بررسی انواع تایمر صنعتی

آشنایی با انواع تایمر و کاربرد آنها در تابلو برق

انواع تایمر یا رله زمانی، وظیفه کنترل مدار را برای زمان معینی به عهده دارد. تایمرها در انواع مختلفی ساخته می شوند و کاربرد زیادی در تابلو برق و اتوماسیون صنعتی دارند و در مدارهای قدرت و فرمان و همین طور مدار راه انداز ستاره مثلث برای موتور سه فاز کاربرد دارند.

علاوه بر این، از تایمر در صنایع مختلف مثل خط تولید کارخانه ها یا صنایع غذایی برای مشخص کردن زمان مورد نیاز برای انجام هر بخش از فرآیند کار استفاده می شود. 

از تایمر می توان در مصارف ساده تر در ساختمان ها یا حتی منازل برای کاهش هزینه یا مصرف انرژی استفاده کرد. مثلا برای قطع و وصل تجهیزات بعد از مدت زمان مشخص از تایمر استفاده کنیم یا سیستم روشنایی منزل را بعد از مدت زمان مشخصی قطع کنیم. 

انواع تایمر اشنایدر خرید تایمر 

برای خرید انواع تایمرهای صنعتی به نکات زیر توجه کنید:

  • ابعاد
  • چگونگی نصب
  • میزان ولتاژ تغذیه
  • محدودۀ رنج زمانی
  • جریان مجاز کنتاکت خروجی
  • نوع و مکان مورد استفادۀ تایمر

تایمرها به طور کلی به دو دسته تایمر آنالوگ و تایمر دیجیتال تقسیم می شوند:

  • تایمر آنالوگ

تایمر آنالوگ اولین دسته تایمرها است. این تایمرها نمایشگری برای نشان دادن زمان ندارند ولی با استفاده از چراغ نشان گر روی تایمر وضعیت تایمر مشخص می شود. تایمرهای دیجیتال نسل جدید تایمرهای آنالوگ است.

  • تایمر دیجیتال

این نوع تایمر بر مبنای مدارهای دیجیتالی و با دقت و میزان حافظه مختلف طراحی شده است به طوری که می توان آنها را برای زمان های مختلف با استفاده از حافظه تایمر تنظیم کرد.  تایمر دیجیتال هزینه های جانبی و مصرف انرژی را تا حد زیادی کاهش می دهد، از مدار در برابر خطاهای انسانی محافظت می کند و در نتیجه بهره وری تجهیزات بیشتر می شود.  تایمرهای دیجیتال در دو دسته تایمر تأخیر در وصل و تایمر تأخیر در قطع دسته بندی می شوند.

 ١- تایمر تأخیر در وصل (ON- DELAY)

 به رله ای گفته می شود که در آن باید ابتدا به رله انرژی داده شود تا رله عمل کرده، کنتاکتی را باز یا بسته کند، مانند تایمر موتوری.

۲- تایمر تأخیر در قطع (OFF- DELAY)

به رله ای گفته می شود که بعد از قطع شدن انرژی، عمل کرده و کنتاکتی را باز یا بسته می کند، مانند تایمر نیوماتیکی.

انواع تایمر
تایمر اشنایدر

در ادامه رایج ترین تایمرهای موجود در بازار را از نظر مکانیزم عملکرد بررسی می کنیم.

تایمر موتوری یا تایمر الکترومکانیکی

تایمر موتوری از یک موتور کوچک با قطب چاکدار تشکیل شده که از طریق چرخ دنده یک دیسک را در مقابل میکروسوئیچ می چرخاند. محل دیسک در لحظه شروع به کار قابل تنظیم است. پس از تنظیم زمان آن (توسط زاید خارجی) و تغذیۀ تایمر، موتور با دور ثابت به گردش در می آید.

با گردش موتور، زمان تایمر شروع می شود. پس از گردش و با برخورد با زایدۀ دیسک متوقف می شود و به میکروسوئیچ داخلی فرمان می دهد و موتور از کار می افتد.

تایمر موتوری
تایمر موتوری

تایمر الکترونیکی

از تایمر الکترونیکی برای تنظیم زمان های کمتر از یک ثانیه تا چندین ثانیه استفاده می شود. در ساختمان این تایمرها از مدارات الکترونیکی استفاده شده است. نوعی از تایمر الکترونیکی با شارژ و دشارژ یک خازن، بوبین یک رله کوچک تحریک می شود. رله هنگامی وصل می شود که خازن شارژ شود و ولتاژ دو سر آن برابر ولتاژ وصل رله شود. پس از وصل رله و بار ذخیره شده در خازن، روی مقاومتی که توسط کنتاکت باز رله به دو سر خازن وصل می شود تخلیه می شود. در این نوع  تایمر، با تغییر ظرفیت خازن می توان زمان تایمر را تنظیم کرد.

تایمر مولتی رنج اشنایدر الکتریک
                تایمر الکترونیکی

تایمر هیدرولیکی

در تایمر هیدرویکی از سیستم هیدرولیکی جهت تأخیر در مدار استفاده شده است. در این تایمر وقتی جریان برق به رله وصل می شود، مقداری روغن در داخل رله جا به جا می شود برای بازگشت روغن به محل اولیه زمانی لازم است که این زمان به عنوان زمان تایمر مورد استفاده قرار می گیرد.

تایمر نیوماتیکی

در تایمر نیوماتیکی یا تایمر بادی از خاصیت ذخیره سازی و فشردگی هوا استفاده می شود. وقتی که بوبین تحریک قسمت متحرک را جذب می کند اهرم، قطعه ای را که به شکل دم آهنگری است فشار خواهد داد. هوای داخلی دم از طریق سوپاپ یک طرفه خارج می شود. وقتی که بوبین از تحریک خارج شود فنر دم را منبسط می کند. دم، از طریق سوپاپ تنظیم از هوا پر می شود. سرعت انبساط دم در رابطه با پیچ تنظیم فرق می کند. وقتی که دم به حالت عادی برگشت کنتاکت ها عمل می کنند. بنابراین در تایمر بادی به وسیلۀ میزان کردن پیچ تنظیم، عمل کردن کنتاکت ها را می توان تغییر داد. معمولاً برای عمل کردن رله از کنتاکتورهای موجود در مدار استفاده می شود.

کنتاکتور اشنایدر و تایمر بادی
تایمر بادی نصب شده بر روی کنتاکتور اشنایدر الکتریک

نکته:

تفاوت تایمر موتوری با تایمر نیوماتیکی در این است که تایمر موتوری پس از تنظیم و وصل بوبین آن به ولتاژ، شروع به کار می کند، در حالی که تایمر نیوماتیکی پس از قطع ولتاژ از بوبین آن، شروع به کار می کند. در بسیاری موارد، تایمر نیوماتیکی بر روی کنتاکتورهای مدار وصل می شود تا پس از وصل کنتاکتور، دم رله فشرده شود.

تایمر حرارتی

   تایمر حرارتی با استفاده از خاصیت بی متال کار می کند و در انواع زیر ساخته می شود:

  1. رله حرارتی ذوب شونده
  2.  رله حرارتی بی متال
  3.  رله حرارتی منعکس کنندۀ میله ای

زمانی که جریان از بی متال عبور می کند، گرم شده و پس از مدتی در اثر تغییر شکل عمل کرده و مدار ر ا قطع یا وصل می کند. دقت این نوع تایمر زیاد نیست و آب و هوای محیط بر روی آن تأثیر می گذارد.

تایمر حرارتی
                            تایمر حرارتی

در صورتی که سوالی در خصوص مطالب بیان شده دارید می توانید در قسمت نظرات از ما بپرسید یا با ارائه پیشنهادات خود، ما را در بالا بردن کیفیت مقالات یاری کنید. 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶ رای

سوالات متداول

تایمر چیست؟

تایمر یک کنترلر زمانی است که مدت زمان بین دو عملکرد خاص مانند قطع و وصل را در یک دستگاه الکترونیکی یا مکانیکی تنظیم می‌کند. تایمر ها انواع مختلفی دارند که شامل تایمر مکانیکی، تایمر موتوری یا الکترو مکانیکی، تایمر الکترونیکی، تایمر نيوماتيكي (با فشار هوا)، تایمر بي متال يا حرارتي (تايمر حرارتي) و تایمر هيدروليكي هستند. امروزه تایمرهای الکترونیکی بیشترین کاربرد را دارند این تایمر ها شامل تایمرهای تاخیر در وصل و تایمرهای تاخیر در قطع استفاده می شوند.

تایمر بادی (پنوماتیک) چیست و چه کاربردی دارد؟

تایمر بادی (پنوماتیک) یک تایمر مکانیکی است و برای استفاده از آن نیازی به جریان الکتریکی نیست تایمر بادی یک نوع کنتاکت کمکی است و از آن در مدار فرمان و بیشتر در مدار ستاره مثلث استفاده می شود این تایمر مانند کنتاکت کمکی بر روی کنتاکتور نصب می شود. تایمر بادی شامل یک کنتاکت بسته و یک کنتاکت باز است و عملکرد آن به کنتاکتور بستگی دارد و در صورتی که کنتاکتور وصل شود شروع به کار می کند. این تایمر در دو نوع تاخیر در وصل (on delay) و تاخیر در قطع (off delay) وجود دارد.

‫۲۳ دیدگاه ها

  1. با سلام
    من تایمری نیاز دارم که در طول شبانه روز هر چهار ساعت ، یک بار برق ورودی دستگاه را به مدت یک دقیقه قطع کند. راهنمایی می فرمایید بهترین نوع رله ی پیشنهادی شما کدام است؟
    با سپاس فراوان

  2. سلام
    به تایمری نیاز دارم که روزانه بمدت معینی مثلا دو ساعت عمل کند و برای سه هفته قابل برنامه ریزی باشد .ممنون از شما .

  3. سلام و خسته نباشید من یه تایمر می‌خوام ده دقیقه بعد استارت خودکار خاموش بشه

  4. سلام ببخشید من میخوام یک الکتروموتور سه فاز وقتی کلیدشو میزنیم پنج ثانیه کار کنه بعد خودکار قطع بشه دوباره با وصل کلید پنج ثانیه کار کنه قطع بشه .یعنی وصل برق با کلید باشه قطع برق با تایمر باشه میشه راهنمایی کنین من از چه تایمری استفاده کنم.ممنون

    1. اگر در مدار می تونی استفاده کنی از تایمر امرن یا اشنایدر از تیغه nc آن استفاده کنی خوب هست

  5. سلام من تایمری لازم دارم که تحریکش رو با چیزی مثل زنگ اخبار بگیره یعنی با یکبار زدن فرمان بده. و زمانش هم تا نیم ساعت قابل تنظیم باشه

  6. سلام.
    من تایمری شبیه تایمر راه پله میخوام با زمان حدود ۲ ساعت. چه گزینه ای پیشنهاد میدین که قیمت مناسبتر باشه؟

  7. سلام
    بنده به تایمری نیاز دارم که به ازای هر نیم ساعت به مدت 3 دقیقه وصل شود و سپس نیم ساعت قطع و 3 دقیقه وصل و مکررا این پروسه ادامه پیدا کند . چه تایمری در بازار برای اینکار مناسب هست ؟؟؟؟؟

    1. سلام وقت بخیر.
      میتونین از تایمر های شیوا امواج استفاده کنید. تایمر های مختلفی داره و تایمر با قابلیت تکرار هم در بین تایمر های این برند هست.

  8. سلام
    من یه رله میخوام که وقتی ۲۴ ولت به بوببین دادم پلاتینش ۱ ثانیه اتصال پیدا کنه. تایم برق ۲۴ ولت من از ۵ تا ۲۰ ثانیه هست ولی من میخوام فقط یک ثانیه اتصال برقرار بشه

  9. با سلام. لطفاً ولوم های تایمر تاخیر در وصل اشنایدر RE17RAMU را توضیح دهید
    متشکرم

    1. با درود بر شما
      ولوم بالایی بازه انتخابی شما را نمایش می دهد. و ولوم پایینی، عدد مورد نظر شما در بازه انتخابی و ضریبی از آن است.
      برای مثال شما به تاخیر در وصل 0.8 ثانیه نیاز دارید. ولوم بالایی را روی 0.1 تا 1 ثانیه گذاشته و ولوم پایینی را روی 8 قرار می دهید. بدین ترتیب تاخیر مورد نظر شما بدست می آید.
      8*0.1=0.8 ثانیه

  10. سلام و خسته نباشید
    من یه تایمر لازم دارم که در باز کن برقی هر 12 ساعت یه بار باز بشه. شارژ در باز کن بصورت دستی انجام میشه. لطفا راهنمایی کنید. ضمنا حداقل هزینه داشته باشه. ممنون.

      1. سلام من به یک تایمر برای نصب چنج آور اتوماتیک در کنتاکتور نیاز دارم از چی نوع تایمر استفاده کنم. تشکر

  11. سلام. به جز تایمر دیجیتالی، کدوم مورد در بازه های کمتر از ثانیه خوب و بادوام کار می کنه؟

    1. سلام
      اشنایدر الکتریک چند سری تایمر دارد که شما می توانید با مراجعه به سایت فروشگاهی الیکا الکتریک، انواع آنها را مشاهده فرمایید. نوع تایمر، بازه زمانی، مشخصات فنی، کاتالوگ کالا و بسیاری اطلاعات دیگر در سایت موجود است که می تواند راهنمای خوبی برای شما باشد.
      اشنایدر الکتریک تایمرهای زیر را دارد:
      تایمر تاخیر در قطع
      تایمر تاخیر در وصل
      تایمر مولتی ولت
      تایمر ستاره مثلث
      تایمر دو حالته و 6 حالته
      تایمر مدولار
      لطفاً لینک زیر را کلیک نمایید.
      تایمر اشنایدر الکتریک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا