روش های حفاظت سیستم برق خورشیدی و تامین ایمنی آن

ارت سیستم برق خورشیدی، حفاظت در برابر خطرات جریان زمین و جریان DC

 معمولاً یکی از مهم ترین نکاتی که با آن مواجه می شویم این است که خطرناک بودن برق خورشیدی دست کم گرفته شده و یا اصولاً به فراموشی سپرده می شود. به خاطر داشته باشید که در انجام پروژه های خورشیدی با برق سر و کار داریم و با وجودی که ممکن است ولتاژ قسمت هایی از سیستم پایین و اندک باشند، بعید نیست که در برخی از قسمت های مدار، جریانات قوی و بالایی جاری باشند.
علاوه بر این نباید فراموش کرد که اتصال سری چند پنل خورشیدی با باتری به هم، موجب ایجاد ولتاژهای بالایی می گردد. به این لحاظ حتماً باید در تمامی مراحل طراحی جزئیات و همچنین نصب و اجرای پروژه، حفاظت سیستم برق خورشیدی را هم مدنظر داشت.

نصب-پنل-خورشیدی

حتی در اجرای ساده ترین پروژه ها هم بهتر است قبل از اقدام به نصب اجزاء، یک دیاگرام و دورنمای تقریبی از طرح را ترسیم نمود. برای مثال، محاسن ترسیم نقشۀ سیم کشی در زیر آورده شده است: 

با داشتن نقشۀ سیم کشی این اطمینان حاصل می شود که هیچ چیز از قلم نیفتاده است و در مرحلۀ تعیین اندازۀ کابل ها، نقشۀ مزبور به کمکمان می آید. وجود نقشه های سیم کشی ما را مطمئن می سازد که در نصب قسمت های مختلف، چیزی فراموش نشده است (به خصوص اگر در انجام پروژه، به جای یک نفر، یک گروه به صورت اشتراکی فعالیت کنند).


مقاله پیشنهادی: طراحی سیستم برق خورشیدی


داشتن یک نقشۀ سیم کشی می تواند سند و مدرک با ارزشی برای عملیات تعمیر و نگهداری آتی محسوب شود. نقشۀ سیم کشی پنل خورشیدی در پروژه های مختلف با هم متفاوت بوده و متناسب با اجزاء به کار رفته، تغییر می کند. جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینۀ چگونگی اتصال هر وسیله به مدار، به دفترچه یا کاتالوگ سازنده که به همراه دستگاه به خریدار داده می شود، مراجعه کنید.
اگر در این مرحله، اجزاء موردنیاز را به صورت دقیق و قطعی انتخاب نکرده اید، فعلاً یک نقشۀ عمومی و کلی ترسیم نموده و قبل از شروع واقعی و قطعی پروژه ،حتماً آن را شرح و بسط داده و به صورت یک مجموعۀ جامع و با جزئیات کامل در آورده و برای استفاده های آتی، بایگانی کنید. در هنگام ترسیم نقشۀ سیم کشی، به مواردی که در ادامه به آن ها اشاره شده ، توجه داشته باشید.

یک نقشۀ سیم کشی سادۀ سیستمی که فقط به تأمین روشنایی می پردازد
یک نقشۀ سیم کشی سادۀ سیستمی که فقط به تأمین روشنایی می پردازد

مقاله پیشنهادی: سیم کشی سیستم برق خورشیدی


عوامل خطرساز در سیستم برق خورشیدی

بدترین حالتی که ممکن است در عملیات نصب یک سیستم برق خورشیدی رخ دهد، چیست؟

در رابطه با انرژی خورشیدی، با چند عامل خطرساز مختلف روبه رو هستیم؛ برق DC خارج شده از سلول خورشیدی، جریانات بسیار قوی باتری ها، برق متناوب (در صورت استفاده از اینورتر) و بالاخره، وجود دماهای بالا در محل پنل های خورشیدی.

هر کدام از موارد اشاره شده، با خطرات خاص خودشان همراهند؛ چه به صورت مجزا و جدا و چه به شکل ترکیب شده و متصل به هم. بنابراین بهتر است با شناسایی آن ها، تا حد ممکن به گونه ای عمل کنیم و پروژه را به صورتی ترتیب دهیم که این گونه مخاطرات را از بین ببریم.


مقاله پیشنهادی: انتخاب باتری مناسب سیستم های خورشیدی


استفاده از سیستم ارت یا زمین در سیستم برق خورشیدی

 از راهکارهای حفاظت و ایمنی سیستم خورشیدی، اجرای سیستم ارت یا زمین است. زمین کردن از مهم ترین عوامل مؤثر بر عملکرد ایمن در سیستم های فتوولتائیک است. اگر ولتاژ مستقیم سیستم از ۵۰ ولت بیشتر بود، یکی از هادی ها باید حتماً زمین شود. سیستم زمین شامل الکترود زمین و چاه ارت است. زمین کردن سیستم فتوولتائیک به منظور اطمینان از این است که تحت هیچ شرایطی القای ولتاژ بین دو نقطه هادی بدون عایق به وجود نمی آید.

سیم کشی-پنل-خورشیدی-سیستم-زمین

به استثنای سیستم های بسیار کوچک مثل تأمین روشنایی یک اتاقک یا انباری، در بقیۀ موارد، سیستم های برق خورشیدی را حتماً باید به تجهیزات حفاظتی زمین (ارت) مجهز نمود. برای این کار باید از طول معینی از لوله، مفتول، تسمه و یا سطح مشخصی از یک فلز که بیشتر مس و فولاد بوده و الکترود زمین نامیده می شود استفاده کرده و آن را در عمقی  مطابق با قوانین، در زمین چال کرد.

سیم کشی-پنل-خورشیدی

به ادامۀ قسمت فلزی دفن شده یک رشته سیم نسبتاً قطور با مقاومت کم متصل می گردد که به ترمینال منفی سیستم یا به عبارتی همان شینه اتصال زمین متصل می شود. در این صورت، به محض بروز اتصال بدنه (برخورد سیم فاز به قسمت های فلزی وسایل برقی)، جریان برق، مسیر کم مقاومت تر را برگزیده و به جای عبور از بدن کاربر، از طریق سیم ارت راهی زمین می شود. در همین جا باید اشاره کرد که وجود خط زمین، خطر برق گرفتگی را به طور صد در صد منتفی نمی سازد ولی در اکثر موارد، میزان آن را به مقدار زیادی کاهش می دهد.


مقاله پیشنهادی: بررسی محل نصب سیستم خورشیدی


اتصال دادن خط منفی سیستم به زمین، از ذخیره شدن الکتریسیتۀ ساکن هم ممانعت به عمل آورده و در صورت آسیب دیدن مدارهای موجود، از تماس بدن کاربر با ولتاژهای بالا، پرهیز می شود.
در هنگام اتصال خروجی سلول خورشیدی به سیم کشی ساختمان باید ترتیبی اتخاذ کنید که بدنۀ سلول خورشیدی هم به خط زمین متصل گردد.

با وجودی که در مورد سیستم های با توان نه چندان بالا، اجرا کردن خط زمین یک انتخاب و گزینۀ دلخواه و اختیاری تلقی می شود ولی نباید فراموش کرد که رعایت و اجرای آن در مورد سیستم های با توان های بیش از ۲۰۰ وات، یک مورد الزامی و اجباری است.

با توجه به آنکه مجموعۀ باتری های در نظر گرفته شده هم قادر به ایجاد جریانات بسیار بالایی هستند، بهتر است آن ها را هم به خط ارت مرتبط نمود.
در صورتی که سیستم موردنظر به گونه ای است که هدف، استفاده از هر دو نوع جریانات AC و DC است، در موقع طراحی و اجرای خط زمین، حتما برای هر کدام، از یک خط زمین مجزا استفاده نمایید.

نحوه-زمین کردن-سیستم-فتوولتائیک
 یک نمونه نحوه زمین کردن سیستم فتوولتائیک

دیاگرام-سیستم-زمین-سیستم-خورشیدی-متصل-به-شبکه

ارت دار کردن سیستم خورشیدی که اتصال آن به زمین مقدور نیست

گاهی اوقات ممکن است با موردی مواجه شوید که اتصال دادن سیستم به زمین مقدور نباشد. مثالی از این دست، دستگاه شارژ کنندۀ خورشیدی پرتابل و یا قایق تفریحی کوچکی است که باتری یا باتری های آن، با استفاده از انرژی خورشید، شارژ می گردند. البته در اکثر موارد، این گونه طرح ها بسیار جمع و جور و مختصر بوده و خروجی شان به یک برق DC ضعیف و کم آمپر منحصر می شود. در مجموع متذکر می گردد که اگر توان سلول خورشیدی موردنظر، کمتر از ۱۰۰ وات بوده و سیستم طراحی شده با ۱۲ ولت و جریانات کمتر از ۱۰ آمپر کار می کند، ارت دار کردن آن ضرورتی ندارد.
در سیستم های بزرگتر و قوی تر، به جای استفاده از الکترود زمین، از یک زمین مجازی استفاده می کنند. زمین این گونه سیستم ها می تواند کابل قطور و قوی باشد که به قطب منفی باتری متصل می گردد. در این صورت هر وسیلۀ برقی دیگری که به خط زمین نیاز داشته باشد توسط سیم های نازکتری به کابل مزبور متصل خواهند شد.

این کابل می تواند کابل قوی مخصوص اتصال باتری های متعدد یک مجموعه یا بانک باتری به هم باشد. بسته به وسایل و لوازم به کار رفته در سیستم خورشیدی موردنظر، می توان از یک بدنه، قاب، شاسی یا پایۀ قوی فلزی نیز استفاده کرده و به عنوان جایگزینی برای کابل قطور فوق الذکر، آن را قسمت مشترک و زمین سیستم در نظر گرفت. نمونۀ بارز و واضحی از این مثال، استفاده از شاسی و بدنۀ خودرو در نقش هادی یا سیم منفی سیستم است.


مقاله پیشنهادی: مهم ترین کاربردهای انرژی خورشیدی


حفاظت خطای زمین برای کنترل کننده خورشیدی

بسیاری از کنترل کننده های خورشیدی به یک سیستم حفاظت خطای زمین مجهزند. افت جریان الکتریکی یا اتصال سیم حامل جریان به بدنه، خطای زمین نامیده شده و اختصاراً با GF نشان داده می شود.

در صورتی که سیستم به هر دلیلی دچار مشکل شده و در سلول خورشیدی یک حالت اتصال کوتاه پدید آید، برای حفاظت از سیستم خورشیدی یک قسمت مجزا به نام RCD یا «کلید جریان باقیمانده»، جریان الکتریکی جاری بین آرایه های خورشیدی و کنترل کننده را قطع کرده و از آسیب رسیدن به هر کدام از آن ها ممانعت به عمل می آورد.

محافظ جان دو پل و چهار پل اشنایدر الکتریک
محافظ جان دو پل و چهار پل اشنایدر الکتریک

در همۀ پنل های خورشیدی بالای ۱۰۰ وات و کلیدی سیستم های نصب شده در ساختمان ها باید از کنترل کننده هایی سود جست که شامل این تجهیزات باشند. در صورتی که کنترل کنندۀ به کار رفته در  موارد فوق الذکر، فاقد RCD یا GFI است، با صرف یک هزینۀ مختصر باید از نمونه های مجزای این تجهیزات استفاده کرده و آنها را به سیستم اصلی اضافه نمود.

 

محافظ جان اشنایدر و GFI

حفاظت خطای زمین برای اینورتر خورشیدی

از موارد حفاظت سیستم خورشیدی، حفاظت خطای زمین برای اینورتر خورشیدی است. بسیاری از اینورترهای متصل به شبکۀ جدید به صورت فابریک، شامل یک سیستم حفاظت خطای زمین هستند. در این صورت و به مجرد ایجاد یک حالت اتصال کوتاه در سلول خورشیدی ، سیستم  مزبور عمل کرده و مسیر عبور جریان الکتریکی بین سلول خورشیدی و اینورتر را قطع کرده و از بروز صدمات بعدی به کنترل کننده یا سلول خورشیدی مزبور، ممانعت به عمل می آورد.


مقاله پیشنهادی: اینورتر خورشیدی چه کاربردی دارد ؟


اگر اینورتر متصل به شبکۀ انتخابی فاقد سیستم حفاظت خطای زمین باشد، لازم است که آن را به یک RCD (وسیله ی حساس به جریان پسماند) مجهز سازید. همان طوری که جلوتر هم اشاره شد، در ایالات متحدۀ آمریکا و کانادا ، به این سیستم، GFI یا قطع کننده های خطای زمین هم گفته می شود.

حفاظت-خطای-زمین-اینورتر-خورشیدی-با-اینورتر-به-همراه-RCD

اکثر اینورترهای متصل به شبکۀ موجود در بازار ، این گواهینامه ها و تأییدیه ها را دارند. با این همه، بررسی مجدد و اطمینان خاطر از وجود آن ها، بی ضرر به نظر می رسد.

دیاگرام-سیستم-زمین-اینورتر-در-سیستم-سولار

نصب و بهره گیری از اینورترها

در بسیاری از کشورها قوانینی وجود دارند که بر طبق آن ها، نصب اینورترهای متصل به شبکه فقط باید به توسط برقکارهای متخصص و دوره دیده انجام شود. ضمناً باید با یک شرکت تأمین کنندۀ برق شبکۀ محل موردنظر موافقت نامه ای را رد و بدل کنید که بر اساس آن بتوانید برق تولیدی مازاد خود را به آنها بفروشید. گاهی اوقات وضعیت به گونه ای است که برای انجام این کار شاید ناچار به نصب یک کنتور جدید و همچنین ایجاد یک سری سیم کشی های اضافی شوید.


مقاله پیشنهادی:  عوامل موثر در راندمان انرژی خورشیدی


خطر جریان DC در سیستم خورشیدی و جلوگیری از آن

در یک سیستم برق سولار به طور مثال، اتصال سری چهار پنل ۱۲ ولتی به هم، موجب تولید یک ولتاژ نامی ۴۸ ولت می گردد. در این صورت ولتاژ پیک سیستم مزبور بین ۸۰ تا ۱۰۰ ولت خواهد بود؛ ولتاژی که به راحتی قادر به از پا در آوردن یک کودک کم سن و سال یا یک فرد مسن و سالخورده است.

در سیستم های خورشیدی متصل به شبکه، برای تأمین ولتاژهای DC بالا، چندین پنل را به صورت سری به هم وصل می کنند. با وجودی که با بالا رفتن ولتاژ سیستم، بازدهی آن بهبود می یابد ولی نباید از خاطر دور کرد که با این کار، مراحل نصب و عملیات تعمیر و نگهداری بعدی نیز با خطرات بالقوه ای همراه می گردند.
خلاصه، این به آن معنی نیست که استفاده از باتری های ۱۲ ولتی بی خطر است و بالعکس باید توجه داشت که ولتاژ یاد شده نیز مخاطرات ویژه ای را به دنبال دارد.

بزرگترین خطر جریان DC، ایجاد برق گرفتگی برای خود شخص یا اطرافیان او و یا فراهم آوردن مدار اتصال کوتاهی است که می تواند باعث بروز آتش سوزی گردد. به خاطر داشته باشید که پنل های خورشیدی به صورت پیوسته، برق تولید می کنند. این ادوات حتی در شب که میزان نور محیط بسیار کم است نیز جریان مختصری را به ترمینال های خروجی خود هدایت کرده و از کار انداختن و خاموش کردن آن ها به سادگی میسر نیست.

از این لحاظ به منظور ایمنی و حفاظت سیستم خورشیدی نیاز شدیدی به کلیدهای قطع و وصل قوی دستی (که کلیدهای جداساز هم نامیده می شوند) دارند تا ارتباط پنل ها با بقیۀ سیستم را قطع نمایند. علاوه بر کلیدهای مزبور، وجود یک سیستم زمین مناسب و همچنین یک محافظ خطای زمین، که در موارد بروز حالت اتصال کوتاه بتواند به صورت خودکار، جریان برق خروجی از سیستم را قطع نماید، ضروری است.

در صورتی که سیستم موردنظر از ولتاژ بالایی برخوردار باشد، بهتر است جهت ایمنی و حفاظت سیستم خورشیدی، در حد فاصل پنل های مختلف به هم، از کلیدهای قطع و وصل کنندۀ متعددی استفاده کرد. با این کار یعنی استفاده از کلیدهای متعدد در بین پنل ها، با قطع کردن برق کل مدارات موجود، می توان ولتاژ آرایه را به انرژی تولیدی یک پنل واحد یا مجموعه ی کوچکی از چند پنل، کاهش داده و منحصر نمود. رعایت این دستورالعمل، مزیت خود را در زمان انجام عملیات تعمیر و نگهداری و همچنین در هنگام بروز حالات اضطراری نشان می دهد.

علل بروز اتصال کوتاه در سلول های خورشیدی

بروز اتصال کوتاه در یک سلول خورشیدی نیاز به بهانۀ خاصی نداشته و عوامل مختلفی ممکن است موجب آن گردند. با وجودی که یکی از علل بروز اتصال کوتاه، ناشی از انجام یک عمل اشتباه در هنگام نصب است، ولی در بسیاری از موارد آنچه که موجب آن می گردد، استهلاک و فرسودگی طبیعی است که به ویژه در مورد سیستم هایی که زاویه و سمت پنل ها را باید بصورت مداوم تغییر داده و تنظیم نمود، رخ می دهد.

عامل دیگر در بروز حالت اتصال کوتاه به جانوران مربوط می شود. برای مثال در موارد زیادی مشاهده شده که فضولات پرندگان باعث خوردگی حفاظ خارجی کابل ها یا جعبه تقسیم ها گردیده و همچنین کابل های زیادی ملاحظه گردیده اند که جانورانی از قبیل خرگوش یا روباه، لایۀ لاستیکی و محافظ کابل ها را جویده و باعث اتصال مفتول های فلزی به یکدیگر شده اند. 
بروز اتصال کوتاه به موارد اشاره شدۀ بالا منحصر نشده و استفاده از کابل های نامناسب هم باعث آن می گردد. برای حفاظت از سیستم خورشیدی و مقابله با آسیب های ناشی از وجود حیوانات، معمولاً کابل های مورد استفاده در قسمت های خارجی و بیرونی ساختمان را به صورت مقاوم تر و تقویت شده تولید نموده و آن ها را به گونه ای می سازند که در مقابل دماهای بالا و همچنین اشعه ماوراء بنفش نور خورشید، ایستادگی نمایند. در مجموع همیشه ترتیبی اتخاذ کنید که در اتصال دهی پنل ها به هم و ایجاد آرایۀ موردنظر و همچنین انتقال برق تولیدی به کنترل کننده یا اینورتر، از کابل های مرغوب و ویژه ی این کار استفاده نمایید.


مقاله پیشنهادی: معرفی انواع پنل های خورشیدی


معمولاً وقتی یک اتصال کوتاه رخ می دهد، توان سیستم به طور کامل با مشکل روبرو نمی گردد ولی به علت ایجاد یک مقاومت قابل ملاحظه، تولید آن، با افت محسوسی روبرو شده و در محل بروز اتصال کوتاه، گرمای زیادی ایجاد می شود. در این صورت اگر مجموعۀ طراحی شده به یک محافظ خطای زمین از قبیل RCD یا GFI مجهز باشد، به مجرد بروز مشکل، ادوات یاد شده به صورت خودکار مدار راقطع کرده و از وارد آمدن آسیب های بعدی به سایر اجزاء مدار، ممانعت به عمل خواهد آمد.

در صورتی که سیستم، فاقد محافظ خطای زمین باشد، گرمای زیادی تولید شده و گاهی اوقات دمای آن به چند صد درجۀ سانتیگراد هم بالغ می گردد. مطالعۀ سوابق و پرونده های متعدد آتش سوزی نشان می دهد که در بسیاری از موارد، بروز حالت اتصال کوتاه و بالا رفتن دما در محل وقوع آن، باعث و بانی اصلی آتش سوزی بوده است.

اتصال-کوتاه-و-بروز-آتش-سوزی-در-سیستم-سولار

وقتی کاربر یا یکی از ساکنین از وقوع آتش سوزی و آغاز آن آگاه می شود، مهم ترین چیز این است که بتواند در کوتاه ترین زمان ممکن، تصمیم گیری کرده و قسمت های مختلف سیستم را از نظر الکتریکی از هم ایزوله و جدا نماید. همانطوری که جلوتر هم اشاره شد، مادامی که حتی نور بسیار اندکی موجود باشد، فرآیند تولید برق به توسط آرایۀ خورشیدی را نمی توان متوقف کرد.

به این لحاظ، در موارد متعددی مشاهده شده که به خاطر عدم وجود کلیدها و سیستم های حفاظتی لازم، مأموران آتش نشانی از اطفاء حریق کامل سیستم های مولد برق خورشیدی عاجز مانده اند. برطرف کردن این نقص، دشوار نبوده و حلال مشکل، استفاده از یک یا چند کلید قطع و وصل DC قوی است.
هرچند فراموش نکنید که با جداسازی آرایۀ خورشیدی هم مشکل به طور کامل رفع نمی شود، چون به هرحال روند تولید توان الکتریکی در آرایه، همچنان ادامۀ خواهد داشت. اگر تعداد پنل ها زیاد باشد، ولتاژ و جریان جاری در مدار، قابل ملاحظه و بالا خواهد بود. اگرچه با پیش بینی و نصب کلیدهای قطع و وصل کننده DC متعدد در نزدیکی آرایه، امکان کاهش دادن توان تولیدی میسر شده و در صورت وقوع شرایط اضطراری، سیستم به شکل بسیار ایمن تری عمل خواهد کرد.


مقاله پیشنهادی: ساختار سلول و پنل خورشیدی


جریان های AC یا متناوب در سیستم برق خورشیدی

ایمنی برق AC در واقع تکرار همان موارد ایمنی با برق شهر یا برق خانگی است. این نوع جریان ها معمولاً از ولتاژهای بالایی برخوردار بوده (معمولاً ۱۱۰ یا ۲۳۰ ولت) و در بسیاری از کشورها، قوانین خاصی وجود دارند که کار با برق AC شهر را به برقکارهای حرفه ای و افراد صلاحیت دار و دوره دیده منحصر می نماید.

در مورد برق متناوب، به دو کلید ویژۀ این گونه جریانات نیاز خواهید داشت. یکی از این کلیدها بین اینورتر و تابلوی اصلی قرار گرفته و وظیفۀ آن جداسازی کامل سیستم خورشیدی است. کلید دیگر وقتی به کار می رود که سیستم موردنظر از نوع متصل به شبکه باشد. در این صورت این کلید دوم بین ورودی برق شهر و تابلوی اصلی نصب شده و در هنگام ضرورت می توان ارتباط سیستم برق خورشیدی با شبکۀ برق شهر را قطع نمود.

اگر تصمیم به نصب یک سیستم متصل به شبکه دارید، حتماً قبل از آغاز عملیات، با مسئولین شرکت برق منطقه ای محل موردنظر مشورت کنید چون انجام این کار منوط به رعایت قوانین و الزامات خاصی است. اینورتر به کار رفته در این گونه سیستم ها، نمونۀ ویژه ای است که مختص استفاده در سیستم های متصل به شبکه طراحی شده و به مجرد قطع شدن برق شبکه، فرمان قطع می دهد. به این ترتیب در هنگام قطع برق شبکه، از انتقال توان تولیدی سیستم برق خورشیدی به شبکه ممانعت به عمل آمده و از برق گرفتگی احتمالی تکنسین یا تعمیر کاری که مشغول رفع عیب و راه اندازی خط است، پرهیز می شود.

تأثیر دماهای بالا

با توجه به آنکه پنل ها مشکی رنگ و تیره بوده و مستقیماً به طرف خورشید جهت داده می شوند، بدیهی است که در یک روز گرم، دمای شان خیلی زیاد خواهد شد. به هرحال در بسیاری از نواحی گرمسیری، دمای مزبور برای سوزاندن پوست بدن، کفایت می کند. بنابراین در موقع نصب پنل ها به خاطر داشته باشید که محل قرارگیری در جایی باشد که احتمال دسترسی و تماس اشخاص متفرقه با آن ها وجود نداشته باشد. اگر شرایط به گونه ای است که پنل ها باید در نزدیکی سطح زمین نصب گردند، حتماً از یک حایل، حفاظ یا توری مناسب برای عدم دسترسی افراد متفرقه به پنل ها، استفاده نمایید.
در صورتی که سلول خورشیدی یا سیم های ارتباط دهندۀ پنل ها به هم با مشکلی مواجه گردند، دماهای بالا، دردسر ساز می شوند. اگر یکی از کابل های به کار رفته یا یکی از پنل های خورشیدی، آسیب ببینند، گرمای نسبتاً زیاد و قابل ملاحظه ای تولید خواهد شد.
اینجاست که یک RCD (وسیله ی جریان پسماند) که به GFI (قطع کننده ی خطای زمین) هم موسوم است، در جهت حفاظت و ایمنی سیستم خورشیدی وارد عمل شده و مشکل مزبور را مرتفع می سازد و این امکان فراهم می شود که قبل از وقوع حوادث و مخاطرات جدی تر بعدی، قسمت معیوب مورد بررسی و بازبینی قرار گیرد. باید اضافه کرد که نصب سیستم های حفاظتی فوق الذکر کافی نبوده و در هر صورت به همراه آن ها باید از یک کلید قطع و وصل کننده ی DC مجزا هم بهره گرفت تا در موارد اضطراری بتوان سیستم را به طور کامل مهار کرده و تحت کنترل قرار داد.

رعایت ایمنی

اگر در مراحل مختلف طراحی، به موارد ایمنی اهمیت داده و آن ها را مدنظر داشته باشید، شک نکنید که در خاتمۀ کار، به یک سیستم ایمن و مطمئن دست خواهید یافت. هزینۀ اضافی ناشی از خرید و نصب: چند کلید قطع و وصل AC و DC ، الکترود زمین، یک RCD  و بالاخره تهیه کردن چند متر کابل با کیفیت و قطر مناسب، خیلی زیاد نبوده است.

برای مثال اگر در یکی از قسمت های حساس مدار که برق تولیدی آرایه از آنجا عبور می کند، از یک کلید DC روکار قوی که داخل یک محفظه قرار گرفته و درب آن قابل قفل کردن است استفاده کنید، در این صورت در هنگام انجام عملیات تعمیر و نگهداری دوره ای، با قطع کردن این کلید و نصب یک کارت هشدار دهنده به بدنه ی محفظه، به راحتی می توانید سایرین را از در شرف انجام بودن چنین بازرسی هایی آگاه سازید.


سایر نیروگاه های تجدیدپذیر : 

 

در صورتی که سوالی در خصوص مطالب بیان شده دارید می توانید در قسمت نظرات از ما بپرسید یا با ارائه پیشنهادات خود، ما را در بالا بردن کیفیت مقالات یاری کنید. 

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶ رای

سوالات متداول

خطرساز ترین عوامل در سیستم برق خورشیدی چه مواردی هستند؟

در رابطه با انرژی خورشیدی، با چند عامل خطرساز مختلف روبه رو هستیم؛ برق DC خارج شده از سلول خورشیدی، جریانات بسیار قوی باتری ها، برق متناوب (در صورت استفاده از اینورتر) و بالاخره، وجود دماهای بالا در محل پنل های خورشیدی. هر کدام از موارد اشاره شده، با خطرات خاص خودشان همراهند؛ چه به صورت مجزا و جدا و چه به شکل ترکیب شده و متصل به هم. بنابراین بهتر است با شناسایی آن ها، تا حد ممکن به گونه ای عمل کنیم و پروژه را به صورتی ترتیب دهیم که این گونه مخاطرات را از بین ببریم.

برای ارت دار کردن سیستم خورشیدی که امکان اجرای ارت در آن وجود ندارد باید چکار کرد؟

به جای استفاده از الکترود زمین، از یک زمین مجازی استفاده می کنند. زمین این گونه سیستم ها می تواند کابل قطور و قوی باشد که به قطب منفی باتری متصل می گردد. در این صورت هر وسیلۀ برقی دیگری که به خط زمین نیاز داشته باشد توسط سیم های نازکتری به کابل مزبور متصل خواهند شد. این کابل می تواند کابل قوی مخصوص اتصال باتری های متعدد یک مجموعه یا بانک باتری به هم باشد. بسته به وسایل و لوازم به کار رفته در سیستم خورشیدی موردنظر، می توان از یک بدنه، قاب، شاسی یا پایۀ قوی فلزی نیز استفاده کرده و به عنوان جایگزینی برای کابل قطور فوق الذکر، آن را قسمت مشترک و زمین سیستم در نظر گرفت. نمونۀ بارز و واضحی از این مثال، استفاده از شاسی و بدنۀ خودرو در نقش هادی یا سیم منفی سیستم است.

‫۴ دیدگاه ها

  1. سلام من یه سیستم خودم بستم .ولتاژ خروجی دقیقا ۲۲۰ ولته و ۵۰ hrz ولی به یه سری لوازم که وصلش میکنم یا میسوزن یا صدای بویز .زززززز میده لون وسیله برقی گفتن مشکل از اینوترشه اونم تعویض کردم بازم درست نشد . اینورترم ۲۰۰۰ واته ممکنه مشکل واسه نبود ارت باشه

  2. با سلام من چهار تا پنل ۳۹۰ مونو دارم و چهارراه باطری ژل ۱۰۰/۱۲ و یک سانورتر ۵۰۰۰ در اینده باطری ها و پنل ها دوبرابر خواهد شد برای نصب و حفاظت کامل ایمنی به بهترین وجه چی صلاح‌میدونید با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا