناد، اموال و بایگانی ها و مانند آن ها، نصب کرد.

سنسور مادون قرمز
                           سنسور مادون قرمز

  قسمت جلوی این سنسورها با پوششی از جنس پلاستیک پوشیده می شود تا آلودگی بر محدودۀ عملکرد و قدرت تشخیص سنسور، اثری نگذارد. همچنین این تجهیزات را می توان به گونه ای طراحی کرد که ارتباط آنها با بخش صدور آلارم به صورت بی سیم باشد. در برخی موارد می توان این تجهیزات را به دوربین های مدار بسته مجهز ساخت تا پس از تشخیص حضور افراد، نسبت به تصویربرداری از محل اقدام شود.

سیستم دزدگیر 

  عمده ترین اجزای تشکیل دهنده یک سیستم دزدگیر عبارتند از: تابلو، ریموت کنترل، سنسورها و آژیر. در تابلوهای دزدگیر معمولا شش زون یا بخش با عناوین Full ،Shock ،Chime ، Tamper ، Part و Panic وجود دارد. زون های Full و Part برای جلوگیری از دستکاری اجزای سیستم حفاظتی دزدگیر به کار می روند. زون Chime بر روی درهای ورودی تنظیم می شود.

سیستم-دزدگیر

 در درهای ورودی بهتر است به جای استفاده از سنسورهای چشمی از سنسورهای مگنت استفاده شود. زون Shock بر روی پنجره ها تعبیه می شود و معمولاً برای آن سنسور لرزشی به کار می رود. زون Panic به شستی هایی وصل می شود که می توان به کمک آنها آژیر مدار را به صورت دستی به صدا در آورد.

در سیستم ریموت کنترل سه وضعیت Part ،Full و Unset قابل انتخاب است. در ساعاتی از روز که نیاز به حفاظت محل احساس نمی شود، مانند ساعات اداری یک سازمان یا کارخانه، می توان سیستم را در وضعیت Unset قرار داد و زمانی که تنها بخشی از یک محل باید حفاظت شود و بقیه بخش ها نیازی به حفاظت ندارند، سیستم در وضعیت Part و در ساعات تعطیل و عدم حضور افراد در محل، سیستم در وضعیت Full قرار می گیرد.

در صورتی که سوالی در خصوص مطالب بیان شده دارید می توانید در قسمت نظرات از ما بپرسید یا با ارائه پیشنهادات خود، ما را در بالا بردن کیفیت مقالات یاری کنید. 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷ رای

سوالات متداول

در سیم کشی برق ساختمان جریان نامی پریز ها چقدر است؟

در سیم کشی برق ساختمان جریان نامی پریزهای تک فاز باید حداقل ۱۶ آمپر و ساختمان آن ها به شکلی باشد که وصل دو شاخه های دو پل معمولی، بدون اتصال به هادی حفاظتی به آن ها امکان پذیر نباشد در حالی که باید بتوان دو شاخه های مخصوص لوازم دارای عایق بندی مضاعف ( کلاس II) را که به هادی حفاظتی احتیاج ندارند به آن ها وصل کرد. جریان نامی پریزهای سه فاز باید حداقل ۱۶ آمپر و دارای یک یا دو اتصال اضافی برای وصل هادی حفاظتی یا هادی های حفاظتی و خنثی باشد. در صورتی که پریز های سه فاز دارای یک اتصال اضافی باشند، این اتصال باید فقط برای وصل به هادی حفاظتی استفاده شود.

برای حفاظت در برابر اتصال کوتاه و اضافه بار از چه تجهیزاتی استفاده می شود؟

در تابلوی برق ساختمان با توجه به نیاز مصرف کنندگان انواع کلید اتوماتیک نظیر کلید مینیاتوری و کلید کمپکت برای حفاظت از مدار استفاده می شود و کلیدهای حرارتی و مغناطیسی نظیر بی متال و کنتاکتور برای جلوگیری جریان اضافه بار و کنترل و فرمان مدار، در تابلوهای برق ساختمان کاربرد دارد. علاوه بر این برای حفاظت از افراد در برابر نشتی جریان و برق گرفتگی کلید محافظ جان در تابلو ساختمان نصب می شود.

‫۲ دیدگاه ها

  1. سلام

    لطفا بفرمایید برد یا منطقه تحت پوشش سنسور مادون قرمز چقدر می باشد ؟

    1. سلام
      سنسورهای مادون قرمز در انواع و اقسام مختلف با برد و کیفیت گوناگون ساخته می شوند. از فاصله میلی متری گرفته تا فاصله های بیشتر از چند متر هم در برد این سنسورها وجود دارد. در نمونه های تولیدی شرکت اشنایدر الکتریک که به عنوان سنسور فتوالکتریک در وبسایت ما هم می توانید مشاهده کنید، برد 0 تا 15 متر را پشتیبانی می کند.
      سنسور فتوالکتریک اشنایدر الکتریک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا