انواع کلید کنترل جرثقیل

مشخصات کلید کنترل جرثقیل

از جرثقیل جهت جابجایی بار در داخل سالن‌ها و محیط ‌های باز استفاده می شود از انواع جرثقیل‌ها در ارتفاع بالا می‌توان استفاده نمود. کاربرد جرثقیل‌ های سقفی جابجایی مواد در سالن‌هایی است که دهانه و ظرفیت بالایی را نیاز دارند. بنابراین با وجود راهروی انتخابی جرثقیل‌ها سهولت در دسترسی و امکان تعمیر قطعات آسان تر می شود و همچنین امکان مناسبی برای تعمیر و تعویض لامپ‌های سقفی، تأسیسات گرمایشی و سرمایشی سالن و خطوط برق‌رسان را فراهم می کند.کلید فرمان جرثقیل سقفی برحسب نیاز کاربر از تک دکمه تا چند دکمه و با دو سرعت تند و کند طراحی شده اند.

انواع کلید جرثقیل سقفی

   کلید جرثقیل سقفی یا کلید جرثقیل کنترل از راه دور ابزاری برای کنترل و هدایت جرثقیل های سقفی یا دروازه ای است. یکی از ویژگی های مهم کلید جرثقیل آویزان این است که اپراتور می تواند نزدیک بار قرار گرفته و در وضعیت بهتری عملیات کنترل را انجام دهد همچنین اپراتور نیاز به هشدار دهنده ندارد و دامنۀ خطای آن کاهش می یابد. یک ویژگی منحصر بفرد دیگر این است که خطر حبس شدن و برخورد اپراتور با اجسام که در جرثقیل های سقفی کابین دار وجود دارد با استفاده از کلید جرثقیل کاهش می یابد.

نمونه جرثقیل دروازه ای
نمونه جرثقیل دروازه ای

کاربرد کلید فرمان جرتقیل

 با استفاده از کلید جرثقیل یا پندانت به آسانی می توان عمل هدایت و کنترل اجسام را فراهم نمود. کلید جرثقیل به همراه کابل به دستگاه متصل می شود. طول کابل به نسبت ارتفاع دستگاه از محل فرمان و فاصلۀ اپراتور با دستگاه معین می گردد البته نباید از حد استاندار بلندتر باشد زیرا خود کابل ابزاری خطر آفرین در طول مسیر فرمان به حساب می آید.

   کلیدهای فرمان جرثقیل اشنایدر در دو مدل تک سرعته و دو سرعته طراحی شده اند. همان طور که مشخص است در کلیدهای تک سرعته موتور تنها با یک سرعت فعال شده و کار می کند ولی در کلید جرثقیل دو سرعته حالت تند و کند موتور قابل کنترل است. باتوجه به دکمه های طراحی شده بر روی کلید جرثقیل امکان ارسال دستورات در جهت های مختلف و یا ارسال دستور به محرک های متعدد وجود دارد.

   نکته ای که باید به آن توجه داشت، شرایط محیطی برای استفاده و نگهداری کلیدهای جرثقیل است این پنل ها می توانند در شرایط محیطی خشن کار کنند و در برابر گرما، رطوبت و ضربه مقاوم هستند درجه حفاظت این نمونه کلید جرثقیل IP65 است. محدودۀ دمای کاری پنل XACA بین ۲۵- تا ۷۰ درجه سانتیگراد و دمای مناسب برای نگهداری آن ۴۰- تا ۷۰ درجه سانتیگراد است. میزان مقاومت این قطعه در برابر ضربه  gn ۱۰۰ طبق استاندارد IEC 60068-2-27 می باشد.

جرثقیل مشخصات کلید کنترل جرثقیل سقفی

  • انواع تک سرعته و دو سرعته
  • بدنه عایق شده دوبل
  • مقاومت در برابر ضربه و مقاومت در برابر خوردگی
  • انواع ۲، ۴، ۶، ۸ و ۱۲ دکمه ای
  • استفاده در جرثقیل های برقی
  • جرثقیل ها و بالابرهای تاور
  • بالابر ثابت
  • بالابر سقفی

سَری پوش باتن جهت نصب روی کلید جرثقیل با کد فنی XACA9412 و با رنگ مشکی که عملکرد این پوش باتن به صورت فنری است که روی کلید نصب می شود. استانداردهای بین المللی که برای این محصول در نظر گرفته شده است عبارتند از:

  •  CSA C22.2 No 14
  •  UL 508
  • EN/IEC 60947-5-1
  •  EN/IEC 60204-32
  •  درجه حفاظت IP65 
  • طبق استاندارد IEC 60529

 به طورکلی در هر سیستم کنترلی جرثقیل دو تابلو برق وجود دارد، که یکی از آنها مربوط به مدار بالابر و دیگری مربوط به مدار پنل کنترلی است و برای کنترل و راه اندازی جرثقیل استفاده می شود. جهت ایجاد فرمان و کنترل جرثقیل می توان از کلید فرمان جرثقیل که به طور آویزان به آن متصل است، استفاده نمود.

کلید-جرثقیل-دو-دکمۀ-تک-سرعته
کلید جرثقیل دو دکمۀ تک سرعته

یکی از مزیت های کلید جرثقیل کم آنها است، موادی که در ساخت بدنه و محفظه آنها استفاده شده است از جنس پلی پروپیلن است. این ماده نوعی از پلیمر است که، به خاطر خصوصیت جذب رطوبت و وزن سبک در بسیاری از صنایع به کار می رود. برند اشنایدر الکتریک انواع مختلفی از کلیدهای جرثقیل را بسته به نیاز کاربر و شرایط کار طراحی و به بازار ارائه داده است، که از کیفیت و کارایی خوبی نسبت به نمونه های مشابه برخودار هستند.

   استاندارهای بین المللی که برای این محصول تعریف شده اند عبارتند از: EN/IEC 60204-32، EN/IEC 60947-5-1، UL 508، CSA C22.2 No 14. تمامی کلیدهای جرثقیل دارای درجه حفاظت IP65 می باشند و قابل استفاده در محیط های باز و بسته هستند.

کلید جرثقیل آویزان

   در ساخت کلید جرثقیل آویزان دکمه های آن به نحوی طراحی و نصب شده است که به آسانی و با فشار کمی عمل می کند و زمانی که فشار از روی آن برداشته شود فرمان آن قطع خواهد شد. البته شستی توقف اضطراری کلید جرثقیل به این صورت عمل نمی کند و با فشردن شستی و برداشتن انگشت دوباره به وضعیت اول بر نمی گردد. شستی توقف اضطراری به رنگ قرمز، در ابعاد بزرگتر و به صورت برجسته روی کلید نصب شده است البته اگر شستی توقف اضطراری یا امرجنسی روی نمونه کلید جرثقیل اشنایدر وجود نداشت می توان آن را نصب کرد به این صورت که شستی قرمز رنگ توقف را می توان با شستی امرجنسی، جایگزین نمود.

شستی-توقف-اضطراری
شستی توقف اضطراری

تمامی علائم جهت نما برای فرمان به هر دکمه روی کلید جرثقیل اشنایدر نصب گردیده است. اگر قاب کلید جرثقیل به هر دلیلی آسیب ببیند قابلیت تعویض و جایگزینی دارد.

   هنگام استفاده از کلید جرثقیل آویزان در صنایع ریخته گری و ذوب فلزات، اپراتور باید از وسایل حفاظت فردی مخصوص نظیر لباس نسوز و حفاظ صورت استفاده کند. کلید جرثقیل آویزان در محدودۀ حرارتی مشخص که تعیین گردیده باید به کار گرفته شود. تمام سطح و کناره های کلید جرثقیل اشنایدر برای جلوگیری از نفوذ گرد و غبار و مواد خورنده پوشش داده شده است و متعلقات آن از مواد مقاوم ضد خوردگی و عایق تشکیل می شود. باید به این نکته توجه کرد که کلید جرثقیل توسط زنجیر یا سیم بکسل مهار شود تا باعث کشیدگی و آسیب دیدن کابل فرمان نگردد.

جایگزینی-شستی-قرمز-رنگ-با-شستی-امرجنسی-در-کلید-جرثقیل
جایگزینی شستی قرمز رنگ با شستی امرجنسی در کلید جرثقیل

سرعت جرثقیل سقفی باید متناسب با سرعت حرکت اپراتوری باشد که با کلید جرثقیل آویزان کار می کند در صورتی که سرعت حرکت جرثقیل نسبت به سرعت گام برداری اپراتور بیشتر باشد، خطرساز است.

   جرثقیل های سقفی که با کلید جرثقیل کنترل می شوند باید مجهز به ترمز حرکت خودکار باشند که در صورت افزایش سرعت بیش از حد مجاز، حرکت دستگاه متوقف شود.

   برای جلوگیری از خطر برخورد قلاب جرثقیل با موانع و اجسام موجود در مسیر باید تجهیزات محدود کنندۀ حرکت از نظر ارتفاع در نظر گرفته شود. در این خصوص معمولاً از لیمیت سوئیچ ها استفاده می شود که قابلیت کنترل حرکت در ابتدا و انتهای مسیر را دارند.

کلید جرثقیل باید به گونه ای طراحی و نصب شود که علاوه بر سهولت در استفاده باعث خستگی اپراتور نگردد. کلید جرثقیل باید از لحاظ اتصالات الکتریکی فاقد هرگونه نشتی جریان باشد و به سیستم اتصال زمین متصل و در سیستم فرمان از کلید محافظ جان استفاده شود. در صورت امکان حداکثر ولتاژ کلید جرثقیل در مکان های مرطوب از ۵۰ ولت AC و ۱۲۰ ولت DC بییشتر نباشد.

   به منظور هرگونه تعمیر روی کلید جرثقیل ابتدا باید برق اصلی قطع شده و طبق کاتالوگ اقدام به تعمیر آن کرد معمولاً قسمت های آسیب پذیر کلیدجرثقیل، شستی ها و کنتاکت های کمکی هستند که قابلیت تعویض و نصب مجدد دارند.

   کلید جرثقیل یا صفحه کلید آویزان وسیلۀ بسیار مناسبی برای ایمنی اپراتور و پرسنل مجاور دستگاه بوده و باعث افزایش سرعت و دقت در انجام کار می شود. این وسیله همانند سایر اجزای جرثقیل نیازمند بازرسی روزانه و تعمیر و نگهداری پیشگیرانه است تا به صورت مطمئن و ایمن کار کند.کلید جرثقیل اشنایدر

مزایای کلید جرثقیل

    کلیدهای جرثقیل دارای مزایایی هستند که در زیر به برخی از  آنها اشاره شده است:

  • کاهش هزینه ها در جابه جایی تجهیزات خطرناک
  • استفاده از رنگ زرد پررنگ جهت دیدن بهتر کلید جرثقیل
  • جنس بدنه پلی پروپیلن با کیفیت بالا در برابر حرارت و ضربه
  • حفاظت تجهیزات جرثقیل نظیر کلیدهای فرمان، کابل ها و …
  • حفاظت اپراتور در برابر هرگونه آسیب به دلیل دور بودن از تجهیزات
  • کاهش زمان انتقال بدلیل تسلط بهتر در هنگام جابه جایی تجهیزات
  • کاهش و یا حذف هزینه های تعویض کلید و کابل در اثر برخوردهای احتمالی و ناخواسته
  • دید بهتر در جابه جایی تجهیزات به دلیل قرارگیری در موقعیت مناسب نسبت به محموله

نقشه کلید جرثقیل سقفی

   دستورالعمل نصب (میزان گشتاور، جهت مهره، مونتاژ صفحات افقی و لوازم جانبی که در کاتالوگ محصول ذکر شده است) را دنبال کنید. مونتاژ مناسب برای عملیات صحیح و به دست آوردن درجه IP اهمیت دارد.

  • مراحل مونتاژ را به ترتیب (A ،B ،C، …) دنبال کنید.
  • میزان گشتاور  نمایش داده شده در جدول را رعایت کنید.
  • استفاده از تمام قطعات لازم (علائم و اختصارات، حلقه، سرپوش ها، مهره ها، …).

کاتالوگ کلید جرثقیل اشنایدر

نگهداری روزمره کلید جرثقیل

  • بررسی کنید تمام پیچ های (XX) در قسمت پشت به طور دقیق با میزان گشتاور مشخص شده همخوانی دارند.
  • وضعیت و ایمنی (حلقه و پیچ ها) در انتهای محافظ (YY+ZZ+AA) بررسی شود.
  • شرایط محفظۀ کلید جرثقیل را بررسی کنید.
  • شرایط واحدهای کنترل (دکمه ها، نشانگرها و …) بررسی شود.
  • قطعات کنترلی را روغن کاری و گریس کاری نکنید.
  • سیم بندی باید مطابق با تمام کدهای و استانداردهای قابل اجرا انجام شود.

نقشه کنترل تک سرعته با کلید جرثقیل سقفی

با کنتاکت کمکی  ZBE2BE101+ZB2BE102که به صورت جداگانه استفاده می شود.

کنترل تک سرعته کلید جرثقیل
کنترل تک سرعته مستقیم و معکوس موتور

کنتاکت کمکی کلید جرثقیل تک سرعته

   کنتاکت کمکی باز تک سرعته کلید جرثقیل یا ZB2 به عنوان اتصال کمکی در کلید جرثقیل به کار می رود و با فشار دادن دکمه کلید جرثقیل، کنتاکت کمکی فرمان گرفته و عمل می کند. این محصول دارای یک کنتاکت باز (۱NO) با عملکرد فنری است و نحوۀ اتصال این قطعه بر روی کلید جرثقیل از طریق ترمینال های پیچی میسر می شود. از جمله مزایای کنتاکت های کمکی امکان تعوض آنها در صورت خرابی است. یعنی این کنتاکت ها به گونه ای طراحی شده است که به آسانی با دو عدد پیچ قابل جدا شدن از کلید است و همچنین امکان جابجایی با کنتاکت کمکی بسته (۱NC) را دارد.

کنتاکت کمکی کلید جرثقیل تک سرعته
کنتاکت کمکی کلید جرثقیل تک سرعته

کنتاکت کمکی کلید جرثقیل دو سرعته

      کنتاکت کمکی دو سرعته کلید جرثقیل یا XENG با تعداد کنتاکت ۱NC+2NO به منظور اتصال کمکی و اتصال فرمان در کلید جرثقیل به کار می رود. با ایجاد اولین فشار به دکمه کلید جرثقیل کنتاکت کمکی بسته عمل می کند و با وارد نمودن فشار مجدد کنتاکت کمکی باز وصل می شود. این محصول دارای دو کنتاکت باز (۲NO) و یک کنتاکت بسته (۱NC) با عملکرد فنری است و نحوۀ اتصال این قطعه بر روی کلید جرثقیل از طریق ترمینال های پیچی امکان پذیر است. یکی از مزیت های این نمونه کنتاکت های کمکی امکان تعوض آنها در صورت خرابی است. یعنی این کنتاکت ها به شکلی طراحی شده که به آسانی با دو عدد پیچ قابل جدا شدن از کلید است و همچنین امکان جابجایی با کنتاکت های کمکی بسته (۱NC) و یا باز (۱NO) را دارد.

کنتاکت کمکی کلید جرثقیل دو سرعته
کنتاکت کمکی کلید جرثقیل دو سرعته

پوش باتن یا شستی قابل نصب روی کلید جرثقیل سقفی

پوش باتن XACA9411  از سری لوازم جانبی کلید جرثقیل اشنایدر الکتریک است که به منظور نصب بر روی کلید جرثقیل طراحی شده است. رنگ سَری پوش باتن XACA مشکی بوده و قسمت فشاری آن سفید است.

سَری-پوش-باتن-کلید-جرثقیل-اشنایدر-الکتریک
سَری پوش باتن کلید جرثقیل اشنایدر الکتریک

زمانی که از این سری در کلید جرثقیل استفاده شود، درجه IP را تا IP65 بالا می برد.

   نصب سری XACA9411 بسیار آسان است. وقتی که درب کلید جرثقیل را باز کرده، مهره پلاستیکی را از انتهای سری بیرون آورده و سری را در قسمت مورد نظر قرار می دهیم سپس مهرۀ پلاستیکی را از درون درب کلید جرثقیل به رزوه های سری، پیچ کرده و توسط یک پیچ گوشتی، آن را محکم می کنیم. دو شیار روی مهره وجود دارد که پیچ گوشتی به راحتی روی آنها قرار گرفته و می توان مهره را از این طریق محکم کرد. توجه داشته باشید که نباید از انبر دست جهت سفت کردن مهره استفاده نمود، زیرا احتمال آسیب رسیدن به مهره وجود دارد. همچنین جهت سفت کردن مهره به سمت راست است.

تمامی ویژگی هایی که کلیدهای جرثقیل کلاس ۹۰۰۱ اشنایدر الکتریک، به عنوان ایستگاه های آویزان کنترل قطعات از دور دارند در زیر می توان بیان کرد:

  • پوش باتن های جاسازی شده علامت دار یا جهت دار
  • پوش باتن کله قارچی قابل تنظیم
  • واشر (گسکت، Gasket) با پوشش کامل، برای حذف آلاینده های مضر
  • جامپر برای تمام دکمه های تک سرعته (به جز انواع عمومی)، برای صرفه جویی در زمان سیم کشی
  • اتصالات سیم خود-نگهدار فشاری برای سیم کشی آسان
  • ساخته شده از ترموپلاستیک با قدرت تأثیر بالا با رتبه UL 94V(قابلیت خود-خاموشی در برابر اشتعال)
  • محفظۀ ضد آب، ضد گرد و خاک، ضد روغن و مقاوم در برابر خوردگی که همگی مطابق با استاندارد NEMA1 3 ،۳R ،۴ و  ۴X و تنوع رنگ در سه نمونه
  • داشتن ورودی یا مجرای سیم با اندازه ½ اینچ در بالای آویز
  • تک سرعته یا دو سرعته
  • با  و یا بدون قفل مکانیکی داخلی
  • قلاب آویز و آب بندی شده بیرونی قابل انتخاب
  • میلۀ نگهدارنده در بالای محفظه برای جلوگیری از چرخش قلاب آویز
  • نگهداری آسان تنها با یک دست
 

در صورتی که سوالی در خصوص مطالب بیان شده دارید می توانید در قسمت نظرات از ما بپرسید یا با ارائه پیشنهادات خود، ما را در بالا بردن کیفیت مقالات یاری کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۸ رای

سوالات متداول

کلید جرثقیل چه کاربردی دارد؟

 با استفاده از کلید جرثقیل یا پندانت به آسانی می توان عمل هدایت و کنترل اجسام را فراهم نمود. کلید جرثقیل به همراه کابل به دستگاه متصل می شود. طول کابل به نسبت ارتفاع دستگاه از محل فرمان و فاصلۀ اپراتور با دستگاه معین می گردد البته نباید از حد استاندار بلندتر باشد زیرا خود کابل ابزاری خطر آفرین در طول مسیر فرمان به حساب می آید.    کلیدهای فرمان جرثقیل اشنایدر در دو مدل تک سرعته و دو سرعته طراحی شده اند. همان طور که مشخص است در کلیدهای تک سرعته موتور تنها با یک سرعت فعال شده و کار می کند ولی در کلید جرثقیل دو سرعته حالت تند و کند موتور قابل کنترل است. باتوجه به دکمه های طراحی شده بر روی کلید جرثقیل امکان ارسال دستورات در جهت های مختلف و یا ارسال دستور به محرک های متعدد وجود دارد.

در استفاده از جرثقیل سقفی چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟

سرعت جرثقیل سقفی باید متناسب با سرعت حرکت اپراتوری باشد که با کلید جرثقیل آویزان کار می کند در صورتی که سرعت حرکت جرثقیل نسبت به سرعت گام برداری اپراتور بیشتر باشد، خطرساز است.    جرثقیل های سقفی که با کلید جرثقیل کنترل می شوند باید مجهز به ترمز حرکت خودکار باشند که در صورت افزایش سرعت بیش از حد مجاز، حرکت دستگاه متوقف شود.    برای جلوگیری از خطر برخورد قلاب جرثقیل با موانع و اجسام موجود در مسیر باید تجهیزات محدود کنندۀ حرکت از نظر ارتفاع در نظر گرفته شود. در این خصوص معمولاً از لیمیت سوئیچ ها استفاده می شود که قابلیت کنترل حرکت در ابتدا و انتهای مسیر را دارند. کلید جرثقیل باید به گونه ای طراحی و نصب شود که علاوه بر سهولت در استفاده باعث خستگی اپراتور نگردد. کلید جرثقیل باید از لحاظ اتصالات الکتریکی فاقد هرگونه نشتی جریان باشد و به سیستم اتصال زمین متصل و در سیستم فرمان از کلید محافظ جان استفاده شود. در صورت امکان حداکثر ولتاژ کلید جرثقیل در مکان های مرطوب از ۵۰ ولت AC و ۱۲۰ ولت DC بییشتر نباشد.    به منظور هرگونه تعمیر روی کلید جرثقیل ابتدا باید برق اصلی قطع شده و طبق کاتالوگ اقدام به تعمیر آن کرد معمولاً قسمت های آسیب پذیر کلیدجرثقیل، شستی ها و کنتاکت های کمکی هستند که قابلیت تعویض و نصب مجدد دارند.    کلید جرثقیل یا صفحه کلید آویزان وسیلۀ بسیار مناسبی برای ایمنی اپراتور و پرسنل مجاور دستگاه بوده و باعث افزایش سرعت و دقت در انجام کار می شود. این وسیله همانند سایر اجزای جرثقیل نیازمند بازرسی روزانه و تعمیر و نگهداری پیشگیرانه است تا به صورت مطمئن و ایمن کار کند.

‫۵ دیدگاه ها

  1. سلام من یک جرثقیل کوچک ۲۵۰ کیلویی دارم که بالا میره پاین نمیاد یا برعکس دلیش از چی میتونه باشه

  2. باسلام
    ایا الزامی مبنی بر ایجاد جایگاه مناسب جهت نصب کنترل پنل جرثقیل سقفی در محوطه کارگاه جهت جلوگیری از اسیب و رعایت نظم کارگاهی وجود داره؟

  3. با سلام
    بنده یک بالابر دارم که در یک مرغداری استفاده می شود. قرار است که دان مرغ با دستگاه بالابر جابجا شود. بنده میخواهم با یک کلید جرثقیل به صورت مستقیم به موتور وصل شده و دستور بالا و پایین شدن را انجام دهد. آیا چنین عملی را می توان انجام داد؟

    1. با درود بر شما
      کلیدهای جرثقیل دارای کنتاکت هایی هستند که تحمل جریان حداکثر ۱۰ آمپر از طرف مدار فرمان را دارند. به هیچ وجه نمی توان کلید جرثقیل را به صورت مستقیم به موتور وصل نمود. زیرا آسیب می بیند.
      برای راه اندازی موتور بالابر به دو کنتاکتور نیاز دارید که یکی چپ گرد موتور را راه اندازی کند و دیگری راست گرد موتور را؛ و فرمان خاموش و روشن کردن کنتاکتور را با کلید جرثقیل دو دکمه یا کلید فرمان دو دکمه انجام دهید. بدین معنا که کلید به مدار فرمان کنتاکتور دستور دهد.
      نمونه هایی از کلیدهای جوی استیک قدرت موجود هستند که می توانند به صورت مستقیم به موتور وصل شده و به موتور فرمان دهند. در ساختار داخلی این جوی استیک های صنعتی، کنتاکتور نصب شده و نیازی به استفاده کنتاکتور بیرونی ندارند. اما توجه فرمایید که قیمت این نمونه جوی استیک ها بسیار بالا بوده و از قیمت یک کلید فرمان دو دکمه یا کلید جرثقیل دو دکمه و دو عدد کنتاکتور بیشتر می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا