در تابلو برق از چه تجهیزاتی استفاده می شود ؟

مدار قدرت و فرمان، انتخاب کلیدهای حفاظتی در تابلو برق، انواع تجهیزات تابلو برق

تجهیزات و قطعات تابلو برق

تجهیزات و قطعات تابلو برق، به مجموعه ای از تجهیزات الکتریکی به هم پیوسته که برای تحقق منظور معینی، هماهنگ با یکدیگر کار می کنند، اطلاق می شود. از تجهیزات حفاظت الکتریکی جهت به حداقل رساندن خطرات ناشی از جریان برق به افراد و تأسیسات استفاده می شود. این تجهیزات در صورتی که جریان از مقدار قابل تحمل سیم ها بیشتر شود، مدار را قطع می کنند. از این رو زمانی می توانند کاربردی باشند که بر اساس اصول فنی و با طراحی مناسب در نظر گرفته شوند. در غیر این صورت هنگام بروز اتصال کوتاه و یا اضافه جریان، نه تنها کاربردی نیستند بلکه به علت عدم قطع به موقع آسیب های جبران ناپذیری به تجهیزات و مدارها وارد می کنند. بنابراین شناخت انواع، ویژگی ها و کاربرد قطعات تابلو برق قبل از به کارگیری آن ها امری ضروری است.

بنابراین انتخاب نوع، مقدار اسمی و قدرت قطع وسایل حفاظتی در یک مدار، جهت جلوگیری از خطراتی نظیر آتش سوزی اضافه بار و اتصال کوتاه ناشی از خطای اتفاق افتاده در سیستم الزامی است و ناظرین باید توجه ویژه ای به آن در حین اجرا نمایند. مجموعه ای از هادی ها شامل کابل، باس بار و سیم، به همراه حفاظت ها و عایق های مربوطه (در صورت نیاز تابلوها و کاورها) باید طبق استاندارد IEC طراحی و تولید شوند که از بروز هرگونه حوادث جانی و مالی جلوگیری به عمل آید.

تابلو برق چیست ؟

تابلوی برق عبارت است از فضایی که تجهیزات برقی در آن نصب می شوند. مشکلات ناشی از نصب تجهیزات و قطعات تابلو برق، خطرات ناشی از عوامل محیطی، پدیدههایی مانند اتصال کوتاه و در دسترس بودن تمام قسمت های برق دار از سوی اپراتور، سازندگان را بر آن داشت تا به منظور تامین ایمنی بیشتر، تابلو به شکل محفظۀ بسته طراحی شود و قطعات تابلو برق در داخل تابلو غیر قابل دسترس باشند. قطعات تابلو برق متعدد هستند که مهمترین آنها عبارتند از: ترانس های اندازه گیری جریان و ولتاژ، فیوز، کلید، کنتاکتور، رله، تایمر و PLC. در تابلوها، وسایل دیگری از قبیل: چراغ سیگنال، مچی نگهدارنده کابل، کانال عبور سیم، شینه، ترمینال و … وجود دارد.

کنترل تجهیزات برقی کارخانه های صنعتی و مراکز اقتصادی تا حدود زیادی به طرز عمل کرد وسایل الکتریکی و مدارها بستگی دارد و تأمین انرژی مورد نیاز و بهره برداری آسان، مطمئن و بی وقفه از تأسیسات الکتریکی نیازمند کاربرد تجهیزات ایمن و مرغوب است. در مدارهای الکتریکی و تابلو برق به کار می رود که مهمترین آنها شامل موارد زیر است:

کلید اتوماتیک

کلید مینیاتوری

محافظ جان

کنتاکتور

کلید حرارتی

بی متال

پوش باتن

کلید هوایی

رله کنترل فاز

تایمر یا رلۀ زمانی

رله هوشمند یا PLC

اینورتر

سافت استارتر

سنسور

چراغ سیگنال

استفاده از کنتاکتور در مدارهای کنترل امکان ایجاد طراحی های مختلف را امکان پذیر می نماید. برای طراحی مدارهای کنترل باید وسایل تشکیل دهندۀ آن را به طور کامل شناخت و با طرز کار و ساختمان این وسایل آشنا شد. مدارهای کنترل و راه اندازی به دو قسمت مدارهای قدرت و مدارهای فرمان تقسیم می شوند.

مدارهای قدرت

تمامی اتصالاتی که باعث انتقال انرژی از شبکه به مصرف کننده می شوند را مدار قدرت گویند مانند یک کنتاکتور سه فاز که جریان سه فاز را به مصرف کننده می رساند.

مدارهای فرمان

در واقع قسمتی از مدار که در قطع و وصل کنتاکتور و کنترل کار مصرف کننده ها نقش دارد را مدار فرمان می نامند این مدار هیچ ارتباطی با مدار قدرت ندارد و به وسیلۀ آن بوبین کنتاکتور را تحریک می کند تا کنتاکتور به حالت وصل یا قطع درآید.

تجهیزات-تابلو-برق

تجهیزات مصرف کنندۀ جریان (مصرف کننده ها)

تجهیزاتی هستند که به منظور تبدیل انرژی الکتریکی به صورت های دیگر انرژی مانند نور، گرما، حرکت و … ساخته شده اند.


بیشتر بخوانید:

طراحی و ساخت تابلو برق

تحلیل مدار قدرت و فرمان به زبان ساده


انواع کلیدهای مورد استفاده در تابلو برق

کلیدهای مورد استفاده در تابلو برق، تجهیزاتی هستند که برای انجام یک یا چند مورد از مقاصد زیر در مدارهای الکتریکی به کار می روند:

  •   کنترل
  •   حفاظت
  •   قطع و وصل
  •   جداسازی بخش های مختلف از یکدیگر

کلید-مینیاتوری-روشنایی کلید-اتوماتیک-اشنایدر بی متال اشنایدر LRD06                                Motor-Protection-Circuit-Breakerاینورتر ATV71 اشنایدر کلید-اتوماتیک-هوایی-2000-آمپر-سه-پل-اشنایدر-الکتریکسافت استارتر ATS48

اﻧﻮاع ﻛﻠﻴﺪﻫﺎی ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده در ﺗﺎﺑﻠﻮ برق ﻋﺒﺎرﺗﻨﺪ از:

  ﻛﻠﻴﺪ ﻏﻴﺮ ﻗﺎﺑﻞ ﻗﻄﻊ و وﺻﻞ زﻳﺮ ﺑﺎر

اﻳﻦ ﻧﻮع ﻛﻠﻴﺪ ﻫﺎ ﻓﻘﻂ ﺑﺮای ﻗﻄﻊ و وﺻﻞ وﻟﺘﺎژ ﻣﺪار ﻳﺎ در ﻣﻮاردی ﻛﻪ ﺧﻄﻮط ﺑﺪون ﺑﺎر و ﻳﺎ ﺗﺮاﻧﺴﻔﻮرﻣﺎﺗﻮر ﺑﺪون ﺑﺎر ﺑﺎﺷﺪ ﺑﻪ ﻛﺎر ﺑﺮده ﻣﻲﺷﻮﻧﺪ. ﻣﺰﻳﺖ آﻧﻬﺎ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺳﺎﻳﺮ ﻛﻠﻴﺪ ﻫﺎ ﻗﺎﺑﻞ روﻳﺖ ﺑﻮدن ﻛﻨﺘﺎﻛﺖ ﻫﺎی آن در ﺟﻬﺖ ﺗﺎﻣﻴﻦ اﻳﻤﻨﻲ ﻛﺎرﻛﻨﺎن است ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻛﻠﻴﺪ فیوز و ﺳﻜﺴﻴﻮﻧﺮ.

کلید-فیوز-اشنایدر
 کلید فیوز اشنایدر
سکسیونر-اشنایدر
سکسیونر اشنایدر

                                   

کلیدهای قابل قطع و وصل زیر بار

کلید بار:

 این کلیدها فقط برای قطع و وصل مدار تحت ولتاژ اسمی و جریان اسمی مورد استفاده قرار گرفته و باید قابلیت عبور دادن جریان های خطا در مدت زمان معینی را دارا باشند مانند انواع کلید اتوماتیک، کلید هوایی و دژنکتور.

کلید-اتوماتیک-اشنایدر
 کلید اتوماتیک اشنایدر
کلید-هوایی-اشنایدر
کلید هوایی اشنایدر

 انواع کلید بار

 کلید فیوز تیغه ای

کلید گردان (سلکتور سوییچ)

ﻫﺮ ﻳﻚ از اﻳﻦ ﻛﻠﻴﺪﻫﺎ ﺑﺮ ﺣﺴﺐ ﻧﻴﺎز در ﻗﺴﻤﺖ ﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺗﺎﺑﻠﻮ ﻧﺼﺐ ﺷﺪه و اﻧﺮژی ﻣﻮرد ﻧﻴﺎز ﻣﺼﺮف ﻛﻨﻨﺪه را از ﺧﻮد ﻋﺒﻮر داده و ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ در ﺻﻮرت ﻧﻴﺎز ﺑﻪ ﻛﻤﻚ رﻟﻪ ﻫﺎ ﺣﻔﺎﻇﺖ از ﺳﻴﺴﺘﻢ را ﺑﺮ ﻋﻬﺪه دارﻧﺪ. در ﻧﺼﺐ ﻛﻠﻴﺪ در ﺗﺎﺑﻠﻮ ﺑﺎﻳد:

  • ارتفاع نصب
  • عمق نصب کلید
  • فاصله از تجهیزات جانبی
  • محل ورود و خروج هادی ها
  • سرویس و نگهداری

و ﺳﺎﻳﺮ ﺷﺮاﻳﻂ ذﻛﺮ ﺷﺪه در ﺑﺮوﺷﻮر ﻛﻠﻴﺪ را در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺖ. ﻛﻠﻴﺪ ﻗﺎﺑﻞ ﻗﻄﻊ زﻳﺮ ﺑﺎر ﺳﺮﻋﺖ ﻻزم در ﻗﻄﻊ و وﺻﻞ و ﻣﺤﻔﻈﻪ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺮای ﺧﺎﻣﻮش ﻛﺮدن ﺟﺮﻗﻪ را داشته  و به صورت هم زمان هر سه فاز با هم قطع و وصل شوند. کلید فیوز به لحاظ ارزانی قیمت و شرایط کاری، بیشتر از کلید اتوماتیک در تابلوهای توزیع فشار ضعیف مورد استفاده قرار می گیرد. کلید گردان برای قطع و وصل بارهای کم اهمیت و نیز سلکتور فازی برای ﺗﺎﺑﻠﻮ ﺑﻪ ﻛﺎر ﻣﻲرود. در تابلوهای کنترل ﻛﻠﻴﺪ ﺳﻠﻜﺘﻮر ﺑﻪ ﻋﻠﺖ دارا ﺑﻮدن ﻗﺎﺑﻠﻴﺖ اﻓﺰاﻳﺶ ﺗﻌﺪاد ﭘﻞ ﻛﺎرﺑﺮد زﻳﺎدی دارد.

سکسیونر تیغه ای

ﺳﻜﺴﻴﻮﻧﺮ ﺗﻴﻐﻪ ای در ﺗﺎﺑﻠﻮﻫﺎی ﻓﺸﺎر ﻣﺘﻮﺳﻂ ﺑﺮای ﻗﻄﻊ و وﺻﻞ ﺧﻄﻮط ورودی و ﺧﺮوﺟﻲ ﻣﻮرد ﺑﻬﺮه ﺑﺮداری ﻗﺮار ﻣﻲﮔﻴﺮد و ﺳﻜﺴﻴﻮﻧﺮ ﺗﻴﻐﻪ ای فیوز دار معمولاً برای حفاظت از ترانسفورماتور به ﻛﺎر ﻣﻲرود. ﺗﻮﺻﻴﻪ ﻣﻲ ﺷﻮد ﺑﺮای ﺣﻔﺎﻇﺖ دﻗﻴﻘﺘﺮ از ﺗﺮاﻧﺴﻔﻮرﻣﺎﺗﻮر از ﻛﻠﻴﺪ دﻳﮋﻧﻜﺘﻮر ﻣﺠﻬﺰ ﺑﻪ رﻟﻪ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﻮد.

سکسیونر کشویی

کلید سکسیونر کشویی در تابلوهای کم عمق به کار می روند. مشخصات سکسیونر بستگی به مشخصات فنی و الکتریکی شبکه Vn، In، Is (جریان اتصال کوتاه، ضربه ای ، مجاز) بستگی دارد.



کلید قدرت

کلید قدرت برای عملکرد تحت شرایط پیش بینی شده برای مدار، طراحی کلید ولتاژ و جریان اسمی یا خطا مورد استفاده قرار می گیرند. این کلید در تابلوها به نام کلید اصلی، کلید کل، کلید اتوماتیک و … نامیده می شود.

کلید-اتوماتیک
کلید اتوماتیک اشنایدر قابل تنظیم

کلید اتوماتیک یکی از قطعات تابلو برق است که با تنظیم رله ها می تواند حفاظت موضعی مناسبی از مدار به عمل آورد و پس از عملکرد بلافاصله قابل بهره برداری است. برخی از انواع کلید قدرت مجهز به بی متال (حفاظت در برابر اضافه بار) و بوبین مغناطیسی (حفاظت در برابر جریان اتصال کوتاه) گردیده اند و می توانند حفاظت موضعی مدار را بر عهده گیرند. کاربرد کلید اتوماتیک در تأسیسات روشنایی و برق صنعتی، حفاظت خطوط و ماشین آلات و در ثانویه ترانسفورماتورهای قدرت برای حفاظت از ترانسفورماتور استفاده می شود.               


برای آشنایی با انواع کلیدهای اتوماتیک کمپکت اشنایدر الکتریک این جا کلیک کنید.


ویژگی های کلیدهای اتوماتیک با رلۀ حرارتی و مغناطیسی

محفظۀ کلید باید از فنل یا پلی استر با درجه خلوص زیاد یا مواد مشابه با پایداری حرارت زیاد ساخته شده باشد.

مکانیزم عملکرد باید دارای سرعت قطع و وصل زیاد بوده و مستقل از عملکرد دستگیره کنتاکت ها را به طور لحظه ای باز و بسته کند. مکانیزم عملکرد باید دارای سرعت قطع و وصل زیاد بوده و مستقل از عملکرد دستگیره کنتاکت ها را به طور لحظه ای باز و بسته نماید. مکانیزم مزبور باید تمامی قطب ها را به طور همزمان قطع نماید.

ترمینال های واقع در سمت تغذیه و نیز ترمینال های واقع در سمت بار، باید برای اتصال به کابل شو یا اتصال به شینه ها مناسب باشد. در مواردی که دستگاه قطع کننده به منبع تغذیه نیاز دارد منبع مذکور باید یک جزء مجتمع از کلید باشد. کلید باید به گونه ای طراحی شود که نصب افقی یا عمودی هیچ گونه اثر مغایری با عملکرد الکتریکی آن نداشته باشد.

مکانیزم عملکرد کلیدهای اتوماتیک با رلۀ حرارتی و مغناطیسی

الف. مکانیزم قطع کننده حرارتی برای کلیدهای دارای جریان نامی بیش از ۱۰۰ آمپر باید توسط وسیلۀ تنظیم بدون جابه جایی هیچ قسمتی از کلید، قابل تنظیم و امکان پذیر باشد و مکانیزم قطع مغناطیسی برای کلیدهای دارای جریان نامی بیش از ۲۰۰ آمپر باید قابل تنظیم باشد.

ب. دستگیره عمل کننده باید جهت آسانی عمل دارای طول کافی بوده و محل آن قابل دسترسی و مقابل کلید باشد.

پ. بعد از این حالت قطع پیش آمد، دستگیره باید بین نشانگرهای ON و OFF قرار گرفته و امکان بازگشت کلید به حالت ON، بدون برگرداندن به موقعیت خود، در این حالت نباید وجود داشته باشد.


ویژگی ها و عملکرد کلیدهای اتوماتیک کمپکت


ویژگی های زیر باید بر روی یک لوحه ای بادوام و با خطوط دائمی درج شده و در محل مناسب روی کلید قرار گیرد:

  • استاندارد مورد استفاده
  • ولتاژ نامی و تعداد فازها
  • جریان نامی
  • جریان های قطع مربوط به ولتاژهای اعمال شده
  • نام سازنده یا علامت تجاری
  • فرکانس
  • نام کشور سازنده
  • درجه حفاظت
  • مقادیر نامی جریان کلید باید به آسانی و بدون جابه جایی آن از محل، قابل رویت باشد.


مشخصات کلی کلیدها در تابلو برق

   مشخصات زیر باید بر روی کلید درج شده باشد:

  • استاندارد مورد استفاده Vn و In و جریان های قطع مرتبط با ولتاژهای اعمال شده، تعداد فازها (تعداد پل های کلید)، فرکانس کاری، درجه حفاظت نام یا علامت تجاری سازنده، نام کشور سازنده.
  • هر تابلو باید به یک کلید اصلی قطع و وصل زیر بار مجهز شود، جریان نامی این کلید حداقل برابر با جریان مصرف کل تابلو و قدرت تحمل اتصال کوتاه آن نباید کمتر از جریان اتصال کوتاه احتمالی باشد و در صورتی که این کلید وسایل حفاظتی دارد، جریان نامی وسیله حفاظتی نباید از جریان نامی تابلو بیشتر باشد. از کلیدهای خودکار مجهز به ماژول های حفاظتی می توان برای هر دو منظور حفاظت و قطع و وصل مدار استفاده نمود. در تابلوی اصلی اگر از کلید و فیوز جداگانه در ورودی تابلو استفاده شود باید کلید قبل از فیوز در مدار قرار بگیرد.
  • تنظیم قطع کننده حرارتی جریان زیاد (بی متال) کلید، باید بر اساس جریان کار کلید انجام گیرد نه بر اساس جریان اسمی کلید (برای تأمین حفاظت دقیق تر). حد بالای تنظیم این رله بهتر است از جریان اسمی کلید بیشتر نباشد.

   مثال: کلید با جریان اسمی ۲۵۰ آمپر برای کار در جریان کاری ۲۳۰ آمپر انتخاب می شود و بنابراین بی متال باید بر روی ۲۳۰ آمپر تنظیم شود.

کلید-اتوماتیک-اشنایدر-سه-پل-250-آمپر
 کلید اتوماتیک اشنایدر سه پل

کلید مینیاتوری در تابلو برق

یکی دیگر از قطعات تابلو برق کلید مینیاتوری است. تفاوت این کلیدها با کلیدهای اتوماتیک کمپکت در محدوده قدرت قطع و جریان نامی بیشتر، حجم بزرگتر و قیمت بیشتر کلید اتوماتیک کمپکت نسبت به کلید مینیاتوری است. کلید مینیاتوری نصب شده در تابلو باید از نوع حرارتی- مغناطیسی بوده و بدنه آن استقامت حرارتی و مکانیکی مدوام برای تحمل جریان نامی خود را داشته باشد.


مطالعه مقالۀ زیر را به شما پیشنهاد می کنیم:

تفاوت کلید مینیاتوری دو پل و N+1، تفاوت کلید مینیاتوری چهار پل و TPN،تفاوت کلید مینیاتوری AC و DC


کلید-مینیاتوری
 کلید مینیاتوری سه پل اشنایدر

برای آشنایی با انواع و ویژگی های کلید مینیاتوری اشنایدر الکتریک این جا کلیک کنید.


انتخاب کلید حفاظتی در تابلو برق

ﻛﻠﻴﺪ ﻫﺎ ﺗﺠﻬﻴﺰاﺗﻲ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﺑﺮای ﻗﻄﻊ و وﺻﻞ جریان اﻟﻜﺘﺮﻳﻜﻲ ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ و ﺑﺎﻳد ﺗﻤﺎم ﺟﺮﻳﺎن ﻫﺎی ﻋﺒﻮری را ﺗﺤﺖ ﺷﺮاﻳﻂ ﭘﻴﺶ ﺑﻴﻨﻲ ﺷﺪه ﻛﻨﺘﺮل ﻧﻤﺎﻳﻨﺪ ﺑﺪون اﻳﻨﻜﻪ اﺛﺮات ﺣﺮارﺗﻲ ﻳﺎ دﻳﻨﺎﻣﻴﻜﻲ اﻳﻦ ﺟﺮﻳﺎن ﻫﺎ ﻛﻠﻴﺪ را خراب ﻛﻨﺪ. ﻛﻠﻴﺪ زﻣﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺑﺎز اﺳﺖ (ﻗﻄﻊ ﻛﻠﻴﺪ) ﺑﺎﻳﺪ اﺧﺘﻼف ﺳﻄﺢ اﻟﻜﺘﺮﻳﻜﻲ ﻣﻮﺟﻮد ﺑﻴﻦ ﻛﻨﺘﺎﻛﺖ ﻫﺎ را ﺑﻪ ﻃﻮر ﻣﻄﻤﺌﻦ ﺗﺤﻤﻞ ﻛﻨﺪ. ﺗﻤﺎم اﺟﺰای ﻛﻠﻴﺪ ﺑﺎﻳﺴﺘﻲ ﻗﺪرت ﻋﺎﻳﻘﻲ ﻻزم ﺑﺮای ﺗﺤﻤﻞ وﻟﺘﺎژ اﻋﻤﺎل ﺷﺪه را ﺗﺤﺖ ﺷﺮاﻳﻂ ﭘﻴﺶ ﺑﻴﻨﻲ ﺷﺪه دارا ﺑﺎﺷﻨﺪ. اﻧﺘﺨﺎب ﻧﻮع ﻛﻠﻴﺪ ﺑﺴﺘﮕﻲ ﺑﻪ ﻧﻴﺎز ﻣﺪار ﺑﺎﻳد از اﺳﺘﺎﻧﺪاردﻫﺎی راﻳﺞ ﺗﺒﻌﻴﺖ ﻧﻤﺎﻳﺪ.

 کلیدها و وسایل حفاظتی بخش عمده قطعات تابلو برق دار تشکیل می دهند.

جریان نامی کلید با توجه به نوع بار تغذیه شده از کلید باید برابر یا بزرگتر از مقادیر زیر باشد مگر اینکه در استاندارد ساخت کلید شرایط دیگری لحاظ گردد.

  • بارهای سلفی (موتوری) و مانند آنها: ۱٫۲۵ برابر حداکثر جریان مصرف
  • بارهای اهمی مانند لامپ رشته ای، بخاری برقی: برابر با حداکثر جریان مصرف
  • کلیدهای روشنایی بر اساس ولتاژ مدار، جریان نامی و نوع آن (AC یا DC) انتخاب شود.
  • بارهای خازنی و مصرف کننده هایی که خازن جبران کننده دارند و مواردی مانند لامپ های تخلیه در گاز (لامپ گازی، فلورسنت، لامپ بخار سدیم ، لامپ بخار جیوه، متال هالید و…): ۲ برابر حداکثر جریان مصرف
  • کلید روشنایی مدارات تک فاز باید قابلیت کار با حداقل ۲۵۰ ولت و جریان ۱۰ آمپر را دارا باشد.
  • در صورتی که کلید برای قطع بار کامل سلفی طراحی نشده باشد باید آمپراژ آن دو برابر بار ثابت مورد نظر انتخاب شود.
  • درجه حفاظت کلید باید با درجه حفاظت تابلو همخوانی داشته و از درجه حفاظت تابلو نکاهد.
  • از کلیدهای مینیاتوری نباید به عنوان کلید معمولی برای قطع و وصل عادی مدار استفاده گردد چون قدرت قطع اتصال کوتاه این نوع کلید کم است.
  • کلیدهای قدرت فشار متوسط بر اساس استاندارد IEC56 یا سایر استانداردهای معتبر انتخاب می گردند.
  • دسترسی به کلید فشار متوسط در تابلو در هنگام بهره برداری، سرویس و تعمیرات به آسانی مقدور است.
  • حداقل ایمنی لازم با استفاده از اینترلاک مناسب بین کلیدها برای حفاظت کارکنان و تأسیسات تأمین می گردد.
  • هنگام کلیدزنی یا وارد کردن کلید به محفظه در تابلوهای کشویی و یا خارج کردن آن خطری متوجه اپراتور نشود.
  • محفظه کلید فشار متوسط طوری طراحی شود که اثرات ناشی از دمای محیط و دمای کار و اتصال کوتاه در تداوم کار تابلو اختلالی ایجاد نکند.

بیشتر بخوانید:

لیست استاندارد های برق

انواع نقشه های برق ساختمان

 علائم اختصاری برق در نقشه های الکتریکی


انتخاب فیوز

انتخاب فیوز بر اساس نوع حفاظت از مدار (اضافه بار، اتصال کوتاه) و در نظر گرفتن نوع بار (فیوز سریع یا تندکار، فیوز تأخیری یا کندکار) و با مراجعه به منحنی های مشخصه عملکرد فیوز (منحنی جریان زمان) انجام می گیرد. در صورتی که از چند فیوز پشت سر هم استفاده گردد برای تأمین حفاظت موضعی بهتر است فیوز بالادست با ضریب ۱٫۶ برابر فیوز پایین دست انتخاب شود تا از عملکرد نابهنگام فیوز حتی الامکان جلوگیری شود. وسایل حفاظتی مدار با توجه به جریان مجاز تعدیل شده (پس از اعمال ضرائب مختلف به جریان موردنیاز، مثل ضریب همزمانی) انتخاب می شوند.

  • فیوزهای G جریان های کمتر از جریان ذوب تا جریان نامی قطع را، وصل نگه می دارند.
  • فیوزهای A جریان های بیش از چند برابر جریان نامی معین خود تا محدوده جریان نامی قطع را، وصل نگه می دارند.

فیوزها باید به آسانی قابل نصب در داخل تابلو یا کلید فیوز باشند.

مشخصات کنتاکتورها

کنتاکتور هم یکی دیگر از قطعات تابلو برق است و به عنوان کلید فرمان برای قطع و وصل مدار الکتریکی به کار برده می شود. مشخصات کلی کنتاکتورها به صورت زیر است:

  • ولتاژ اسمی، جریان اسمی (یا کد مشخص کننده جریان)، فرکانس اسمی، تعداد پل ها، توان اسمی، ولتاژ آزمون عایقی، ولتاژ آزمون ایستادگی فرکانس صنعتی یک دقیقه ای، کنتاکت های کمکی NC و  NO.
  • نوع بار تغذیه شونده از کنتاکتور (روشنایی، موتوری، خازنی) و شرایط محیط کار کنتاکتور مدنظر باشد. با استفاده از رله های حرارتی و الکترومغناطیسی همراه با کنتاکتورها و تنظیم دقیق آنها بر اساس نیاز مدار و منحنی مشخصه عملکرد آنها می توان سیستم حفاظتی صحیحی را در شبکه فراهم نمود.
  • کنتاکتور AC2: مناسب برای بارهای سلفی و خازنی با تعداد دفعات قطع و وصل کم.
  • کنتاکتور AC3: مناسب برای بارهای سلفی و خازنی با تعداد دفعات قطع و وصل زیاد.

به منظور آشنایی کامل با نحوه عملکرد کنتاکتور، اجزای آن و سایر اطلاعات در این زمینه، این جا کلیک کنید.


کنتاکتور-4-پل-اشنایدر-الکتریک
 کنتاکتور ۴ پل اشنایدر

برای آشنایی بیشتر با انواع و ویژگی های کنتاکتورهای اشنایدر الکتریک این جا کلیک کنید.


کنتاکتورهای فشار ضعیف

کنتاکتورها باید دارای مشخصات فنی ذکر شده زیر باشند:

  • ولتاژ نامی (V)
  • فرکانس نامی (Hz)
  • تعداد قطب ها
  • واسطه قطع
  • وظیفه نامی مشخص شده
  • ولتاژ آزمون عایقی (V)
  • ولتاژ آزمون نامی ایستادگی فرکانس صنعتی یک دقیقه ای (V)

تعداد کنتاکت های کمکی

  • کنتاکت های حالت عادی بسته (NC)
  • کنتاکت های حالت عادی باز (NO)

کنتاکتورها و هادی ها باید طوری انتخاب شوند که جریان بار نامی را به طور مداوم بتوانند تحمل کرده و در این حالت هیچ گونه خسارتی یا آسیبی به آن یا اجزای مجاور آن ها وارد نشود. افزایش درجه حرارت قسمت های مختلف در حال کار نباید از مقادیر مشخص شده در استاندارد کلیدها بیشتر شود.

کنتاکتورها باید موقع کار در محدودۀ ولتاژ نامی، فاقد هر گونه لرزش و یا پرشی در کنتاکت ها باشد. علاوه بر کنتاکت های اصلی، کنتاکت های فرعی نیز برای فرمان و کنترل وجود داشته باشد. کنتاکت های حامل بار باید قابل تعویض بوده و فاصلۀ بین قطب های گوناگون کنتاکتور باید هم اندازه باشد.

فنر عمل کننده باید از فلز زنگ نزن مناسب یا از فلزی با روکش موثر بادوام که در آن خوردگی ایجاد نمی شود، تهیه گردد. کنتاکتورها باید در محفظه ای که در برابر گرد و غبار محافظت شده باشد قرار گیرد و تمام پیچ و مهره های آن سفت و محکم باشد.

 ویژگی های زیر باید بر روی یک پلاک بادوام با خطوط دائمی درج شود:

– ولتاژ و جریان نامی

– رده کاربر

– فرکانس نامی

– علامت تجاری یا نام سازنده

کنتاکتورهای انتخابی باید برای استفاده در شرایط جوی مشخص شده مناسب باشد.

کنتاکتورها باید دارای پایداری کافی در کار باشد.

وسایل اندازه گیری و نمایشگرها

دستگاه های اندازه گیری و نمایشگر از دیگر قطعات تابلو برق هستند که اغلب به منظور آنالیز بسیاری از پارامترهای سیستم های الکتریکی و تابلوهای برق به کار گرفته می شوند.  وسایل نمایشگر باید در برابر نفوذ رطوبت و خاک مقاوم باشد و تقریباً هم سطح قسمت نگهدارنده که ضخامت آن دو میلی متر است نصب شود.  وسایل نمایشگر باید دارای پیچ تنظیم برای صفر کردن باشد و میزان دقت آن در مقادیر نامی برابر ۱ ± درصد باشد. آمپرمترها باید مطابق جریان اولیه ترانسفورماتور جریان مدرج شده باشد. ولت مترها باید دارای دامنه ۱ تا ۵۰۰ ولت باشد.

کلید ولت متر باید از نوع گردان هفت حالته با کنتاکت های نگهدارنده و بدون فنر برگشت بوده و دارای صفحه علامت گذاری شده باشد و برای نصب روی ورقه ۲ میلی متری مناسب باشد. علامت ها باید شامل: R، S، T، R-S، T-S و O باشد.

پاورمتر در تابلو برق

پاورمتر از قطعات تابلو برق است که به منظور اندازه گیری و محاسبه توان، انرژی، توان اکتیو، توان راکتیو، ضریب توان یا Power Factor، جریان و ولتاژ طراحی و تولید شده است.



پاورمترها در تابلو اصلی پروژه ها کاربرد دارند. پاورمتر در  سیستم های الکتریکی به ویژه سیستم های جریان متناوب در چرخه تولید و چگونگی انتقال انرژی و هم چنین میزان مصرف انرژی در تجهیزات الکتریکی موجود در سیکل تولید، آنالیز و اندازه گیری پارامترهایی هم چون ولتاژ، جریان، نویز و هارمونیک ها و دیگر فاکتورهای کیفی توان بسیار مهم و تأثیرگذار است.

پاورمتر-اشنایدر-الکتریک
پاورمتر اشنایدر الکتریک

برای آشنایی با انواع پاورمتر اشنایدر الکتریک این جا کلیک کنید.


چراغ سیگنال در تابلو برق

چراغ سیگنال از قطعات تابلو برق است که به عنوان اعلام هشدار یا خبر اﺳﺘﻔﺎده می ﺷﻮد و می تواند روشن بودن، خاموش بودن و یا عیب دستگاه و … را نشان دهد.

چراغ-سیگنال-اشنایدر-الکتریک
 چراغ سیگنال اشنایدر الکتریک

لامپ های نمایشگر باید از نوع تابلویی، دارای مصرف کم و برای نصب بر روی تابلو موردنظر مناسب باشد. کلاهک رنگی روی لامپ ها نباید با گرمای لامپ تغییر شکل و رنگ دهد. حداقل سطح مقطع سیم های فشار ضعیف و کنترل داخل تابلو نباید از ۵ میلی متر کمتر باشد و پوشش عایق آن باید حداقل تحمل ولتاژ ۱۰۰۰ ولت را داشته باشد.

ترانس های اندازه گیری ولتاژ و جریان

در شبکه های توزیع ۲۰ کیلو ولت، مقادیر ولتاژ و جریان (و گاهی در شبکه های توزیع ۴۰۰ ولت، مقدار جریان) به اندازهای بزرگ است که از نظر فنی و اقتصادی، اتصال مستقیم وسایل اندازهگیری و رله های حفاظتی به شبکه امکان پذیر است. لذا در چنین مواردی از ترانس های ولتاژ و جریان استفاده می شود. این ترانسفورماتورها، مقادیر زیاد ولتاژ و جریان را برای تجهیزات اندازه‌گیری و حفاظتی، به مقادیر مناسب کاهش میدهند.

در هر ترانس ولتاژ یا جریان، مقدار کمیت اندازه گیری شدۀ ولتاژ باید با یک نسبت مشخص کاهش یافته و خطای مقادیر اندازه گیری شده در طرف ثانویه از محدودۀ مجاز تجاوز نکند. این به معنای ساختن ترانس هایی با راندمان بالا است. ترانس های اندازه گیری، نوع خاصی از ترانس ها با دو سیم پیچ و هسته مغناطیسی با تزویج متقابل هستند که برای مقاصد اندازه‌گیری ولتاژ و جریان به کار می‌روند. قوانین عمومی ترانس بر کار این ترانس‌ها نیز حاکم است. بنابراین می توان وظایف اصلی ترانس های اندازه گیری را به شرح زیر خلاصه نمود:

–  تبدیل جریان یا ولتاژ از مقدار زیاد به مقداری که قابل استفاده برای دستگاه های اندازه گیری و حفاظتی باشد.

–  جداسازی عایقی مدار اندازه گیری از شبکه فشار قوی.

–  امکان استاندارد کردن دستگاه های اندازه گیری و رله ها با تعداد محدودی جریان و ولتاژ استاندارد به نحوی که از تنوع تجهیزات حفاظتی کاسته شود، طراحی حفاظتی را تسهیل کنند و از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه باشد.

 ترانس های جریان

ترانسفورماتورهای جریان باید مطابق مشخصات ذکر شده در آخرین نشریه استاندارد IEC 185 طراحی، ساخته و مورد آزمون قرار گرفته باشند.

ترانسفورماتورهای جریان باید برای کار عادی، تحت شرایط مشخص شده مناسب باشد. این نوع ترانس ها باید به صورت یکپارچه ریخته شده و با ساخت مناسب برای نصب در تابلوهای تمام بسته فلزی ساخته شده و دارای تحمل الکتریکی، مکانیکی زیاد بوده و در برابر قوس الکتریکی و درجه حرارت، مقاومت زیاد داشته باشد. تمامی اجزای واقع در معرض هوا، باید برای مقاومت در برابر خوردگی از مواد ضدخوردگی تهیه و گالوانیزه گرم شده باشد. همچنین این نوع ترانس ها باید نیازی به نگهداری نداشته باشند.

ترمینال اولیه باید از جنس مس گالوانیزه شده بوده و به پیچ های اتصال با اندازه مناسب برای اتصال به هادی مسی تا ۴ میلی متر مربع مجهز باشد. مجموعه ترانسفورماتورهای جریان باید روی یک صفحه نگهدارنده با مقاومت مکانیکی کافی ثابت شود. ترانسفورماتور جریان باید بتواند توسط چهار عدد پیچ در هر وضعیت مطلوبی نصب شود.

یک پلاک ضد زنگ، که شامل اطلاعات مندرج در استاندارد IEC 185 و نشانگر دیاگرام اتصالات به صورت پاک نشدنی باید در یک مکان قابل دید روی ترانسفورماتور جریان نصب شود. روش علامت گذاری ترمینال ها باید مطابق استاندارد IEC 185 باشد.

ترانس کوربالانس CBCT

   ترانس جریان و به عبارتی CT، با مدار سری می شود و جریان ورودی در آن الزامی است. این نوع ترانس ها در تابلوهای فشار ضعیف، به عنوان کاهنده جریان قرار می گیرند و شامل دو دسته اندازه گیری و حفاظتی است. CT های حفاظتی معمولاً جریان های زیادی را اندازه گیری می کنند و برای اتصال به رله ها و تشخیص اتصال کوتاه به کار می روند. ترانس کوربالانس یا CBCT یکی از انواع ترانس جریان و شامل سیم پیچی به شکل حلقه است و با ترانس های دیگر متفاوت است. ترانس کوربالانس از قطعات تابلو برق است که به صورت مکمل با رله ارت فالت برای تشخیص نشتی جریان ناشی از عدم تعادل جریان رفت در سه فاز و جریان برگشت از نول، به کار می رود.

ترانس-جریان-کوربالانس-اشنایدر-الکتریک
ترانس جریان کوربالانس اشنایدر الکتریک                                  

رله ارت فالت یا رله نشتی جریان

رله ارت فالت از قطعات تابلو برق استه که به منظور آشکارسازی و فرمان قطع مدار در صورت بروز خطای اتصال زمین یا جریان نشتی به همراه ترانس حلقوی کوربالانس به کار می رود.

قطعات-تابلو-برق-رله-ارت-فالت-اشنایدر-الکتریک
 رله ارت فالت اشنایدر الکتریک
 

برای آشنایی با انواع و ویژگی های رله ارت فالت و ترانس کوربالانس اشنایدر الکتریک این جا کلیک کنید.


ترانس های اندازه گیری ولتاژ

   در حالت کلی ترانس های اندازه گیری ولتاژ به دو گروه عمده تقسیم می شوند. این دو گروه عبارتند از:

  • ترانس های اندازه گیری ولتاژ سلفی یا مغناطیسی(Potential Transformer) PT یا VT (Voltage Transformer)
  • ترانس های اندازه گیری ولتاژ خازنی CVT (Capacitor Voltage Transformer)

PT فقط جهت اندازه گیری ولتاژ خط بوده و یک ترانس کاهنده ولتاژ است. CVT علاوه بر اندازه گیری ولتاژ برای PLC  (Power Line Carrier)نیز کاربرد دارد که در شبکه انتقال به کار میرود.

ترانس های ولتاژ بین فاز و زمین (به صورت موازی) در شبکه قرار میگیرند. وظیفه این ترانس ها تبدیل ولتاژ بالای سیستم قدرت به مقادیر ولتاژ کم برای استفاده در وسایل اندازه‌گیری و حفاظتی است.

PT دارای دو قسمت اصلی است: سیم پیچ اولیه با تعداد دور زیاد و سیم پیچ ثانویه با تعداد دور کم تر نسبت به اولیه. همچنین ترانس های ولتاژ دارای ظرفیت مشخصی هستند که با ولت‌آمپر بیان میشود و حداکثر بار اتصالی به ثانویۀ ترانس ها را مشخص میکنند. ترانس های اندازه گیری ولتاژ عموماً دارای دو سیم پیچ ثانویه بوده که خروجی یکی برای حفاظت و دیگری برای اندازه گیری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

معیار انتخاب ترانس ولتاژ شامل ولتاژ نامی اولیه، ولتاژ نامی ثانویه، توان نامی خروجی، حداکثر توان خروجی، خطای نسبت تبدیل، فرکانس نامی، حفاظت اولیه و ثانویه و انواع عایق است.

هادی های مورد استفاده در تابلو برق

هادی های مورد استفاده در تابلو برق نیز از قطعات تابلو برق محسوب می شوند. اﻛﺜﺮ ﻫﺎدی ﻫﺎی ﺑﻪ ﻛﺎر رﻓﺘﻪ در ﺗﺎﺑﻠﻮﻫﺎ از ﺟﻨﺲ ﻣﺲ هستند وﻟﻲ در ﺷﺮاﻳﻂ ﺧﺎﺻﻲ ﻛﻪ اﺳﺘﻔﺎده از ﻣﺲ ﻣﺸﻜﻼﺗﻲ را در ﺑﺮ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ (ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻣﺤﻴﻂ ﻫﺎی دارای ﺑﺨﺎر ﮔﻮﮔﺮد) ﻣﻲﺗﻮان از آﻟﻮﻣﻴﻨﻴﻮم ﺑﻬﺮه ﮔﺮﻓﺖ. ﻫﺎدی ﻫﺎ در دو ﻧﻮع ﺳﻴﻢ و ﺷﻴﻨﻪ ﺑﻪ ﻛﺎر ﺑﺮده ﻣﻲﺷﻮﻧﺪ. ﺳﻴﻢ ﻫﺎ اﻛﺜﺮاً ﺑﻪ ﺻﻮرت ﺳﻴﻢ اﻓﺸﺎن ﺟﻬﺖ ﺑﺮﻗﺮاری ارﺗﺒﺎط اﻟﻜﺘﺮﻳﻜﻲ ﺑﻴﻦ ﺗﺠﻬﻴﺰات درون ﺗﺎﺑﻠﻮ ﺑﺎ ﻫﻤﺪﻳﮕﺮ و ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ اﺗﺼﺎل ﺷﺒﻜﻪ و ﻣﺼﺮف ﻛﻨﻨﺪه ﺑﻪ ﺗﺎﺑﻠﻮ ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده ﻗﺮار ﻣﻲﮔﻴﺮﻧﺪ.

ﺷﻴﻨﻪ ها به عنوان هادی اصلی در تابلو ﺑﺮای ﺟﻤﻊ آوری و ﺗﻮزﻳﻊ اﻧﺮژی اﻟﻜﺘﺮﻳﻜﻲ ﻣﻮرد ﺑﻬﺮه برداری ﻗﺮار ﻣﻲ ﮔﻴﺮﻧﺪ. ﺷﻴﻨﻪ ﺑﻨﺪی در ﺗﺎﺑﻠﻮﻫﺎ ﺑﻪ روش ﺷﻴﻦ ﺳﺎده است و ﺗﻤﺎم ﺗﺠﻬﻴﺰات ﺗﺎﺑﻠﻮﻫﺎ ﺑﻪ اﻳﻦ ﺷﻴﻨﻪ ﻫﺎ ﻣﺘﺼﻞ هستند.

در فشار ضعیف فاصلۀ بین شینه ها بستگی به سطح جریان اتصال کوتاه شبکه (جریان ضربه ای) داشته و در این تابلوها این فاصله نباید از ۱۰ سانتی متر کمتر شود. ظرفیت جریان دهی شینه به شکل سطح مقطع و اﻧﺪازه آن ﺑﺴﺘﮕﻲ دارد.

شینه-مسی-تابلو-برق
شینه های مسی

کدگذاری: کلیه وسایل، تجهیزات، هادی ها و ترمینال ها در درون تابلو باید به وسیلۀ شماره گذاری و علائم مشخصه استاندارد علامت گذاری شوند. کدگذاری موجب آسانتر شدن و اجرای سریع تر کار، افزایش دقت و سرعت عمل در زمان عیب یابی و تعمیرات خواهد شد که مجموع این عوامل کاهش هزینه های کلی را به دنبال دارد.

ظرفیت الکتریکی شینه فازها ۱۵۰ % (۱٫۵ برابر بیشتر) ظرفیت جریان دهی کلید اصلی انتخاب شده و قابلیت تحمل نیروهای ناشی از اتصال کوتاه احتمالی را دارا باشند. ابعاد شینه بر اساس حداکثر جریان مدار از جدول مربوطه یا محاسبه بدست می آید و در صورت لزوم ضرائب رنگی یا بی رنگ بودن شینه، درجه حرارت محیط و درجه حرارت مجاز، ارتفاع از سطح دریا اعمال می شود.

تابلوها و تجهیزات داخل آن باید دارای پلاک یا لوحه ویزگی های مربوط به آن باشد که به صورت ماندگار و خوانا در محل قابل رویت نصب شود.

لوحه ویژگی های تابلو باید حداقل شامل نام یا علامت تجاری سازنده، علامت مشخص کننده نوع تابلو، نوع جریان، ولتاژ نامی کار، ولتاژ نامی عایق بندی، ولتاژ جریان نامی مدارات فرعی، محدودیت و شرایط کاربرد، ایستادگی در برابر اتصال کوتاه، درجه حفاظت تابلو و افراد و ابعاد تابلو باشد.



مشخصات مقره

ﻣﻘﺮه ﻫﺎی ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده در ﺗﺎﺑﻠﻮ ﻫﺎ ﻋﻤﻮﻣﺎ از ﺟﻨﺲ ﭼﻴﻨﻲ ﻳﺎ ﭘﻼﺳﺘﻴﻚ هستند ﻛﻪ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻣﺤﻞ ﻧﺼﺐ و ﻛﺎرﺑﺮد ﺗﺎﺑﻠﻮ و ﺷﺮاﻳﻂ ﻛﺎر اﻧﺘﺨﺎب ﻣﻲ ﺷﻮﻧﺪ. ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﺑﻌﺎد ﺷﻴﻨﻪ و ﻧﺤﻮه ﻗﺮارﮔﺮﻓﺘﻦ آن ﺑﺮ روی ﻣﻘﺮه و ﺑﺎ استفاده از پایه مناسب، شکل ظاهری مقره تعیین می شود.

هنگام نصب مقره و یا در بازرسی دوره ای دقت شود که ترک خوردگی و یا آسیب ناشی از عبور جریان از بدنه مقره (تخلیه ولتاژ اضافی) بر روی بدنه وجود نداشته باشد. در صورت عدم اطمینان مقره تست شود. نیروی وارد بر مقره اتکائی نباید از ۵۰ درصد نیروی قابل تحمل آن بیشتر شود.

مقره بر اساس ولتاژ کاری تابلو (فشار ضعیف یا فشار متوسط) و وزن شینه ها انتخاب می شود. در انتخاب مقره باید دقت شود که حداکثر نیروی الکترودینامیکی وارد به مقره از ۷۵ درصد قابلیت تحمل مقره بیشتر نگردد.

  • نحوه استقرار مقره در روی بدنه و بسته شدن شینه به مقره باید پیش بینی شود.
  • ارتفاع عایقی مقره بر اساس حداکثر ولتاژهای عبوری احتمالی (کلید زنی و …) به دست می آید.
  • شرایط کار تابلو (رطوبت، ارتفاع، گرد و غبار، تغییرات دما و شدت تغییرات) به دقت مورد مطالعه قرار گرفته و مقره مناسب با این محیط تهیه گردد.

مشخصات-مقره

استاندارد اجزای داخلی تابلو برق

لوازم داخل تابلو باید برابر استانداردهای جدول زیر یا یکی از استانداردهای بین المللی معتبر مشابه طراحی، ساخته و مورد آزمون قرار گرفته باشد.

                                                                                                                اجزای تابلو برق

لوازم داخل تابلو

استاندارد

شینه مسی

VDE 0201

شینه آلومینیومی

VDE 0202

کلیدهای فشار ضعیف

IEC 947

کلیدهای خودکار فشار ضعیف

IEC 157-1,2

کنتاکتورهای فشار ضعیف (۱۰۰۰ VAC)

IEC 158-1

کنتاکتورهای فشار ضعیف (۱۲۰۰ VAC)

IEC 158-1c

کنتاکتورهای محافظ در برابر اتصال کوتاه

IEC 157-1

روش های علامت گذاری و شناسایی ترمینال کنتاکتورهای فشار ضعیف و رله های اضافه بار همراه آن

مطابق با شماره ۳۱۸۱، موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران

فیوزهای ولتاژ ضعیف

IEC 269-2,2A,3,3A

ترانسفورماتورهای جریان

IEC 185

سایر انواع تابلوها و وسایل داخل آن مانند وسایل اعلام خطر، ترمینال ها و …

 مطابق با استاندارد IEC

 
                                                                                                    ساختار شینه های برق
استقرار شینه های برق
                                                                

در ساختار تابلو برق، حداکثر ابعاد تابلو اصلی توزیع فشار ضعیف، نوع ایستاده قابل دسترسی از جلو و قابل دسترسی از پشت مطابق جدول زیر است:                                                    

                                                                                                دسترسی تابلو برق فشار ضعیف

دسترسی تابلو فشار ضعیف


بیشتر بخوانید:

تابلو اصلی توزیع نیروی برق

وایرشو، کابلشو و سرسیم چه کاربردی دارند؟

مدارها و انواع سیم کشی ساختمان 

مهم ترین تجهیزات برق ساختمان

 

در صورتی که سؤالی در خصوص مطالب بیان شده دارید می توانید در قسمت نظرات از ما بپرسید یا با ارائه پیشنهادات خود، ما را در بالا بردن کیفیت مقالات یاری کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۷ رای

سوالات متداول

در انتخاب کلیدهای حفاظتی برای تابلو برق باید چه نکاتی را در نظر گرفت؟

جریان نامی کلید با توجه به نوع بار تغذیه شده از کلید باید برابر یا بزرگتر از مقادیر زیر باشد مگر اینکه در استاندارد ساخت کلید شرایط دیگری لحاظ گردد. بارهای سلفی (موتوری) و مانند آنها: ۱٫۲۵ برابر حداکثر جریان مصرف بارهای اهمی مانند لامپ رشته ای، بخاری برقی: برابر با حداکثر جریان مصرف کلیدهای روشنایی بر اساس ولتاژ مدار، جریان نامی و نوع آن (AC یا DC) انتخاب شود. بارهای خازنی و مصرف کننده هایی که خازن جبران کننده دارند و مواردی مانند لامپ های تخلیه در گاز (لامپ گازی، فلورسنت، لامپ بخار سدیم ، لامپ بخار جیوه، متال هالید و...): ۲ برابر حداکثر جریان مصرف کلید روشنایی مدارات تک فاز باید قابلیت کار با حداقل ۲۵۰ ولت و جریان ۱۰ آمپر را دارا باشد. در صورتی که کلید برای قطع بار کامل سلفی طراحی نشده باشد باید آمپراژ آن دو برابر بار ثابت مورد نظر انتخاب شود. درجه حفاظت کلید باید با درجه حفاظت تابلو همخوانی داشته و از درجه حفاظت تابلو نکاهد. از کلیدهای مینیاتوری نباید به عنوان کلید معمولی برای قطع و وصل عادی مدار استفاده گردد چون قدرت قطع اتصال کوتاه این نوع کلید کم است. کلیدهای قدرت فشار متوسط بر اساس استاندارد IEC56 یا سایر استانداردهای معتبر انتخاب می گردند. دسترسی به کلید فشار متوسط در تابلو در هنگام بهره برداری، سرویس و تعمیرات به آسانی مقدور است. حداقل ایمنی لازم با استفاده از اینترلاک مناسب بین کلیدها برای حفاظت کارکنان و تأسیسات تأمین می گردد. هنگام کلیدزنی یا وارد کردن کلید به محفظه در تابلوهای کشویی و یا خارج کردن آن خطری متوجه اپراتور نشود. محفظه کلید فشار متوسط طوری طراحی شود که اثرات ناشی از دمای محیط و دمای کار و اتصال کوتاه در تداوم کار تابلو اختلالی ایجاد نکند.

چه تجهیزاتی در تابلو برق استفاده می شود؟

کلید اتوماتیک،کلید مینیاتوری،محافظ جان،کنتاکتور، کلید حرارتی، بی متال،پوش باتن، کلید هوایی،رله کنترل فاز، تایمر یا رلۀ زمانی، رله هوشمند یا PLC، اینورتر، سافت استارتر، سنسور، چراغ سیگنال

‫۱۱ دیدگاه ها

      1. لذت بردم واقعاً 🌹🌹 مشخصه که زحمات زیادی برای تهیه و تدوین این مجموعه کشیده شده. ویدئو ها و متون کاملا ساده و قابل فهم بود تشکر میکنم از تک تک عزیزان این شرکت بزرگ🌹

  1. سلام علیکم.! واقعا عالی بود دست شما درد نکنه که وقت گذاشته اید و مطالب ارزشمند و قابل تحسین را ارائه کرده اید..! ممنون از لطف شما دوستان عزیز 💝 ❤️ 💝 ❤️

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این مقاله را خوانده اید ؟
بستن
دکمه بازگشت به بالا