کاربرد چراغ سیگنال در تابلو برق

لامپ سیگنال چیست و چه کاربردی دارد؟

چراغ سیگنال ﻳﺎ ﻻﻣﭗ علامت دهنده در ﻛﻠﻴﻪ دﺳﺘﮕﺎه ﻫﺎی ﺻﻨﻌتی و ﺗﺎﺑﻠﻮ ﻫﺎی ﺗﻮزﻳﻊ و ﺗﺎﺑﻠﻮ ﻓﺮﻣﺎن ﺑﻪ ﻛﺎر می رود. اﻳﻦ چراغ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻻﻣﭗ ﺧﺒﺮ اﺳﺘﻔﺎده می ﺷﻮد و می تواند روشن بودن، خاموش بودن و یا عیب دستگاه و … را نشان دهد. چراغ مورد استفاده در مدار فرمان، یک چراغ کم قدرت (۲/۱ تا ۵ وات) است که با ولتاژهای مختلف از ۲۴ تا ۲۲۰ ولت کار می کند. هر چراغ سیگنال دارای پایه (سرپیچ) ویژه خود است و معمولاً در سه رنگ استاندارد قرمز، سبز و نارنجی ساخته می شود.

چراغ سیگنال ابزاری جهت نشان دادن وجود ولتاژ در مدار است. رنج ولتاژ نامی لامپ سیگنال های در بازۀ ۲۴ تا ۲۳۰ ولت و قابل استفاده در جریان های AC و DC است. برای افزایش عمر چراغ می توان چراغی را انتخاب نمود که ولتاژ نامی آن بیش تر از ولتاژ تغذیه باشد. مثلاً برای شبکه ۲۲۰ ولتی از چراغ سیگنال ۲۶۰ ولتی استفاده شود.

   گاهی از لامپ های با ولتاژ و قدرت کم مانند لامپ های رشته ای ۶، ۱۲، ۲۴ ولت و ۲ تا ۴ وات نیز در مدارهای فرمان استفاده می شود که در این صورت به یک ترانسفورماتور نیز احتیاج خواهد شد که اغلب بر روی پایه ی خود لامپ مونتاژ می شود.

کاربرد چراغ سیگنال

چراغ سیگنال در مدار قدرت

 برای مطمئن شدن از وجود جریان سه فاز روی تابلوی توزیع انرژی و نیز جلوگیری از خطر ناشی از دو فازه شدن شبکه ها در سر راه هر فاز، به روش اتصال ستاره (۴ سیم) چراغ سیگنال قرار می گیرد. با بسته شدن کلید اصلی تابلو، جریان سه فازه برقرار شده و در صورت قطع یک فاز، لامپ همان فاز خاموش می شود و اپراتور مسئول می تواند تابلو را قطع و مسأله را پیگیری نماید.

کاربرد چراغ سیگنال اشنایدر
کاربرد چراغ سیگنال

چراغ سیگنال در مدار فرمان

   همراه با بوبین کنتاکتور (زمان وصل و قطع مصرف کننده) چراغ سیگنال می تواند روشن یا خاموش بودن دستگاه را مشخص کند. در کارخانه ای که تعداد زیادی ماشین با هم در حال کار هستند و فاصله ماشین ها نسبت به تابلو زیاد است از چراغ سیگنال استفاده می کنیم.

   در مدار فرمان، لامپ سیگنال به طور موازی با بوبین کنتاکتور وصل می شود، زمانی که مدار قطع باشد لامپ سیگنال خاموش است و وقتی که کنتاکتور شروع به کار کرد، لامپ نیز روشن می شود. لامپ سیگنال در مداری که دارای رله حرارتی است جهت اطلاع از قطع شدن مدار در مقابل جریان اضافی مورد استفاده قرار می گیرد و به کنتاکت باز رله وصل می شود تا وقتی که رله عمل می کند کنتاکت باز، بسته شده و لامپ روشن می شود.

   مثلاً لامپ سیگنال سبز که با استفاده از تیغۀ باز کنتاکتور به همراه کار ماشین روشن می شود حالت عملکرد صحیح ماشین را مشخص می کند و لامپ سیگنال قرمز و تیغۀ بسته همان کنتاکتور در مواقع بروز حادثه ما را از عمل نکردن ماشین با خبر می سازد. علامت مشخصۀ چراغ سیگنال و علایم دیگر خبری (زنگ، بوق، شمارنده ها و …) با حرف (h) نشان داده می شود. 

نکته:

در زمان استفاده از کلید دائم کار باید به منظور روشن کردن لامپ در مسیر آن از یک کنتاکتور کمکی مطابق شکل استفاده نمود.

در موقع استفاده از شستی قطع و وصل مانند شکل مقابل: برای روشن شدن لامپ نمایشگر اجازه داده می شود که لامپ با بوبین تغذیه موازی شود.

رنگ چراغ سیگنال

قرمز: حاکی از عملکرد غیر عادی سیستم است.

به طور مثال: حالتی که یک وسیله حفاظتی اضافه بار، ماشین را متوقف کرده باشد. هم چنین درخواست از اپراتور جهت توقف یک ماشین چرخان مثلاً در حالت اضافه بار باشد.

 

زرد: به معنی احتیاط است.

به طور مثال وقتی که درجه حرارت یا جریان به مقدار معینی برسد و یا وقتی که سیستم به صورت تکرار و یا پشت سر هم روشن گردد.

 

سبز: موقعیت نرمال را نشان می دهد.

مثلاً ماشین برای راه اندازی آماده است. هم چنین برای نشان دادن خاتمه کار یک ماشین و آماده بودن آن برای راه اندازی مجدد باشد.

 

سفید: نمایشگر لامپ سیگنال است که سیستم دارای ولتاژ نرمال است. ماشین در حالت کار است. و یا برنامه کار به صورت نرمال است.

آبی: برای کاربردهای خاص به کار می رود. این رنگ را می توان جهت هر نوع عملکردی که در یکی از حالات بالا نمی گنجد به کار برد.

آشنایی با کدهای رنگی برای سیم های مورد استفاده در سیم کشی

 

سیاه: سیم کشی اصلی AC و DC

آبی روشن: سیم نول در مدار جریان اصلی (بدون عملکرد حفاظتی)

قرمز: مدار کنترل جریان متناوب (AC) (صرف نظر از مقدار ولتاژ فرمان مورد  استفاده)

آبی: مدار کنترل جریان متناوب (DC) (صرف نظر از مقدار ولتاژ فرمان مورد استفاده)

رنگ چراغ سیگنال

جعبه فرمان چراغ سیگنال و پوش باتن

   از جعبه فرمان برای نصب رو کار تجهیزات فرمان دستی و چراغ سیگنال مانند پوش باتن، شستی های قطع اضطراری و … استفاده می شود. انواع شستی های فرمان و چراغ سیگنالی که قطر ۲۲ میلی متر دارند مانند چراغ سیگنال سبز پلاستیکی با (XB5AVB3) و یا امرجنسی کله قارچی پلاستیکی (XB5AS542) می توانند در این جعبه قرار بگیرند.

   جعبه فرمان اشنایدر با طبیعت سازگاری دارد و کاملاً بازیافت می شود. این محصول در رده محصول سبز Premium قرار دارد.

جعبه فرمان چراغ سیگنال اشنایدر دو دکمه
جعبه فرمان چراغ سیگنال اشنایدر دو دکمه

   جعبه های فرمان اشنایدر الکتریک با توجه به نیاز کاربر در انواع تک دکمه، دو دکمه، سه دکمه و … طراحی و ساخته شده اند. شکل بالا XALD02 یا جعبه فرمان بدون پوش باتن دو دکمه از سری محصولات Harmony XALD اشنایدر است. جنس آن از پلی کربنات بوده و رنگ محفظۀ آن خاکستری روشن و رنگ درپوش آن خاکستری تیره است.

چراغ سیگنال با لامپ ال ای دی

   لامپ LED با ولتاژ ۲۴ ولت AC و DC سفید رنگ که با استاندارد BA 9s تولید می شوند، اگر در هر چراغ سیگنال قرار گیرند، بسته به رنگ شیشه چراغ سیگنال، الزاماً رنگ سفید دیده نمی شود و نور خروجی چراغ سیگنال تقریباً به رنگ شیشه آن دیده می شود. بنابراین می توان لامپ سفید رنگ را با خیال آسوده خرید کرد و رنگ دلخواه خود را در تابلو برق به دست آورد. زیرا لامپ ها با رنگ قرمز و سبز و آبی و حتی زرد هم تولید نمی شوند و از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نیستند.

در صورتی که سوالی در خصوص مطالب بیان شده دارید می توانید در قسمت نظرات از ما بپرسید یا با ارائه پیشنهادات خود، ما را در بالا بردن کیفیت مقالات یاری کنید. 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۸ رای

سوالات متداول

چراغ سیگنال چه کاربردی دارد؟

چراغ سیگنال ابزاری جهت نشان دادن وجود ولتاژ در مدار است. رنج ولتاژ نامی لامپ سیگنال های در بازۀ ۲۴ تا ۲۳۰ ولت و قابل استفاده در جریان های AC و DC است. برای افزایش عمر چراغ می توان چراغی را انتخاب نمود که ولتاژ نامی آن بیش تر از ولتاژ تغذیه باشد. مثلاً برای شبکه ۲۲۰ ولتی از چراغ سیگنال ۲۶۰ ولتی استفاده شود.    گاهی از لامپ های با ولتاژ و قدرت کم مانند لامپ های رشته ای ۶، ۱۲، ۲۴ ولت و ۲ تا ۴ وات نیز در مدارهای فرمان استفاده می شود که در این صورت به یک ترانسفورماتور نیز احتیاج خواهد شد که اغلب بر روی پایه ی خود لامپ مونتاژ می شود.

رنگ های مختلف چراغ سیگنال چه مفهومی دارند؟

قرمز: حاکی از عملکرد غیر عادی سیستم است. به طور مثال: حالتی که یک وسیله حفاظتی اضافه بار، ماشین را متوقف کرده باشد. هم چنین درخواست از اپراتور جهت توقف یک ماشین چرخان مثلاً در حالت اضافه بار باشد. زرد: به معنی احتیاط است. به طور مثال وقتی که درجه حرارت یا جریان به مقدار معینی برسد و یا وقتی که سیستم به صورت تکرار و یا پشت سر هم روشن گردد. سبز: موقعیت نرمال را نشان می دهد. مثلاً ماشین برای راه اندازی آماده است. هم چنین برای نشان دادن خاتمه کار یک ماشین و آماده بودن آن برای راه اندازی مجدد باشد. سفید: نمایشگر لامپ سیگنال است که سیستم دارای ولتاژ نرمال است. ماشین در حالت کار است. و یا برنامه کار به صورت نرمال است. آبی: برای کاربردهای خاص به کار می رود. این رنگ را می توان جهت هر نوع عملکردی که در یکی از حالات بالا نمی گنجد به کار برد. آشنایی با کدهای رنگی برای سیم های مورد استفاده در سیم کشی سیاه: سیم کشی اصلی AC و DC آبی روشن: سیم نول در مدار جریان اصلی (بدون عملکرد حفاظتی) قرمز: مدار کنترل جریان متناوب (AC) (صرف نظر از مقدار ولتاژ فرمان مورد  استفاده) آبی: مدار کنترل جریان متناوب (DC) (صرف نظر از مقدار ولتاژ فرمان مورد استفاده)

‫۱۱ دیدگاه ها

  1. چرا فقط یک لامپ در تابلو برق سه فاز آسانسور ما روشن است و دو لامپ دیگر خاموش است ؟آیا این وضعیت نرمال است؟

  2. با سلام استاندارد نصب لامپ سیگنال چیه مهندس؟
    میخام بدونم باید به محض اینکه برق وارد تابلو شد باید به لامپهای سیگنال وصل بشه یا بعد از کلید اصلی(سرکت برکر) هم بزاریم مشکلی نداره؟
    و اینکه آیا لازم و استاندارد هست برای جلوگیری از هرگونه اتصالی روی لامپ سیگنالها براشون فیوز بزاریم و اگه لازم و استاندارده چه مدلی باید نصب بشه؟
    ممنونم

  3. سلام،چراغ سیگنال ولتاژ دار فقط عدد220ولت را نشون میده یا ولتاژ هر چقدر باشه نشون میده،مثلا میشه بجای ولت متر ازش استفاده کرد؟

    1. سلام وقت بخیر.
      منظور از ولتاژی که برای چراغ سیگنال ذکر شده، در واقع ولتاژ تغذیه چراغ هست. وقتی تغذیه چراغ سیگنال مثلا ۲۲۰ باشه، چراغ روشن میشه. اما عددی نشون نمیده و نمیشه به جای ولت متر ازش استفاده کرد. چراغ سیگنال ها فقط برای نمایش شرایط و وضعیت مدار استفاده می شن.

  4. نیاز به نوعی چراغ سیگنال ال ای دی یا اس ام دی به صورت خطی 5 سانتیمتر در 1 سانتی متر 220 ولت با توان 3-5 وات تلفن تماس 09101468069

    1. سلام. محصولاتی که شرکت الیکا الکتریک در لامپ LED ارائه می کند تنها به صورت لامپ های خاردار است که در داخل محفظه چراغ سیگنال قرار می گیرند. برای خرید لامپ های خطی از بازار برق کمک بگیرید. با تشکر

    1. برای لامپ سیگنال بدون چراغ می توان لامپ جداگانه تهیه کرد و با توجه به مورد مصرف، نوع ۴۸ ولت، ۱۱۰ ولت و ۲۲۰ ولت را از سری لامپ های LED با مدل BA9S انتخاب کرد و در لامپ سیگنال قرار داد. اما لامپ سیگنال چراغ دار این قابلیت تعویض را ندارد. این نوع لامپ ها در ابتدا گازی بودند ولی در حال حاضر از نوع LED استفاده می شود و عموما با ولتاژ ۱۱۰ و ۲۲۰ ولت مورد استفاده قرار می گیرد.

    2. سلام لامپ سیگنال درتابلوفرمان داریم بدون اینکه نول بهش وصل بشه روشن میشه.البته لامپهای جدیدال ای دی هست.مشکل چیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا