سیم کشی آنتن مرکزی، آیفون و تلفن

نقشه سیم کشی آنتن مرکزی

پلان پریز تلفن و آیفون

پلان پریز تلفن در دسته مدارهای جریان ضعیف قرار می گیرد. مدار هریک از سیستم های جریان ضعیف جداگانه رسم می شود. مدار پریز آنتن و پریز تلفن در یک پلان نمایش داده می شوند. محل پریزهای تلفن کنار مکان هایی است که پریز برق در آن جا در نظر گرفته شده است، زیرا دستگاه های تلفن دارای شارژ نیاز به پریز برق دارند. یکی از پریزهای تلفن نزدیک پیش خوان آشپزخانه در نظر گرفته می شود. محل پریز آنتن نیز با توجه به موقعیت اتاق یا سالن پذیرایی در نظر گرفته می شود.


مقاله پیشنهادی: مدار ها و انواع روش های سیم کشی ساختمان


آنتن مرکزی

برای دریافت امواج تلویزیونی، در پشت بام ساختمان ها یک آنتن مخصوص به عنوان یکی از تاسیسات جریان ضعیف ساختمان نصب می شود و امواج تلویزیونی پس از دریافت از طریق کابل مخصوص به پریز آنتن تلویزیون و سپس از طریق کابل رابط به تلویزیون می رسد.

مرکز تقویت و تغییر فرکانس سیستم آنتن مرکزی باید تمامی کانال های موجود در منطقۀ نصب را شامل شود و حداقل قدرت تقویت سیستم آنتن مرکزی، معادل با حداکثر افت در کل سیستم توزیع شبکه محلی باشد. کابل های سیستم توزیع آنتن، باید از نوع هم محور و با امپدانس مشخصۀ ۷۵ اهم بوده و سطح مقطع آن با توجه به مشخصات سیستم و افت آن انتخاب شود.

مدارهای سیستم آنتن مرکزی باید مستقل از دیگر سیستم ها، در لوله های مخصوص آن هدایت شوند. آنتن مرکزی بر روی پشت بام در بلندترین محل ممکن نصب می شود. همچنین در انتهای آنتن، مقاومت گذاشته می شود تا از برگشت موج انتقالی جلوگیری کند.

بعضی از تجهیزات مورد استفاده در سیستم آنتن مرکزی عبارتند از: آنتن، آمپلی فایر، مچینگ آنتن تلویزیون، کابل آنتن تلویزیون کابل کواکسیال)، پریز آنتن تلویزیون.

 

آنتن مرکزی

آنتن مرکزی یک سیستم جریان ضعیف است و در اصل مجموعه از ابزار ها است که سیگنال های ویدئویی و ماهواره ای و حتی تصاویر دوربین های داخلی مثل دوربین مدار بسته را دریافت می کند، آن ها را تقویت و به چندین گیرنده ارسال می کند. هر ساختمانی که بیش از یک گیرنده داشته باشد بهتر است از  آنتن مرکزی استفاده کند.

طبق استاندارد مقررات ملی ساختمان، در ساختمان های مسکونی ۵ طبقه و بیش از ۵ طبقه باید از آنتن مرکزی استفاده کرد.

با استفاده از آنتن مرکزی فضای محدود روی پشت بام خانه اشغال نمی شود، آنتن ها بر یکدیگر تاثیر نمی گذارند و از اتلاف هزینه برای نصب آنتن برای هر خانه به طور مجزا جلوگیری می شود.


مقاله پیشنهادی: انواع نقشه های برق ساختمان


آنتن مرکزی ساختمان

همان طور که قبلاً اشاره شد، کابل آنتن مرکزی باید از کابل کواکسیال ۷۵ اهم باشد. برای اتصال آسان تر و بهتر کابل کواکسیال به تجهیزات آنتن مرکزی از کانکتور F استفاده می شود که بسته به کاربرد، سایز آن انتخاب می شود. سطح مقطع این کابل ها باید با توجه به مشخصات سیستم و افت آن ها انتخاب شود.

در داخل ساختمان ها معمولاً برای تمام مسیرها از کابل RG59 استفاده می شود که از نوعی مونتاژ با استاندارد F11 برای اتصال آسان به تجهیزات آنتن مرکزی استفاده می کند. از کانکتورهای (فیش BNC) برای اتصال کابل های کواکسیال ۷۵ اهم استفاده می شود.

سیم کشی آنتن مرکزی
                                                                                                            سیم کشی آنتن مرکزی

سیم کشی آنتن مرکزی

  1. هرگونه تغییر شکل در اثر فشار، کشش یا فشردن، باعث گسستگی در طول کابل می شود و از این رو کیفیت دریافت تصویر خراب می شود.
  2. از خم های تیز در کابل حتی الامکان اجتناب کرد.
  3. کابل آنتن باید در لوله اجرا شود. کابل باید همراه با یک پوشش بیرونی پلاستیکی، برای نصب در مکان های مرطوب و همچنین قرار دادن رو یا زیر گچ استفاده شود.
  4. باید از اتصال میان کابل های داخلی و خارجی اطمینان حاصل پیدا کرد.
  5. از نصب در دمای پایین مخصوصاً زیر ۱۰- درجه سانتیگراد دوری شود.
  6. پوشش مستقیم پریزهای آنتن درون جعبه های دیواری به قطر ۵۸ میلی متر مونتاژ می شود. باید در نصب دقت شود کابلی خروجی از تقویت کننده همیشه به ترمینال پریز متصل شود.

مقاله پیشنهادی: اصول عیب یابی کابل


مزایای استفاده از آنتن مرکزی

  1. حذف آنتن های اضافی و حفظ زیبائی نمای ظاهری ساختمان
  2.  کم کردن طول کابل کواکسیال
  3.  استفاده بهینه از آنتن و جلوگیری از مزاحمت های برق شهر و وسایل الکتریکی در سیستم هایی که با آنتن مجزا کار می کنند.
  4.  با توجه به نصب آمپلی فایر، کیفیت صدا و تصویر در همه طبقات مطلوب تر خواهد بود.

اجزای سیستم آنتن مرکزی

 آنتن : آنتن وسیله ای است که امواج تلویزیونی را دریافت می کند و از طریق بوستر و کابل به تلویزیون می رساند. جنس شاخه های آنتن معمولاً از آلومینیوم است.

آمپلی فایر : برای تقویت سیگنال های صوتی و تصویری دریافت شده به وسیله آنتن، از آمپلی فایر یا تقویت کننده استفاده می کنند. در مجموعه های مسکونی که طول کابل و یا تعداد مقسم ها و پریزها زیاد است، قدرت امواج تلویزیونی دچار افت می شود. با به کارگیری آمپلی فایر، این افت جبران و امواج تلویزیونی تقویت خواهند شد.

کابل کواکسیال: این کابل که برای انتقال امواج تلویزیونی (امواج با فرکانس های بالا) مورد استفاده قرار می گیرد، از بخش های مختلفی تشکیل می شود. در مرکز این کابل یک هادی مفتولی مسی قرار دارد که بر روی آن عایقی از جنس پلی اتیلن قرار می گیرد. بر روی عایق پلی اتیلن نیز یک سیم مسی ساده یا قلع اندود به صورت بافته شده، تعبیه می شود که به آن سیم محافظ می گویند. این سیم بافته شده، از تأثیر امواج دیگر تجهیزات بر امواج تلویزیونی جلوگیری می کند. بر روی سیم محافظ نیز یک غلاف از جنس پی وی سی در خارجی ترین لایه کابل قرار می گیرد.

پریز آنتن : برای اتصال کابل کواکسیال به محل آنتن تلویزیون به کار می رود و به صورت میانی و انتهایی ساخته می شود.

مچینگ (تطبیق امپدانس) :وسیله ای است که برای تطبیق امپدانس آنتن و کابل های ارتباطی بین آنتن و تلویزیون مورد استفاده قرار می گیرد تا به این ترتیب سیگنال ها با بیشترین توان به دستگاه تصویری منتقل شوند.


مقاله پیشنهادی: انواع اتصالات سیم و کابل


 کابل کواکسیال باید تا حد امکان در مسیری مستقیم، کشیده شود و از ایجاد پیچ و خم و قطع شدگی در طول مسیر آن خودداری شود.


رایزر دیاگرام ها در نقشه های برق

در نقشه های برق ساختمان، نمودارهایی که نشانگر ارتباط دهی مسیرهای روبه بالاست را رایزر دیاگرام می گویند. مدار سیم کشی آنتن مرکزی، تلفن و آیفون هم چنین رایز روشنایی راه پله، سیستم اعلام حریق و روشنایی تونل آسانسور از جمله این رایزر دیاگرام هاست.

نمودار سیم کشی رایزر آنتن مرکزی

نمایش صحیح ارتباط دهی وسایل آنتن مرکزی در پلان راه پله امکان پذیر نیست. بنابراین نیاز به رایزر دیاگرام جداگانه برای آرایش آنتن مرکزی است که در ضمن مشخصات فنی وسایل به کار رفته در آن درج می شود.

نمودار-رایزر-آنتن-مرکزی


مقاله پیشنهادی: اصول کابل کشی زمینی و صنعتی


سیم کشی آیفون

سیم کشی و نوع نصب آیفون ها بستگی به برند مورد استفاده دارد و در کاتالوگ مربوط به هر کدام نوع نصب توضیح داده شده است. جهت ارتباط پنل درب ورودی با گوشی آیفون واحدها از سیم های زوجی ۰٫۶ فویل دار استفاده می شود و برای جلوگیری از تأثیر نویز روی تصویر، در فواصل بالای ۵۰ متر بهتر است از سیم کواکسیال و در مسافت های بیش از ۱۰۰ متر از تقسیم کننده های تصویر، جهت تقویت سیگنال تصویر استفاده کرد.حداقل یک سیم دو زوج به صورت مستقیم از ترانس به سمت پنل جلوی درب برای تغذیه آیفون کشیده می شود.

مدار آیفون

 مدار آیفون یا اف اف مداری است که جهت ایجاد ارتباط صوتی و تصویری بین داخل و خارج ساختمان به کار گرفته می شود. مدار اف اف از بخش های مختلفی مانند منبع تغذیه، مدار خبر، مدار دربازکن و مدار مکالمه تشکیل می شود. مدار آیفون دارای پنج قسمت است:

۱- منبع تغذیه (ترانس) در آیفون

منبع تغذیه ترانسی با نسبت تبدیل ۲۳۰ به ۱۲ ولت است و برق آن از تابلو مشاعات کشیده می شود. از آنجائی که مدار الکترونیکی اف اف نیز مانند اکثر وسایل الکترونیکی دیگر با ولتاژ پائین کار می کند، به همین دلیل برای تغذیه مدار اف اف، یک ترانسفورماتور کاهنده که نسبت تبدیل آن عمدتاً ۱۲/۲۳۰ ولت باشد، مورد استفاده قرار می گیرد.

همچنین در مدار مکالمه و دربازکن اف اف به دو ولتاژ متناوب و مستقیم نیاز است که برای تولید ولتاژ مستقیم معمولاً از یکسو کننده ولتاژ مانند پل وتسون استفاده می شود.

پل وتسون از چهار دیود تشکیل می شود که به همراه یک خازن، ولتاژ متناوب خروجی ترانسفورماتور را به ولتاژ مستقیم تبدیل می کند. لازم به ذکر است که وجود خازن برای جلوگیری از بروز پارازیت و یا خش خش در حین صحبت کردن در مدار مکالمه، ضروری است.

مدار مکالمه در آیفون

مدار مکالمه برای گفت و شنود داخل با بیرون از ساختمان و یا بالعکس به کار می رود که از دو قسمت اصلی میکروفن یا دهنی و گوشی یا بلندگو تشکیل می شود. میکروفن (دهنی) وسیله ای است که ارتعاشات مکانیکی صورت را تبدیل به ارتعاشات الکتریکی صوت می کند تا به این ترتیب بتوان مکالمه را انتقال داد. میکروفن در انواع زغالی، دینامیکی، خازنی و کریستالی ساخته می شود.

پس از انتقال مکالمات به محل مورد نظر، برای شنیدن مکالمات باید بتوان ارتعاشات صوت را مجدداً به انرژی مکانیکی صوت تبدیل کرد. برای انجام این کار از وسیله ای به نام گوشی یا بلندگو استفاده می شود. گوشی ها نیز در انواع مختلفی ساخته می شوند که از بین آن ها می توان به گوشی الکترومغناطیسی، گوشی ذغالی و گوشی کریستالی اشاره کرد.


 در صورتی که در مدار مکالمه صدا قطع و وصل شود، یکی از دلایل آن می تواند سوختن یکی از دیودهای پل وتستون باشد زیرا در این صورت عمل یکسوسازی به خوبی صورت نخواهد گرفت.

منبع تغذیه توسط یک دو شاخه یا از طریق دو سیم به برق شهر متصل می شود و در خروجی خود ۴ ترمینال دارد، که دو ترمینال آن با علامت – و + نشان داده می شوند. این ترمینال ها، ولتاژ یکسو شده مورد نیاز در مدار مکالمه را تأمین می کنند. دو ترمینال دیگر که با علامت ∼ نشان داده می شوند، ولتاژ متناوب مورد نیاز مدار در بازکن را تأمین می کند.


۲- در باز کن

در بازکن یکی از تاسیسات جریان ضعیف ساختمان نظیر سیستم است که با استفاده از نیروی مغناطیسی و مکانیکی، کشش مکانیکی ایجاد می کند. در باز کن که پشت درهای ورودی ساختمان ها توسط یک سری زنجیر نصب می شود، دارای یک بوبین مغناطیس شونده است که به وسیله یک شستی از داخل ساختمان تحریک می شود. با فشار شستی و عبور جریان از این بوبین، نیروی کششی در بخش متحرک دربازکن ایجاد می شود که باعث باز شدن در می شود.

 قفل درب بازکن

همه آیفون ها به دلیل وجود قفل درب باز کن، نیاز به ولتاژ AC دارند. بنابراین به صورت مستقیم از قفل بازکن دو سیم افشان با حداقل سطح مقطع یک میلی متر مربع و برای انشعاب فرعی از ۰٫۵ میلی متر مربع به پنل جلوی درب متصل می شود. توصیه می شود از سیم با سطح مقطع ۰٫۸ میلی متر استفاده شود.

 قفل-درب-بازکن
 قفل درب بازکن

 مدار درب بازکن علاوه بر ولتاژ متناوب با ولتاژ مستقیم نیز می تواند تغذیه شود.


نحوه عملکرد در باز کن و علامت اختصاری آن
نحوه عملکرد در بازکن و علامت اختصاری آن

۳- سوئیچر در مدار آیفون

برای جلوگیری از پخش شدن سیگنال تصویر در واحدها و کاهش تأثیر نویز روی تصویر حتی الامکان در مجتمع های مسکونی از سوئیچر استفاده می شود. سوئیچرها به دو نوع معمولی و هوشمند تقسیم می شوند. برای ارتباط صوتی و تصویری با دو پنل یا بیشتر، در ساختمان هایی که دارای دو درب مجزا هستند، می توان از سوئیچر هوشمند استفاده کرد.


مقاله پیشنهادی: عوامل موثر در انتخاب سیم و کابل


۴- پنل جلوی درب ورودی آیفون

قوطی توکار پنل درب ورودی آیفون درارتفاع ۱۴۵ سانتی متری از سطح زمین و کاملاً هم تراز با دیوار نصب می شود. چون آیفون های تصویری رنگی دارای LCD هستند و LCD ها زاویه دید محدودی دارند و با کم و زیاد شدن آن تصویر تار و مات دیده خواهد شد باید ارتفاع مذکور جهت نصب رعایت شود. توصیه می شود، مکان نصب پنل درب ورودی آیفون در معرض تابش مستقیم نور خورشید نباشد و نیز تا جای ممکن در معرض ریزش مستقیم باران هم نباشد.

در حالت ایده آل، مکان نصب جایی است که در آن علاوه بر درب آدم رو، درب پارکینگ نیز قابل رویت است.در روش اصولی ابتدا جعبه تقسیم فلزی ۴۰×۴۰  سانتی متر و یا بزرگتر در پارکینگ نصب می شود. سپس از هر واحد یک رشته سیم ۴ زوج و یا ۶ زوج ۰٫۶ فویل دار مستقیماً به داخل جعبه تقسیم کشیده می شود. در مسافت های طولانی (بیش از ۵۰ متر)، سیگنال تصویر توسط کابل کواکسیال منتقل می شود. البته باید توجه شود که در این حالت نوع آیفون نیز تغییر می کند.

۵- گوشی آیفون (مانیتور داخل واحد)

  1.  آیفون تصویری نیاز به برق ۲۳۰ ولت دارد و چون به اندازه ای است که به راحتی روی قوطی را پوشش می دهند برق نیز به داخل آن آورده می شود.
  2. از نصب مانیتور در مکانی که احتمال تابش نور خورشید در طول روز وجود دارد اجتناب شود.
  3. از نصب مانیتور در مکان هایی که احتمال وجود حرارت دارند خودداری شود مانند بالای رادیاتور و داخل آشپزخانه. حداقل توصیه می شود ۱ متر فاصله بین منبع حرارت مانند رادیاتور، شوفاژ و مانیتور وجود داشته باشد.
  4. توصیه می شود نصب قوطی آیفون، بالای کلیدهای روشنایی انجام نشود و حداقل فاصله ۳۰ سانتی متر بین قوطی های کلید و پریز چه به صورت افقی و چه عمودی با گوشی آیفون رعایت شود.
  5. حتی المقدور سر سیم های آیفون و کانکتور را قلع اندود کرده و به جای چسب برق از وارنیش حرارتی با قطر مناسب استفاده شود و به هیچ عنوان در مسیر آیفون تصویری از سیم های دو تکه استفاده نشود.

بعضی از آیفون ها دارای امکاناتی از قبیل درب بازکن کارتی، ارتباط داخلی و صوتی با پنل درب ورودی و باز کردن درب از نقطه ای دیگر در واحدهای بزرگ، امکان ارتباط بین تمام واحدها، امکان انتقال زنگ به واحد نگهبان و یا واحد دیگر در مواقع لزوم (هنگام مسافرت) است که برای سیم کشی آنها باید به کاتالوگ مربوطه مراجعه شود.

سیم کشی آیفون
سیم کشی آیفون

همه آیفون ها به دلیل وجود قفل در بازکن، نیاز به ولتاژ AC دارند. بنابراین به صورت مستقیم از قفل باز کن دو سیم افشان با حداقل سطح مقطع یک میلی متر مربع و برای انشعاب فرعی از ۰٫۵ میلی متر مربع، به پنل جلوی درب وصل می شود ولی توصیه می شود از سیم با سطح مقطع ۰٫۸ میلی متر استفاده شود. ارتباط بین پنل جلوی درب با گوشی داخلی یا مانیتور به دو روش انجام می شود.

مدار خبر

مدار خبر از یک زنگ اخبار AC (بیزر) ۱۲ ولت و یا یک زنگ الکترونیکی و یک شستی تشکیل می شود. شستی زنگ در مقابل درب خروجی و خود زنگ در داخل گوشی ساختمان نصب می شود.

مدار آیفون و بخش های مختلف آن در بیرون و داخل ساختمان
مدار آیفون و بخش های مختلف آن در بیرون و داخل ساختمان

مقاله پیشنهادی: اصول و طراحی تابلو برق


سیم کشی آیفون تصویری

   در روش اول که روش صحیح سیم کشی آیفون تصویری است برای اتصال آیفون به پنل جلو در، بهترین راه حل این است که از هر واحد مجزا ۴×۲×۰٫۶ JY(ST)YL مستقیماً به داخل جعبه تقسیم کشیده شود. در این روش سیم کشی هیچ واحدی روی دیگر واحدها تأثیری نخواهد گذاشت ولی عیب آن، هزینه بیشتر نسبت به روش غیر صحیح است.

سیم کشی آیفون تصویری
سیم کشی آیفون تصویری  

روش قدیمی سیم کشی آیفون

   در روش دوم که روش قدیمی است یک کابل زوجی به صورت لوپ به هر طبقه برده به طوری که کابل تا جلو درب کشیده می شود و در هر واحد سیم چیده و چسب می شود که خود می تواند نقطه ای برای تولید نویز باشد. اگر در یک طبقه بیشتر از یک واحد باشد، یک کابل زوجی مشترک برای هر طبقه کشیده و در جعبه کشش سربندی و کابل زوجی به واحد مربوطه انتقال داده می شود یا هر واحد با طبقات بالایی خود سری شده و در نهایت از هر واحد کابل زوجی به داخل جعبه تقسیم در پارکینگ انتقال می یابد. این روش را بیشتر پیمانکاران قدیمی یا افرادی که به آیفون تصویری اشراف ندارند انجام می دهند و دارای معایب بسیاری است که از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. هر طبقه دسترسی به آیفون بقیه واحدهای بالاتر از خود دارد و چنانچه بعدها با بازسازی تغییری در مکان و مسیر آیفون ایجاد شود، آیفون طبقات بالا هم دچار مشکل می شود.
  2. چون در ابتدای اجرای سیم کشی معمولاً نوع سیستم و کارایی مورد نظر برای آیفون مشخص نمی باشد، به احتمال زیاد به دلیل کمبود سیم امکان نصب سیستم هایی نظیر آیفون تصویری با مشکل روبه رو خواهد شد.
  3. برای گوشی آیفون تصویری در هر واحد، تغذیه برق نیاز است که برای آن می توان از همان فیدر زنگ اخبار استفاده کرد.
سیم کشی آیفون صوتی
سیم کشی آیفون صوتی

آیفون تمام الکترونیک

 امروزه در اف اف های جدید برای سهولت در اتصال مدار مکالمه خبر و دربازکن از حروف و اعداد خاص استفاده می شود. گوشی داخل منزل دارای ۶ ترمینال عمودی است که با حروفE ، D ، C ، B ، A و F مشخص می شوند.

ترمینال های B ، A و C جهت مدار مکالمه، ترمینال D برای زنگ و ترمینال های E و F جهت مدار دربازکن تعبیه شده است. همچنین پنل جلوی درب بیرونی برای یک طبقه نیز دارای ۶ ترمینال به ترتیب با مشخصات -، +، C، B ، A و ۱ است. 

اتصالات مدار آیفون تمام الکترونیک
 اتصالات مدار آیفون تمام الکترونیک

آیفون تمام الکترونیکی تصویری

این نوع اف اف علاوه بر اینکه مدار مکالمه، خبر و دربازکن، را شامل می شود، از طریق یک دوربین و یک سیستم الکترونیکی، تصویر را از جلوی در، دریافت کرده و به مانیتوری که در گوشی داخل منزل تعبیه شده انتقال می دهد.

نکات مهم در سیم بندی آیفون

  1. تغذیه پنل درب ورودی با برق ۲۳۰ ولت و از طریق تابلو مشاعات انجام می شود.
  2. هر مدل از آیفون نقشه نصب خود را دارد و سربندی مطابق با آن انجام می شود.
  3. برای سیم کشی از جعبه تقسیم پارکینگ تا پنل جلوی درب، می توان از رابطه ۴+۴×n استفاده کرد که n تعداد واحدها و اعداد هم تعداد رشته سیم هاست. مثلاً برای یک ساختمان ۸ واحدی باید از جعبه تقسیم تا پنل حداقل  ۳۶=۴+۴×۸ رشته سیم به پنل برده شود که خود معادل یک کابل ۲۰ زوج است (برای سیم کشی پنل درب ورودی نیازی نیست سیم های هر واحد مجزا به پنل برده شود و می توان با یک کابل چند زوجی سیم کشی را انجام داد). فقط لازم است همواره تعدادی سیم به عنوان رزرو به پنل انتقال داده شود، تعداد سیم در این حالت کمتر است.
  4.  ترمینال هایی که با اعداد مشخص می شوند نمایانگر زنگ طبقات ساختمان است که می بایست به ترمینال D هر گوشی درون ساختمان متصل شود.

    به عنوان مثال ترمینال ۲ بعنی خروجی زنگ برای طبقه دوم که می بایست به ترمینال D در طبقه دوم متصل شود.

  5. در اف اف های تمام الکترونیک نیز مانند اف اف های قدیمی از ترانسفورماتور کاهنده با ولتاژی که به دو صورت DC و AC به بخش های مختلف مدار وصل می شود استفاده می شود.

مقاله پیشنهادی: معرفی انواع ترمینال، وایرشو و کابلشو


نمودار رایزر سیستم آیفون

در نمودار رایزر سیتم آیفون یا به عبارتی در بازکن برقی، باید مسیرهای مستقل گوشی های سیستم در بازکن و ارتباط همه آن ها به طبقه همکف و در نهایت ارتباط با صفحه سیستم در جلوی در ساختمان نمایش داده شود.

نمودار-رایزر-سیستم-آیفون

سیم کشی تلفن

 در مبحث سیم کشی آنتن مرکزی، آیفون و تلفن به یکی دیگر از سیستم های جریان ضعیف یعنی سیستم تلفن می پردازیم. نصب تلفن در ساختمان های مسکونی، اداری، تجاری، بیمارستان ها و سالن های اجتماعات الزامی است.

– ساختمان های دارای مرکز اختصاصی تلفن

در ساختمان هایی که مراکز اختصاص تلفن دارند، لازم است اتاق مرکز (و در صورت نیاز اتاق های سایر تجهیزات مربوط به سیستم تلفن) در محلی مناسب شود تا از نظر ارتباط با شبکۀ  تلفن شهری و مدارهای داخلی ساختمان، مناسب باشد.

همچنین از این اتاق، فقط برای نصب تجهیزات مربوط به تلفن استفاده شود و در صورت داشتن فضای کافی برای دیگر تجهیزات جریان ضعیف، برای هیچ منظور دیگری استفاده نشود.

– ساختمان های فاقد مرکز اختصاصی تلفن

در ساختمان های فاقد مرکز تلفن اختصاصی، محل جعبه تقسیم ترمینال اصلی که خطوط ورودی به آن وصل می شود باید به نحوی انتخاب شود که انجام ارتباط بین این جعبه و خطوط شبکۀ شهری و جعبه های تقسیم طبقات به سهولت انجام شود.

سیستم تلفن

نکاتی در مورد جعبه تقسیم های ترمینال طبقات در سیستم تلفن

  • جعبۀ تقسیم های ترمینال طبقات یا مناطق توزیع باید با توجه به توسعه های بعدی پیش بینی شده و برای اتصالات اضافی محل کافی داشته و همچنین به ترمینال زمین مجهز باشد.
  • ارتباط بین جعبۀ تقسیم های ترمینال طبقات با جعبۀ تقسیم مرکز تلفن باید با کابل حفاظت شده در لوله ها یا مجاری کابل، انجام شود.
  • کابل های مورد استفاده در سیستم های تلفن باید نوعی پرده فلزی (فویل، زره یا نظایر آن) داشته و شامل یک رشته هادی مخصوص اتصال زمین باشد.
  • اتصالات بین جعبۀ تقسیم های ترمینال و محل دستگاه تلفن (پریز تلفن) باید مشتمل بر سه رشته هادی (شامل زمین) بوده و قطر کابل تلفن طبق مقررات ملی ۱۳-۸-۰-۸ باید حداقل ۰٫۶ میلی متر باشد.
  • تذکر: در ساختمان های فاقد مرکز تلفن، در صورتی که از نظر مقررات شرکت مخابرات بلامانع باشد، می توان به دو رشته هادی اکتفا کرد.
  • تذکر: پریزهای دو، سه یا چند کنتاکته تلفن باید مخصوص این سیستم باشد، به گونه ای که وصل اشتباهی دو شاخه های برق به آن ها یا دو، سه یا چند شاخه های تلفن به پریزهای برق امکان پذیر نباشد.
  • هادی های اتصال زمین سیم ها و کابل های تلفن باید از طریق یک هادی حفاظتی، ترمینال زمین جعبه ی اصلی تلفن یا مرکز تلفن را به سیستم زمین ساختمان متصل کنند.

به طور کلی اتصال به دستگاه تلفن می تواند به یکی از دو روش زیر انجام شود:

الف) در محل جعبه سیم کشی تلفن، جعبه انتهایی تلفن (که معمولاً به انتهای کابل دستگاه وصل است)، به صورت ثابت نصب شود؛ یا طرح و اجرای تأسیسات برقی ساختمان ها

ب) در محل جعبه سیم کشی تلفن، پریز مخصول تلفن (با حـداقل سـه کنتاکـت ) نـصب و اتصال تلفن به آن از طریق سه یا چند شاخه مناسب انجام شود.

سیم کشی تلفن

  • به ازای هر خط در یک واحد مسکونی، یک زوج کابل وارد واحد مسکونی می شود. بنابراین تعداد زوج بستگی مستقیم به تعداد خطوط تلفن در واحد دارد. توصیه می شود حداقل یک زوج به صورت رزرو برای هر واحد در نظر گرفته شود.
  • در صورتی که در واحدها جعبه تقسیم تلفن وجود داشته باشد، کابل از رایزر وارد آن می شود و از جعبه تقسیم به هر پریز تلفن، کابل زوجی انتقال داده می شود. اگر در واحد جعبه تقسیم تعبیه نشده باشد، از رایزر به نزدیک ترین پریز تلفن، کابل زوجی انتقال داده می شود و سپس در سراسر فضا به پریزهای تلفن کابل کشی انجام می شود.

نمودار سیم کشی رایزر سیستم تلفن

در نمودار رایزر دیاگرام سیستم تلفن، MTB نشان دهنده جعبه تقسیم اصلی تلفن و TB معرف جعبه تقسیم های طبقات است که ارتباط دهی آن ها از همکف و بین طبقات در نمودار رایزر سیستم تلفن مشخص می شود و مشخصات وسایل به کار رفته در سستم تلفن در این نمودار درج می شود.

نمودار-رایزر-سیستم-تلفن

سیستم اعلام حریق

به منظور حفاظت از افراد و اموال و جلوگیری از آتش سوزی که باید با تکیه بر سیستم حفاظت در محل تأمین شود، باید یک سیستم کشف و  اعلام حریق خودکار منطقه ای استفاده کرد. این سیستم ها از انواع متعارف یا معمولی یا آدرس پذیر (آنالوگ یا دیجیتال) متناسب با مورد مصرف آن است. این موارد مصرف شامل تابلوی کنترل مرکزی، تابلوی کنترل فرعی است. همچنین در صورت لزوم، شستی های دستی اعلام حریق، آشکار سازهای دودی، حرارتی و یا گازی، زنگ یا آژیر اعلام حریق، منبع تغذیۀ برق اضطراری و کابل های ارتباطی لازم، طراحی و اجرا می شود.

سیستم اعلام حریق

نصب آشکار سازهای دود در ساختمان های مسکونی ۵ طبقه و بیشتر، ساختمان های اداری، تجاری، خدمات عمومی، بیمارستان ها، درمانگاه ها و مراکز اجتماع در تمامی اتاق ها و مناطق مجاور به آنها، در پلکان ها ، آسانسور نیز الزامی است که در مقررات ملی ۱۳-۸-۰-۷ ذکر شده است. آشکار سازی های دود علاوه بر باتری، باید با استفاده از سیم های برق به انشعاب برق ساختمان نیز متصل شده و زنگ هشدار آن ها در داخل اتاق های خواب قابل شنیدن باشد.

در مورد نوع سیم به کار رفته در مدارهای اعلام حریق در مقررات ملی ایران صراحتی وجود ندارد ولی رعایت بعضی از استانداردهای جهانی مانند BS کابل shield را لازم دانسته اند. محل قرار گرفتن تابلوی اعلام حریق باید به گونه ای باشد تا به هنگام حریق، مأموران آتش نشانی بدون در خطر قرار گرفتن، آن را رؤیت نمایند. بنابراین مجاورت درهای ورودی برای این محل توصیه می شود. مراکز سیستم اعلام حریق باید از نوع تحت مراقبت دائم باشد، به گونه ای که عمل یکی از دتکتورها (یا خرابی یک زون) سبب بر هم خوردن تعادل مدار و در نتیجه اعلام حریق در آن مدار نشود.

تمامی مدارهای سیستم اعلام حریق باید مستقل از سایر سیستم ها کشیده شود و فقط در مواردی که بین مرکز اعلام حریق و ایستگاه آتش نشانی ارتباط وجود دارد، می توان از مدارهای سیستم تلفن برای این منظور استفاده کرد. در ساختمان هایی که به سیستم اعلام حریق مجهز می شوند، علاوه بر محل های نصب انواع دتکتورها بر حسب ضرورت، در محل های زیر نیز باید دتکتور مناسب (دودی یا حرارتی) نصب شود:

  1. اتاق های ترانسفورماتور، اتاق های تابلوها (اتاق های برق)
  2. اتاق های مربوط به تأسیسات مکانیکی
  3. موتور خانۀ آسانسور و چاه آسانسور
  4. کریدور ها و راه پله ها
  5. اتاق مرکز تلفن و سیستم های جریان ضعیف

مقاله پیشنهادی: سیستم اعلام حریق چیست و چطور نصب می شود؟


سیستم اعلام خطر

به منظور پخش آگهی های و اخبار مهم، و پیام رسانی در ساختمان (مثلاً به پزشکان و افراد کادر بیمارستان)، در موارد ضروری، باید یک سیستم پخش صدا متناسب با نیاز طراحی و اجرا شود. قدرت نامی سیستم تقویت کننده باید حداقل معادل جمع قدرت های بلندگوها باشد. بلندگوهای مورد استفاده برای راهروها، سرسراها، راه پله ی فرار، انبارها و مانند آن باید از انواع سقفی یا دیواری یکپارچه مخروطی شکل انتخاب شود.

سیستم اعلام خطر

خصوصیات این بلندگوها با پاسخ فرکانسی حداقل ۳۰ تا ۱۴۰۰۰ هرتز، با قدرت ۳ تا ۵ وات، دارای ترانسفورماتور تطبیق امپدانس با جعبه و قاب رویی، بدون دستگاه کنترل صدا، و قابل نصب به صورت توکار یا روکار متناسب با مورد مصرف انتخاب می شود. هر مدار خروجی باید مجهز به وسیلۀ حفاظت مخصوص به خود بوده، به نحوی که خرابی در یک مدار سبب از کار افتادگی کل سیستم نشود.

هادی های مدارهای میکروفن باید مخصوص این کار (مجهز به پرده یا زره و نظایر آن) باشد و همراه با هیچ مدار دیگری، مانند مدار بلندگو، به داخل یک لوله هدایت نشود. مدارهای تغذیه کنندۀ بلندگو ها باید مستقل از سیستم های دیگر، به داخل لوله های فولادی هدایت شوند، مگر آنکه هادی های دارای پرده فلزی، زمین شده باشند که در این صورت استفاده از لوله پلاستیکی نیز مجاز خواهد بود. تمامی اتصالات مربوط به ترانسفورماتورهای تطبیق بلندگوها باید یا لحیم کاری شده یا با استفاده از لحیم کاری و اتصال های مخصوص اجرا شوند. استفاده از اتصالات پیچی، جز در مواردی که اجزای سیستم مجهز به این گونه اتصالی ها باشند، ممنوع است.

elicaelectric-instagramالیکاالکتریک را در اینستاگرام دنبال کنید!

 

 

در صورتی که سوالی در خصوص مطالب بیان شده دارید می توانید در قسمت نظرات از ما بپرسید یا با ارائه پیشنهادات خود، ما را در بالا بردن کیفیت مقالات یاری کنید. 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶ رای

سوالات متداول

برای نصب آنتن مرکزی در ساختمان باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

برای دریافت امواج تلویزیونی، در پشت بام ساختمان ها یک آنتن مخصوص به عنوان یکی از تاسیسات جریان ضعیف ساختمان نصب می شود و امواج تلویزیونی پس از دریافت از طریق کابل مخصوص به پریز آنتن تلویزیون و سپس از طریق کابل رابط به تلویزیون می رسد. مرکز تقویت و تغییر فرکانس سیستم آنتن مرکزی باید تمامی کانال های موجود در منطقۀ نصب را شامل شود و حداقل قدرت تقویت سیستم آنتن مرکزی، معادل با حداکثر افت در کل سیستم توزیع شبکه محلی باشد. کابل های سیستم توزیع آنتن، باید از نوع هم محور و با امپدانس مشخصۀ ۷۵ اهم بوده و سطح مقطع آن با توجه به مشخصات سیستم و افت آن انتخاب شود. مدارهای سیستم آنتن مرکزی باید مستقل از دیگر سیستم ها، در لوله های مخصوص آن هدایت شوند. آنتن مرکزی بر روی پشت بام در بلندترین محل ممکن نصب می شود. همچنین در انتهای آنتن، مقاومت گذاشته می شود تا از برگشت موج انتقالی جلوگیری کند. بعضی از تجهیزات مورد استفاده در سیستم آنتن مرکزی عبارتند از: آنتن، آمپلی فایر، مچینگ آنتن تلویزیون، کابل آنتن تلویزیون کابل کواکسیال)، پریز آنتن تلویزیون.

چطور آیفون ساختمان سیم کشی می شود؟

سیم کشی و نوع نصب آیفون ها بستگی به برند مورد استفاده دارد و در کاتالوگ مربوط به هر کدام نوع نصب توضیح داده شده است. جهت ارتباط پنل درب ورودی با گوشی آیفون واحدها از سیم های زوجی ۰٫۶ فویل دار استفاده می شود و برای جلوگیری از تأثیر نویز روی تصویر، در فواصل بالای ۵۰ متر بهتر است از سیم کواکسیال و در مسافت های بیش از ۱۰۰ متر از تقسیم کننده های تصویر، جهت تقویت سیگنال تصویر استفاده کرد.حداقل یک سیم دو زوج به صورت مستقیم از ترانس به سمت پنل جلوی درب برای تغذیه آیفون کشیده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا