بررسی عملکرد موتور سنکرون

موتور سنکرون چگونه کار می کند؟

 

ساختار-موتور-هیسترزیس

  • کاربرد موتور هیسترزیس

موتورهای هیسترزیس خیلی کوچک با توان  ۱/۱۰۰۰ hp ام، به راحتی و با هزینه نسبتاً کمی تولید می شوند. موتورهای ساعت و یا دیگر دستگاه های زمانی از این نوع هستند.

با افزایش ابعاد موتور، هزینه ساخت آن سریعاً و با شیب نسبتاً زیادی افزایش می یابد. در این موتورها فولاد آلیاژی مورد استفاده در روتور، گران بوده و اگر روتور یک موتور سنکرون نوع رلوکتانسی را با یک رتور هیسترزیس مناسب جایگزین کنیم، توان موتور افزایش می یابد، و Tmax کاهش می یابد. در نتیجه موتور اولیه به یک موتور ضعیف تر با بازدهی کمتر تبدیل می شود. بنابراین برای مقادیر نامی مشابه، موتور هیسترزیس نسبت به موتورهای رلاکتانسی حجم بزرگتری دارد.

در این موتورها روتور کاملاً متقارن است. بنابراین یک روتور در یک میدان دو، چهار، شش و یا هشت قطب مورد استفاده قرار می گیرد. در برخی درایوهای نواری و دستگاه های زمانی به موتورهای با چند سرعت مثلاً ۱۸۰۰ و ۲۰۰۰ دور در دقیقه است، در این حالت با تعبیه دو مجموعه سیم پیچی بر روی استاتور (چهار و شش قطب) و تغییر وضعیت دادن از یکی به دیگری، سرعت های مختلفی به وجود می آیند.

البته این کار در موتورهای رلوکتانسی امکان پذیر نیست. با وجود این می توان آن ها را طوری ساخت، که در سرعت هایی با نسبت ۲۱ مثلا ۳۶۰۰ و ۱۸۰۰ دور بر دقیقه کار کنند، توان خروجی نیز با تغییر سرعت تغییر خواهد کرد.


 بیشتر بخوانید:

اساس کار موتور الکتریکی

بررسی صفر تا صد الکتروموتور دالاندر

پلاک خوانی الکتروموتور سه فاز

بررسی و مقایسه انواع موتور الکتریکی

راه اندازی موتور الکتریکی تک فاز

آزمایش و عیب یابی موتور الکتریکی

بررسی موتور DC و روش های کنترل دور موتور

 

در صورتی که سوالی در خصوص مطالب بیان شده دارید می توانید در قسمت نظرات از ما بپرسید یا با ارائه پیشنهادات خود، ما را در بالا بردن کیفیت مقالات یاری کنید. 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۳ رای

سوالات متداول

موتور سنکرون چگونه کار می کند؟

ساده ترین نوع روتور که درک چگونگی عملکرد آن هم ساده باشد قطعه ای از آهن یا فولاد است که بر روی محور نصب شده و دارای قطب های برجسته ای به تعداد قطب های استاتور باشد. اگر سرعت چنین روتوری را تا نزدیک سرعت سنکرون یک میدان چهار قطب برسانیم و سپس آن را رها کنیم، روتور با سرعت سنکرون شروع به چرخش می کند. دلیل آن این است که شار همواره مسیرهایی را انتخاب می کنند که کوچکترین رلوکتانس مغناطیسی را داشته باشد و کوچکترین رلوکتانس برای مسیر شار از درون قطب های روتور است. بنابراین روتور با میدان گردان شروع به چرخش می کند تا همواره کوچکترین رلوکتانس برای مسیر شار وجود داشته باشد. اگر منبع تغذیه دارای فرکانس ۶۰ هرتز باشد سرعت این روتور دقیقاً برابر ۱۸۰۰ دور در دقیقه است. چنین موتوری که سرعت چرخش روتور آن دقیقاً با سرعت سنکرون برابر است را موتور سنکرون می نامند.

موتورهای سنکرون در چه صنایعی کاربرد دارند؟

از موتورهای سنکرون (بزرگ) اغلب برای توان های چندین اسب بخار استفاده می شود. پمپ ها، کمپرسورها و دیگر تجهیزات صنعتی بزرگ اغلب توسط موتورهای سنکرون کم سرعت با توان های نامی در حدود hp ۲۰۰۰ به کار انداخته می شوند. مزیت عمده این موتورها ضریب توان بالا یا پیش از آن ها است، که باعث خنثی شدن جریان پس فاز کشیده شده توسط کلیه موتورهای القایی صنعتی می شود. بنابراین یک کارخانه که صدها موتور القایی با ضریب توان پس فاز دارد، برای تعدیل و تصحیح ضریب قدرت خود، باید چندین موتور سنکرون بزرگ با ضریب توان پیش فاز را نیز داشته باشد. اغلب اوقات تصحیح ضریب توان کلی یک کارخانه منجر به کاهش هزینه های مصرفی تعیین شده توسط شرکت های توزیع می شود. از طرف دیگر از موتورهای سنکرون با تحریک dc کوچک و توان های کمتر از hp 1، برخی اوقات در انواع معینی از درایوهای دقیق استفاده می شود. از جمله این کاربردها می توان برخی زمینه های قدیمی تلویزیون، تجهیزات رادار و یا درایوهای نواری را ذکر کرد. به طور کلی نسبت توان به حجم این موتورهای سنکرون در مقایسه با انواع سنکرون دیگر بیشتر است، از طرفی قیمت آن ها نیز بیشتر است. 

برگهٔ قبلی 1 2

یک دیدگاه

  1. با سلام و عرض ادب
    بنده بین وسایل قدیمی منزل پدری،یک هواکش ناسیونال ساخت شرکت ماتسوشیتا قدیمی بامشخصات:
    ۰٫۲kw _4pole _type E S_
    ۵۰HZ 220V 2.7A 1450RPM CODE M
    ۶۰HZ 220V 2.3A 1730RPM CODE M
    و با چهار سیم مشکی رنگ وبدون خازن پیداکردم و برای تست و اطمینان از سالم بودنش احتیاج به راهنمایی دارم. مولتی متر دیجیتال هم دارم. از برق و کارهای فنی هم اطلاعات و تجربیاتی دارم، اما از موتور وسیم پیچی خیر….
    سپاسگزارتون میشم راهنمایی بفرمائید….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا