راهنمای فارسی اینورتر اشنایدر ATV930

راهنمای اینورتر اشنایدر ATV930

اینورتر یا درایو فرکانس متغیر، وسیله‌ای است که برای کنترل موتور به کار می‌رود. نام دیگر درایو فرکانس متغیر، درایو سرعت متغیر است و همانطور که از نام آن پیداست در مسیر تغذیه موتور نصب می‌شود و سرعت موتور را کنترل می‌کند. اینورتر اشنایدر ATV930 یکی از انواع اینورترهای اشنایدر الکتریک است که برای موتورهای با گشتاور بالا طراحی شده است و جایگزین سری اینورتر ATV71 به حساب می‌آید. در راهنمای فارسی اینورتر اشنایدر ATV930 به بررسی این سری می‌پردازیم.

معرفی اینورتر اشنایدر AT930

اینورتر اشنایدر ATV930 در رنج توان بین ۰٫۷۵ تا ۳۱۵ کیلووات تولید می‌شود و برای موتورهای سنکرون و آسنکرون مثل موتورهای القایی، مغناطیس دائم، رلوکتانسی و موتورهای IE2، IE3 و IE4، هم در حالت سنگین کار و هم در حالت سبک کار قابل استفاده است و از روش کنترل حلقه باز و بسته برای کنترل موتور استفاده می‌کند. از این سری از اینورتر اشنایدر می‌توان در بخش های آب و فاضلاب، نفت و گاز، معدن و مواد، و صنایع CPG بهره گرفت. برخی از کاربردهای این سری را در هر بخش در ادامه می‌بینید:

راهنمای اینورتر اشنایدر ATV930

بخش نفت و گاز

  • PCP (progressive cavity pump) پمپ درون چاهی PCP
  • ESP (electrical submersible pump) پمپ الکتریکی درون چاهی ESP
  • Rod pump پمپ میله‌ای
  • Mud pump پمپ گل
  • Rotary table, top drive میز دوار
  • Draw works منجنیق حفاری
  • Regasification compressor کمپرسور فرآیندهای گازی

بخش مواد و معدن

  • Long-distance heavy conveying نوار نقاله سنگین
  • Bucket wheel excavator اکسکاواتور بیل چرخشی
  • Special cranes: جرثقیل های خاص
  • Grinding mills (ball mills, SAG and AG mills) ماشین های آسیاب
  • Spiral and magnetic separators ماشین‌های جداساز مغناطیسی
  • Reclaimers and stackers استاکر و ریکلایمر
  • Ship loaders شیپ لودر
  • Mobile mining machines ماشین آلات استخراج معادن
  • Tunnel boring machines دستگاه حفاری تونل
  • Vibro feeders فیدرهای ارتعاشی یا ویبرو فیدر
  • Crushers کراشر
  • Long belt conveyors نوار نقاله با کمربند بلند
  • Kiln main drives درایوهای کوره
  • Separators for VRM (vertical roller mills) جداکننده های VRM

کاربرد اینورتر اشنایدر ATV930 در صنعت، نفت و گاز

صنایع بسته بندی و CPG

  • Conveyors نوار نقاله
  • Mixers میکسر
  • Shredders دستگاه خردکن (شردر)
  • Centrifuges سانتیریفیوژ
  • Hot rotary dryers خشک کن دوار
  • Extruder اکسترودر

صنایع آب و فاضلاب

  • دکانتر

ولتاژ ورودی و رنج توان اینورتر اشنایدر ATV930

اشنایدر الکتریک، درایوهای سری ATV930 را در چهارنوع مختلف و با سه ورودی متفاوت ارائه می‌کند:

  1. با صفحه گرافیکی
  2. بدون واحد ترمزی
  3. ایستاده
  4. بدون صفحه گرافیکی

درجه حفاظت این دسته بسته به رنج توان و ورودی برابر با IP21/UL Type1 و IP20 است. در جدول زیر، ولتاژ ورودی و رنج توان اینورتر اشنایدر ATV930 بررسی شده است.

 

جدول مشخصات اینورتر اشنایدر ATV930

درجه حفاظت

واحد ترمزی

فیلتر EMC

رنج توان (کیلووات) / درجه حفاظت

نوع اینورتر

ورودی سه فاز ۳۸۰ تا ۴۴۰ ولت

ورودی سه فاز ۵۰۰ تا ۶۹۰ ولت

ورودی سه فاز۳۸۰ تا ۴۸۰ ولت

ورودی سه فاز ۲۰۰ تا ۲۴۰ ولت

IP21/Ul Type1

*وروردی ۵۰۰ تا ۶۹۰ با IP20

*

ورودی ۲۰۰ تا ۲۴۰ ولت بدون فیلتر EMC

 

۱٫۵۳ تا ۷۵

۰٫۷۵۲ تا ۲۲۰

۰٫۷۵۱ تا ۴۵

با صفحه گرافیکی

IP21/Ul Type1

 

ورودی ۲۰۰ تا ۲۴۰ ولت بدون فیلتر EMC

 

 

۵۵ تا ۳۱۵

۳۰ تا ۷۵

۴بدون واحد ترمزی

IP21

 

*

۱۱۰ تا ۳۱۵

 

 

 

۵ایستاده

IP20

*

*

 

 

۰٫۷۵ تا ۹۰

 

۶بدون صفحه گرافیکی

  1. فرکانس سوئیچنگ نامی تا رنج ۲۲ کیلووات برابر با ۴ کیلوهرتز و از ۳۰ تا ۴۵ کیلووات برابر با ۲٫۵ کیلوهرتز است.
  2. فرکانس سوئیچنگ نامی از توان ۰٫۷۵ تا ۴۵ کیلووات برابر با ۴ کیلوهرتز و از ۵۵ کیلووات تا ۲۲۰ کیلووات برابر با ۲٫۵ کیلوهرتز است.
  3. فرکانس سوئیچینگ نامی از رنج ۱٫۵ تا ۲۲ کیلووات برابر با ۴ کیلوهرتز و از ۲ تا ۸ کیلوهرتز قابل تنظیم است. از ۳۰ تا ۷۵ کیلووات، فرکانس سوئیچینگ نامی برابر با ۲٫۵ کیلوهرتز و از ۱ تا ۴٫۹ کیلوهرتز قابل تنظیم است.
  4. فرکانس نامی سوئیچینگ این دسته برابر با ۲٫۵ کیلوهرتزاست. فرکانس نامی سوئیچنگ این دسته برابر با ۲٫۵ کیلوهرتز است.
  5. فرکانس نامی سوئیچنگ برابر با ۴ کیلوهرتز دارد.

تمام انواع فرکانس خروجی ۰٫۱ تا ۵۹۹ هرتز را پشتیبانی می‌کنند.

کد فنی اینور اشنایدر ATV930

دیدیم که اینورتر اشنایدر ATV930 انواع مختلفی دارد و برای کاربرد های متنوعی طراحی شده است. برای انتخاب اینورتر مناسب، کد فنی اینورتر اشنایدر ATV930 اطلاع خوبی به ما در مورد اینورتر مورد نظر می دهد. به دیاگرام زیر توجه کنید:

کد فنی اینورتر اشنایدر ATV930

ناگفته نماند که رنج توان‌های ذکر شده در دیاگرام، فقط برای درایو با تغذیه ۳۸۰ تا ۴۴۰ و ۲۰۰ تا ۲۴۰ ولت صادق است. همچنین برای استفاده در حالت سنگین کار و یا جایگزین با اینورتر اشنایدر ATV71 باید توان درایو، یک رنج بالاتر انتخاب شود. مثلاً فرض کنید که یک درایو با توان ۷۵ کیلووات دارید و قصد دارید با سری ATV930 جایگزین کنید، در این صورت باید توان ۹۰ کیلووات را از این سری انتخاب کنید. برای خرید اینورتر اشنایدر ATV930 روی لینک کلیک کنید.

قابلیت‌های ATV930

اصل مهم در طراحی اینورهای اشنایدر ATV930، حداکثر بهره وری است، و برای رسیدن به این هدف، یک روش جدید برای کنترل موتور در این سری تحت عنوان Adaptive Cascade Vector Control طراحی شده است. این روش دقت گشتاور بهتر و واکنش داینامیک سریع تری دارد. با این روش:

  • محدودسازی گشتاور بهتر انجام می‌شود.
  • کنترل گشتاور دقیق تر انجام می‌شود.
  • گشتاور خروجی بدون ریپل داریم.
  • کنترل گشتاور در سرعت های بالا بهتر خواهد بود.
  • و در نهایت رنج گسترده سرعت و گشتاور را پشتیبانی می‌کند.

اینورتر اشنایدر ATV930

همچنین امکان توزیع بار هم در کوپلینگ صلب و هم الاستیک وجود دارد. به علاوه می‌تواند موتورهایی با گشتاور اضافه بار ۱۸۰% را نیز کنترل کند. علاوه بر این برای توقف سریع با تزریق DC همراه است. امنیت سایبری بالایی دارد. میزان مصرف انرژی در این درایو مانیتور می‌شود و تغییر در مصرف انرژی در این درایو تشخیص داده می‌شود.

توابع ایمنی اینورتر ATV930

به علاوه، در این سری چندین قابلیت برای ایمن سازی عملکرد درایو در نظر گرفته شده است. این توابع، با توجه به اهمیت بالای عملکرد ایمن درایو در حفظ سلامت افراد و تجهیزات، از اهمیت ویژه ‌ای برخوردار هستند. توابع ایمنی آلتیوار ۹۳۰ را در زیر مشاهده می‌کنید.

  • Safe Stop 1:

این عملکرد روی توقف امن تمرکز دارد و کاهش سرعت را مطابق با یک رمپ خاص کنترل می کند و در نهایت بعد از رسیدن به حالت سکون، گشتاور رو بر می دارد (یعنی عملکرد STO فعال می شود)

  • Safe Limited Speed:

با کمک این قابلیت می توان یک سرعت را تعریف کرد، و درایو اجازه نمی دهد سرعت موتور از مقدار تعیین شده تجاوز کند. اگر سرعت موتور از محدوه قابل قبول رد شود، به طور خودکار STO یا توقف اضطراری فعال می شود. البته فراموش نشود که STO ورودی را فعال کرده باشید

  • Safe Brake Control:

با این عملکرد ما یک سیگنال خروجی داریم که به رله های خروجی ارسال می شود و کار کنترل ترمزهای خروجی را به عهده می گیرد

  • Safe Maximum Speed (SMS):

یه حد نهایی سرعت با کمک این قابلیت تعریف می شود و درایو اجازه نمی دهد از این محدوده سرعت موتور بیشتر شود، اگر این اتفاق بیفتد، STO به طور خودکار فعال می شود.

  • Guard Door Locking (GDL):

با این قابلیت تا زمانی که موتور فعال باشد، نمی توان درب تابلو یا محفظه رو باز کرد، با متوقف شدن موتور و گذشت مدت زمان مشخصی می توان درب تابلو را باز کرد. البته با این قابلیت نمی توان وضعیت درب تابلو موتور را بررسی کرد، یعنی وقتی درب تابلو باز باشد، می توان موتور را راه اندازی کرد.

البته باید توجه داشته باشید که تمام درایوهای ATV930 همراه با عملکرد امنیتی STO ارائه می‌شوند، اما با کمک ماژول امنیتی پیشرفته می‌توان سایر قابلیت های امنیتی را روی آلتیوار ۹۳۰ فعال کرد. یه ماژول پشتیبان با کد VW3A3800 باید نصب شود تا بتوانیم ماژول امنیتی پیشرفته و هم ماژول CIP را روی درایو نصب کنیم. ماژول CIP هم امکان ارتباط fail-safe را روی پروتکل اترنت بین درایو و PLC ایجاد می‌کند، یعنی سیستم با وجود بروز خطا به کار خود ادامه می‌دهد.

اتصالات درایو ATV930

شکل زیر اتصالات درایو ATV930، بخش فرمان را نشان می‌دهد. اینورتر ATV930 دارای سه ورودی آنالوگ، ۸ ورودی دیجیتال، ۱ خروجی دیجیتال، ۲ خروجی آنالوگ، ۳ خروجی رله ای، ۲ ورودی برای فانکشن STO هستند.

اتصالات اینورتر اشنایدر ATV930

  1. ورودی STO
  2. خروجی آنالوگ
  3. ورودی دیجیتال
  4. پتانسیومتر مرجع
  5. ورودی آنالوگ
  6. خروجی دیجیتال
  7. ۰ تا ۱۰ ولت DC، تا ۲۰ میلی آمپر
  8. ۰-۱۰VDC ، -۱۰_۱۰VDC
  • امکان اتصال ۱ یا ۳ سنسور به ترمینال AI1 یا AI3 وجود دارد.

اتصال سنسور به اینورتر اشنایدر ATV930

این درایو از شبکه‌های Modbus serial link، Modbus/TCP dual port و EtherNet/IP پشتیبانی می‌کند. درای ۳ پورت RJ45 هست که دو پورت ارتباطی پروتکل مدباس TCP و اترنت و یکی پورت ارتباطی سریال است. دو تا درگاه مجزا برای اتصال ماژول ورودی و خروجی، ماژول ارتباطی، و ماژول انکودر برای این درایو در نظر گرفته شده است. فقط توجه داشته باشید که دو ماژول از نوع یکسان را نمی توان به طور همزمان روی این درایو نصب کرد.

پورت های اینورتر اشنایدر ATV930

    1. دو پورت RJ45 برای Ethernet/IP و Modbus TCP
    2. پورت سریال RJ45
    3. درگاه مخصوص ماژول ورودی/خروجی و کارت ارتباطی
    4. درگاه مخصوص ماژول ورودی/خروجی و ماژول انکودر
    5. ترمینال بلاک
    6. پورت مخصوص اتصال HMI

این درایو با استفاده از کارت‌های ارتباطی به سایر پروتکل های صنعتی نیز وصل می شود. برای این درایو کارت ارتباطی CANopen، PROFINET، PROFIBUS DP V1، POWERLINk، DeviceNet، EtherCat ارائه می‌شود.

لوازم جانبی و پیکربندی اینورتر ATV930

ابزارهای که میتوان برای پیکربندی و تنظیمات این آلتیوار استفاده کرد، عبارتند از: نرم افزار SoMove، وب سرور، نرم افزار DTM و صفحه گرافیکی

صفحه گرافیکی را می‎ توان روی درایو و یا روی تابلو نصب کرد. این صفحه قابلیت اتصال به کامپیوتر و یا چند درایو را دارد و ظرفیت حافظه آن ۱۶MB است و از ۲۴ زبان پشتیبانی می‌کند. کلاک و باتری پشتیبان دارد که حتی موقع استاپ درایو هم اطلاعات ثبت می کند. با کمک این ابزار می توان پیکربندی را از یک درایو یا کامپیوتر روی درایو دیگر کپی کرد.

از دیگر لوازم جانبی آلتیوار ۹۳۰ می‌توان به فن، صفحه گرافیکی، ماژول های ورودی و خروجی و رله ای، ماژول های ارتباطی، ماژول انکودر، ماژول امنیتی، واحد ترمزی، فیلتر پسیو، فیلتر  EMC، فیلتر خروجی (dv/dt، سینوسی، Common Mode) و چوک خط اشاره کرد.

سخن آخر

در راهنمای فارسی اینورتر اشنایدر ATV930، به طور خلاصه این درایو را بررسی کردیم. این درایو برای مصارف صنعتی با گشتاور بالا، جهت کاربردهای سخت و سنگین طراحی شده است و می‌توان گفت که یکی از درایوهای مجهز و قوی شرکت اشنایدر الکتریک محسوب می‌شود. سؤالات خود را درباره این اینوتر از کارشناسان فنی ما بپرسید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا