بررسی صفر تا صد موتور دالاندر

موتور دالاندر چیست؟

موتور دالاندر به موتورهای القایی دو سرعته گفته می شود که معمولاً یکی از این سرعت ها دو برابر دیگری است، یعنی اگر سرعت دور کند ۱۵۰۰ rpm باشد سرعت دور تند ۳۰۰۰ rpm است. در این موتورها از یک سیم پیچ برای دو سرعت استفاده می شود که نسبت سرعت ها ۱/۲ است. به طور مثال موتورهای سه فاز دالاندر در فرکانس ۵۰ هرتز، (۴ و ۲ قطب) با سرعت (۳۰۰۰ و ۱۵۰۰ دور)، (۸ و ۴ قطب) با سرعت (۱۵۰۰ و ۷۵۰ دور) و موتور (۱۲ و ۶ قطب) با سرعت (۱۰۰۰ و ۵۰۰ دور) موجود است.

الکتروموتور-دالاندر
الکتروموتور دالاندر

پلاک موتور دالاندر

یکی از راه های شناخت الکتروموتور دالاندر توجه به سرعت و همچنین تعداد قطب هایی است که روی پلاک نوشته شده است که باز هم نسبت فوق در آن صادق است فقط قطب ها با سرعت نسبت عکس دارند؛ یعنی تعداد قطب های کم مربوط به سرعت بالا و تعداد قطب های زیاد مربوط به سرعت کم است. همچنین در برخی موارد بر روی پلاک موتور حالت גג/∆ نشان داده شده که نشان می دهد این یک موتور دالاندر است. بنابراین موتورهای داﻻﻧﺪر ﺑﻪ ﻣﻮﺗﻮرﻫﺎﻳﻲ اﻃﻼق ﻣﻲﺷﻮد ﻛﻪ ﺑﺘﻮان ﺑﺎ ﺗﻐﻴﻴﺮ در اﺗﺼﺎﻻت ﺳﻴﻢ ﭘﻴﭽﻲ آن از دو سرعت اﺳﺘﻔﺎده کرد ﻛﻪ دور ﺗﻨﺪ را اﺻﻄﻼﺣﺎً ﺳﺘﺎره دوﺑﻞ ﻣﻲﻧﺎﻣﻨﺪ و به دور ﻛﻨﺪ مثلث گفته می شود .

مدار الکتروموتور دالاندر
مدار الکتروموتور دالاندر

تخته کلم موتور دالاندر

اﻳﻦ ﻓﻘﻂ ﻧﺤﻮۀ ﭼﻴﺪﻣﺎن اتصالات در سیم پیچی هاست. با توجه به شکل حالت ستاره دوبل (גג) خواهید دید سیم پیچی ها از دو نقطه به هم وصل می شوند. چرا که ما شش گروه سیم پیچ خواهیم داشت بنابراین از آنجا که سیم پیچ ها به هم متصل است بنابراین ما شش سر کلاف خواهیم داشت که در حالت ستاره دوبل سه سر کلاف با کنتاکتور، اتصال کوتاه می شوند و سه سر کلاف دیگر توسط کنتاکتور دیگری به برق وصل می شوند. شکل زیر تخته کلم موتور دالاندر را برای شرایط مختلف نشان می دهد. 

سیم پیچی-الکتروموتور-دالاندر

  • شمای حقیقی و فنی الکتروموتور دالاندر

شمای-حقیقی-و-فنی-مدار-راه اندازی-موتور-دالاندر

نقشه مدار فرمان و قدرت موتور دالاندر

برای راه اندازی این موتور ﻛﺎﻓﻴ است ﺗﻨﻬﺎ ﻳﻜﻲ از از ﺳﻪ ﺳﺮ ﻛﻼف ﻫﺎ را ﺑﻪ ﺑﺮق وﺻﻞ کنید و ﺳﻪ ﺳﺮ دﻳﮕﺮ ﺑﻪ ﺟﺎﻳﻲ وﺻﻞ ﻧﺸﻮد. ﭘﺲ می توان ﺣﺪس زد ﻛﻪ در ﻣﺪار ﻗﺪرت ﻳﻚ ﻣﻮﺗﻮر داﻻﻧﺪر ﺳﻪ ﻛﻨﺘﺎﻛﺘﻮر استفاده می شود، ﺳﻪ ﻛﻨﺘﺎﻛﺘﻮر ﺑﺮای ﻳﻚ ﻣﺪار داﻻﻧﺪر ﻻزم اﺳﺖ. ﻫﻤﭽﻴﻦ ﻳﻚ ﻓﻴﻮز در ﺳﺮ راه ﻓﺎز ورودی ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ و دو ﻋﺪد بی متال، چرا که در حالت ستاره دوبل دو کنتاکتور در مدار خواهند بود و در مسیر خروجی کنتاکتور k1 یک بی متال قرار می دهیم. همچنین یک بی متال دیگر در مسیر خروجی کنتاکتور K3 قرار خواهیم داد که در شکل زیر مدار قدرت به نمایش در آمده است. 

مدار-قدرت-راه اندازی-موتور-دالاندر

مدار قدرت راه اندازی موتور دالاندر

در مدار فرمان اگر چنانچه انتخاب آزاد باشد یعنی اجبار نباشد اول دور کند وارد مدار شود و بعداً دور تند و یا بالعکس و حتماً نباید اول دور کند راه اندازی شود و بعد تند وارد مدار شود. می توان مانند شکل زیر مدار را طوری طراحی کرد که کنتاکتور K1 به منظور دور کند (مثلث) که با شستی S1 وارد می شود و کنتاکتورهای K2 و  K3 به منظور دور تند (ستاره دوبل) که با شستی S2 وارد می شود. به طراحی فوق راه اندازی موتور دالاندر به صورت انتخاب آزاد می گویند و نکته ای که نباید در این مدار فراموش کنیم این است که کنتاکتورهای حالت ستاره دوبل و مثلث به هیچ وجه با هم وارد مدار نشود به همین دلیل بسته هر یک را در سر دیگری قرار می دهیم. در تحلیل مدار راه اندازی موتور دالاندر به صورت ترتیبی (ابتدا دور کند سپس دور تند) باید این نکته را مدنظر داشت که حتما اول دور کند وارد مدار شود و سپس دور تند. همانطور که در مسیر عبور جریان کنتاکتور K1 (مثلث) مشاهده می کنید با زدن شستی دوبل S1 موتور با دور کند شروع به حرکت می کند و توسط نگه دارنده ای که موازی با مجموعۀ شستی دوبل S1 قرار دارد به کار خود ادامه می دهد.

همچنین مسیر کنتاکتور کمکی K11 نیز فراهم می شود تا با استارت شستی دوبل S2 مسیر عبور جریان کنتاکتور کمکی K11 برق دار شود. پس از قطع، کنتاکتور K1 به طور همزمان مسیر عبور جریان کنتاکتور K2 و K3 را برای حالت دور تند آماده می کند. موتور شروع به حرکت کرده و برای قطع مسیر حتما می بایست شستی S0 زده شود. 

مدار-فرمان-راه اندازی-موتور-دالاندر
مدار فرمان راه اندازی موتور دالاندر

مدار فرمان راه اندازی به صورت ترتیبی در شکل زیر نشان داده شده است:

مدار-فرمان-راه اندازی-موتور-دالاندر-به-صورت-ترتیبی
مدار فرمان راه اندازی موتور دالاندر به صورت ترتیبی

طراحی الکتروموتور دالاندر چپگرد – راستگرد

برای طراحی الکتروموتور دالاندر چپگرد و راستگرد، دو ﻛﻨﺘﺎﻛﺘﻮر ﺑﺮای ﭼﭙﮕﺮد و راﺳﺘﮕﺮد ﻻزم اﺳﺖ و ﺑﺮای اﻳﻨﻜﻪ ﻣﻮﺗﻮر ﺑﻪ ﺻﻮرت داﻻﻧﺪر ﻋﻤﻞ کند ﻧﻴﺎز ﺑﻪ ﺳﻪ ﻛﻨﺘﺎﻛﺘﻮر ﺑﺮای داﻻﻧﺪر و دو ﺳﺮی ﻛﻠﻴﺪ ﺣﺮارﺗﻲ در ﻣﺴﻴﺮ ﻛﻨﺘﺎﻛﺘﻮرﻫﺎی ﺳﺘﺎره دوﺑﻞ و ﻣﺜﻠﺚ و یک سری فیوز در مسیر فاز اصلی ورودی است. کنتاکتور K1 و  K2 برای حالت چپگرد و راستگرد مورد استفاده قرار می گیرند.

  • مدار قدرت راه اندازی موتور دالاندر چپ گرد- راست گرد

مدار-قدرت-راه اندازی-موتور-دالاندر-به-صورت-چپ گرد-راست گرد
مدار قدرت راه اندازی به-صورت چپ گرد-راست گرد

در واقع جای دو فاز در خروجی آنها تغییر یافته است و به عنوان ورودی دیگر کنتاکتورها است. کنتاکتور K3  برای حالت مثلث و کنتاکتورهای K4 و K5 برای حالت ستاره دوبل مورد استفاده قرار می گیرند. نحوۀ طراحی و سیم بندی آنها در شکل ۱۵ به نمایش درآمده است. در طراحی مدار فرمان کافیست ابتدا مجموعۀ چپگرد و راستگرد که قبلاً طراحی کرده ایم را طراحی کنید و مجموعه کنتاکت های باز K1 و K2 را که به صورت موازی است در مسیر مدار فرمان موتور دالاندر قرار دهید.

  • مدار فرمان موتور دالاندر چپگرد – راستگرد به صورت دستی

شکل زیر مدار فرمان الکتروموتور دالاندر چپگرد – راستگرد به صورت دستی را نمایش می دهد.

مدار-فرمان-راه-انداز-الکتروموتور-دالاندر-چپگرد-و-راستگرد
مدار فرمان راه انداز الکتروموتور دالاندر چپگرد و راستگرد
  • مدار فرمان موتور دالاندر چپگرد- راستگرد به صورت اتوماتیک

شکل زیر مدار فرمان الکتروموتور دالاندر چپگرد- راستگرد را به صورت اتوماتیک نمایش می دهد.

مدار-فرمان-راه اندازی-چپ گرد-راست گرد-موتور-دالاندر-به-صورت-اتوماتیک
مدار فرمان راه اندازی چپ گرد-راست گرد به صورت اتوماتیک

elicaelectric-instagramالیکاالکتریک را در اینستاگرام دنبال کنید!


بیشتر بخوانید:

در صورتی که سوالی در خصوص مطالب بیان شده دارید می توانید در قسمت نظرات از ما بپرسید یا با ارائه پیشنهادات خود، ما را در بالا بردن کیفیت مقالات یاری کنید. 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵۳ رای

سوالات متداول

موتور دالاندر چیست؟

موتور دالاندر به موتورهای القایی دو سرعته گفته می شود که معمولاً یکی از این سرعت ها دو برابر دیگری است، یعنی اگر سرعت دور کند ۱۵۰۰ rpm باشد سرعت دور تند ۳۰۰۰ rpm است. در این موتورها از یک سیم پیچ برای دو سرعت استفاده می شود که نسبت سرعت ها ۱/۲ است. به طور مثال موتورهای سه فاز دالاندر در فرکانس ۵۰ هرتز، (۴ و ۲ قطب) با سرعت (۳۰۰۰ و ۱۵۰۰ دور)، (۸ و ۴ قطب) با سرعت (۱۵۰۰ و ۷۵۰ دور) و موتور (۱۲ و ۶ قطب) با سرعت (۱۰۰۰ و ۵۰۰ دور) موجود است.

پلاک موتور دالاندر چه اطلاعاتی به ما می دهد؟

یکی از راه های شناخت الکتروموتور دالاندر توجه به سرعت و همچنین تعداد قطب هایی است که روی پلاک نوشته شده است که باز هم نسبت فوق در آن صادق است فقط قطب ها با سرعت نسبت عکس دارند؛ یعنی تعداد قطب های کم مربوط به سرعت بالا و تعداد قطب های زیاد مربوط به سرعت کم است. همچنین در برخی موارد بر روی پلاک موتور حالت גג/∆ نشان داده شده که نشان می دهد این یک موتور دالاندر است. بنابراین موتورهای داﻻﻧﺪر ﺑﻪ ﻣﻮﺗﻮرﻫﺎﻳﻲ اﻃﻼق ﻣﻲﺷﻮد ﻛﻪ ﺑﺘﻮان ﺑﺎ ﺗﻐﻴﻴﺮ در اﺗﺼﺎﻻت ﺳﻴﻢ ﭘﻴﭽﻲ آن از دو سرعت اﺳﺘﻔﺎده کرد ﻛﻪ دور ﺗﻨﺪ را اﺻﻄﻼﺣﺎً ﺳﺘﺎره دوﺑﻞ ﻣﻲﻧﺎﻣﻨﺪ و به دور ﻛﻨﺪ مثلث گفته می شود.

‫۱۴ دیدگاه ها

  1. آیا امکان کنترل سرعت موتور دالاندر با استفاده از درایو اینورتر وجود داره؟ اگر پاسخ مثبت است چگونه؟ اگر منفی است آیا روشی برای تغییر سرعت بصورت الکتریکی بغیر از تغییر سرعت قطبی خود موتور به سرعت دلخواه کاربر وجود دارد؟

    1. سلام، وقت بخیر، اینورتر به خودی خود نمیتواند اتصالات را برای دستیابی به سرعت های مختلف تغییر دهد، اما با تغییر ولتاژ و فرکانس نتیجه مشابهی به دست می‌آید. توصیه میشود که موتور با اتصالا سرعت پایین به درایو وصل کنید و بدین ترتیب سرعت بالاتر با کمک درایو قابل دسترسی است. فقط یک استثنا وجود دارد که به گشتاور راه اندازی بالا نیاز نداشته باشید. در این صورت باید سیم پیچی موتور را با اتصالات سرعت بالاتر انجام دهید.

  2. سلام
    اگر با اهم متر چک کنیم همه شش تا سری که اومده بیرون تو تخته کلم به هم راه دارن و متصل هستند

  3. سلام اگه میشه بزرگی بفرمایید یه فیلم از نحوه ی سربندی موتور به صورت عملی بگذارید یکم سربندیش برای من گنگه

  4. سلام
    هنگام راه اندازی الکتروموتور دالاندر مخصوصا در سرعت ۳۰۰۰ ،پوسته الکتروموتور خیلی زیاد گرم میشه
    میتونید علت گرم شدن زیاد الکتروموتور بیان کنید؟

  5. سلام
    یه موتور دالاندر داریم که سرهای کلافهاش علامت نخورده و اهمهای وایرها با همدیگه 11 و 22 و33و 44 هست تقریبا
    روی تخته کلمپ بدنهفن شینه ها به صورت اتصال ستاره هستن و فقط از یک دور موتور و اون هم دور تندش به نظرم استفاده شده
    من چطور باید سرکلافها رو مشخص کنم و u1&v1&w1 رو مشخص کنم
    لطفا اگه میتونین زودتر جوابم رو بدین

  6. سلام عالیه مطالبتون . در کل به جز دو روشی که برای راه اندازی سرعت تند و کند (ستاره دوبل و مثلث) گفته شده روش دیگری هست ؟؟

  7. سلام . ممنون از مطالب خوبتون.
    یک سوال. چرا گاهی سرعت موتور دالاندر در حالت تند کار، کند میشه و کاهش پیدا می کنه ؟

    1. سلام . ممنون از لطف شما. خوشحالیم که مطالب براتون مفید بوده.
      الکتروموتور دالاندر می تونه به علت های مختلفی دچار این مشکل بشه و در حالت تندکار کند کار کنه :
      1 – سر سیمهای قطب ها را اشتباه بسته شده
      2 – پلاتین کنتاکتورهای مدار قدرت آسیب دیده
      3- یک قطب نیم سوز شده
      این سه مورد رو چک کنین و باز هم اگر مشکلی بود با پشتیبانی فنی شرکت الیکا الکتریک در ارتباط باشین :
      03132663837

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا