لوازم جانبی کلید هوایی و کاربرد آن ها

رله شنت و آندر ولتاژ , مکانیزم موتوری و واحد حفاظت میکرولوجیک کلید هوایی

کلید هوایی نوعی کلید اتوماتیک نوع حرارتی- مغناطیسی است و بدنه آن ها استقامت حرارتی و مکانیکی مداوم برای تحمل جریان نامی را دارا است. کلید های هوایی به صورت سه پل و چهار پل و در دو مدل ثابت و کشویی قابل سفارش گذاری است.  این کلیدها در تابلوها بنام کلید اصلی، کلید کل، کلید اتوماتیک هوایی و… نامیده می شوند. 

لوازم جانبی کلید هوایی

برای استفاده بهتر از این کلید ها و کنترل و فرمان آن ها از راه دور از لوازم جانبی متنوعی برای این کلید های اتوماتیک طراحی شده که قابلیت های این دستگاه را افزایش می دهد. در این مقاله به این تجهیزات و عملکرد آن ها می پردازیم. 

کلید هوایی موتوردار

ساختار قطع و وصل این کلیدها معمولا به صورت فنر شارژ شده است. به این صورت که فنر شارژ کلید توسط دستۀ گردنده (مکانیزم شارژ دستی) یا موتور الکتریکی شارژ می شود و کلید به حالت وصل می رود و در وضعیت آماده برای بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

مکانیزم شارژ دستی کلید هوایی اشنایدر
                             مکانیزم شارژ دستی کلید هوایی اشنایدر

   با فشار دادن دکمه ON بر روی کلید، کلید وصل و با فشردن دکمه Off کلید قطع می‌شود. عملکرد کلیدهای هوایی به این شکل است که در هنگام بروز خطا، رلۀ الکترونیکی به کمک ترانس های نمونه بردار، جریان وقوع خطا را حس کرده و طی زمان معینی، فرمان دشارژ فنر و به عبارتی فعال ساختن مکانیزم قطع جریان توسط کلید را صادر می کند.

دکمه وصل کلید هوایی اشنایدر الکتریک
                           دکمه وصل کلید هوایی اشنایدر الکتریک
دکمه قطع کلید هوایی اشنایدر الکتریک
                            دکمه قطع کلید هوایی اشنایدر الکتریک

 

روش دیگر برای شارژ به کار گیری کلید هوایی موتوردار است. موتور کلید هوایی روی کلید نصب می شود و می توان با استفاده از آن از راه دور و بدون استفاده از دست کلید را شارژ کرد. قیمت کلید هوایی موتوردار از کلید هوایی با شارژ دستی بالاتر است. در صورتی که کلید هوایی موتوردار داشته باشیم می توانیم کلید را به صورتی دستی نیز شارژ کنیم.

موتور-کلید-هوایی-اشنایدر
                                                        موتور کلید هوایی اشنایدر

 

مقایسه انواع کلید اتوماتیک

رله شنت و آندر ولتاژ کلید هوایی اشنایدر

  انواع کلیدهای قدرت هوایی مجهز به بی متال (حفاظت در برابر اضافه بار) و بوبین مغناطیسی (حفاظت در برابر جریان اتصال کوتاه) هستند و می توانند حفاظت مدار را بر عهده گیرند. کاربرد این کلیدها در تأسیسات روشنایی و برق صنعتی، حفاظت خطوط و ماشین آلات، و در ثانویۀ ترانسفورماتورهای قدرت برای حفاظت از ترانسفورماتور است.

  کاربرد کلید هوایی در فیدرهای ورودی و فیدرهای خروجی است و روی باسبارهای افقی و عمودی نصب نمود. از این کلیدها برای حفاظت موتورها، خازن ها، ژنراتورها، باسبارها و کابل ها استفاده می شود. نکتۀ قابل توجه اینکه قسمت میکرولوجیک کلید هوایی اشنایدر می تواند انواع حفاظت های الکتریکی را پشتیبانی نماید.

   استفاده از دو نوع رله با نام های رله شنت و رله آندر ولتاژ، کنترل کلید هوایی را بر عهده دارد. رله های آندر ولتاژ و شنت تریپ داخل کلید هوایی نصب می شوند. ویژگی این رله ها خاصیت تأخیری آنهاست که عنصر اصلی در تأمین هماهنگی، از طریق صدور فرمان قطع با تأخیر است.

 
رله شنت تریپ کلید هوایی فیکس
                   رله شنت تریپ مدل ۳۳۶۶۲

   اگر نیاز به شارژ کلید هوایی توسط موتور الکتریکی باشد، باید هنگام خرید کلید هوایی موتور دار ثبت سفارش شود. در این حالت همراه با موتور، دو عدد رله شنت نیز ارسال می شود که می توان یکی از رله ها را رلۀ آندر ولتاژ سفارش داد. موتور کلید هوایی اشنایدر با ولتاژ ۱۱۰ ولت و ۲۲۰ ولت AC موجود است و هنگام خرید کلید باید نوع ولتاژ موتور مشخص گردد. در بیشتر موارد کلید هوایی موتور دار اشنایدر الکتریک با ولتاژ ۲۲۰ ولت  AC انتخاب می شود.

رله آندر ولتاژ کلید هوایی اشنایدر
               رله آندر ولتاژ کلید هوایی اشنایدر

مزایای کلید اتوماتیک هوایی

  از مزایای کلید اتوماتیک هوایی اشنایدر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کلید خودکار پس از قطع مدار در اثر جریان زیاد و یا هر عامل دیگری بلافاصله دوباره آماده بهره برداری می باشد.
  • ساختمان این کلید بگونه ای است که اگر کلید را بر روی یک مدار اتصال کوتاه شده ببندیم، در ضمن عمل بسته شدن، رله اضافه جریان کلید به سرعت وارد عمل شده و مدار را قطع می کند.
  • با کمک کنتاکت های فرعی که در کلید هوایی اشنایدر تعبیه شده (چهار عدد کنتاکت موقعیت – یک عدد کنتاکت خطا) می توان وضعیت کلید را در هر حالت قطع، وصل یا وقوع خطا تعیین و در اتاق فرمان منعکس کرد.
 

   در برخی از شبکه های توزیع می بایست به محض برگشت جریان (ولتاژ) یا افت بیش از حد مجاز ولتاژ، مدار بطور خودکار قطع و آلارم های لازم ایجاد گردد. همچنین در بعضی موارد ورود اتوماتیک یا دستی ژنراتور اضطراری یا ترانسفورماتور در شبکه توزیع جهت تداوم کار شبکه یا انجام تعمیرات دوره ای شبکه اجتناب ناپذیر می باشد. در چنین حالاتی فقط از کلید اتوماتیک می توان استفاده کرد.

واحد حفاظتی میکرولوجیک

یکی دیگر از لوازم جانبی کلید اتوماتیک هوایی اشنایدر واحد حفاظتی میکرولوجیک است که این قسمت انواع حفاظت های الکتریکی مثل حفاظت اتصال کوتاه، حفاظت خطای زمین و نشتی زمین، حفاظت نول و حفاظت اضافه بار را پشتیبانی می کند. واحد حفاظتی میکرولوجیک یک واحد کنترلی است که مقادیر نامی توان، ولتاژ و جریان را نمایش می دهد و اندازه گیری می کند، روی کلید نصب می شود و انواع مختلفی دارد. آستانۀ حفاظت و تأخیرها توسط پیچ های تنظیمی، تنظیم می شوند.

 

واحد حفاظتی میکرولوجیک کلید هوایی اشنایدر
         واحد حفاظتی میکرولوجیک کلید هوایی اشنایدر 
  •  

حفاظت اتصال کوتاه

  • حفاظت کوتاه مدت (rms) و لحظه ای
  • انتخاب نوع I2T روشن یا خاموش برای تاخیر کوتاه مدت

حفاظت خطای زمین

  • خطای زمین یا پسماند
  • انتخاب نوع I2T روشن یا خاموش برای تأخیر

حفاظت نشتی زمین

  • عملکرد بدون منبع تغذیه خارجی
  • حفاظت در برابر نویز
  • مقاومت در برابر مولفه DC، کلاس A تا ۱۰A

حفاظت نول

  • در کلید اتوماتیک سه پل، حفاظت نول ممکن نیست.
  • در کلیدهای اتوماتیک چهار پل، حفاظت نول از طریق یک کلید ۳ حالته انجام می شود.
  • نول حفاظت نشده (۴P 3d) یا حفاظت نول در Ir (4P 4d)

حفاظت اضافه بار

  • حفاظت بلند مدت rms حقیقی
  • حافظه حرارتی: تصویر حرارتی قبل و بعد از عمل کردن رله
  • دقت تنظیمات می تواند از طریق محدود کردن رنج تنظیمات با استفاده از یک صفحۀ حفاظت اضافه بار متفاوت، افزایش یابد.
  • حفاظت اضافه بار می تواند از طریق استفاده از یک Rating Plug ویژه، حذف گردد. (وقتی در حالت OFF قرار گیرد)

اعلام خطر اضافه بار

   یک LED  هشدار دهنده زرد رنگ وقتی جریان از حد آستانه تنظیم اضافه بار تجاوز کند، روشن می شود.

گزینه ارتباطی

   پورت ارتباطی COM می تواند موارد زیر را ارسال کند:

  • تنظیمات دستگاه
  • علل  عمل کردن رله
  • قرائت مقادیر ماکزیمم
  • تمام اندازه گیری های آمپرمتر

   واحدهای حفاظت میکرولوجیک مدارهای قدرت را محافظت می کنند. آنها همچنین اندازه گیری، نمایش، ارتباط و ماکزیمم مقدار جریان را هم ارائه می دهند. نوع ۶ حفاظت خطای زمین و نوع ۷ حفاظت نشتی زمین را پوشش می دهند.

در صورتی که چراغ AP میکرولوژیک روشن شود یا CT ها خراب شده یا میکرولوژیک کلید هوایی، که معمولاً میکرولوژیک و متعلقات آن خراب می شود. نکته قابل توجه اینکه میکرولوژیک کلید هوایی قابل تعویض است.

واحد حفاظتی میکرولوجیک کلید هوایی به چهار دسته تقسیم می شوند: میکرولوجیک A، میکرولوجیک P، میکرولوجیک E و میکرولوجیک H. نوع میکرولوجیک میزان حفاظت کلید را مشخص می کند که میکرولوجیک ۲، میکرولوجیک ۵، میکرولوجیک ۶ و میکرولوجیک ۷ را شامل می شود.

کاتالوگ واحد حفاظت میکرولوجیک A در کلید هوایی

کاتالوگ واحد حفاظت میکرولوجیک E در کلید هوایی

کاتالوگ واحد حفاظت میکرولوجیک P در کلید هوایی

میکرولوجیک کلید هوایی
                                        میکرولوجیک کلید هوایی اشنایدر
 

در صورتی که سوالی در خصوص مطالب بیان شده دارید می توانید در قسمت نظرات از ما بپرسید یا با ارائه پیشنهادات خود، ما را در بالا بردن کیفیت مقالات یاری کنید. 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۸ رای

سوالات متداول

پر کاربرد ترین لوازم جانبی کلید هوایی چه تجهیزاتی هستند ؟

مهم ترین لوازم جانبی کلید هوایی رله شنت تریپ، رله قطع، رله آندر ولتاژ، کنتاکت کمکی، موتور کلید هوایی و واحد حفاظت میکرولوجیک هستند. با استفاده از این تجهیزات می توان به راحتی کلید را از راه دور کنترل کرد و به خوبی از مدار در برابر اضافه جریان و اتصال کوتاه حفاظت کرد.

واحد حفاظت میکرولوجیک در کلید هوایی چیست ؟

کلید هوایی اتوماتیک است که حفاظت از اتصال کوتاه و اضافه بار را با استفاده از واحد حفاظت الکترونیکی به نام میکرولوجیک انجام می دهد. میکرولوجیک یک مدار الکترونیکی است که با توجه به مدل آن می توان پارامترهای مهم را اندازه گیری کرد و رنج جریان اضافه بار و اتصال کوتاه یا زمان تاخیر در قطع را تنظیم نمود.

‫۱۸ دیدگاه ها

  1. سلام کلید هوایی اشنایدر موتوری چرا بعد از قطع برق شهر همچنان روی حالت وصل باقی میمونه

  2. با سلام و خسته نباشید.ممنون از مطالب خوبتون.علت قطع شدن برق ورودی رله آندر از چی میتونه باشه؟؟کنترل فاز یا رله فیندر؟؟

  3. با سلام
    ۲ عدد کلید هوایی NW20 داریم.
    موتور دار هستن، میخواستم خواهش کنم اگه امکان داره مدار فرمان چنج اتوماتیک برام بفرستید. ممنون میشم.اگه هزینه داره اعلام کنید تقدیم میکنم.

  4. سلام یک کلید ۲۰۰۰ آمپر مرلین گرین داریم که صفحه میکرو لوجیک روشن نمیشه، آیا باتری دارند؟ چگونه تعویض میشه؟

    1. میکرولوژیک بدون منبع تغذیه خارجی کار می‌کند، اما برای جریان های زیر ۰٫۲ (یا ۲۰%) جریان نامی صفحه نمایش خاموش می‌شود. منبع تغذیه ۲۴ ولت Dc لازم است تا برای جریان‌های زیر ۰٫۲ جریان نامی هم میکرولوژیک کار دهد.

  5. سلام مقاله خیلی کاملی بود استفاده کردم.
    اگه بخوایم یه کلید هوایی nt08 چهار پل رو به صورت LSIG استفاده کنیم باید میکرولوژیک ۶ استفاده کنیم یا میشه به جای اون میکرولوژیک ۲ و رله نشتی جریان هم استفاده کرد؟

    1. سلام. خوشحالیم که این مقاله برای شما مفید بوده.
      هر دو روش عملی هست ولی استفاده از میکرولوژیک ۶ از نظر قیمت به صرفه تر هست. چون شما باید همراه با رله نشتی جریان سی تی هم داشته باشید که درمجموع هزینه کلید هوایی ۸۰۰ آمپر با میکرولوژیک ۶ از کلید هوایی ۸۰۰ آمپر با میکرولوژیک ۲ و رله نشتی جریان کمتر میشه.
      علاوه بر این میکرولوژیک ۶ دقیق تر عمل می کنه.

  6. ضمن تشکر از مطالب کاربردی ارائه شده.
    روش سیم بندی موتور و رله های شنت و آندر ولتاژ کلید هوایی اشنایدر رو میخواستم.

    1. روش سیم بندی موتور و رله آندر ولتاژ، رله قطع و وصل کلید هوایی اشنایدر طبق شماره گذاری زیر انجام می شود.

      MCH 》B1 , B2 MOTOR
      XF 》A1 , A2 CLOSE
      MX1 》C1 , C2 OPEN
      MN 》 D1 , D2 UVR

      MN: رلۀ آندر ولتاژ کلید هوایی اشنایدر
      MCH: مکانیزم موتوری کلید هوایی اشنایدر
      XF: رله قطع کلید هوایی اشنایدر
      MX1: رله وصل کلید هوایی اشنایدر

      1. سلام وقت به خیر
        شرمنده هر چی میگردم راجع به میکرولوجیک نوع H توضیحی ندادین. علتش چیه آیا؟؟

  7. با عرض سلام و خسته نباشید
    سیستم برق شهر به صورت اوتومات به دیزل ژنراتور منتقل میشودولی بعد از امدن برق شهر سیستم از دیزل به برق شهر بر نمیگردد احتمال داره مشکل از کلید هوایی (یا میکرولوژیک )باشه مدل کلید nt 12 h1میباشد

    1. سلام.
      اول مدار فرمان چک شود
      ۱ اگر با کنترل فاز کنترل می‌شود باید کنترل فاز و رله های کنترل فاز چک شود
      ۲ اگر با برد شهر ژنراتور چک می‌شود باید برد خطا دهد و یا وایرینگهای مدار فرمان برد چک شود

  8. سلام.
    یک کلید هوایی 2000 آمپر اشنایدر الکتریک در تابلوی اصلی کارخانه وجود دارد که موتور دار است. موتور استارت می شود ولی صدای تق تق می دهد، ولی وصل نمی کند. گاهی مواقع وصل می شود. با اهرم دستی هم که کلید را شارژ می کنیم، کلید وصل نمی شود. مشکل از کدام قسمت است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا