راهنمای فارسی اینورتر اشنایدر ATV312

اینورتر اشنایدر ATV312

موتور های الکتریکی عموماٌ با سرعت ثابتی کار می کنند. اما موتور ها با توجه به کاری که انجام می دهند یا میزان بار آن ها همیشه به یک دور ثابت احتیاج ندارند و گاهی می توان با کاهش دور موتور از هزینه ها کاست یا با افزایش دور موتور فقط در مواقع مورد نیاز اصطلاک موتور را کاهش داد. اینورتر اشنایدر ATV312 در این زمینه به ما کمک خواهد کرد. در راهنمای فارسی اینورتر اشنایدر ATV312 به جزئیات این اینورتر و کاربرد آن می پردازیم.


برای بررسی، قیمت و خرید انواع اینورتر اشنایدر کلیک کنید.


اینورتر اشنایدر ATV312

اینورتر اشنایدر ATV312

 اینورتر یا درایو وسیله ای است که از آن برای کنترل دور موتور و کاهش مصرف انرژی بدون تاثیر در عملکرد سیستم استفاده می شود . اینورتر اشنایدر الکتریک مدل های مختلفی دارد. یکی از انواع آن اینورتر اشنایدر ATV312 با نام تجاری آلتیوار ۳۱۲ (Altivar 312) است که یک اینورتر فرکانسی برای موتورهای آسنکرون ۲۰۰ تا ۶۰۰ ولت سه فاز در رنج ۰٫۱۸ تا ۱۵ کیلو وات است. این درایو، نسخه جدید آلتیوار ۳۱ است که با قابلیت های بیشتر جایگزین درایو ATV31 شده است. 

این درایو به علت کمپکت بودن به راحتی قابل نصب است و توابع آن نیازهای کاربردی دستگاه های صنعتی را فراهم می کند. اینورتر اشنایدر ATV312 دارای کارت های ارتباطی مختلفی است که استفاده از آن را در سیستم های کنترلی اصلی ممکن می کند. این درایو توسط نرم افزارهای SoMove، نرم افزار موبایل SoMove، ترمینال نمایشگر از راه دور، Simple Loader و Multi Loader پشتیبانی می شود.

نرم افزار کنترل درایو اشنایدر
 ایکون نرم افزار کنترل درایو اشنایدر (Somove)

اینورتر اشنایدر ATV312 در پمپ، کمپرسور و فن ساده استفاده می شود. برای جابه جایی مواد با استفاده از جرثقیل های کوچک و بالابر ها و کنترل دستگاه ها و ماشین آلات صنعتی با گشتاور معمولی اینورتر اشنایدر ATV312 گزینه مناسبی است. همچنین این اینورتر در ماشین های بسته بندی و دستگاه برچسب زنی و ماشین های خاص (میکسر، خمیر گیر، کشش مفتول و ماشین نساجی) کاربرد دارد.

    راهنمای فارسی اینورتر اشنایدر ATV312 نشان می دهد که  آلتیوار ۳۱۲ شامل ۶ ورودی دیجیتال، ۳ ورودی آنالوگ، یک خروجی آنالوگ/ دیجیتال و ۲ خروجی رله ای است. درایور آلتیوار ۳۱۲ پروتکل های MODBUS و CANopen را پشتیبانی می کند که از طریق یک سوکت RJ45 این اتصال ایجاد می شود. همچنین از طریق کارت های I/O مختلف، توانایی ارتباطی با CANopen Daisy Chain ،DeviceNET ،Profibus DP ،Modbus TCP و Fipio امکان پذیر است.                                              

   اینورتر اشنایدر ATV312 با قابلیت های زیر کنترل سرعت موتور و کاهش مصرف انرژی را برای ما ممکن می کند:

  1. رگولاتور (-/+)
  2. رگولاتور PI و رفرنس
  3. حفاظت موتور و درایو
  4. ترمز مرحله ای (ترتیبی)
  5. کنترل ۲ سیمه و ۳ سیمه
  6. افزایش و کاهش سرعت (-/+)
  7. ۱۶ سرعت از پیش تعیین شده
  8. ذخیره کردن توابع در داخل کنترل دور
  9. پیکربندی خطا و پیکربندی نوع استوپ
  10. کنترل رفرنس سرعت توسط کلید گردان
  11. دریافت اتوماتیک مقدار بار توسط آشکارسازی سرعت و راه اندازی اتوماتیک

کد فنی اینورتر اشنایدر ATV312

    کد فنی اینورتر اشنایدر ATV312 که بر روی پلاک کالا نوشته شده است مشخصات فنی آن را بیان می کند. اینورتر ATV312 انواع مختلفی دارد و برای کاربرد های مختلف طراحی شده است. ATV همان نوع محصول یا اصطلاحا  Altivar است. دو یا سه رقم بعدی کد فنی اینورتر نوع آن را که در اینجا ۳۱۲ است را نشان می دهد. H نشان دهنده این است که اینورتر دارای سیستم خنک کننده Heat sink است و اگر P باشد یعنی اینورتر سیستم خنک کننده ندارد. عموماً اینورتر های ATV312 که در ایران کاربرد دارند از نوع H هستند. درجه حفاظت تابلو در این اینورتر IP21 است.

       U22 ولتاژ کار و توان اینورتر را بیان می کند که U22 برای هر دو دسته تکفاز و سه فاز یکسان است. دو کاراکتر آخر در کد فنی اینورتر تک فاز و سه فاز بودن اینورتر را مشخص می سازد. پس با دانستن این اطلاعات و با بررسی کد فنی کالا می توان تا حدی نوع اینورتر مورد نظر را انتخاب کرد. جدول زیر مشخصات کد فنی اینورتر اشنایدر ATV312 را توضیح می دهد.                                                                                                                کد فنی درایو ATV312 کد فنی اینورتر اشنایدر ATV312

 

بیشتر بخوانید:

راهنمای فارسی اینورتر اشنایدر ATV71

 راهنمای فارسی اینورتر اشنایدر ATV61

راهنمای فارسی اینورتر اشنایدر ATV12 

راهنمای فارسی اینورتر اشنایدر ATV212

راهنمای فارسی اینورتر اشنایدر ATV31

 

کاتالوگ فارسی اینورتر اشنایدر ATV312 

شکل زیر اتصالات اینورتر را برای دو حالت تک فاز و سه فاز نمایش می دهد. در کاتالوگ فارسی اینورتر اشنایدر ATV312 در هر دو سیم بندی شش ورودی دیجیتال (LI1 تا LI6) دارد که ورودی LI1 برای فرمان استارت راست گرد موتور، LI2 برای فرمان استارت چپ گرد و LI3 و LI4 برای حرکت با سرعت ثابت مورد استفاده قرار می گیرد. این اینورتر دارای سه ورودی آنالوگ (AI3 تا AI1)، دو خروجی آنالوگ (AOV و AOC) و ۲ خروجی رله ای (R2 و R1) است. پورت RJ45 برای ارتباط با ModBus و CANOpen در اینورتر استفاده می شود. با استفاده از AI1 سرعت درایو کنترل می شود و در صورتی که در عملکرد اینورتر و یا سیستم داخلی آن خطا ایجاد شود سیگنال خطایی را می توان از خروجی R1 دریافت کرد.

                       سه فاز                                                                                                                    تکفاز 

"کاتالوگ

       شکل زیر به طور دقیق تر سیم بندی اینورتر را برای کاربرد های مختلف نشان می دهد. با توجه به شکل می توان با استفاده از مبدل جریان و ولتاژ و همچنین پتانسیومتر دور موتور را کنترل کرد. به علاوه می توان به روش دو سیمه یا سه سیمه دور موتور را کنترل نمود که مشابه مطالبی که پیش تر اشاره شد LI1 برای فرمان راست گرد، LI2 برای فرمان چپ گرد در کنترل دو سیمه استفاده می شود. در کنترل سه سیمه LI1 برای توقف، LI2 برای فرمان راست گرد و LI3 تا LI6 را می توان برای فرمان برای فرمان چپ گرد متصل کرد.

سیم کشی فیلترهای سه فاز و تک فاز در اینورتر اشنایدر ATV312فیلترهای ورودی EMC سه فاز                     فیلترهای ورودی EMC  تک فاز       

راهنمای نصب اینورتر اشنایدر ATV312

ساختار بدنه اینورتر اشنایدر ATV312

  1.  صفحه استیل نصب شده روی درایو (جعبه ارت) 
  2.  درایو آلتیوار ۳۱۲
  3. کابل ورودی تغذیه
  4.  کابل خروجی کنتاکت رله خطا
  5.  ارت کردن کابل های شیلد دار (روکش دار) ۶ ، ۷ و ۸ بطریق زیر:
  • روکش کابل را لخت کنید.
  • کابل را روی صفحه ۱ نصب کرده و بست را روی قسمت لخت شده محکم کنید.
  • برای کابل های ۶ ، ۷ و ۸ ، روکش باید از هر دو طرف به زمین متصل شود.
  • روکش کابل باید بصورت پیوسته و کامل باشد، و اگر از ترمینال های واسطه استفاده شود؛ باید در جعبه های فلزی با پوشش EMC قرار داده شوند.
  1.  کابل روکش دار برای اتصال به موتور (خروجی)
  2.  کابل روکش دار برای اتصال سیم سیگنال
  3. کابل روکش دار برای اتصال مقاومت ترمزی
  4.  کابل PE (سبز – زرد)

نکته

     اتصال زمین هم پتانسیل HF میان درایو و موتور و کابل روکش دار نباید قطع شود. نیاز است که کابل PE توسط ترمینال های مناسبی به هر دو وسیله متصل شود. اگر از فیلتر EMC داخلی استفاده شود، باید زیر درایو قرار بگیرد و از طریق یک کابل بدون روکش مستقیماً به تغذیه متصل گردد. لینک ۳ روی درایو، کابل فیلتر خروجی است.

منوی اینورتر اشنایدر ATV312

    برای دسترسی به منوی اینورتر اشنایدر ATV312 در حالتی که درایو در حالت آماده یا Ready است (rdy) کلید MODE را برنید. با هر بار زدن کلید MODE منو های -rEF و -conf و -sup و MON نشان داده می شود و چراغ های REF و CONF و MON در کنار نمایشگر روشن می شوند. در جدول زیر منوی اینورتر اشنایدر ATV312 را در حالت -CONF می بینیم.

  • منوی حالت -CONF

منو توضیحات
-SEt پارامتر های اولیه مربوط به سرعت و محدود کردن جریان
-drc پارامترهای موتور مثل جریان نامی، توان موتور، سرعت و اتو تیون و انتخاب نوع ماکرو ، مد کنترلی اینورتر و تنظیمات کارخانه
-CtL پارامتر های مربوط به فرمان درایو و مرجع سرعت درایو، سطح دسترسی به پارامتر ها و انتخاب ماکرو و تنظیمات کارخانه
-I-O انتخاب دو سیمه و سه سیمه ، تعیین عملکرد ورودی ها و خروجی ها
-Fun پارامترهای تکمیلی در مورد شتاب، PID ، نوع توقف ، تزریق dc ، ترمز مکانیکی ، سرعت ثابت و روش انتخاب آن
-FLt پارامتر های حفاظتی درایو ، ری ست اتوماتیک اینورتر
-COn پارامترهای مربوط به ارتباط سریال RS485 و مدباس و CANOPEN

 

 

  • منوی -SEt یا setting 

در جدول زیر تعدادی از پارامتر های منوی -SEt بیان شده است.

پارامتر توضیحات  پیش فرض کارخانه
-LFr فرکانس اینورتر در حالت Local ، وقتی از طریق کلید های روی کنترل پانل به درایو
فرمان می دهید , این پارامتر , مقدار اولیه سرعت را مشخص می کند .با کلید چرخان , می توانید سرعت را تغییر دهید.
ACC مدت زمان افزایش سرعت درایو Acceleration ۳ ثانیه
dEc مدت زمان کاهش سرعت درایو Decelation ۳ ثانیه
LSP حداقل سرعت خروجی درایو ۰Hz
HSP حداکثر سرعت خروجی درایو ۵۰Hz
ltH جریان حرارتی موتور که مساوی با جریان نامی موتور تنظیم می شود پلاک موتور
UFr افزایش گشتاور راه اندازی درایو و گشتاور درایو در سرعت های کم %۲۰
SP2 سرعت ثابت – فرکانس ثابت ۲ ۱۰Hz
SP3 سرعت ثابت – فرکانس ثابت ۳ ۱۵Hz
SP4 سرعت ثابت – فرکانس ثابت ۳ ۲۰Hz
SP5 سرعت ثابت – فرکانس ثابت ۴ ۲۵Hz
SP6 سرعت ثابت – فرکانس ثابت ۵ ۳۰Hz
SP7 سرعت ثابت – فرکانس ثابت ۶ ۳۵Hz
CL1 محدود نمودن جریان خروجی درایو، برای حفاظت از موتور و درایو در مقابل جریان زیاد این پارامتر را مثلا ۱/۵ برابر جریان موتور تنظیم کنید. ۱/۵ برابر جریان نامی موتور
SFr فرکانس سوئیچینگ igbt SFr
 
 

در صورتی که سوالی در خصوص مطالب بیان شده دارید می توانید در قسمت نظرات ذکر کنید و با ارائه نظرات خود، ما را در بهبود هر چه بیش تر کیفیت مطالب یاری کنید. 

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۷ رای

سوالات متداول

اینورتر اشنایدر ATV312 چه قابلیت هایی دارد؟

 اینورتر یا درایو وسیله ای است که از آن برای کنترل دور موتور و کاهش مصرف انرژی بدون تاثیر در عملکرد سیستم استفاده می شود . اینورتر اشنایدر الکتریک مدل های مختلفی دارد. یکی از انواع آن اینورتر اشنایدر ATV312 با نام تجاری آلتیوار ۳۱۲ (Altivar 312) است که یک اینورتر فرکانسی برای موتورهای آسنکرون ۲۰۰ تا ۶۰۰ ولت سه فاز در رنج ۰٫۱۸ تا ۱۵ کیلو وات است. این درایو، نسخه جدید آلتیوار ۳۱ است که با قابلیت های بیشتر جایگزین درایو ATV31 شده است.  این درایو به علت کمپکت بودن به راحتی قابل نصب است و توابع آن نیازهای کاربردی دستگاه های صنعتی را فراهم می کند. اینورتر اشنایدر ATV312 دارای کارت های ارتباطی مختلفی است که استفاده از آن را در سیستم های کنترلی اصلی ممکن می کند. این درایو توسط نرم افزارهای SoMove، نرم افزار موبایل SoMove، ترمینال نمایشگر از راه دور، Simple Loader و Multi Loader پشتیبانی می شود.

درایو ATv312 چه پروتکل های ارتباطی را پیشتیبانی می کند؟

    راهنمای فارسی اینورتر اشنایدر ATV312 نشان می دهد که  آلتیوار ۳۱۲ شامل ۶ ورودی دیجیتال، ۳ ورودی آنالوگ، یک خروجی آنالوگ/ دیجیتال و ۲ خروجی رله ای است. درایور آلتیوار ۳۱۲ پروتکل های MODBUS و CANopen را پشتیبانی می کند که از طریق یک سوکت RJ45 این اتصال ایجاد می شود. همچنین از طریق کارت های I/O مختلف، توانایی ارتباطی با CANopen Daisy Chain ،DeviceNET ،Profibus DP ،Modbus TCP و Fipio امکان پذیر است.         

‫۲۱ دیدگاه ها

  1. سلام روز بخیر خسته نباشید
    چطور به حالت CONFIG وارد شویم گزینه CONFIG در صحفه نمایش ظاهر نمیشود و ما هیچ گونه تغییراتی نمیتونیم انجام بدیم حتی نمیتوانیم وارد گزینه تنظیمات کارخانه شویم لطف میکنید راهنمایی کنید با تشکر احساس میکنم درایو قفل شده است

  2. سلام
    خسته نباشید
    من یه اینورترATV12 0.75 جای گزین ATV312 کردم ولی پامترهای زیر دیده نمی شن
    ITH,UFR,FLG,STA
    چطوری میشه تنظیم کنیم؟

  3. سلام
    میخواهم درایو را طوری تنظیم کنم که بایک کلید ۰٫۱ از خارج درایو روشن شده و سپس به وسیله کلیدهای بالا و پایین روی درایو سرعت کنترل شود . ممنون میشوم از راهنمایی شما .

  4. سلام
    آدرس هگز ران و استپ درایو ATVHUچی هست من از طریق شبکه فرکانس رو میتونم تغییر بدم ولی آدر هگز ران استپ رو نتوستم پیدا کنم ممنون میشم راهنمایی کنید

  5. سلام وقت شما بخیر
    ایا در اینورتر 312که از plcفرمان انالوگ میگیرد برای چرخیدن چپ و راست مداوم امکان کم کردن یا زیاد کردن سرعت در پارامترها هست؟

    1. سلام وقت بخیر
      درایو ATV312 قابلیت چپگرد راستگرد و کم و زیاد کردن سرعت رو داره. کافیه شما درایو رو طوری تنظیم کنید که مرجع فرمان و سرعت درایو، پورت آنالوگ باشه. بعد می تونین از طریق PLC فرمان های مختلف رو به درایو بدید.

  6. سلام وقت بخیر در مورد راهنمای فارسی اینورتر آلتیوار ۳۲۰ ممنون میشم راهنمای کنید

  7. پارامتر hsp روی 60 تنظیم شده هرجور میخوام ببرمش بالا نمیره چطور ببرمش بالاتر؟

    1. سلام
      برای تنظیم درایو ATV312 اشنایدر الکتریک، شما می توانید مراحل زیر را انجام داده تا تنظیم دلخواه خود را بدست آورید.
      ابتدا وارد گزینه set می شوید. سپس گزینه HSP را انتخاب می کنید که این گزینه به معنای High Speed Frequencies است. شما می توانید در این گزینه فرکانس مورد نظر خود را انتخاب کرده و تنظیم نمایید.
      Hsp بین دو مقدار LSP و tfr است. tfr حداکثر فرکانس خروجی و LSP حداقل فرکانس خروجی است. اگر امکان افزایش پارامتر HSP وجود ندارد ممکن است مقدار tfr روی 60 تنظیم شده باشد. برای رفع این مشکل در منوی Set- منوی Uft را انتخاب کنید. گزینه tfr را پیدا کنید و آن را تنظیم کنید.

  8. برای یک کارگاه که در ارتفاع 2000 متری از سطح دریا است، سیستم خنک کننده فن نصب شده است که توسط یک موتور سه فاز 2.2 کیلو وات موتوژن تبریز با دور 1410 RPM حرکت می کند . برای راه اندازی و کنترل فن، از یک درایو اشنایدر الکتریک ATV312 کمک گرفته می شود. فاصله تابلو درایو از موتور دور نیست و به کمتر از 100 متر می رسد.
    اگر بخواهیم فن دومی را هم با همان مشخصات اضافه کنیم (در صورتی که دمای محیط بالا رود، وارد مدار می شود)، همین مدل درایو اشنایدر می تواند جوابگوی نیاز ما باشد؟
    ممنون

    1. برای راه اندازی این فن ها، می توان درایوهای اشنایدر الکتریک سری ATV31 ، ATV312 و ATV212 را پیشنهاد داد که همگی مخصوص کنترل پمپ و فن و سیستم های HVAC هستند.
      به علت اینکه ارتفاع کارگاه بالای ۲۰۰۰ متر است، حتماً باید از درایو با توان یه رده بالاتر از موتور استفاده نمود. یعنی برای موتور ۲٫۲ کیلووات، درایو ۳ کیلووات نیاز است. اما برای حفاظت مدار، یک کلید حرارتی هم رده با توان موتور کافی است که برای سیستم فوق، کلید حرارتی اشنایدر الکتریک GV2ME10 پیشنهاد می شود.
      اگر هر موتور بخواهد جداگانه با یک اینورتر کنترل گردد، یک سنسور دما برای هر کدام بیشتر نیاز نیست؛ ولی اگر بخواهیم سیستم به گونه ای باشد که درایو اول، موتور اول را روشن کرده و توسط سنسور دما به طور مداوم فیدبک دمایی بگیرد تا به شرایطی برسد که نیاز باشد فن دوم روشن شود، طراحی مدار متفاوت خواهد بود. در اینجا به سنسور دمای دوم احتیاج می شود که همراه با یک ترموستات به کار رود. ترموستات برای کنترل زمان قطع و وصل استفاده می شود و سنسورها می توانند یا سنسور آنالوگ دمای ۴ تا ۲۰ میلی آمپر باشند یا سنسور ولتاژی ۰ تا ۱۰ ولت. گفتنی است که سنسورهای ولتاژی گران هستند و صرفه با سنسور جریانی است. همچنین به دو دستگاه اینورتر ATV312HU30N4 نیاز است تا بتوانند جداگانه موتورها را راه اندازی و کنترل نمایند.
      راه حل بعدی، استفاده از درایوهای سری ATV630 یا ATV650 اشنایدر الکتریک است. این نمونه درایوها همزمان تا ۳ موتور را می توانند کنترل و راه اندازی کنند و برای مورد بالا، می توانند از لحاظ اقتصادی به صرفه باشند. درجه حفاظت سری ATV630 برابر با ۲۱ بوده و سری ATV650 با درجه حفاظت IP 55 تولید می شوند.

  9. با سلام. مقاله کاملی بود از شما متشکرم.
    در مورد تنظیم مرجع فرمان درایو 312 توضیح دهید.

    1. ممنون از شما.
      توسط پارامتر های cd1 و cd2 و ccs می توانید مشخص کنید که فرمان های حرکت و توقف درایو از چه طریقی انجام شود.
      پارامتر cd1 در منوی -ctL است در حالت عادی این پارامتر روی ter قرار می گیرید یعنی فرمان حرکت توقف و چرخش از طریق ورودیهای دیجیتال به درایو داده می شود. یعنی : L1 , L2 و … . این پارامتر در حالت عادی قابل دیدن نیست و برای اینکه در منوی -ctL ظاهر شود باید پارامتر LAC در -ctL را بر روی L3 قرار دهبد و پارامتر CHCF در -ctL را بر SEP تنظیم کنید.
      اگر cd1 بر Loc قرار بگیرد از کلید های RUN و stop روی اینورتر ATV312 می توان به درایو فرمان داد. جهت چرخش نیز با با rot در -ctL مشخص می شود.

    1. پارامتر Fr1 در منوی CtL- است که به طور پیشفرض روی Al1 تنظیم شده. و با تغییر ولتاژ ورودی آنالوگ Al1 می توان سرعت درایو را تغییر داد.
      اگر Al2 یا Al3 را انتخاب کنید می توانید با استفاده از ورودی های آنالوگ Al2 و Al3 سرعت را تغییر دهید. درصورتی که می خواهید درایو را از طریق کلید چرخان کنترل کنید Fr1 را روی Aiu1 یا updH تنظیم کنید.
      اگر از کنترل راه دور استفاده می کنید پارامتر Fr1 را روی LCC قرار دهید.
      اگر سرعت درایو از طریق شبکه و مدباس تغییر می کند باید Fr1 روی ndb تنظیم شود.

    1. با استفاده از پارامتر FCS که در منوهای -drc و -ctL و -Fun قرار دارد می توان پارامتر این درایو را به تنظیمات کارخانه برد ولی قبل از این کار باید ماکروی مورد استفاده در پارامتر CFG را انتخاب کنید.

    1. روی اینورتر ATV312 کلید های MODE, ESC, stop/Reset, Run و یک کلید چرخان وجود دارد. اگر در حالت rdy کلید MODE را سه ثانیه نگه دارید وارد حالت Local می شود و می توانید از روی کنترل پانل و با استفاده از کلید RUN یا Stop به درایو فرمان دهید یا با استفاده از کلید چرخان سرعت را تغییر دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا