طرز کار انواع اینورتر صنعتی

اینورتر یا درایو صنعتی چگونه کار می کند؟

اینورتر چیست؟

  اینورتر یا درایو دستگاهی الکترونیکی است که جریان مستقیم برق را به جریان متناوب تبدیل کرده و در فرکانس و ولتاژ خروجی تغییر ایجاد می کند و به این طریق دور موتور الکتریکی را کنترل می کند. استفاده از اینورتر باعث صرفه جویی در مصرف برق می شود، از الکتروموتورها محافظت می کند و طول عمر آن ها را افزایش می دهد. اینورتر ها می توانند دور موتور را از صفر تا چندین برابر دور نامی نوشته شده روی پلاک موتور تغییر دهند. تنظیم دور موتورهای الکتریکی به دلیل منعطف ساختن پروسه های صنعتی بسیار مهم است و در بسیاری از موارد باعث کاهش مصرف انرژی می شود.

   بوسیلۀ درایوها، روشن و خاموش شدن موتورهای الکتریکی به صورت کنترل شده امکان پذیر است و این زمان می تواند در کسری از ثانیه انجام گیرد که این قابلیت امکان فرمان پذیری هوشمند و کنترل شده را به الکتروموتور ها می دهد. روشن و خاموش شدن موتورها به صورت نرم و تدریجی توسط اینورترها موجب کم شدن تنش های مکانیکی در کوپلینگ ها و سایر ادوات دوار می شود.


برای بررسی، قیمت و خرید انواع اینورتر اشنایدر کلیک کنید.


انواع اینورتر

اینورترها و تا حدودی یکسوساز ها نیز به نیمه رساناهای مدرن قدرت وابسته هستند که وظیفه شان کلید زنی و هدایت ولتاژهای بالا و جریان های چند صد آمپری هستند. درایو ها همچنین به ریزپردازنده های قدرتمندی برای کنترل شان نیازمندند. از حدود سه دهه قبل این المان ها با قیمت مناسب و قابلیت اطمینان بالا در اختیار صنایع قرار گرفته اند، در نتیجه درایوها را می توان ادوات صنعتی مدرنی دانست.

 در این قسمت سعی داریم به صورت اجمالی انواع اینورتر اشنایدر را توضیح دهیم. درایوهای اشنایدر با نام تجاری آلتیوار ساخته و عرضه شده اند که آلتیوار ۱۱، آلتیوار ۱۲، آلتیوار ۳۱، آلتیوار ۳۱۲، آلتیوار ۲۱۲، آلتیوار ۶۱ و آلتیوار ۷۱ پر مصرفترین آن ها به شمار می آید.

درایو صنعتی اشنایدر الکتریک

نمونه ای از درایو های صنعتی

برای دریافت راهنمای فارسی اینورتر اشنایدر ATV12 کلیک کنید.

برای دریافت راهنمای فارسی اینورتر اشنایدر ATV31 کلیک کنید.

برای دریافت راهنمای فارسی اینورتر اشنایدر ATV61 کلیک کنید.

برای دریافت راهنمای فارسی اینورتر اشنایدر ATV71 کلیک کنید.

برای دریافت راهنمای فارسی اینورتر اشنایدر ATV212 کلیک کنید.

برای دریافت راهنمای فارسی اینورتر اشنایدر ATV312 کلیک کنید.

اینورتر هوشمند

نسل جدید اینورتر اشنایدر اینورتر هوشمند است. این اینورتر ها قابلیت های زیادی دارند. یکی از ویژگی های جدید این سری اینورتر قابلیت اتصال به شبکه اینترنت اشیا یا IoT یا (Internet of Things) تحت پلتفرم جدیدی در محصولات اشنایدر با نام Ecostruxure است که می تواند با توجه به اطلاعات کل سیستم برق، مدار را کنترل کند. 

روش عملکرد اینورتر

   سرعت چرخش موتور را می توان با تغییر فرکانس اعمالی به آن کنترل کرد. برای کنترل سرعت موتور، باید فرکانس را تغییر دهیم و ولتاژ اعمالی را نیز به گونه ای کنترل کنیم که شار میدان مغناطیسی در مقدار بهینه خود باقی بماند. تقریبا انواع اینورتر های کنترل دور بر این اساس کار می کنند که تغذیه AC ورودی را دریافت می کنند، با یکسوسازی آن را به برق DC تبدیل می کنند و با استفاده از اینورتر برق DC موجود را به برق AC با فرکانس های دلخواه تبدیل می کنند و به عنوان خروجی تحویل می دهند. اینورتر بخش کلیدی آن فرایند است، به همین دلیل است که به درایو های کنترل دور، اینورتر نیز می گویند.

اینورتر ATV71 اشنایدر
اینورتر ATV71 اشنایدر

   بازدهی موتور اهمیت بسیاری دارد. طبق آخرین استانداردهای اروپا خرید موتور IE1 ممنوع است (کم بازده ترین موتورها)؛ اگر یک موتور IE2 بخرید باید آن را همراه درایو استفاده کنید. با توجه به طول عمر موتورها، هزینه خریدشان درصد کوچکی از هزینه بهره برداری از آن ها ناشی از مصرف انرژی در طول عمرشان است، بنابراین استفاده از موتورهای پربازده تر IE3 و IE4 منطقی تر است. البته در انتخاب موتور این نکته را نیز در نظر داشته باشید که اغلب موتورها هنگامی که نزدیک توان نامی شان کار می کنند بازده بیشتری دارند، بنابراین موتوری انتخاب نکنید که از توان مورد نیاز خیلی بزرگتر باشد.

   شکل زیر ساختار داخلی اینورتر را نشان می دهد. یکی از المان های تشکیل دهنده درایو یکسو ساز است که از شش دیود یکسو کننده تشکیل شده است و ورودی AC را به DC تبدیل می کند و توسط لینک DC که یک خازن است به اینورتر انتقال می دهد. ماژول اصلی درایو، اینورتر است. اینورتر از شش ترانزیستور دوقطبی با درگاه عایقی یا به اختصار IGBT تشکیل شده است. IGBT به عنوان کلید های قدرت بسیار سریع عمل می کنند.

   حال می توان یک IGBT از بالا و دیگری از پاین را آتش کرد تا جریان بین هر دو اتصال از اتصالات موتور جاری شود. برای روشن کردن IGBT (به معنی کلیدزنی آن) تنها کافی است چند ولت به درگاه (گیت) آن اعمال شود. با روشن شدن آن، IGBT در جهت فلش روی آن هدایت می کند و بدین شکل می توان جهت جریان مثبت یا منفی را به سمت موتور ایجاد کرد. بدین شکل می توان از DC برق AC ساخت.

    آنچه که اهمیت دارد این است که هیچگاه نباید دو IGBT که دقیقا بالای یکدیگر قرار دارند همزمان روشن شوند چرا که این کار موجب اتصال کوتاه دو سر لینک DC می شود. به جای آن، اگه بتوان با دقت IGBT ها را با نظم خاصی روشن و خاموش کرد، می توانیم جریان سه فاز را برای سیم پیچ های موتور فراهم کنیم. اگر بازه زمانی روشن و خاموش ماندن IGBT ها را تغییر دهیم، می توان جریان تزریقی به موتور را کنترل کرد. این بدین دلیل است که از آنجا که جریان موتور خیلی سریع تغییر نمی کند، با تغییر بازه زمانی روشن ماندن IGBT ها می توانیم یک موج جریان سینوسی با فرکانس دلخواه پدید آورد. این کنترل جریان منجر به کنترل سرعت موتور می شود و با همین روش می توان ولتاژ اعمالی به موتور را که روی میدان مغناطیسی تاثیرگذار است، کنترل کرد.

ساختار داخلی اینورتر
ساختار داخلی اینورتر

اینورتر تک فاز و سه فاز

      اینورتر از لحاظ ورودی، به دو نوع اینورتر تک فاز و سه فاز تقسیم می شود. البته اینورتر از لحاظ شکل موج تولیدی نیز به انواع اینورتر موج مربعی، اینورتر سینوسی اصلاح شده، اینورتر سینوسی خالص، اینورتر متصل به شبکه و اینورتر جدا از شبکه هم تقسیم بندی می شود. در ادامه به برخی از ویژگی های اینورتر می پردازیم:

    • اینورتر موج مربعی یا Square Wave Inverters

      این گونه اینورتر یکی از نامناسب ترین اینورتر است به لحاظ اینکه موج مربعی یکی از بدترین نوع امواج برای اغلب وسایل الکتریکی است. قیمت این اینورتر بسیار ارزان بوده و توان های کمتر از ۵۰۰ وات را تحمل کرده، در نتیجه در مصارف خانگی و صنعتی کاربردی ندارد.

    • اینورتر سینوسی اصلاح شده یا Modified Sine Wave Inverters

       اینورتر سینوسی اصلاح شده یکی از مقرون به صرفه ترین و در عین حال کاربردی ترین اینورترها است. شکل موجی که این نوع اینورتر تولید می کند مابین شکل موج مربعی و شکل موج سینوسی کامل است. این نوع اینورتر علاوه بر قیمت مناسب دارای کارایی بالا هم است، اما بیشتر برای مصارف کوچک و خانگی کاربرد دارد. مانند: رادیو، تلویزیون و …

    • اینورتر سینوسی خالص یا Pure Sine Wave Inverter

       این نوع اینورتر یک موج سینوسی کامل یا خالص را تولید می کند. قیمت این نوع اینورتر نسبت به اینورترهای فوق بیشتر است، اما توانایی راه اندازی انواع وسایل الکتریکی را دارد.

    • اینورتر متصل به شبکه یا Grid Tie Inverter

     این نوع اینورتر برای زمانی توصیه می شود که بنا بر هر دلیلی نمی توانید ارتباط خود را با شبکه برق قطع کنید و یا زمانی که به شبکه برق متصل هستید و از انرژی خورشیدی یا توربین بادی هم برای کاهش دادن میزان برق مصرفی از شبکه استفاده می کنید. در نتیجه، با استفاده از این نوع اینورتر به هر میزان که سیستم خورشیدی یا توربین بادی برق تولید کند، به همان میزان برق مصرفی از شبکه کم شده و در واقع هزینه های مصرفی کاهش می یابد.

    • اینورتر جدا از شبکه یا Off Grid Inverter

     در این حالت قابلیت اتصال به شبکه برق وجود ندارد و اینورتر به شبکه متصل نمی شود. در این نوع اینورترها برق ذخیره شده در باتری از ولتاژ مستقیم به ولتاژ متناوب تبدیل می شود تا بتوان برای وسایل برقی استفاده نمود. برای نمونه از باتری اتومبیل در مکان هایی که برق وجود ندارد (مانند باغ یا طبیعت گردی) می توان برای تغذیه اینورتر جدا از شبکه استفاده نمود و برق متناوب یا AC برای راه اندازی ابزار و روشنایی مانند دریل و لامپ مهتابی تهیه کرد. به طور کلی، می توان گفت هر چقدر شکل تبدیل در اینورتر ها سینوسی تر باشد، مناسب تر هستند.

مشخصات انواع اینورتر اشنایدر الکتریک

جدول معرفی درایوهای اشنایدر الکتریک

 

در صورتی که سوالی در خصوص مطالب بیان شده دارید می توانید در قسمت نظرات ذکر کنید و با ارائه نظرات خود، ما را در بهبود هر چه بیش تر کیفیت مطالب یاری کنید. 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۸ رای

سوالات متداول

اینورتر چیست؟

اینورتر یا درایو دستگاهی الکترونیکی است که جریان مستقیم برق را به جریان متناوب تبدیل کرده و در فرکانس و ولتاژ خروجی تغییر ایجاد می کند و به این طریق دور موتور الکتریکی را کنترل می کند. استفاده از اینورتر باعث صرفه جویی در مصرف برق می شود، از الکتروموتورها محافظت می کند و طول عمر آن ها را افزایش می دهد. اینورتر ها می توانند دور موتور را از صفر تا چندین برابر دور نامی نوشته شده روی پلاک موتور تغییر دهند. تنظیم دور موتورهای الکتریکی به دلیل منعطف ساختن پروسه های صنعتی بسیار مهم است و در بسیاری از موارد باعث کاهش مصرف انرژی می شود.    بوسیلۀ درایوها، روشن و خاموش شدن موتورهای الکتریکی به صورت کنترل شده امکان پذیر است و این زمان می تواند در کسری از ثانیه انجام گیرد که این قابلیت امکان فرمان پذیری هوشمند و کنترل شده را به الکتروموتور ها می دهد. روشن و خاموش شدن موتورها به صورت نرم و تدریجی توسط اینورترها موجب کم شدن تنش های مکانیکی در کوپلینگ ها و سایر ادوات دوار می شود.

اینورتر چطور سرعت موتور را کنترل می کند؟

   سرعت چرخش موتور را می توان با تغییر فرکانس اعمالی به آن کنترل کرد. برای کنترل سرعت موتور، باید فرکانس را تغییر دهیم و ولتاژ اعمالی را نیز به گونه ای کنترل کنیم که شار میدان مغناطیسی در مقدار بهینه خود باقی بماند. تقریبا انواع اینورتر های کنترل دور بر این اساس کار می کنند که تغذیه AC ورودی را دریافت می کنند، با یکسوسازی آن را به برق DC تبدیل می کنند و با استفاده از اینورتر برق DC موجود را به برق AC با فرکانس های دلخواه تبدیل می کنند و به عنوان خروجی تحویل می دهند. اینورتر بخش کلیدی آن فرایند است، به همین دلیل است که به درایو های کنترل دور، اینورتر نیز می گویند.

‫۳۶ دیدگاه ها

  1. سلام . پارامترهای جریان بی باری و فرکانس لغزش برای altivat61 را معرفی میکنید تا تنظیم کنیم

  2. ایا با سنسور فشار می شه مستقیم درایو رو کنترل کرد تشکر می کنم اگه راهنمایم کنید

  3. سلام. بابت توضیحات کاملتون واقعن ممنونم. بسیار گویا بود و مفهوم بشدت رسا… . همواره برام سوال بود که چه تفاوتی بین درایو و اینورتر هست. خوشبختانه بالاخره اینجا متوجه شدم.

  4. ما یک اینورتر اشنایدر ATV310 داریم که یک موتور 5.5 کیلووات را راه اندازی می کند. فاصله موتور و اینورتر حدود 70 متر است. چه تجهیزی برای آن نیاز است؟

    1. برای فاصله های بیشتر از 50 متر در درایوهای ATV310، شما به یک چوک DC نیاز دارید تا هارمونیک های مزاحم ایجاد شده توسط اینورتر را حذف نماید. انتخاب چوک با توجه به توان موتور انجام می گیرد که در اینجا یک موتور چوک با توان 5.5 کیلووات نیاز است.
      اگر فاصله موتور و اینورتر کمتر از 50 متر باشد، به موتور چوک یا چوک DC نیازی نیست. زیرا تلفات و هارمونیک های مزاحم خیلی روی کارکرد موتور تاثیر ندارند.

  5. با تشکر بابت پاسخگویی شما
    هوای منطقه ما گرم و خشک جنوب فارس حدود ۴۰ تا ۴۵ درجه میشه. درایوها تو سایه ولی بدون کولر هستند. آیا نیاز به هوای خنک دارند و آیا میشه برای خنک کردن درایوها از کولر آبی استفاده کرد ؟؟

    1. برای درایو نباید کولر آبی بگذارید. درایو، سیستم خنک کننده خشک نیاز دارد مانند کولر گازی یا سیستم های تهویه مطبوع یا چیلر.
      اگر تابلوی درایو داخل اتاق باشد و دمای اتاق 40 درجه به بالا نشود، مشکلی برای درایو پیش نمی آید. اما اگر دمای محیط درایو بالای 40 درجه رود، درایو هنگ کرده و خطا می دهد. بنابراین نباید بگذارید دمای اطراف درایو به بالای 40 درجه سانتی گراد نفوذ کند و با سیستم خنک کننده مناسب، دمای آن را کنترل نمایید.

  6. برای موتور ۷۵۰ وات، درایو ۱و نیم گذاشتم و برای موتور ۱و نیم هم درایو ۱و نیم گذاشتم. هر دو فرکانس حداکثر ۳۲ کار می کنند.
    برای این دو موتور و درایو چه ups با چه قدرتی بذارم که درایو آسیب نبینه؟؟

    1. اگر درایو شما سه فاز باشد، دستگاه UPS حتماً باید از نوع سینوسی باشد.
      برای انتخاب توان UPS، معمولاً یک رنج بالاتر از توان درایو انتخاب می کنند. برای درایو شما، یک دستگاه UPS با توان 2 کیلو وات کافیست.
      از نمونه های ایرانی موجود در بازار می توانید استفاه نمایید.

  7. نوع موج خروجی ژنراتورها سینوسی هست ؟؟
    و آیا برای خروجی ژنراتور نیازی به فیلتر نویز هست؟؟ چون داخل استابلایزرها فیلتر نویز هست اگه نخوام استابلایزر بذارم آیا باید فیلتر نویز بذارم؟؟

    1. بله سینوسی هست و نویز نسبت به جریان محاسبه می‌شود؛ هرچه قدر جریان بالا رود نویز بیشتر می شود. نویز ربطی به ژنراتور ندارد فقط به جریان متناوب(ac) ربط دارد.
      حسن ژنراتور در این هست که شما حداقلِ نویز را دارید، چون محدوده ولتاژ و ضریب قدرت را می توانید کنترل کنید .

  8. ما سیستمی داریم که موتور نیاز داره تا مدام و 24 ساعته با اینورتر کنترل بشه. اگر برق شهر بره و برق ژنراتور بخواد وارد مدار بشه، برای اینورتر چه اتفاقی می افته؟

    1. زمانی که برق شهر قطع شود و ژنراتور بخواهد وارد مدار شود، یک وقفه چند ثانیه تا چند دقیقه اتفاق می افتد. در این مدت، ورودی تغذیه اینورتر قطع شده و پس از تامین برق ورودی توسط ژنراتور، اینورتر نیاز دارد تا دوباره راه اندازی شود. ضمناً به یک تایمر تاخیر در وصل هم احتیاج است تا بر سر راه ورودی اینورتر قرار بگیرد و تاخیری در وصل شدن آن ایجاد نماید. بنابراین اینورتر نیاز دارد تا دوباره راه اندازی شود.
      اگر سیستم شما به گونه ای طراحی شده که اینورتر نباید به هیچ عنوان خاموش شود حتی برای کمتر از ثانیه، به یک دستگاه UPS آنلاین نیاز دارید که برق اینورتر را تامین نماید و تغذیه اینورتر را از برق شهر یا ژنراتور جدا نماید.

  9. با درایو چگونه میشه ستاره مثلث انجام داد؟ اگه موتور را با ستاره به درایو وصل کنیم، آن وقت درایو با کدام برنامه یا ارتباط میتونه بعد از مثلا زمان n به حالت مثلث برود.؟؟ ممنونم

    1. زمانی که شما از درایو برای راه اندازی موتور استفاده می کنید، موتور را به صورت ستاره سیم بندی می کنید؛ درایو پس از راه اندازی موتور، دور آن را کنترل می‌کند و دیگر نیازی نیست موتور به حالت مثلث تغییر یابد.
      جریان موتور از درایو تغذیه شده و کشیده می شود، پس نیازی به تغییر ستاره به مثلث ندارد.

      1. سلام. به طور ساده.بستگی به درایو و موتور دارد اگر موتور ۴۰۰ ولت و ۶۶۰ ولت بود(روی پلاک موتور) باید اینورتر سه فاز به سه فاز باشد و مثلث بسته شود.اگر موتور ۴۰۰ولت و۲۲۰ولت(روی پلاک موتور).به دو روش اگر اینورتر سه فاز به سه فاز بود سربندی موتورستاره؛واگر اینورتر تک فاز به سه فاز بود سربندی موتور مثلث بسته میشود.

  10. با سلام و خسته نباشید
    یک سوال داشتم از خدمتتون یک پمپ 90 کیلو وات رو اگه بخواهیم با یک ATS 48 به صورت تک جهت با استفاده از کنتاکتور BY PASS راه اندازی کنیم. سایزینگ سافت رو چگونه محاسبه کنیم و پارامترهای مدنظر را چگونه تنظیم کنیم. اگه لطف کنید دقیق راهنمایی بفرمایید.
    باتشکر فراوان

    1. سلام
      اگر موتور شما فقط پمپ است، می توان از ATS22 اشنایدر الکتریک استفاده نمود که هم کنتاکتور by pass داخلی دارد و هم از لحاظ قیمتی به صرفه تر از ATS48 هست.
      اما اگر پمپ و فن است که باید از ATS48 استفاده نمود.
      اگر محل پمپ در مناطق خنک و غیر گرمسیری باشد و یا تابلوی سافت استارتر داخل اتاق کنترل قرار دارد و یا اینکه سیستم خنک کننده در داخل تابلو نصب شده باشد، توان مورد نیاز سافت استارتر برابر توان موتور انتخاب گردد. برای مورد فوق که پمپ 90 کیلو وات است، می توان از سافت استارتر 90 کیلو وات استفاده نمود.
      اگر تابلوی سافت استارتر در مکانی قرار گیرد که رطوبت و دمای محیط زیاد است، مانند مناطق جنوبی کشور، حتماً از سافت استارتر با توان یک رنج بالاتر نسبت به پمپ استفاده شود. برای مثال فوق می توان از ATS 48 با توان 110 کیلو وات بهره برد.

    1. منوی کنترل -CtL برای تعیین مرجع اتنخاب سرعت و مرجع فرمان درایو ATV12 استفاده می شود. در این منو پارامتر های زیر وجود دارند:
      Fr1 : تعیین مرجع انتخاب سرعت
      rln : جلوگیری از چرخش موتور در جهت چپ گرد
      PSt : فعال یا غیر فعال کردن کلید Stop روی پنل یا پنل از راه دور
      CHCF : تعیین اینکه مرجع فرمان و مرجع انتخاب سرعت از یک منبع یا مجزا باشد.
      Cd1 : مرجع فرمان درایو. یعنی با استفاده از این پارامتر مشخص می شود که فرمان حرکت، توقف و جهت چرخش موتور از کجا صادر شود. برای دیدن این پارامتر باید پارامتر CHCF را روی SEP تنظیم کنید.

  11. سلام
    درایو ATV21 دیگه تولید نمیشه. دلیل توقف تولیدش چیه؟
    چه درایوی میشه جایگزینش کرد؟

    1. سلام
      درایوهای ATV21 در یک پروسه کوتاهی تولید شدند و به دلیل تنظیمات سختی که داشته اند از رده تولید خارج شدند.
      درایوهای ATV212 و ATV31 و ATV312 جایگزین مناسبی از لحاظ موجودی، راحتی کار و قیمت هستند.

  12. سلام . میخوام اینورتر ATV212 رو روی حالت محلی تنظیم کنم. ممنون می شم راهنماییم کنید.

    1. روی کنترل پنل اینورتر Atv212 دکمه ای به نام LOC/REM وجود دارد که برای تنظیم روی Local و Remote از آن استفاده می شود.وقتی این دکمه را فشار دهید و چراغ کوچکی کنار صفحه روشن شود در حالت Local یا دسترسی محلی است و شما می توانید از روی پانل دستگاه را کنترل کنید. وقتی دوباره این دکمه را فشار دهید به حالت Remote یا کنترل از راه دور می روید و می توانید درایو را از طریق ورودی و خروجی های آنالوگ کنترل کنید یا از طریق شبکه فیلدباس به درایو فرمان حرکت و قطع و وصل بدهید و چرخش و سرعت حرکت را تنظیم کنید.

    1. در پنل گرافیکی با استفاده از پارامتر typ در منوی program می توان پارامترهای درایو را به تنظیمات کارخانه برد. برای اینکار باید اینورتر در حالت توقف قرار بگیرد.
      کلید MODE را فشار دهید تا AUF نشان داده شود . با دو کلید بالا و پایین پارامتر typ را پیدا کنید و کلید ENT را فشار دهید که عدد صفر نشان داده می شود. عدد 3 را جایگزین کنید و اینورتر را یکبار خاموش و روشن کنید.

    1. VFD مخفف عبارت Variable Frequency Drive و VSD مخفف عبارت Variable Speed Drive است. VFD برای درایو AC استفاده می شود که با تغییر فرکانس منبع تغذیه سرعت موتور را کنترل می کند و VSD برای اینورتر DC و AC استفاده می شود که با تغییر ولتاژ سرعت موتور را تنظیم می کند.

    1. از اینورتر برای کنترل جریان یا فشار با توجه به نیاز استفاده می شود. اینورتر اشنایدر فرکانس منبع تغذیه پمپ یا فن را کنترل می کند و به این روش سرعت را تنظیم می کند. به علاوه اینورتر با تنظیم سرعت در مواقع لزوم انرژی کمتری مصرف می کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا