کنتاکتور چیست و چگونه کار می کند؟

اجزای کنتاکتور،جدول انتخاب کنتاکتور،بررسی کنتاکتور AC و DC و تفاوت کنتاکتور با رله

    کنتاکتور یکی از پرکاربردترین قطعات الکتریکی است که در مدارهای الکتریکی برای قطع و وصل مدار الکتریکی با توان بالا مورد استفاده قرار می گیرد. کنتاکتور یک کلید مغناطیسی است که مانند کلیدهای ساده سه فاز دارای ۳ کنتاکت اصلی با قدرت برای ارتباط تجهیزات و دستگاه های الکتریکی به شبکه و همچنین تعدادی کنتاکت های کمکی جهت استفاده در طراحی مدارهای فرمان است. کنتاکتور اشنایدر یکی از پرکاربردترین تجهیزات برند اشنایدر الکتریک است. 

کنتاکتور از دو هستۀ E یا U شکل که یکی ثابت و دیگر متحرک است تشکیل می شود. وقتی جریان از هسته الکترومغناطیسی عبور می کند، یک میدان مغناطیسی تولید می شود و تغییر در نیروی تولید شده توسط میدان الکترومغناطیسی، وضعیت کنتاکت ها را مشخص می کند. کنتاکتور در مدل و ظرفیت توانی مختلفی تولید می شود. برخلاف کلید اتوماتیک، کنتاکتور برای قطع جریان اتصال کوتاه یا (short circuit) طراحی نشده است. 

ساختار کنتاکتور اشنایدر
                                                      ساختمان کنتاکتور

کنتاکتور چگونه کار می کند؟

     کنتاکتور در دستگاه هایی استفاده می شود که باید به طور مکرر با قطع و وصل مدار خاموش و روشن شود. در این دستگاه های الکتریکی کنتاکتور خطوط تغذیه توان که به بار ختم می شوند را قطع و وصل می کند. در کنتاکتور یک قسمت از هسته متحرک بوده و توسط فنری از قسمت ثابت جدا نگه داشته می شود و یک سری کنتاکت عایق شده از یکدیگر به آن متصل اند و با آن حرکت می کنند. در قسمت ثابت هسته نیز یک سری کنتاکت دیگر، محکم شده است. در حالت وصل، تیغۀ متحرک کنتاکتور تحت نیروی دائم الکترومغناطیسی بوده و با کنتاکت ثابت در تماس است.

کنتاکتور-اشنایدر
                                                                       

    جریان به طور دائم در سیم پیچ تولید کننده نیروی مغناطیسی برقرار است و تیغۀ محرک کنتاکتور را با فشار مناسب در حالت وصل و تماس با کنتاکت ثابت حفظ می کند. در صورت کاهش ولتاژ و یا قطع جریان در بوبین، نیروهای فنرها باعث می شود که کنتاکت متحرک به طور اتوماتیک در موقعیت قطع قرار بگیرد و جریان قطع شود. در صورت قطع جریان ناشی از فقدان ولتاژ، تیغه ها تحت تأثیر نیروی فنر از کنتاکت های ثابت جدا شده، جریان تغذیه موتور را قطع می کند که به این حالت، آزاد شدن کنتاکتور گفته می شود. به بیان دیگر، تعدادی کنتاکت باز، بسته و تعدادی کنتاکت بسته، باز خواهد شد. چون لازم است که از تمام کنتاکت های کنتاکتور جریان یکسانی عبور کند، کنتاکتورهای استاندارد شده معمولاً سه کنتاکت اصلی برای مدار فرمان دارند. 

کنتاکتور چیست

 نکته:

    اگر به علت کثیف شدن و یا دلایل دیگر، مدار هسته کنتاکتور کاملاً بسته نشود و بین هستۀ متحرک و هستۀ ثابت، فاصله هوائی وجود داشته باشد، جریان حالت کار بوبین افزایش یافته و باعث داغ شدن و سوختن سیم پیچ کنتاکتور خواهد شد.

اجزای کنتاکتور

      اجزای کنتاکتور دارای سه بخش است: کنتاکت ها، کویل و محفظه کنتاکتور. کنتاکت یا تیغه یکی از مهم ترین اجزای کنتاکتور است که در اصل وظیفه انتقال جریان در کنتاکتور را به عهده دارد. کنتاکت ها شامل کنتاکت قدرت، کنتاکت کمکی و فنرهای کنتاکت است.

​کنتاکتور اشنایدر الکتریک

کویل نیروی محرکه ای را برای بستن کنتاکت ها ایجاد می کند. محفظه فریمی است که در آن کنتاکت ها و کویل قرار گرفته اند. جنس محفظه معمولاً از مواد عایقی همچون باکالیت، پلی کاپرولاکتام یا (Nylon 6) ، پلیمرهای گرماسخت یا ترموست ساخته می شود و  برای محافظت و عایق بندی کنتاکت ها و ایجاد حفاظت در هنگام تماس با کاربر طراحی شده است. کنتاکتور اشنایدر الکتریک دارای یک فریم بر روی محفظه است که با برداشتن آن می توان کنتاکت های کمکی را نصب کرد. این فریم برای محفاظت کنتاکتور در برابر گرد و خاک، چربی، انفجار و شرایط آب و هوایی خاص در نظر گرفته شده است.

 نکته:

  •  پلی کاپرولاکتام یا (Nylon 6) نوعی پلیمر است که زیر مجموعۀ پلیمرهای ترموپلاستیک نایلونی به حساب می آید.
  •  پلیمرهای گرماسخت یا ترموست از دسته پلیمرهایی هستند که قابلیت و عملکرد تحمل بار را در درجه حرارت و فشار بالا دارند.
اجزای کنتاکتور اشنایدر
                                     اجزای کنتاکتور اشنایدر

تفاوت کنتاکت کمکی و کنتاکت اصلی

  همان طور که بیان شد کنتاکتور شامل کنتاکت اصلی و کنتاکت کمکی است. کنتاکت اصلی و کنتاکت کمکی از نظر ساختار مشابه یکدیگر است اما عملکرد متفاوتی دارند. از کنتاکت اصلی برای قطع و وصل مدار الکتریکی در توان بالا استفاده می شود. اما کنتاکت های کمکی عملکرد کنترلی دارند و سیگنال خروجی تولید می کنند. همچنین می توان از طریق کنتاکت های کمکی ابزارهای دیگر مثل رله را به کنتاکتور متصل کرد یا چندین کنتاکتور را به طور سری یا موازی به یکدیگر وصل کرد.


تفاوت کنتاکتور و کلید 

تفاوت کنناکتور و کلید

  1. کنتاکتورها در هنگام قطع و وصل کنتاکت ها بر روی هم سائیدگی مکانیکی ندارند لذا عمر مکانیکی آنها نسبت به سایر کلیدها بیشتر است.
  2. حفاظت دستگاه ها توسط کنتاکتور مناسب تر و مطمئن تر است.
  3. امکان ایجاد مدار فرمان اتوماتیک توسط کنتاکتورها مقدور است.
  4. کنترل و فرمان از راه دور ماشین به وسیلۀ کنتاکتور اقتصادی تر و ایمنی تر است.
  5. توسط کنتاکتور قطع و وصل مصرف کننده از چندین محل امکان پذیر است.
  6. با طراحی مدار مناسب می توان سرعت قطع و وصل مدار را توسط کنتاکتور بالا برد.
  7. هنگام قطع برق، مدار مصرف کننده نیز قطع می شود و برای راه اندازی دوباره به استارت نیاز دارد؛ در نتیجه از خطرات وصل ناگهانی دستگاه جلو گیری می شود.

تفاوت کنتاکتور و رله

تفاوت کنتاکتور اشنایدر و رله

   رله و کنتاکتور هر دو سوئیچ های الکترومغناطیسی هستند. یکی از تفاوت های آن ها در این است که رله ها در ولتاژ پایین استفاده می شوند اما کنتاکتورها در ولتاژ بالا کاربرد دارند. کنتاکتور معمولاً در مقابل اضافه بار مقاوم است و نسبت به رله میزان بار جریانی بیشتری را تحمل می کند. در واقع رله ها توان کمتری را تحمل می کنند. کنتاکتورها بر خلاف رله ها برای کنترل و سرکوب قوس تولید شده در هنگام قطع جریان های سنگین طراحی شده اند.

تفاوت کنتاکتور AC و DC

   کنتاکتور برای جریان های AC و DC طراحی شده است. این دو کنتاکتور با یکدیگر تفاوت هایی دارند؛ در نوع AC یک حلقۀ اتصال کوتاه برای جلوگیری از لرزش حاصل از فرکانس برق به کار می رود. نیروی کششی یک مغناطیس الکتریکی جریان متناوب، متناسب با مجذور جریان عبوری از آن و در نتیجه متناسب با مجذور اندکسیون مغناطیسی است.

تعداد دفعاتی که این نیرو به بالاترین حد می رسد و صفر می شود به اندازه دو برابر فرکانس شبکه است در نتیجه، در لحظاتی که مقدار نیروی کششی بیشتر از نیروی مقاوم فنرهای کنتاکتور باشد، هستۀ کنتاکتور جذب می شود و در لحظاتی که مقدار نیروی کششی کمتر از مقدار نیروی فنرها، باشد هسته متحرک آزاد شده و به محل اول خود باز می گردد پس در هستۀ متحرک لرزش و صدا ایجاد خواهد شد. این نوسانات را می توان به وسیلۀ یک حلقه بسته در سطح قطب های جاسازی شده که حدود نصف تا ۲/۳ سطح هر قطب را پوشانده است از بین برد و لرزش آن را برطرف ساخت.

کنتاکتور سری F اشنایدر
                     کنتاکتور سری F اشنایدر

  عمل این حلقه این چنین است که مانند سیم پیچ ثانویه ترانسفورماتوری که در حالت اتصال کوتاه قرار دارد، از آن جریان القایی عبور می کند و باعث ایجاد فوران مغناطیسی فرعی در مدار هسته می شود. این فوران فرعی با فوران اصلی اختلاف فاز دارد و در لحظاتی که نیروی کششی حاصل از فوران اصلی صفر باشد، نیروی کششی حاصل از فوران اصلی به بالاترین حد خود می رسد و در حالتی که نیروی حاصل از فوران ماکزیمم، باشد این نیرو صفر می شود و چون جمع این دو نیرو بر هسته متحرک اثر می گذارد، نیروی کششی در هر لحظه از نیروی مقاومت فنر بیشتر خواهد بود.

   به عبارت دیگر با القای ولتاژ در حلقه اتصال کوتاه شده، جریانی از آن خواهد گذشت و این جریان شاری را تولید می کند که با شار اصلی ۹۰ درجه اختلاف فاز دارد و باعث می شود که شار در هسته هیچگاه صفر نشود و در هسته دائما شار وجود داشته باشد و نیروی دائمی در بخش ثابت و متحرک هسته را به هم متصل نگه دارد. ولتاژ تغذیه بوبین متفاوت است و از ۲۴ تا ۳۸۰ ولت ساخته شده است. در اکثر کشورهای صنعتی برای حفاظت بیشتر، تغذیه بوبین کنتاکتور را زیر ولتاژ حفاظت شده ۶۵ ولت انتخاب می کنند و یا برای تغذیه مدار فرمان، از ترانسفورماتور مجزا کننده استفاده می کنند.

نسل جدید کنتاکتورهای TeSys Giga اشنایدر الکتریک
نسل جدید کنتاکتورهای TeSys Giga اشنایدر الکتریک

جدول انتخاب کنتاکتور

   به منظور انتخاب کنتاکتور مناسب برای مصرف کننده های مورد نظر باید به مشخصات توان، ولتاژ، جریان و ضریب قدرت باری که کنتاکتور مجاز است به آن وصل شود، توجه کرد و با استفاده از جدول انتخاب کنتاکتور، کنتاکتور مورد نظر را برگزید. به عبارت دیگر هر کنتاکتور برای اتصال به بارهای خاص طراحی می شود و نمی توان آن را برای تغذیه همه انواع بارها بکار گرفت.

   تیغه های کنتاکتور باید تحمل جریان راه اندازی، جریان دائمی و جریان های اتصال کوتاه لحظه ای پیش آمده را داشته باشد. قدرت تیغه های کنتاکتور در تحمل قوس الکتریکی ناشی از قطع کنتاکت ها را قدرت قطع کنتاکتور می نامند. مشخصات مجاز برای بار در بسیاری از موارد بر روی بدنه کنتاکتور یا در کاتالوگ آن نوشته می شوند.

جدول طبقه بندی کنتاکتورها

نوع جریان

علامت طبقه بندی استاندارد

موارد استفاده

AC

AC1

بار اهمی – بار غیر اندکتیو یا با اندکتیویته ضعیف – گرم کن برقی با ضریب توان حدود cosφ=۰٫۹۵

AC2

برای راه اندازی موتور

بدون ترمز جریان مخالف (جریان راه اندازی به مقاومت مدار روتور بستگی دارد.)

AC2

آسنکرون روتور سیم پیچی

با ترمز جریان مخالف

AC3

برای راه اندازی

توانایی قطع موتور در هنگام کار – تحمل جریان راه اندازی ۵ تا ۷ برابر جریان نامی

AC4

موتور آسنکرون روتور قفسی

برای تعداد دفعات قطع و وصل زیاد با فواصل زمانی کم – ترمز با جریان مخالف – تغییر جهت موتور در حال کار

AC11

کنتاکتور کمکی

کوپل مغناطیسی – استفاده فقط در مدار فرمان

DC

DC1

بار اهمی – بار غیر اندکتیو یا با اندکتیویته ضعیف – گرم کن برقی

DC2

برای راه اندازی موتور شنت

قطع موتور در هنگام کار

DC3

برای تعداد دفعات قطع و وصل زیاد با فواصل زمانی کم – ترمز با جریان مخالف – تغییر جهت موتور در حال کار

DC4

برای راه اندازی موتور سری

قطع موتور در هنگام کار

DC5

برای تعداد دفعات قطع و وصل زیاد با فواصل زمانی کم – ترمز با جریان مخالف – تغییر جهت موتور در حال کار

DC11

کنتاکتور کمکی

کوپل مغناطیسی – کنتاکتور فرمان

کاربرد کنتاکتور

   بطور کلی هر مدار کنترل الکتریکی از دو قسمت تشکیل شده است:

  • مدار فرمان
  • مدار قدرت

مدار قدرت

   مدار قدرت آن قسمتی از هادی های مدار است که بین مصرف کننده الکتریکی و شبکه کشیده می شود و مدار فرمان قسمتی که در قطع و وصل کنتاکتور و کنترل کار مصرف کننده نقش دارد. با اتصال ولتاژ تغذیه به بوبین کنتاکتور و عبور جریان از آن، کنتاکتور عمل کرده و مدار قدرت را قطع و یا وصل می کند. به علاوه، در سیستم ها از هادی های دیگر به منظور فرمان و کنترل استفاده می شود که در قطع و وصل کنتاکتور و کنترل کار مصرف کننده نقش دارند. این مدار، مدار فرمان نامیده می شود.

مدار فرمان

   مدار فرمان از کلید مینیاتوری، بی متال، شستی های استوپ و استارت، تیغه نگهدارنده و بوبین که به صورت موازی بسته شده تشکیل می شود. معمولاً در کنتاکتورهای کوچک، کنتاکت هایی که برای مدار قدرت بکار می روند، با کنتاکت های مدار فرمان تفاوتی ندارند. امّا در کنتاکتورهای متوسط و بزرگ، کنتاکت های مدار قدرت از کنتاکت های مدار فرمان بزرگتر بوده و با شماره های یک رقمی (۲-۱) و (۴-۳) و (۶-۵) نمایش داده می شوند.

   وسایل حفاظتی برای اتصال کوتاه و بار زیاد، در مدار قدرت قرار گرفته و در اثر خطا باعث قطع مدار قدرت و یا قطع مدار فرمان می شود. تأخیر در قطع کنتاکتور پس از شروع فرمان کمتر از تأخیر در زمان وصل آن است.

   سیم های رابطی که برای مدار قدرت به کار می روند، باید دارای سطح مقطع مناسب با جریان نامی موتور باشند. زیرا اگر سطح مقطع کم باشد، باعث افت ولتاژ بیشتر از حد مجاز در سیم های رابط شده و ولتاژ تغذیه موتور کاهش پیدا خواهد کرد. بخصوص در هنگام راه اندازی موتور، به علت بالا بردن جریان راه اندازی، افت ولتاژ خیلی زیاد شده و اگر موتور زیر بار باشد، احتمال راه اندازی نشدن آن وجود خواهد داشت.

دیاگرام مدار فرمان و قدرت

    دیاگرام مدار فرمان و مدار قدرت در شکل نشان داده شده است. قسمت های با خط ضخیم مدار قدرت و قسمت های با خط نازک مدار فرمان است. در کنتاکتور برای نشان دادن تجهیزات مدارهای فرمان از علائم استانداردی استفاده می شود. در مدار قدرت و فرمان با توجه به کاربرد مدار از تجهیزات حفاظتی مانند کلید اتوماتیک، کلید حرارتی، محافظ جان، و کلید مینیاتوری و همینطور از انواع رله های حفاظتی استفاده کرد.

مدار فرمان و مدار قدرت کنتاکتور

مدار فرمان و مدار قدرت کنتاکتور

نکات نصب کنتاکتور

     کنتاکت بسته بی متال مانند یک شستی قطع، به صورت سری در مدار فرمان قرار می گیرد تا در صورت اضافه بار، مصرف کننده را از شبکه قطع کند. در این صورت برای وصل مجدد کنتاکتور باید شستی وصل (استارت) مجدداً فشار داده شود. قطع کننده ها به صورت سری و وصل کننده ها به صورت موازی با تیغه نگهدارنده بسته می شوند. برای مدارهایی که دارای کنتاکتور و شستی های زیاد هستند بهتر است که نقشه ها را به دو فرم مدار فرمان و مدار قدرت جدا از هم رسم کنیم.

    جهت حفاظت مدارهای الکتریکی در برابر اضافه جریان زیاد یا اتصال کوتاه و همچنین اضافه بار از تجهیزات حفاظتی مانند رله های حرارتی (بی متال ها)، کلیدهای محافظ و همچنین فیوزها استفاده به عمل می آید. تمامی این تجهیزات در ابتدای مدارهای فرمان و قدرت و به صورت سری قرار می گیرند.

کنتاکتور و بیمتال اشنایدر الکتریک
کنتاکتور و بیمتال اشنایدر الکتریک

شماره گذاری و نمایش تعداد تیغه های کنتاکتور

    تیغه های اصلی (کنتاکت اصلی) یا قدرت هر کنتاکتور را با اعداد یک رقمی مشخص می کنند به این ترتیب که ورودی این تیغه ها با اعداد ۳، ۱ و ۵ و خروجی آن ها با اعداد ۲، ۴ و ۶ نمایش داده می شوند. برای شماره گذاری تیغه های فرعی (کنتاکت فرعی) یا فرمان کنتاکتور از اعداد دورقمی استفاده می شود. عدد سمت چپ بیان می کند که کنتاکت مذکور، چندمین تیغه کنتاکتور است و رقم سمت راست اگر ۱ و ۲ باشد به معنی بسته بودن و اگر ۳ و ۴ باشد به معنی باز بودن تیغه کنتاکتور است. معمولاً روی کنتاکتور، تیغه های فرعی باز را با NO (در حالت عادی باز) و تیغه های فرعی بسته را با NC (در حالت عادی بسته) نشان می دهند. 

کنتاکت های قدرت کنتاکتور

نمایش بوبین و کنتاکت های قدرت

تفاوت نمایش تیغه های کنتاکتور در مدل های قدیمی و جدید

    در مدل های اولیه کنتاکتور، تعداد کنتاکت های کمکی بسته و باز یک کنتاکتور را بر روی پلاک با استفاده از حروف O و S مشخص می کردند. مثلاً اگر بر روی کنتاکتوری عبارت ۱S + 3O نوشته شده بود به این معنی بود که این کنتاکتور دارای یک تیغه باز و سه تیغه بسته است. امروزه برای نشان دادن تعداد تیغه های فرمان کنتاکتور از یک عدد دو رقمی که به همراه شماره تیپ کنتاکتور نوشته می شود استفاده می کنند. مثلاً برای کنتاکتور ذکر شده به جای ۱S + 3O عدد ۱۳ نوشته می شود که رقم سمت راست تعداد کنتاکت های فرمان بسته و رقم سمت چپ تعداد کنتاکت های باز را مشخص می کند.اگر کنتاکتور فقط دارای ۲ کنتاکت باز باشد با عدد ۲۰ و اگر دارای تنها دو کنتاکت بسته باشد با عدد ۰۲ مشخص می شود. 

کنتاکت های فرمان کنتاکتورنمایش کنتاکت های فرمان

 


بیشتر بخوانید:

کاربرد کنتاکتور در مدار قدرت و فرمان

تحلیل مدار قدرت و فرمان به زبان ساده

در صورتی که سوالی در خصوص مطالب بیان شده دارید می توانید در قسمت نظرات از ما بپرسید یا با ارائه پیشنهادات خود، ما را در بالا بردن کیفیت مقالات یاری کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶۰ رای

سوالات متداول

کنتاکتور چیست و چگونه کار می کند ؟

کنتاکتور یک کلید مغناطیسی است که مانند کلیدهای ساده سه فاز دارای ۳ کنتاکت اصلی با قدرت برای ارتباط تجهیزات و دستگاه های الکتریکی به شبکه و همچنین تعدادی کنتاکت های کمکی جهت استفاده در طراحی مدارهای فرمان است. کنتاکتور اشنایدر یکی از پرکاربردترین تجهیزات برند اشنایدر الکتریک است. 

کنتاکتور چه اجزایی دارد ؟

کنتاکتور از دو هستۀ E یا U شکل که یکی ثابت و دیگر متحرک است تشکیل می شود. وقتی جریان از هسته الکترومغناطیسی عبور می کند، یک میدان مغناطیسی تولید می شود و تغییر در نیروی تولید شده توسط میدان الکترومغناطیسی، وضعیت کنتاکت ها را مشخص می کند. کنتاکتور در مدل و ظرفیت توانی مختلفی تولید می شود. برخلاف کلید اتوماتیک، کنتاکتور برای قطع جریان اتصال کوتاه یا (short circuit) طراحی نشده است. 

‫۲۷ دیدگاه ها

  1. سلام
    تازه با این سایت آشنا شدم. مجموعا آن از نحوه ی ارایه مقالات، پاکیزگی متن، جامع بودن نسبی مطالب لذت بردم.

    ممنون

    1. با سلام . نظرتون راجع به کنتاکتور زیمنس اشنایدر و لواتو ایتالیا کدوم کیفیت خوبی داره. ممنون

  2. درود
    چرا کنتاکتور با اتصال به برق هسته ها بصورت دائم به هم میچسبند اما در زنگ اخبار قطع و وصل میشوند؟
    آیا وجود حلقه اتصال کوتاه در هسته کنتاکتور باعث این کار میشود؟

  3. در یک بالا بر برقی وقتی شاسی پوش باتن برای بالا بردن فشار داده می‌شود کنتاکتور بسرعت قطع و وصل می‌شود و این عمل با سرعت بالا همچنان ادامه دارد لطفا توضیح دهید

  4. باسلام
    احتراماً ، در کنتاکتورهای زیمنس برای خرید تیغه های ثابت و متحرکت کنتاکتورهای زیمنس چطور می توان اصل و فرعی بودن این تیغه ها رو تشخیص داد و از کیفیت آنها اطمینان حاصل کرد؟

  5. آیا کنتاکتورهایی هستند که اگر یکی از فازهای قدرت قطع شود، کار نکند؟
    ممنون

    1. خیر، چنین کنتاکتوری ساخته نشده است. کنتاکتور برای قطع شدن به دستور نیاز دارد که با کمک بیمتال انجام می گیرد. کنتاکتور به تنهایی نمی تواند قطع شود. برای این منظور، یکی از کنتاکت های بی متال یا اور لود را با سیم پیچ کنتاکتور سری می کنند.
      زمانی که کنتاکتور دو فاز می شود (یعنی یکی از فازها قطع می شود)، جریان بیشتری از حالت عادی از فازها رد شده و بیمتال عمل کرده و کنتاکتش باز می شود و جریان سیم پیچ کنتاکتور را قطع می کند. نهایتاً کنتاکتور قطع می شود.
      همچنین می توان بعد از کنتاکتور، کنترل فاز قرار داد که آنی وصل شود و Delay time وصل نداشته باشد. از خروجی NO کنترل فاز به پایه فرمان کنتاکتور متصل نموده تا در صورت قطع شدن فاز، بتواند به کنتاکتور فرمان قطع بدهد (البته سیم بندی آن کمی متفاوت است). کنترل فازهای اشنایدر الکتریک چنین قابلیتی دارند که به صورت آنی، وصل شوند. برای نمونه می توان از کنترل فازهای RM35TF30 و RM17TE00 نام برد.

  6. با سلام.
    ممنون به خاطر توضیح کامل و عالیتون.
    یعنی مثلا ولتاژ 24 DC V میدیم ولی جریان متناوب را قطع و وصل میکنیم؟

    1. سلام. ولتاژ تحریک بوبین کنتاکتور با ولتاژ کاری کنتاکت های قدرت متفاوت است. شما به دو ولتاژ برای راه اندازی کنتاکتور نیاز دارید. یکی ولتاژی که به بوبین کنتاکتور می دهید تا سیم پیچ بوبین تحریک شده و پلاتین ها را وصل نماید. دیگری ولتاژی است که به پایه های قدرت کنتاکتور وصل می شود و معمولاً از خطوط تغذیه اصلی سه فاز به کنتاکتور متصل می شود. بوبین کنتاکتور در رنج های مختلف AC و DC در بازار موجود است و شما می توانید با توجه به نقشه مدار فرمان خود، ولتاژ بوبین کنتاکتور را انتخاب نمایید.

    1. جریان قطع کنتاکتور را ۵ تا ۷ برابر جریان پلاتین کنتاکتور محاسبه می کنند. ۵ برابر را برای کنتاکتورهای رده متوسط در نظر می گیرند و ۷ برابر را برای کنتاکتورهای رده اول جهانی نظیر اشنایدر الکتریک یا زیمنس.
      نکته کاربردی این است که کنتاکتورها نمی توانند جریان اتصال کوتاه را تحمل کنند. برای اینکه کنتاکتور بتواند اتصال کوتاه را تحمل نماید، باید سطح مقطع سیم اتصال کوتاه که به پلاتین متصل می شود، کمتر از سطح مقطع خود پلاتین ها باشد. برای مثال برای کنتاکتور ۹ آمپر با کد فنی LC1D09M7، اگر از سیم “۱” استفاده شود، در هنگام اتصال کوتاه، سیم می تواند قطع شود و آسیبی به کنتاکتور نرسد. اما اگر از سیم “۲٫۵” استفاده گردد، کنتاکتور می چسبد؛ چون سیم توانایی تحمل جریان بالاتر را دارد و به کنتاکتور آسیب وارد می کند.

  7. بنده یک کنتاکتور LS را به همراه محافظ کنتاکتور شیوا امواج برای فرمان قطع و وصل برق ساختمان همچنین محافظت وسایل خانه از نوسانات برق در ورودی برق خانه و قبل از کلیدهای اصلی نصب کرده ام. کنتاکتور به صورت دائم طی یک ماه وصل بوده و بدون مشکلی کار کرده است.
    بعد از یک ماه کار مداوم، صدای وز وز از کنتاکتور به گوش می رسد و بوی سوختگی پلاستیک می دهد. چه اتفاقی ممکن است افتاده باشد؟ آیا کنتاکتور خراب شده است؟

    1. صدای وز وز به چند دلیل ممکن است رخ دهد:
      1- مدار هسته یا بوبین بسته نمی شود. معمولاً بوبین در اثر گرد و غبار یا بخار روغن، کثیف می شود. سطح قطب ها و مسیر حرکت هسته را کنترل و با بنزین یا تری کلراتین تمیز کنید. یا به کمک یه سشوار یا دمنده هوا، بوبین را تمیز نمایید.
      2- حلقه اتصال کوتاه روی سطح قطب ها در هنگام مونتاژ، اشتباه گذاشته شده است. هسته را درآورده، کنترل کرده و درست جا بزنید.
      3- حلقه اتصال کوتاه روی هسته قطع شده است. حلقه اتصال کوتاه روی هسته را کنترل و تعمیر یا تعویض نمایید.
      4- بوبین خوب جذب نمی کند. بوبین احتمالاً جابجا شده است. بوبین را در آورده و دوباره به صورت درست جا بزنید.
      5- نوسانات برق می توانند باعث به صدا در آمدن بوبین شده و صدای وز وز دهد. نوسانات برق را برطرف نمایید.

  8. مقاله کاملی بود. عالی!
    یه سوال. تفاوت کنتاکتور با کلید مینیاتوری یا کلا کلید اتوماتیک از نظر عملکرد چیه؟

    1. سلام. ممنون از لطف شما.
      کنتاکتور کلیدی است که برای در شرایط عادی و حالت اضافه بار برای قطع و وصل مدار یا وسایل الکتریکی مورد استفاده قرار می گیرد. اما کلید اتوماتیک یا کلید مینیاتوری بر خلاف کنتاکتور، برای قطع و وصل مدار در حالت خطا کاربرد دارد. کلید اتوماتیک اضافه جریان و جریان اتصال کوتاهی که به علت خطا در سیستم به وجود می آید را به وسیله بی متال یا رله مغناطیسی تشخیص می دهد و تریپ می کند.

    1. سلام.
      برای کنتاکتور اشنایدر طول عمری تعریف نشده است. یعنی باید بتواند تا مدت طولانی به کار خود ادامه دهد. پس سوختن کنتاکتور حاکی از به پایان رسیدن طول عمر کنتاکتور نیست. یکی از دلایل زیر می تواند باعث سوختن کنتاکتور اشنایدر شود:
      ۱) افزایش ولتاژ (افزایش ولتاژ کم صدمه ای به کنتاکتور نمی زند)
      ۲) افزایش دما
      ۳) موانع فیزیکی که مانع از بسته شدن کامل کنتاکتور شود.
      ۴) کاهش ولتاژ ( به طوری که نیروی کافی برای وصل کنتاکت ها به هم وجود نداشته باشد)

      برای اتصال کنتاکت های کنتاکتور به هم زمان کوتاهی در نظر گرفته شده است که با اعمال ولتاژ به بوبین کنتاکتور انجام می شود. اگر ولتاژی کمتر از ولتاژ نامی کنتاکتور به بوبین آن اعمال شود نیروی لازم در هسته مغناطیسی برای جذب هسته متحرک ایجاد نمی شود و این عمل در زمان طولانی تری اتفاق می افتد. این امر باعث می شود که بین کنتاکت ها قوس الکتریکی اتفاق بیفتد و کنتاکت ها به هم جوش بخورند و کنتاکتور بسوزد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا