لیست استاندارد های برق

لیست استانداردهای مرتبط با سیستم های الکتریکی

در گرایش های فنی برای انتقال ایده ها از نوعی تصاویر ساده شده خاص به نام نقشه استفاده می کنند که یک زبان ترسیمی است. در واقع نقشه کشی ترکیبی از ترسیمات تک تصویری سه بعدی و ترسیمات چند تصویری دو بعدی است. کشورهای صنعتی برای طراحی نقشه های الکتریکی و انتخاب تجهیزات برق ساختمان استانداردهای مختلفی را تعریف کرده اند. به عنوان مثال کشور آلمان مشخص کننده استاندارد DIN است. در ادامه لیست استاندارد های برق را بررسی می کنیم.

برخی از مهم ترین استانداردها در زمینه تجهیزات الکتریکی شامل استانداردهای  CSA ،GS ،UL ،NEC ،VDE ،DIN ،ANSI ،IEEE ،ISO ،IEC هستند.

استاندارد IEC (استاندارد جهانی برق( از استانداردهای معتبر و مورد تأیید تمام کشورهای جهان است. از دیگر استانداردهای نقشه کشی در دنیا می توان به ANSI (آمریکا)، BSI (انگلیس)، UNI (ایتالیا)، GOST (روسیه) و JISC (ژاپن) اشاره کرد. اما دو استاندارد DIN و IEC در ایران موارد استفاده بیشتری دارند. در ادامه این استانداردهای برق و نماد استانداردهای برق را بیشتر بررسی می کنیم.

استاندارد DIN

استاندارد DIN

نخستین مؤسسه ملی استاندارد در سال ۱۹۰۲ در انگلستان و سپس در ۱۹۱۶ در هلند و ۱۹۱۷ در آلمان تأسیس شد. به دنبال آن استاندارد DIN (deutsches institute fure norming) (موسسه استاندارد آلمان) که استاندارد صنعتی آلمان است گسترش پیدا کرد و در زمینه نقشه کشی صنعتی فعالیت وسیعی آغاز شد.

در سال ۱۹۲۶ اتحادیه ای متشکل از ۲۰ مؤسسه استاندارد ملی از کشورهای مختلف به نام اتحادیه بین المللی مؤسسات ملی استاندارد (ISA) تشکیل شد. اما با پیشرفت تکنولوژی و نیاز به ارتباط صنعتی بین شرکت ها لزوم ایجاد یک سازمان بین المللی استاندارد مورد توجه قرار گرفت و در سال ۱۹۴۷ سازمان (international organization for standardISO تشکیل شده و شروع به کار نمود.

کشور ایران در سال ۱۳۳۲ اولین موسسه استاندارد خود را تأسیس نموده و در سال ۱۳۶۰ به عضویت ISO درآمد. ایران پیش از پذیرش ISO به خصوص در زمینه نقشه کشی از استاندارد DIN استفاده می کرد و هم اکنون نیز در دفاتر طراحی و نقشه کشی بعضی از کارخانه ها از استاندارد DIN استفاده می شود. در کشور ما در مواردی که استاندارد ISO پیشنهادی نداده باشد از استاندارد DIN پیروی می شود. هم اکنون مؤسسه استاندارد ایران ISIRI در زمینه های مختلف فعالیت های گسترده ای دارد.

استاندارد IEC

استاندارد IEC

سازمان IEC (International Electrotechnical Commission) یا کمیسیون بین المللی الکتروتکنیک که در سال ۱۹۰۶ با همت دانشمندان متخصص و مجامع الکترونیک کشورهای مختلف تأسیس شده است وظیفه تدوین و انتشار استانداردهای بین المللی IEC در حوزه گسترده برق و الکترونیک و زمینه های مرتبط را بر عهده دارد.

استانداردهای IEC شامل دامنه وسیعی از فناوری ها نظیر : تولید انتقال و توزیع نیرو؛ نیمه رساناها؛ فیبرنوری و باطری ها؛ فناوری های خورشیدی؛ نحوه ساخت و نصب دستگاه های برقی و فناوری نانو را پوشش می دهد. از دیدگاه بین المللی، سری استاندارد های IEC-60364 با عنوان ” تأسیسات الکتریکی ساختمان ها”  تعاربف و استاندارد هایی را برای ساختمان ها و نحوه برق کشی و نصب سیستم ارت آن ها مطرح می کند و مشخصات قطعات استفاده شده در این مدارها باید مطابق با این استاندارد تعریف شده باشد.

مقر این سازمان تا سال ۱۹۴۸ در شهر لندن بود که از آن سال به بعد به شهر ژنو در کشور سوئیس منتقل شد. با توجه به روند جهانی ایجاد هماهنگی در استانداردهای ملی کشورهای مختلف و پذیرش هرچه بیشتر استانداردهای بین المللی، از جمله IEC به عنوان پایه استانداردهای ملی و مبنای فعالیت های ارزیابی انطباق و گواهی محصولات برقی و الکترونیکی به منظور تسهیل تجارت بین المللی، در شرایط حاضر بیشترین تلاش کشورها مصروف مشارکت فعال در مراحل تدوین استانداردهای بین المللی می شود. به همین دلیل اکثر استانداردهای ملی کشورهای مختلف در حال حاضر به طور فزاینده ای بر اساس و معادل با استانداردهای IEC هستند.

 

   استاندارد ANSI

استاندارد ANSI

استاندارد ANSI یا American National Standard Institute با نام مؤسسه استاندارد ملی امریکا سازمانی غیر دولتی است که به عنوان نماینده امریکا در سازمان جهانی استاندارد حضور دارد.  ANSI در سال ۱۹۱۸ زمانی که پنج انجمن مهندسی و سه آژانس دولتی کمیته استانداردهای مهندسی آمریکا (AESC) را تشکیل دادند بنا گذاشته شد. AESC در سال ۱۹۲۸ به انجمن مهندسی آمریکا (ASA) تبدیل شد. در سال ۱۹۶۶ ASA با تغییر ساختار خود تبدیل به مؤسسه استانداردهای ایالات متحده آمریکا (USASI) شد. از سال ۱۹۶۹ نام ANSI برای این انجمن استفاده می شود. موسسه ANSI در پنج بخش فعالیت دارد: 

  1. بخش استانداردهای سوخت زیستی ANSI یا (ANSI-BSP)
  2. بخش استانداردهای فناوری اطلاعات در بخش سلامت
  3. بخش استانداردهای امنیت داخلی ANSI
  4. بخش استانداردهای نانوتکنولوژی ANSI
  5. بخش جلوگیری از دزدی هویت و مدیریت استانداردهای تشخیص هویت

استاندارد IEEE

IEEE مخفف عبارت Institute of electrical and Electronics Engineer و نشان مؤسسه مهندسان برق و الکترونیک است. استانداردها در این مؤسسه شامل زمینه های برق، الکترونیک، مخابرات، فناوری اطلاعات، مهندسی پزشکی و … است.

استاندارد-IEEE

استاندارد CE

یکی دیگر از استانداردهای برق استاندارد CE است. این استاندارد بیانگر تطابق محصول با مقررات و استاندارد اروپاست. در واقع این نشان بیانگر انطباق محصول با استانداردهای بهداشت، ایمنی و حفاظت از محیط زیست در اروپاست.

مجوز استفاده از این علامت زمانی به سازندگان داده می شود که کلیه الزامات ابلاغ شده در بخشنامه های مرتبط با محصول خود را رعایت کرده باشند. تمامی محصولات اشنایدر الکتریک دارای علامت استاندار CE هستند.

وجود این علامت باعث شده، محصولاتی که آن را دریافت نکرده اند به هنگام فروش با مشکل مواجه شوند و به عبارت دیگر عدم وجود آن در نظر مصرف کنندگان به معنی ناسازگاری محصولات با مقررات تلقی می گردد. 

گفتنی است برخی تولیدکنندگان چینی از نشان CE مخفف China Export، به منظور نشان صادرات چین استفاده می کنند. تفاوت نماد در این دو حالت را در شکل زیر مشاهده می کنید. در نماد استاندارد CE اروپایی فاصله دو حرف بیشتر است.

استاندارد-CE-در-صنعت-برق

تفاوت-نماد-CE-استاندارد-اروپا-و-نشان-صادرات-چین

استاندارد NEC آمریکا

NEC مخفف عبارت National Electrical Code است. این استاندارد در واقع قسمتی از استانداردهای ملی آمریکا در زمینه حفاظت در برابر آتش و مرتبط با ایمنی تأسیسات الکتریکی است را شامل می شود.

استاندارد-NEC-از-استانداردهای-برقاستاندارد VDE آلمان

از دیگر استانداردهای برق، استاندارد VDE است. انجمن برق  الکترونیک و فناوری اطلاعات VDE که مخفف عبارت آلمانی Verband der Elektrotechnik است و نشان استاندارد آن به منظور اعلام ایمنی و کیفیت در فناوری های برق و فناوری اطلاعات است. مؤسسه آزمایش و صدور گواهینامه VDE یک مؤسسه معتبرملی و بین المللی درآلمان در زمینه آزمایش و صدور گواهینامه استاندارد دستگاه ها، تجهیزات و اجزای سیستم های برقی است. کدهای استاندارد VDE به صورت متریک تدوین و اعلام شده اند و بر این اساس در ایران کاربرد زیادی دارد.  

استاندارد-VDE-آلمان


بیشتر بخوانید:

انواع نقشه های برق ساختمان

 علائم اختصاری برق در نقشه های الکتریکی

تجهیزات برق ساختمان

 

در صورتی که سوالی در خصوص مطالب بیان شده دارید می توانید در قسمت نظرات از ما بپرسید یا با ارائه پیشنهادات خود، ما را در بالا بردن کیفیت مقالات یاری کنید.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۱۳ رای

سوالات متداول

استاندارد IEC در چه تجهیزاتی را شامل می شود؟

سازمان IEC (International Electrotechnical Commission) یا کمیسیون بین المللی الکتروتکنیک که در سال ۱۹۰۶ با همت دانشمندان متخصص و مجامع الکترونیک کشورهای مختلف تأسیس شده است وظیفه تدوین و انتشار استانداردهای بین المللی IEC در حوزه گسترده برق و الکترونیک و زمینه های مرتبط را بر عهده دارد. استانداردهای IEC شامل دامنه وسیعی از فناوری ها نظیر : تولید انتقال و توزیع نیرو؛ نیمه رساناها؛ فیبرنوری و باطری ها؛ فناوری های خورشیدی؛ نحوه ساخت و نصب دستگاه های برقی و فناوری نانو را پوشش می دهد. از دیدگاه بین المللی، سری استاندارد های IEC-60364 با عنوان " تأسیسات الکتریکی ساختمان ها"  تعاربف و استاندارد هایی را برای ساختمان ها و نحوه برق کشی و نصب سیستم ارت آن ها مطرح می کند و مشخصات قطعات استفاده شده در این مدارها باید مطابق با این استاندارد تعریف شده باشد.

استاندارد ANSI در چه حوزه ای فعالیت دارد؟

استاندارد ANSI یا American National Standard Institute با نام مؤسسه استاندارد ملی امریکا سازمانی غیر دولتی است که به عنوان نماینده امریکا در سازمان جهانی استاندارد حضور دارد.  ANSI در سال ۱۹۱۸ زمانی که پنج انجمن مهندسی و سه آژانس دولتی کمیته استانداردهای مهندسی آمریکا (AESC) را تشکیل دادند بنا گذاشته شد. AESC در سال ۱۹۲۸ به انجمن مهندسی آمریکا (ASA) تبدیل شد. در سال ۱۹۶۶ ASA با تغییر ساختار خود تبدیل به مؤسسه استانداردهای ایالات متحده آمریکا (USASI) شد. از سال ۱۹۶۹ نام ANSI برای این انجمن استفاده می شود. موسسه ANSI در پنج بخش فعالیت دارد:  بخش استانداردهای سوخت زیستی ANSI یا (ANSI-BSP) بخش استانداردهای فناوری اطلاعات در بخش سلامت بخش استانداردهای امنیت داخلی ANSI بخش استانداردهای نانوتکنولوژی ANSI بخش جلوگیری از دزدی هویت و مدیریت استانداردهای تشخیص هویت

‫۴ دیدگاه ها

  1. درود بر شما
    بدنبال استاندارد بین المللیِ عایق بندیِ کویل(پیچیک یا بوبین) الکتروموتورهایِ فشارقوی و ضعیف هستم. ممنون میشم راهنمائی بفرمائید.

  2. سلام جهت دریافت استاندارد ابتدا باید یکی از استاندارد ها رو که در ایران مورد تایید است را انتخاب کرده و سپس پارامترهای محصولتونو در محدوده ی مجاز ذکر ضده در استاندارد قرار گیرد و سپس اقدام به دریافت استاندارد کنید

  3. من یه مدل پریز محافظ دار تولید میکنم ..میتونم استاندارد بگیرم ..لطفا راهنماییم کنید

    1. سلام دوست عزیز شما باید ابتدا درخواست بدید به سازمان استاندارد مرکزی در تهران و بعد با پرداخت هزینه هایی که چندان هم کم نیست درخواست تایپ تست روتین تست و… بدید و یک نمونه از محصول را برای انجام تست ها به سازمان مربوطه ارسال کنید و درصورت تایید سازمان و سربلند بیرون آمدن محصول از تایپ تست می توانید تنها برای همان محصول که مورد آزمایش قرار گرفته استاندارد دریافت کنید برای مثال اگر ترانس ۶۳۰ رو برای انجام تست ارسال کنید تنها برای همان ترانس با همان مشخصات استاندارد دریافت می کنید ((مثلا ترانس ۸۳۰ و ۳۸۰ و…))استاندارد دریافت نمی کنند و برای هر محصول شما باید این مراحل را طی کنید درضم مدت اعتبار استاندارد برای هر محصول ۵ سال هست و بعد از ۵ سال شما باید مجدد محصول را برای تست به سازمان ارسال کنید …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا