مزایای استفاده از لامپ کم مصرف

لامپ کم مصرف چیست؟ مزایا و معایب لامپ کم مصرف

لامپ کم مصرف چیست؟

در سال های اخیر به دلیل اهمیت صرفه جویی در انرژی، استفاده از لامپ های فلورسنت فشرده CF معروف به لامپ کم مصرف فراوان شده است و تولید لامپ های فلورسنت فشرده تحول بسیار عظیمی در بهینه سازی مصرف انرژی الکتریکی برای تامین روشنایی ایجاد کرد.

اساس کار این لامپ ها همانند لامپ های قدیمی است ولی در ساختمان آنها از بالاست الکترونیکی استفاده شده قطر و طول لوله لامپ کوچک شده و راه انداز نیز ندارند، لذا حجم کوچکتری را اشغال می کنند. این گروه لامپ ها تا توان مصرفی یکصد وات در بازار عرضه شده اند. 

لامپ های فلورسنت فشرده، CFL یا (Compact Fluorescent Lamp) با ادوات کنترلی سرهم و یا جداگانه ساخته می شوند. این لامپ ها از نظر عملکرد، کاملاً شبیه لامپ های فلورسنت هستند و حجم آنها بسیار کوچک تر از لامپ های فلورسنت است با این حال به دلیل مصرف بسیار پایین انرژی و بازدهی بسیار خوب آن ها در مقایسه با لامپ های رشته ای، به لامپ های کم مصرف مشهور شده اند.

انواع لامپ فلورسنت
انواع لامپ فلورسنت

رنج توان این لامپ ها از ۵ تا ۵۵ وات است ولی در توان های ۱۲۵ تا ۲۰۰ وات نیز تولید می شود. از مزایای لامپ های فلورسنت نسبت به دیگر لامپ ها می توان به طول عمر بالاتر، افت شار نوری بسیار کم و شار نوری اولیه بالاتر اشاره کرد. معایب لامپ های فلورسنت شامل سوسو زدن یا اثر استروبوسکوب، تداخل با امواج رادیویی (وجود تابش با طیف امواج بلند) و وجود ترازهای فشار صوت پیوسته ای می شود.

با توجه به اینکه ساختمان و طرز کار این نوع لامپ ها مشابه لامپ های فلورسنت است، پس همانند لامپ های فلورسنت نیاز به مدارات جانبی راه انداز و نیز مدار محدود کننده جریان دارند. مدار لامپ های فلورسنت فشرده می تواند همانند لامپ فلورسنت، شامل استارتر و چوک باشد و یا یک مدار الکترونیکی باشد که خواسته مورد نظر را تأمین کند. این مدار الکترونیکی می تواند به صورت مجزا باشد و یا اینکه در یک حجم بسیار کوچک مجتمع شده و در داخل ساختمان لامپ قرار بگیرد.                                                                 

در یک تقسیم بندی کلی انواع این لامپ ها به دو دسته لامپ های کم مصرف بدون بالاست و بالاست سر خود تقسیم بندی می شوند :

لامپ کم مصرف بالاست سرخود

   در این دسته از لامپ ها، مدار الکترونیکی که برای راه اندازی لامپ مورد استفاده قرار می گیرد، به صورت مجتمع داخل خود لامپ قرار گرفته است. در نتیجه لامپ با سرپیچ معمولی نوع E27 یا E14 در اختیار مصرف کننده قرار می گیرد و می توان این لامپ ها را به صورت مستقیم جایگزین لامپ های التهابی کرد. همچنین به دلیل داشتن بالاست الکترونیکی، طول عمر این لامپ ها بسیار بالا است و مزیت دیگر این لامپ ها این است که به دلیل افزایش فرکانس برق ورودی، لامپ بدون سوسو زدن روشن می شوند.

لامپ-فلورسنت-فشرده
لامپ فلورسنت فشرده بالاست سرخود

   این لامپ ها با اشکال مختلف و برای سلیقه های مختلف ساخته شده اند. شار نوری یک لامپ کم مصرف بالاست سرخود ۲۰ وات با شار نوری یک لامپ رشته ای وات ۱۰۰ تقریباً برابر است. در نتیجه می توان گفت هر لامپ کم مصرف، در حدود %۸۰ کمتر از یک لامپ رشته ای انرژی الکتریکی مصرف می کند، ضمن اینکه گرمای بسیار کمتری در محیط منتشر می کند.

   بسیاری از مصرف کنندگان ترجیح می دهند که شکل لامپ به صورت اشکال کلاسیک لامپ های رشته ای باشد. در واقع، در بسیاری از موارد، در منابعی که شکل لامپ در معرض دید قرار می گیرد، شکل این نوع لامپ ها ممکن است متناسب با شکل چراغ نباشد. برای این دسته از کاربردها گروهی از لامپ های کم مصرف تولید شده اند که شکل آنها دقیقاً مشابه لامپ های رشته ای است. در واقع در این لامپ ها، یک حباب اضافی در بیرون لامپ قرار گرفته است که باعث می شود شکل لامپ به صورت حباب Class A و یا Class B باشد.

انواع لامپ فلورسنت

لامپ کم مصرف بدون بالاست

   این لامپ ها در اشکال و اندازه های مختلف و با ۲ نوع کلاهک ۲ پین و ۴ پین تولید می شوند، نوع ۴ پین نیاز به استارتر و چوک دارند در حالی که نوع ۲ پین آنها بدون نیاز به استارتر روشن می شوند و در واقع استارتر آنها در داخل سرپیچ لامپ قرار گرفته اند.

لامپ های ۴ پین می توانند با بالاست الکترونیکی یا مغناطیسی کار کنند در حالی که لامپ های دو پین را با مدار مغناطیسی می توان راه اندازی کرد. در بسیاری از موارد، از لامپ های کم مصرف توان پایین، برای کاربردهای خاص نظیر روشنایی اضطراری و یخچال های خانگی، دستگاه های خود پرداز و … از لامپ های کم مصرف با توان پایین استفاده می شود. همچنین در مواردی که تغذیه DC در اختیار داریم، می توان از بالاست های الکترونیکی مخصوص که دارای مدارات اینورتری تبدیل ولتاژ DC به AC هستند استفاده نمود.

مدار-راه-اندازی-یک-مدل-لامپ-کم-مصرف


بیشتر بخوانید:

انواع لامپ پرکاربرد را بشناسیم !

انواع لامپ فلورسنت

بالاست لامپ فلورسنت


کاربرد لامپ های کم مصرف

   با توجه به تنوع در شکل و نوع این نوع لامپ ها، می توان این لامپ ها را در محل های مختلف مورد استفاده قرار داد. ویژگی های این لامپ ها درست مانند لامپ های فلورسنت است، بنابراین در مورد انتخاب رنگ نور این لامپ ها، می توان بر همان اساس لامپ های فلورسنت اقدام کرد

با توجه به اینکه اغلب مردم برای تأمین روشنایی منزل علاقمند به داشتن رنگ نور متمایل به گرم هستند، لامپ های کم مصرف با دمای رنگ ۲۷۰۰ کلوین (INTERNA) تولید می شوند که رنگ نور آنها بسیار شبیه به رنگ نور لامپ های التهابی است. در نتیجه در منازل مسکونی، اتاق های هتل ها، بیمارستان، لابی سالن های تئاتر و سینما و کلیه محل هایی که نور گرم و آرامش بخش توصیه می شود از این لامپ ها می توان استفاده کرد.

   با توجه به طول عمر بسیار بالای این لامپ ها، در تمامی محل هایی که تعویض لامپ کار دشواری است بسیار اقتصادی و مقرون به صرفه است. همچنین با توجه به مصرف بسیار پایین انرژی در این لامپ ها، استفاده از این لامپ ها بیشتر یک ضرورت و تکلیف ملی محسوب می شود. جدول زیر، مشخصات برخی از انواع لامپ های کم مصرف را نشان می دهد.

 مشخصات برخی از انواع لامپ کم مصرف

شار نوری (لومن)

توان مصرفی (وات)

توضیح

کد لامپ

نوع لامپ

۱۸۰۰

۲۴

یک تیوب

DULUX L

لامپ های بدون بالاست

۱۸۰۰

۲۶

دو تیوب

DULUX D

۳۲۰۰

۴۲

سه تیوب

DULUX T/E

۶۳۰

۱۱

E14 سرپیچ

DULUX EL

لامپ های بالاست سرخود

۱۲۰۰

۲۰

E27 سرپیچ

DULUX EL

۱۵۰۰

۲۳

E27 سرپیچ

DULUX EL

مقایسه لامپ رشته ای، لامپ کم مصرف فشرده و لامپ LED 

از عوامل مؤثر در انتخاب لامپ، رنگ، نور، شکل ظاهری و محل نصب لامپ است. به طور مثال اگر در مکان هایی مانند سالن های کنفرانس با سقف کوتاه یا بانک ها، لامپ های رشته ای فراوان نصب شود، از اشتباهات طراحی روشنایی به شمار می رود.

از عوامل دیگر در طراحی روشنایی، تناوب خاموش، روشن شدن لامپ و هم چنین مدت زمانی است که لامپ روشن می ماند.

برای مکان هایی که مدت زمان روشن بودن لامپ در آن جا کوتاه است و تکرار دفعات خاموش، روشن شدن لامپ زیاد است، مانند سرویس بهداشتی، راه پله و …، نصب لامپ رشته ای مناسب است. طول عمر لامپ های کم مصرف با کاهش تعداد دفعات خاموش، روشن شدن افزایش می یابد.

استفاده از لامپ های کم مصرف در مکان هایی مانند اتاق نشیمن، آشپزخانه منازل مسکونی و سالن هایی که به طور مداوم به روشنایی احتیاج دارند، توصیه می شود.

 گفتنی است، جنس تیوب لامپ های CFL از شیشه است. در واقع لامپ های CFL، لامپ های فلورسنت با بالاست الکترونیکی سرخود هستند و دارای مقدار کمی جیوه هستند. لامپ های LED از گروه لامپ های کم مصرفی هستند که شامل چیپ های نیمه هادی LED، هیت سینک و حباب هستند.  از نظر نوردهی، لامپ های LED نسبت به لامپ های CFL نور بیشتری دارند.

جدول-مقایسه-روشنایی-و-توان-لامپ-های-LED-CFL-و-هالوژن

 روشن و خاموش شدن لامپ های LED بدون تأخیر و فوری است. این در حالی است که لامپ های CFL نیاز به کمی زمان دارند تا به طور کامل روشن شوند.

 طول عمر لامپ های CFL با روشن و خاموش شدن های مکرر کاهش می یابد در حالی که لامپ های LED نسبت و خاموش و روشن شدن مقاوم هستند.

روند-فناوری-ساخت-لامپ-ای-LED-CFL-و-هالوژن-رشته ای

منافع اقتصادی لامپ کم مصرف

همان طور که می دانید لامپ کم مصرف نسبت به لامپ رشته ای از نظر قیمت به مراتب بالاتر است. اما چیزی که مصرف کنندگان را به سمت استفاده از این نوع لامپ ها ترغیب می کند، مصرف برق کم، راندمان بالا و عمر طولانی لامپ های کم مصرف در مقایسه با لامپ های رشته ای است.مقایسه-لامپ فلورسنت-با-لامپ-رشته ای

به طور مثال با توجه به این که نوردهی یک لامپ ۲۰ وات کم مصرف معادل یک لامپ ۱۰۰ وات رشته ای معمولی است؛ بنابراین اگر یک لامپ کم مصرف را جای گزین یک لامپ رشته ای کنیم (با مدت زمان به طور متوسط ۵ ساعت روشن بودن در شبانه روز)، در طول یک سال چیزی در حدود ۱۴۰ کیلو وات ساعت صرفه جویی در مصرف انرژی می شود و به دنبال آن هزینه های مصرف برق کاهش می یابد.


بیشتر بخوانید:

لامپ بخار جیوه

لامپ های تخلیه گازی

لامپ های هالوژن تنگستن

معرفی انواع لامپ متال هالید

 

در صورتی که سوالی در خصوص مطالب بیان شده دارید می توانید در قسمت نظرات از ما بپرسید یا با ارائه پیشنهادات خود، ما را در بالا بردن کیفیت مقالات یاری کنید. 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵ رای

سوالات متداول

لامپ کم مصرف بر چه اساسی کار می کند؟

اساس کار این لامپ ها همانند لامپ های قدیمی فلورسنت است ولی در ساختمان آنها از بالاست الکترونیکی استفاده شده قطر و طول لوله لامپ کوچک شده و راه انداز نیز ندارند، لذا حجم کوچکتری را اشغال می کنند. این گروه لامپ ها تا توان مصرفی یکصد وات در بازار عرضه شده اند.  لامپ های فلورسنت فشرده، CFL یا (Compact Fluorescent Lamp) با ادوات کنترلی سرهم و یا جداگانه ساخته می شوند. این لامپ ها از نظر عملکرد، کاملاً شبیه لامپ های فلورسنت هستند و حجم آنها بسیار کوچک تر از لامپ های فلورسنت است با این حال به دلیل مصرف بسیار پایین انرژی و بازدهی بسیار خوب آن ها در مقایسه با لامپ های رشته ای، به لامپ های کم مصرف مشهور شده اند. با توجه به اینکه ساختمان و طرز کار این نوع لامپ ها مشابه لامپ های فلورسنت است، پس همانند لامپ های فلورسنت نیاز به مدارات جانبی راه انداز و نیز مدار محدود کننده جریان دارند. مدار لامپ های فلورسنت فشرده می تواند همانند لامپ فلورسنت، شامل استارتر و چوک باشد و یا یک مدار الکترونیکی باشد که خواسته مورد نظر را تأمین کند. این مدار الکترونیکی می تواند به صورت مجزا باشد و یا اینکه در یک حجم بسیار کوچک مجتمع شده و در داخل ساختمان لامپ قرار بگیرد. 

لامپ رشته ای با لامپ کم مصرف چه تفاوتی دارد؟

از عوامل مؤثر در انتخاب لامپ، رنگ، نور، شکل ظاهری و محل نصب لامپ است. به طور مثال اگر در مکان هایی مانند سالن های کنفرانس با سقف کوتاه یا بانک ها، لامپ های رشته ای فراوان نصب شود، از اشتباهات طراحی روشنایی به شمار می رود. از عوامل دیگر در طراحی روشنایی، تناوب خاموش، روشن شدن لامپ و هم چنین مدت زمانی است که لامپ روشن می ماند. برای مکان هایی که مدت زمان روشن بودن لامپ در آن جا کوتاه است و تکرار دفعات خاموش، روشن شدن لامپ زیاد است، مانند سرویس بهداشتی، راه پله و ...، نصب لامپ رشته ای مناسب است. طول عمر لامپ های کم مصرف با کاهش تعداد دفعات خاموش، روشن شدن افزایش می یابد. استفاده از لامپ های کم مصرف در مکان هایی مانند اتاق نشیمن، آشپزخانه منازل مسکونی و سالن هایی که به طور مداوم به روشنایی احتیاج دارند، توصیه می شود.  گفتنی است، جنس تیوب لامپ های CFL از شیشه است. در واقع لامپ های CFL، لامپ های فلورسنت با بالاست الکترونیکی سرخود هستند و دارای مقدار کمی جیوه هستند. لامپ های LED از گروه لامپ های کم مصرفی هستند که شامل چیپ های نیمه هادی LED، هیت سینک و حباب هستند.  از نظر نوردهی، لامپ های LED نسبت به لامپ های CFL نور بیشتری دارند.

‫۲ دیدگاه ها

  1. سلام مقاله تون رو کامل خوندم خیلی مسائل راجب به لامپ های کم مصرف که طرفدار و حامی نور و روشنایی هستن فهمیدم واقعا متشکر بابت اطلاعات مفیدتون.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این مقاله را خوانده اید ؟
بستن
دکمه بازگشت به بالا