راهنمای فارسی اینورتر اشنایدر ATV12

راهنمای اینورتر و درایو اشنایدر ATV12

اینورتر یا درایو یکی از ابزار های پرکاربرد در برق صنعتی است که در کنترل سرعت موتور کاربرد فراوانی دارد. به علاوه از اینورتر برای راه اندازی موتور های الکتریکی استفاده می شود. درایو ATV12 یک اینورتر فرکانسی تک فاز ۲۰۰ تا ۲۴۰ ولت است که برای موتورهای آسنکرون با رنج توان ۰٫۱۸kW تا ۲٫۲kW استفاده می شود.

درایو ATV12 در اندازه کمپکت با توابع مختلف برای ماشین های صنعتی و مخصوص موجود است و جابه جایی روی نوار نقاله های کوچک، ماشین های بسته بندی (ماشین های برچسب زمنی یا بسته بندی کوچک) ، فن های ساده (خارج کننده دود یا هوا، فر ها و بویلر ها و ماشین های شستشو) و پمپ های ساده (ساکشن پمپ، پمپ های سانتریفیوژ، پمپ های گردشی، ایستگاه های تک پمپی و یا چند پمپی) کاربرد دارد. به علاوه اینورتر اشنایدر ATV12 در ماشین های مصرفی نظیر دستگاه خمیر گیر، میکسر ها، تجهیزات پزشکی، تجهیزات ماهواره ای و برای جابه جایی مواد مورد استفاده قرار می گیرد. 

نکته: درایو ATV12 توقف تولید شده است و می توان از درایو تک فاز ATV312 به عنوان اینورتر جایگزین استفاده کرد.

راهنمای فارسی درایو اشنایدر ATV12

     در راهنمای فارسی اینورتر اشنایدر ATV12 به مشخصات فنی، ساختار، نحوه سیم بندی و کاربردهای آن می پردازیم. این دستگاه به راحتی توسط Plug & Play نصب می شود. 

اینورتر اشنایدر ATV12
اینورتر اشنایدر ATV12

در درایو اشنایدر ATV12 مشخصات دستگاه بر روی پانل جلوی دستگاه درج می شود. به علاوه به منظور کاهش زمان لازم برای سیم کشی و راحتی کار، ترمینال ها برچسب خورده و مشخص شده اند. در اینورتر اشنایدر ATV12 پیکربندی مناسبی برای شروع کار طراحی شده است که نیاز به تنظیم ندارد. برای بارگذاری دستورات به درایو بدون برداشتن و بیرون آوردن آن از پیکیج، ایزارهای پیکر بندی Multi-Loader تعبیه شده است. در جدول زیر مشخصات فنی اینورتر اشنایدر ATV12 بررسی شده است.                                                                                            

مشخصات فنی اینورتر اشنایدر ATV12
جدول مشخصات فنی اینورتر اشنایدر ATV12

اگر سرعت چرخش موتور خود را با درایو کاهش پیدا کند، تقریبا می توان گفت که توان مصرفی موتور کاهش می یابد. اگر بار از نوع گشتاور ثابت باشد، توان متناسب با سرعت است. گشتاور در یک بار گشتاور ثابت با تغییر سرعت چندان تغییر نمی کند؛ مانند تسمه نقاله ها، میکسرها و بسیاری از ماشین های کوچک. هرچند، در این کاربردها کنتل فرایند غالبا مهم تر از کاهش مصرف انرژی است.

عملکرد درایو ATV12

   استفاده از اینورتر در حالت کنترل برداری (Vector Control) اغلب منجر به کاهش مصرف انرژی می شود چرا که درایو دائما ولتاژ و فرکانس را به منظور بهینه کردن عملکرد موتور تنظیم می کند. این کار به طور خاص برای بارهای گشتاور ثابت مفید است. زیرا بهترین عملکرد موتور را نیز به ارمغان می آورد. تمامی اینورتر ها دارای حالت کارکرد کنترل برداری هستند. با استفاده از این روش می توان جریان موتور را نسبت به حالت V/f که روی صفحه نمایش درایو مشاهده می شود کاهش داد.

منحنی گشتاور و توان برای پمپ و فن
منحنی گشتاور و توان برای پمپ و فن

با این وجود، استفاده از درایوهای کنترل دور جایی واقعا ارزش پیدا می کند که برای بارهای گشتاور متغیر استفاده شود. یعنی بارهایی (منظور گشتاور بار است) که با افزایش سرعت افزایش می یابند. اکثر فن ها و بسیاری از پمپ ها جزو بارهای گشتاور متغیر هستند، یعنی گشتاور آن ها با مجذور سرعت افزایش می یابد. این بدین معنی است که توان با درجه سوم سرعت رابطه دارد.

  بنابراین کاهش سرعت یک پمپ یا فن به میزان ۱۰%، مصرف توان را به میزان حدود ۲۵% کاهش می دهد، که حتی تلفات درایو که حدود ۱% هست را نیز کاملا پوشش می دهد. اگر سرعت را ۲۰% کاهش یابد، مصرف انرژی حدودا نصف می شود. توجه داشته باشید برخی پمپ ها همچون پمپ های کفکش یا چاه از نوع بار گشتاور ثابت هستند

     درایو ATV12 کاربردهای متفرقه ای نظیر موتور دو سرعته، موتور DC، راه انداز مکانیکی و موتور های تک فاز دارد. استفاده از اینورتر اشنایدر ATV12 به همراه موتور سه فاز راه حلی است برای وفق دادن توان و نیازهای کاربردی درایو به منظور کاهش انرژی مصرفی. با توجه به ورودی تک فاز درایو می توان موتورهای سه فاز را در کیلووات پایین راه اندازی کرد و مشکل استفاده از موتورهای تکفاز که نیاز به تعمیر و سرویس سالانه دارند برطرف نمود.

پمپ های ساده (ساکشن پمپ ، پمپ های سانتریفیوژ ، پمپ های گردشی، ایستگاه های تک پمپی و یا چند پمپی)
پمپ های ساده

اینورتر اشنایدر ATV12 قابلیت های مختلفی دارد که در زیر به مهم ترین آن ها اشاره شده است:

  1. رگولاتور PID
  2. لیست خطاها
  3. پرش فرکانسی
  4. استوپ آزاد و استوپ سریع
  5. سرعت های از پیش تعیین شده
  6. آشکارسازی اضافه بار و کم باری
  7. پیکربندی ورودی/ خروجی آنالوگ و دیجیتال
  8. پروفایل های کنترل موتور: استاندارد – اجرا – پمپ / فن
  9. سوئیچ کردن بین کنترل محلی و کنترل از طریق ترمینال ها
  10. نمایش مراحل انجام کار ورودی لاجیک بر روی نمایشگر درایو

کد فنی اینورتر اشنایدر ATV12

      اینورتر اشنایدر ATV12 انواع مختلفی دارد و برای کاربرد های مختلف طراحی شده است. مشخصات فنی اینورتر با کد فنی آن که بر روی پلاک آن نوشته شده مشخص می شود.. ATV نام محصول است که Altivar نامیده می شود. دو رقم بعدی در کد فنی نشان دهنده مدل اینورتر است. H نشان دهنده این است که اینورتر دارای سیستم خنک کننده Heat sink است و درجه حفاظت آن در برابر گرد و غبار و نفوذ آب IP21 است.

      سه کاراکتر بعدی ولتاژ کار و توان اینورتر را بیان می کند که شامل دو نوع تکفاز و سه فاز می شود و توسط دو کاراکتر آخر در کد فنی اینورتر اشنایدر ATV312 تعیین می گردد. با دانستن این اطلاعات و با بررسی کد فنی کالا می توان تا حدی نوع اینورتر مورد نظر را انتخاب کرد. جدول زیر مشخصات کد فنی اینورتر اشنایدر ATV12 را با ذکر یک مثال توضیح می دهد.

کد فنی اینورتر اشنایدر ATV12
جدول کد فنی اینورتر  اشنایدر ATV12

  مثال:   اینورتر اشنایدر ATV12 با کد فنی ATV12HU15M2 

اینورتر اشنایدر ATV12 با توان 1.5 کیلو وات و ورودی تکفاز
اینورتر اشنایدر ATV12 با توان ۱٫۵ کیلو وات و ورودی تکفاز

اینورتر اشنایدر ATV12 

      شکل زیر مدار اتصالات اینورتر اشنایدر ATV12 تک فاز را نشان می دهد. در کاتالوگ فارسی اینورتر اشنایدر ATV12 چهار ورودی دیجیتال (LI1 تا LI4) دارد که ورودی LI1 برای فرمان استارت راست گرد موتور، LI2 برای فرمان استارت چپ گرد و LI3 و LI4 برای حرکت با سرعت ثابت استفاده می شود. این اینورتر دارای یک ورودی آنالوگ (AI1)، دو خروجی آنالوگ (AOV و AOC) و یک خروجی رله ای (R1) است.

کاتالوگ فارسی اینورتر اشنایدر ATV12
اتصالات مدار اینورتر اشنایدر ATV12

شکل زیر به طور دقیق تر شماتیک مداری اینورتر اشنایدر ATV12 را نشان می دهد. با توجه به شکل می توان با استفاده از مبدل جریان و پتانسیومتر دور موتور را کنترل کرد. به علاوه می توان به روش دو سیمه یا سه سیمه دور موتور را کنترل نمود که مشابه مطالبی که پیش تر اشاره شد LI1 برای فرمان راست گرد، LI2 برای فرمان چپ گرد در کنترل دو سیمه استفاده می شود. در کنترل سه سیمه LI1 برای توقف، LI2 برای فرمان راست گرد و LI3 و LI4 را می توان برای فرمان برای فرمان چپ گرد متصل کرد. 

راهنمای نصب اینورتر اشنایدر ATV12

نمای شماتیکی درایو اشنایدر الکتریک که قسمت های مختلف اتصالات آن توضیح داده شده است.

  1. صفحه استیل نصب شده روی درایو (جعبه ارت)
  2. درایو آلتیوار ۱۲
  3. کابل ورودی تغذیه
  4. کابل برای خروجی کنتاکت رله خطا
  5. ارت کردن کابل های شیلد دار (روکش دار) ۶ ، ۷ بطریق زیر:
  • روکش کابل را لخت کنید.
  • کابل را روی صفحه ۱ نصب کرده و بست را روی قسمت لخت شده محکم کنید. روکش باید محکم بسته شود تا ورقه فلزی بخوبی اتصال گردد.
  • برای کابل های ۶ ، ۷ روکش باید از هر دو طرف به زمین متصل شود.
  • روکش کابل باید بصورت پیوسته و کامل باشد، و اگر از ترمینال های واسطه استفاده شود؛ آنها باید در جعبه های فلزی با پوشش EMC قرار داده شوند.
  1.  کابل روکش دار برای اتصال به موتور (خروجی)
  2.  کابل روکش دار برای اتصال سیم سیگنال
  3. کابل روکش دار برای اتصال مقاومت ترمزی
  4.  کابل PE (سبز – زرد)
  5. سلکتور سوئیچ برای قطع کردن فیلتر EMC بر روی درایو ATV 12***M2

نکته:

 اتصال زمین هم پتانسیل HF میان درایو و موتور و کابل روکش دار نباید قطع شود. و نیاز است که کابل PE توسط ترمینال های مناسبی به هر دو وسیله متصل شود. اگر از فیلتر EMC داخلی استفاده شود، باید زیر درایو قرار بگیرد و از طریق یک کابل بدون روکش مستقیماً به تغذیه متصل گردد. لینک ۳ روی درایو، کابل فیلتر خروجی را نشان می دهد.


بیشتر بخوانید:

 

در صورتی که سوالی در خصوص مطالب بیان شده دارید می توانید در قسمت نظرات ذکر کنید و با ارائه نظرات خود، ما را در بهبود هر چه بیش تر کیفیت مطالب یاری کنید. 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶ رای

سوالات متداول

اینورتر ATV12 چه کاربردی دارد؟

اینورتر یا درایو یکی از ابزار های پرکاربرد در برق صنعتی است که در کنترل سرعت موتور کاربرد فراوانی دارد. به علاوه از اینورتر برای راه اندازی موتور های الکتریکی استفاده می شود. درایو ATV12 یک اینورتر فرکانسی تک فاز ۲۰۰ تا ۲۴۰ ولت است که برای موتورهای آسنکرون با رنج توان ۰٫۱۸kW تا ۲٫۲kW استفاده می شود. درایو ATV12 در اندازه کمپکت با توابع مختلف برای ماشین های صنعتی و مخصوص موجود است و جابه جایی روی نوار نقاله های کوچک، ماشین های بسته بندی (ماشین های برچسب زمنی یا بسته بندی کوچک) ، فن های ساده (خارج کننده دود یا هوا، فر ها و بویلر ها و ماشین های شستشو) و پمپ های ساده (ساکشن پمپ، پمپ های سانتریفیوژ، پمپ های گردشی، ایستگاه های تک پمپی و یا چند پمپی) کاربرد دارد. به علاوه اینورتر اشنایدر ATV12 در ماشین های مصرفی نظیر دستگاه خمیر گیر، میکسر ها، تجهیزات پزشکی، تجهیزات ماهواره ای و برای جابه جایی مواد مورد استفاده قرار می گیرد. 

درایو ATV12 چه قابلیت هایی دارد؟

رگولاتور PID ،لیست خطاها، پرش فرکانسی، استوپ آزاد و استوپ سریع، سرعت های از پیش تعیین شده، آشکارسازی اضافه بار و کم باری، پیکربندی ورودی/ خروجی آنالوگ و دیجیتال پروفایل های کنترل موتور: استاندارد – اجرا – پمپ / فن، سوئیچ کردن بین کنترل محلی و کنترل از طریق ترمینال ها، نمایش مراحل انجام کار ورودی لاجیک بر روی نمایشگر درایو

‫۴ دیدگاه ها

    1. سلام، خطای SCF3 ممکن است به دلایل زیر رخ بدهد:
      ۱- اتصال کوتاه یا اتصال زمین در خروجی اینورتر
      ۲- تنظیم غلط پارامترهای نامی موتور در اینورتر
      ۳- جریان نشتی زمین قابل توجه در خروجی درایو درصورتی که چندین موتور به صورت موازی به هم وصل شوند.
      برای رفع خطا می‌توانید موارد زیر را امتحان کنید:
      ۱- زمین موتور و خروجی درایو را بررسی کنید.
      ۲- مطمئن شوید که پارامترهای موتور به درستی در درایو تنظیم شده‌اند. توان، ولتاژ، جریان، فرکانس و سرعت موتور به درستی وارد شده باشند.
      ۳- ببینید که آیا درایو بدون اتصال موتور به صورت مدار باز کار می‌کند. سیم‌های موتور را جدا کنید. OPL را در منوی FLT غیرفعال کنید. درایو را در فرکانس ۲۰، ۴۰ و ۶۰ هرتز به راه بیاندازید. در هر فرکانس ولتاژ حقیقی (rms) خروجی را بررسی کنید تا از تعادل فاز مطمئن شوید.
      ۴- منبع تغذیه را حذف کنید تا باس DC دشارژ شده و روی پایانه‌های PA+ و PC- ولتاژ کمتر از ۲۴ ولت DC بیفتد. مولتی متر را روی تست اهم قرار دهید. پایانه‌های PA به U/T1، V/T2 و W/T3 را اندازه‌گیری کنید. در جهت درست باید ۳v و در جهت معکوس باید OL را نشان دهد. همین کار را برای پایانه‌های PC به U/T1، V/T2 و W/T3تکرار کنید. هر مقداری خارج از محدوده مشخص شده، نشان از بروز مشکل در یک یا چند IGBT یا سیم‌هاست.

  1. سلام
    الکتروموتور ۱۵ کیلو وات سه فاز برای سیرکوله هوا استفاده میشود . درایو این موتور را چند کیلو وات و از کدام مدل اشنایدر استفاده کنیم ؟
    همچنین تعدادی الکتروپمپ سه فاز ۱۱ کیلو وات سه فاز داریم که برای این موتورها نیز نیاز به درایو داریم .
    لطفا توان درایو مرتبط را مشخص و اعلام فرمائید
    ممنون

    1. سلام، چون توان مصرفی دستگاه سیرکوله هوا کم است، نیازی به استفاده از اینورترهای گشتاور بالا نیست و می‌توانید از نمونه اینورتر ATV310HD15N4 استفاده کنید. برای الکتروپمپ‌ها هم همین مسئله صادق است اینورتر ATV310HD11N4 مناسب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا