کلید حرارتی مغناطیسی یا MPCB چیست ؟

نحوه عملکرد کلید حرارتی، انواع آن و لوازم جانبی

کلید حرارتی یا Motor Protection Circuit Breaker (MPCB) برای حفاظت در برابر جریان اضافه بار در تجهیزات برقی مانند الکتروموتورها، موتورهای آسنکرون و موتورهای القایی مورد استفاده قرار می گیرد. مدارهای الکتریکی باید به گونه ای حفاظت شوند که اگر جریان مصرف کننده به هر علتی (مانند اتصال کوتاه فازها، اتصال سیم پیچ ها، تک فاز شدن مصرف کننده و…) از حد مجاز زیادتر شد، قبل از اینکه گرمای ایجاد شده در موتور (مصرف کننده) باعث آسیب دیدن آن شود، مدار را قطع کند.

کلید حرارتی اشنایدر

به طور کلی وسایل حفاظتی موتور و یا هر نوع مصرف کننده را از شبکه قطع می کنند. البته این وسایل حفاظتی باید به گونه ای انتخاب شوند که در هنگام راه اندازی موتورها، جریان راه اندازی (که چند برابر جریان نامی موتور است) باعث قطع مدار شود. در کلید حرارتی یک بی متال تعبیه شده است که وقتی جریانی بیش از جریان نامی از آن عبور کند گرم می شود و مدار را قطع می کند. بی متال عمکرد سریعی ندارد و مدت زمانی طول می کشد تا عمل کند.

   نقش کلید مغناطیسی در مدار، حفاظت سیستم های الکتریکی در برابر جریان زیاد است. ساختمان این رله برای هر فاز از یک هستۀ آهنی که به دور هر کدام چند دور سیم (روپوش لاکی) پیچیده شده تشکیل شده است. این سیم پیچ یا بوبین سر راه هر فاز قرار می گیرد.

   در جریان عادی جریان مدار از طریق دو کنتاکت به هم وصل شده وارد بوبین می شود و از آن عبور می کند و میدان مغناطیسی ضعیفی به وجود می آید که کاری انجام نمی دهد. اما عبور جریان اتصال کوتاه میدان مغناطیسی شدیدی به وجود آورده و باعث می شود هسته آهنی حرکت کند و این حرکت، اهرم قطع را به کار می اندازد. به بیان دیگر نیروی مغناطیسی هسته زیاد شده و تیغه مقابل را به سمت خود می کشد در نتیجه اهرم متصل به کنتاکت بالایی آزاد شده و توسط فنر دو کنتاکت از هم جدا می شوند و مدار قطع می شود. تیغۀ قطع نیز در مدار فرمان مثل یک شستی استوپ عمل می کند. 

  مزیت این رله ها این است که احتیاج به تعویض ندارند و پس از عملکرد مجدداً توسط شستی یا سلکتور وصل شده و به حالت اول برمی گردد. رنج جریان کلید مغناطیسی اشنایدر سری GV2L از ۰٫۴ تا ۳۲ آمپر است. برای دریافت لیست قیمت و خرید کلید مغناطیسی اشنایدر کلیک کنید.

کلید مغناطیسی اشنایدر
                   کلید مغناطیسی اشنایدر سری GV2L

عملکرد کلید حرارتی مغناطیسی

    کلید حرارتی مغناطیسی کاربرد بیشتری نسبت به کلید حرارتی یا مغناطیسی دارند. زیرا در اغلب موارد مصرف کننده های الکتریکی بخصوص موتورها هم در مقابل اتصال کوتاه و هم در برابر اضافه بار حفاظت می شوند. اغلب موتورهای مورد استفاده در صنعت، موتورهای آسنکرون از نوع قفس سنجابی هستند. موتورهای الکتریکی تجهیزات گران قیمتی هستند بنابراین حفاظت از آن ها بسیار مهم است. پس استفاده از این کلید ضروری است. 

   کلید اتوماتیک حرارتی مغناطیسی یک دستگاه الکترومکانیکال است که برای حفاظت موتورها در فرکانس ۵۰ و ۶۰ هرتز استفاده می شود. همان گونه که از اسم این کلید مشخص است به منظور حفاظت موتورهای تک فاز و سه فاز کاربرد دارد.

  در کلید حرارتی مغناطیسی یک بی متال وجود دارد. در هنگام اضافه بار بی متال گرم می شود و عمل می کند. علاوه بر بی متال یک رله مغناطیسی نیز در کلید وجود دارد. برای محافظت و کنترل مصرف کننده و الکتروموتور در مقابل جریان های شدید (اتصال کوتاه) از رله مغناطیسی که اصول کار آن براساس پدیدۀ الکترومغناطیس پی ریزی شده است، استفاده می شود. کاتالوگ مورد نظر را می توانید در سایت فروشگاه بخش رله حفاظتی مطالعه کنید.

کلید حرارتی مغناطیسی GV2me20

کلید حفاظت موتوری

کلید حفاظت موتوری یک نمونه از انواع کلید خودکار است و می تواند جریان شدید الکتروموتور را در زمان راه اندازی تحمل کند، بدون اینکه کلید قطع شود.کلید محافظ می تواند موتور را در مقابل اتصال کوتاه، تک فاز شدن الکتروموتور، افت ولتاژ و اضافه بار حفاظت کند. برای کار کردن رله، معمولاً آن را بر روی جریان معینی تنظیم می کنند (۵٫۱ تا ۸٫۱ برابر جریان نامی). زمانی که جریان از حد تنظیم شده بیشتر شود، قسمت حرارتی رله عملکرده و مدار را قطع می کند.

کلید حرارتی مغناطیسی اشنایدر سری GV2P
کلید حرارتی مغناطیسی اشنایدر سری GV2P

قسمت مغناطیسی این رله از یک هستۀ متحرک و یک بوبین تشکیل شده است که هستۀ متحرک از طریق نیروی یک فنر به طرف بالا کشیده می شود. زمانی که جریان از حد تنظیم شده بالاتر رود یا در مدار اتصال کوتاه به وجود آید، بوبین مغناطیس شده، هسته متحرک را به سمت پایین می کشد و باعث قطع کنتاکت های متصل به هستۀ متحرک می شود در نتیجه رله مدار را قطع می کند.

  در مدارات کنتاکتوری، اغلب برای حفاظت مدار و مصرف کننده ها در برابر اتصال کوتاه، از فیوز و یا کلید مینیاتوری و برای حفاظت در برابر اضافه بار یا قطع شدگی یک فاز، از بی متال که حداقل در مسیر دو فاز قرار می گیرد استفاده می شود. بنابراین استفاده از کلیدهای حرارتی مغناطیسی می تواند جایگزین مناسبی برای کلید مینیاتوری و بی متال باشد.

رنج کلید حرارتی مغناطیسی

رنج کلید حرارتی مغناطیسی اشنایدر معمولاً در سری GV2M از ۰٫۱۶ تا ۳۲ آمپر و در سری GV2P از ۰٫۲۵ تا ۳۲ آمپر و در سری GV3P از ۹ تا ۸۰ آمپر و در سری GV7R از ۱۵ تا ۲۲۰ آمپر است و برای موتورهای تا ۱۱۰ کیلو وات مناسب هستند. کلید حرارتی مغناطیسی را می توان براساس توان نامی و یا جریان نامی موتور انتخاب نمود.

Motor-Protection-Circuit-Breaker
             کلید حرارتی مغناطیسی سری GV3P

در صورت استفاده از توان نامی موتور به ازای هر اسب بخار (هر اسب بخار معادل ۷۴۶ وات)، حدوداً جریان ۱٫۵ آمپر و به ازای هر کیلو وات حدوداً جریان ۲ آمپری به عنوان جریان نامی موتور در نظر گرفته می شود.با ضرب این جریان در محدوده ۱٫۲ تا ۲ برابر رنج جریان مغناطیسی کلید محافظ موتوری، که همان جریان نامی کلید است به دست می آید.  جریان بی متال کلید حرارتی مغناطیسی باید برابر با جریان نامی موتور تنظیم شود.

کلید حرارتی مغناطیسی اشنایدر سری GV7
کلید حرارتی مغناطیسی اشنایدر سری GV7

کلیدهای اتوماتیک حرارتی مغناطیسی در موارد زیر عمل می کنند

  1. سوئیچینگ مدار موتور
  2. حفاظت قابل تنظیم اضافه بار موتور
  3. حفاظت در مقابل خطاهای الکتریکی مانند اتصال کوتاه
  4. تأخیر حرارتی برای روشن شدن مجدد موتور به دلیل خنک شدن موتور در اثر اضافه بار

کلیدهای حرارتی مغناطیسی معمولاً برای راه اندازی دو جریان مختلف استفاده می شود

  1.  کلید محافظ موتور برای راه اندازی سبک که جریان راه اندازی را درصورتی که از ۵ برابر جریان نامی تجاوز نکند به مدت ۲۰ ثانیه نگه می دارد.
  2.  کلید محافظ موتور برای راه اندازی های سنگین در صورتی که جریان راه اندازی از ۱۰ برابر جریان نامی تجاوز نکند، به مدت ۴ ثانیه تحمل می کند. در نتیجه این کلید در شرایط سخت تری از کلید اتوماتیک معمولی با رلۀ جریان بالا کار می کند.

هماهنگی تجهیزات در سیستم های راه اندازی موتور

   براساس استاندارد IEC-947-4-1 (استاندارد کنتاکتورها و راه اندازی موتورهای الکترومکانیکی)، ۴ نوع هماهنگی یا Coordination برای انتخاب تجهیزات راه اندازی موتور تعریف می شود:

بدون هماهنگی (NO Coordination)

   با ریسک بالا برای کاربر و همچنین آسیب و صدمات فیزیکی برای تجهیزات.

هماهنگی نوع ۱ (Coordination Type 1)

   قیمت تجهیزات پایین تر بوده و قبل از راه اندازی مجدد، سیستم راه اندازی باید بازبینی و احتمالاً تعمیر شود. قابلیت اعتماد سیستم (Reliability) چندان مد نظر نیست.

   نتیجه: زمان کارکرد تجهیزات در این حالت اهمیت پیدا می کند. میزان زمانی که ماشین آلات باید بیکار باشند قابل ملاحظه است. برای بازبینی، تعمیر و یا تعویض، به اپراتور ورزیده و با تجربه و یا تجهیزات پیشرفته نیاز است. به عنوان مثال سیستم های تهویه در ساختمان های تجاری.

هماهنگی نوع ۲ (Coordination Type 2)

   در این حالت امکان هیچ گونه آسیب و یا برهم خوردن تنظیمات در تجهیزات وجود ندارد.

نتیجه: تجهیزات پس از هر خطا و یا مشکلی، به سرعت به حالت کار عادی باز می گردد. هیچ گونه پیشگیری و احتیاطی مورد نیاز نیست. برای مثال می توان به سیستم های آتش نشانی و اطفاء حریق اشاره کرد.

کلید حرارتی مغناطیسی اشنایدر به همراه رله شنت و کنتاکت خطا
 کلید حرارتی مغناطیسی اشنایدر به همراه رله شنت و کنتاکت خطا

لوازم جانبی کلید حرارتی مغناطیسی

لوازم جانبی کلید حرارتی اشنایدر شامل کنتاکت کمکی کلید حرارتی به شکل کنتاکت کمکی باز ۱NO و کنتاکت کمکی بسته۱NC  و کنتاکت نشان دهنده خطا و همچنین رله شنت، باس بار کلید حرارتی، ترمینال بلاک کلید حرارتی و دسته گردان کلید است. 

باس بار کلید حرارتی اشنایدر
باس بار کلید حرارتی اشنایدر

 

رله شنت کلید حرارتی اشنایدر برای کنترل و قطع مدار از راه دور استفاده می‌شود. وقتی که فرمان قطع توسط یک پوش باتن یا هر ابزار دیگری صادر شد، این رله مدار را قطع می‌کند. رله شنت برای کلیدهای حرارتی دو پل و سه پل موجود است.

رله شنت کلی حرارتی اشنایدر
رله شنت کلید حرارتی اشنایدر

کنتاکت خطا در کلید حرارتی مغناطیسی اشنایدر حالت تریپ کلید را تحت نظر دارد و در صورتی که خطا رخ دهد سیگنال خطایی تولید و ارسال می‌کند. این سیگنال می‌تواند به صورت نور یا بوق یا اشکال دیگر ظاهر شود.

کنتاکت کمکی و کنتاکت خطای کلید حرارتی اشنایدر
کنتاکت کمکی و کنتاکت خطای کلید حرارتی

کنتاکت کمکی برای نشان دادن وضعیت کلید استفاده می‌شود. این کنتاکت سیگنالی برای کنترل از راه دور تولید می‌کند که وصل بودن یا قطع شدن کلید را نشان می‌دهد. به این ترتیب که اگر کلید حرارتی تریپ کند یا خاموش باشد، کنتاکت A باز و کنتاکت B بسته است و وقتی کلید حرارتی وصل باشد، کنتاکت B بسته و کنتاکت A باز است.

کنتاکت کمکی کلید حرارتی مغناطیسی اشنایدر
 کنتاکت کمکی کلید حرارتی اشنایدر

 

در صورتی که سوالی در خصوص مطالب بیان شده دارید می توانید در قسمت نظرات از ما بپرسید یا با ارائه پیشنهادات خود، ما را در بالا بردن کیفیت مقالات یاری کنید. 

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۸ رای

سوالات متداول

کلید حرارتی چیست؟

کلید حرارتی یا کلید محافظ موتور که به کلید MPCB معروف است کلید قابل قطع زیر بار است که برای روشن و خاموش کردن الکتروموتور تک فاز و سه فاز استفاده می شود و موتور را در برابر جریان اضافه بار و جریان اتصال کوتاه حفاظت می کند این کلید با نام کلید حرارتی-مغناطیسی هم شناخته می شود. کلید حرارتی توانایی قطع و وصل مدار قدرت را دارد و همراه با تجهیزات جانبی برای استفاده در مدار فرمان به کار می رود. به جای استفاده از ترکیب کلید مینیاتوری و بی متال می توان کلید حرارتی را جایگزین ساخت چون کلید حرارتی حفاظت اتصال کوتاه دارد.

کلید حرارتی مغناطیسی چه تفاوتی با بیمتال دارد؟

عملکرد کلید حرارتی مغناطیسی شبیه بی متال است اما تفاوت هایی بین بی متال و کلید حرارتی وجود دارد که سبب شده است عملکرد کلید حرارتی بهتر از بی متال باشد. کلید حرارتی مدار قدرت را قطع و وصل می نماید ولی بی متال مدار فرمان را قطع می کند از سوی دیگر کلید حرارتی در برابر خطای جریان حرارتی (اضافه بار) و خطای جریان مغناطیسی (اتصال کوتاه) عمل می کند ولی بیمتال تنها در برابر خطای جریان حرارتی که در اثر جریان اضافه بار ایجاد شده است واکنش نشان می دهد. بر روی کلید حرارتی کلید یا شاسی قطع و وصل وجود دارد، در صورتی که این کلید بر روی بیمتال دیده نمی شود. کلید حرارتی به عنوان یک کلید اتوماتیک قبل از کنتاکتور و در قسمت مدار قدرت و ابتدای تغذیه قرار می گیرد، ولی بی متال بعد از کنتاکتور قرار گرفته و بر روی مدار فرمان عمل می کند. به دلیل مجموعه عوامل و مزایای گفته شده در بالا، می توان دریافت که ضریب اطمینان جهت قطع و وصل و هم چنین دقت عملکرد کلید حرارتی از بی متال بیشتر است.

‫۳۸ دیدگاه ها

  1. سلام ممنون از توضیحاتتون بیزحمت در مورد Coordinationبیشتر توضیح میدین؟

    1. سلام و درود، سطح هماهنگی به میزان تاب آوری و حفاظت در صورت بروز خطای اتصال کوتاه مربوط میشود. در هماهنگی نوع ۱، مدار راه انداز موتور، از افراد و سایر قطعات در برابر آسیب در صورت بروز خطای اتصال کوتاه محافظت میکند، اما برای شروع مجدد نیاز به تعویض یا تعمیر قطعات است، به عنوان مثال ممکن است کنتاکتور جوش خورده باشد یا بی متال از بین رفته باشد. در هماهنگی نوع ۲، علاوه بر حفاظت در برابر اتصال کوتاه، به تعمیر و تعویض قطعات هم نیازی نیست، البته در استاندارد اشاره شده که ممکن است تیغه‌های کنتاکتور به هم بچسبند که با یک پیچ گوشتی می‌توان آن‌ها را جدا کرد. در جاهایی که احتمال بروزخطای اتصال کوتاه شدید کم است، هماهنگی نوع ۱ توصیه می‌شود. در کابردهای مهم که باید سیستم همیشه به کار باشد و یا احتمال اتصال کوتاه شدید وجود دارد، هماهنگی نوع ۲ توصیه می‌شود.

  2. باسلام.برای پمپ آب خانگی دو اسب چه کلید حرارتی ای مناسب هست و آیا فقط کلید حرارتی و مینیاتوری کفایت میکند؟

  3. در صورتیکه از کلید محافظ موتوری جهت حفاظت موتور در برابر اضافه بار در مدار ستاره مثلث اسفاده شود جریان کلید فوق چگونه تنظم می شود؟

  4. سلام. خسته نباشید
    نوع راه اندازی موتور( مستقیم یا ستاره مثلث) بر انتخاب کلیدهای حرارتی-مغناطیسی تاثیر دارد؟

  5. با سلام و وقت بخیر !
    لطفا مرا در نحوه انتخاب یک کلید حرارتی بر اساس جریان نامی موتور راهنمایی کنید. در مثال اگر جریان نامی موتور روی پلاک موتور 10 آمپر باشد, رنج جریان کلید حرارتی را چگونه بایست انتخاب کنیم ؟ با سپاس !

    1. در پاسخ به محمد از کرج.
      سلام روز بخیر.
      برای انتخاب کلید حرارتی متناسب با موتور باید به توان موتور و جریان نامی موتور روی پلاک آن توجه کنید. اصولا موتور به خصوص در حالت بی بار جریانی کمتر از جریان نامی از مدار می کشد. اما باید کلید حرارتی را طوری انتخاب کنیم که حداکثر جریان ممکن به راحتی از آن عبور کند.
      کلید حرارتی متناسب با موتور به دو روش انتخاب می شود :
      ۱) روش اول : روش تجربی »
      به طور تجربی به ازای هر اسب بخار ۱٫۵ آمپر و به ازای هر کیلووات ۲ آمپر باید برای جریان کلید حرارتی درنظر گرفته شود.
      مثلا موتور ۴ کیلووات به کلیدی با جریان ۸ آمپر احتیاج دارد

      ۲) روش دوم : استفاده از فرمول و جدول انتخاب کلید حرارتی »

      ∅P=√۳×V×I×COS
      با استفاده از این رابطه می توانید جریان را بدست آورید. کسینوس فی معمولا ۰٫۸ یا ۰٫۹ در نظر گرفته می شود.
      یا با این جدول به راحتی رنج جریان کلید را بر اساس کیلوات یا اسب بخار موتور بدست آورید و کلید حرارتی متناسب با آن را انتخاب کنید.

      جدول انتخاب کلید حرارتی برای موتور

      بنابراین جریان بی متال کلید حرارتی در رنج جریان نامی موتور و جریان اتصال کوتاه کلید حرارتی ۱٫۲ تا ۲ برابر جریان نامی تنظیم می شود.

  6. با درود و وقت بخیر !
    خیلی سپاسگزارم که پاسخ داده اید و مرا راهنمایی کرده اید. موفق و موید باشید !

  7. با سلام و وقت بخیر !
    1- برای حفاظت موتورهای پمپ آب تک فاز ساختمان از 1 اسب تا 2 اسب آیا می توان از کلید حرارتی در کنار یک کنتاکتور در خروجی کلید حرارتی و یک محافظ کنتاکتوری استفاده کرد، بطوریکه محافظ کنتاکتور نقش محافظ در برابر نوسات ولتاژ را ایفا کند و در صورت نوسانات ولتاژ بلافاصله ولتاژ مدار فرمان کنتاکتور و خروجی آنرا و متعاقبا ولتاژ موتور پمپ آب را قطع کند ؟
    2- از کلید کنترل فاز بار نوع دیجیتالی هم می توان برای حفاظت موتورهای تک فاز استفاده کرد ؟ لطفا راهنمایی کنید ! با کمال سپاسگزاری !

    1. سلام روزتون بخیر
      1- بله امکانش هست. مشکلی نداره.
      2-کنترل بار تک فاز و سه فاز موجود هستش و از موتور حفاظت می‌کنه. اگر نوسان زیاد هست علاوه بر مینیاتور و کنترل بار و کنتاکتور از ترانس تثبیت ولتاژ استفاده کنید یعنی همون استابلایزر

  8. سلام
    با وجود قسمت حرارتی و رله مغناطیسی در کلید اتوماتیک چرا باز هم از بیمتال در سر راه موتور استفاده می شود؟

    1. سلام.
      کلید اتوماتیک برای موارد مختلف و انواع حفاظت ها استفاده می شه مثل:
      حفاظت موتوری
      حفاظت خازنی
      حفاظت عمومی یا باس بار
      حفاظت شبکه و
      حفاظت ترانس
      وقتی شما از کلید اتوماتیک که یک کلید حرارتی مغناطیسی هست برای حفاظت موتور استفاده می کنید، این حفاظت مختص یک موتور نیست، در واقع شما هر دستگاه یا تجهیزی با این رنج جریان داشته باشید می تونین برای حفاظتش از کلید اتوماتیک استفاده کنید. اما ویژگی خاص موتور جریان راه اندازی بالای اون هست کلید اتوماتیک این جریان رو به عنوان جریان اتصال کوتاه تشخیص میده، چون مدت زمان جریان قطع کلید اتوماتیک کمه. به همین دلیل به جای کلید اتوماتیک از کلید حفاظت موتوری یا رله بی متال استفاده میشه که میتونه موتور رو با توجه به جریان اولیه و شرایط خاص خودش محافظت کنه. رله بی متال سرعت عملکرد بالاتری در زمان جریان اضافه بار نسبت به کلید اتوماتیک داره.
      علاوه بر این در موتورخانه ها برای اطمینان بیشتر در کنار کلید حفاظت موتوری یک بیمتال هم قرار می دن. رله بی متال رو طوری تنظیم می کنن که بیمتال قبل از کلید موتوری عمل می کنه و به اپراتور هشدار میده که آمپر بالا رفته. اگر اپراتور متوجه نشد کلید موتوری مدار رو قطع می کنه. این کار برای حفاظت بیشتر انجام می شه.

  9. با سلام جمله ایی که در جواب به یکی از سوالات دوستان فرمودید: جریان بی متال کلید حرارتی مغناطيسی باید برابر با جریان نامی موتور تنظیم گردد.
    در کدوم قسمت کلید حرارتی این کار باید صورت گیرد. همون رنج که در نمایشگر تعریف شده؟

    1. سلام
      بله. روی کلید حرارتی یک ولوم قابل تنظیم وجود داره. جریان نامی موتور باید در محدوده جریان کاری کلید حرارتی باشه. وقتی کلید رو در مدار نصب می کنین با استفاده از ولوم روی کلید، اون رو روی جریان نامی موتور تنظیم میکنین.

  10. سلام خسته نباشید. ببخشید من یک دستگاه قطع کن آلومینیوم بر دارم که دینام 1،5 اسب داره و AC هست و تک فاز. کلیدی که از کارخونه گذاشتن روش حرارتی m611 هست. الان خراب شده. میخواستم بدونم میشه بجای کلید حرارتی از یک فیوز مینیاتوری و کنترل فاز استفاده کنم چون تک فازه؟ یا باید مثل کارخونه یه کلید سه فاز رو واسه دستگاه تک فاز استفاده کنم؟

    1. با درود بر شما
      کلید حرارتی سه پل هم می توان برای کنترل دستگاه تک فاز استفاده نمود. بدین ترتیب که دو پل کلید را سری نموده و از آن ها فاز عبور دهید و از پل سوم نول عبور دهید.
      اما برای راحتی کار و عملکرد بهتر، می توانید از یک کلید مینیاتوری تک پل و یک کنترل بار تک فاز بهره ببرید.

  11. آیا کلید حرارتی می تواند برای کنترل موتور DC به کار رفته و آن را حفاظت کند؟

    1. موتور DC با دو ورودی تغذیه می شود در حالیکه کلید حرارتی سه ورودی یا سه پل دارد؛ می توان کلید حرارتی را به موتور DC اتصال داد اما نهایتاً کلید حرارتی می تواند تنها اتصال کوتاه موتور را حفاظت کند. بنابراین اتصال کلید حرارتی به موتور DC اصولی نبوده و پیشنهاد نمی شود.

      1. پیشنهاد الیکا الکتریک برای حفاظت موتورهای DC، استفاده از رله حفاظت DC است. یک رله کنترل بار DC به موتور متصل کنید، یک کلید مینیاتوری DC هم قبل از رله قرار دهید. این سیستم، حفاظت کامل موتور DC را در مقابل اضافه بار و اتصال کوتاه برای شما انجام می دهد.

  12. با سلام خواستم شیوه انتخاب کلید حرارتی وبی متال در رنج های بالای40 آمپر با چه فرمولیه و تفاوت بی متال و کلید حرارتی چیه میشه برای فیدر قدرت موتور اصلا بی متال نذاریم و فقط کلید حرارتی استفاده کنیم تشکر

    1. با درود بر شما
      هیچ تفاوتی در انتخاب رنج کلید حرارتی و بیمتال وجود ندارد، چه در آمپرهای پایین چه در آمپرهای بالا.
      شما می توانید از کلید حرارتی به جای بیمتال استفاده نمایید. با جایگزینی کلید حرارتی به جای بیمتال، دیگر نیازی به استفاده از بیمتال ندارید. زیرا کلید حرارتی وظیفه بیمتال را هم انجام می دهد. علاوه بر آن، کلید حرارتی مزیت های دیگری هم داشته که بیمتال ندارد، از جمله حفاظت در برابر جریان اتصال کوتاه، کنترل مدار توسط سوئیچ روی کلید و حذف بیمتال و کلید مینیاتوری از مدار.
      در صورت استفاده از توان نامی موتور به ازای هر اسب بخار (هر اسب بخار معادل ۷۴۶ وات)، حدوداً جریان ۱٫۵ آمپر و به ازای هر کیلو وات حدوداً جریان ۲ آمپری به عنوان جریان نامی موتور در نظر گرفته می شود.
      با ضرب این جریان در محدوده ۱٫۲ تا ۲ برابر رنج جریان مغناطیسی کلید محافظ موتوری، که همان جریان نامی کلید است به دست می آید. جریان بی متال کلید حرارتی مغناطيسی باید برابر با جریان نامی موتور تنظیم گردد.

    1. سلام
      بله می توان استفاده نمود. دو فاز کلید را سری کرده و از آن ها فاز عبور دهید. فاز سوم را نول عبور دهید.
      ولی بهتر است که از کنترل بار تک فاز و یک کلید مینیاتوری استفاده نمایید.

  13. یک موتور فن 60 واتی سه فاز موجود است که با بیمتال های قدیمی محافظت شده، ولی به علت فرسوه بودن، فیوز آن سوخته است. به علت موجود نبودن بیمتال، نیازمند محافظت جدیدی است که کلید حرارتی مغناطیسی انتخاب شده است. خواهشمند است برای موتور فوق، کلید حرارتی مناسب را پیشنهاد دهید.

    1. با توجه به اینکه موتور فن دارای توان 60 وات یا 0.06 کیلو وات است، رنج آمپر مورد نیاز برای کلید حرارتی با ضرب کردن وات در عدد 1.8 تا 2 به دست می آید.
      0.06*1.8=0.108 آمپر
      0.06*2=0.12 آمپر
      بنابراین شما به یک کلید حرارتی با رنج 0.1 تا 0.16 آمپر نیاز دارید که با کد فنی GV2ME01 شناخته می شود.
      به این نکته توجه فرمایید که در رنج های پایین جریانی، شیوه انتخاب کلید حرارتی و بیمتال همانند هم بوده، ولی در رنج های بالای جریان، نحوه انتخاب کمی متفاوت خواهد شد.

    1. سلام.
      تفاوت این سه کلید در رنج جریان آن ها و نحوه اتصال آن ها روی تابلو است. کلید حرارتی GV2 از 0.1 تا 32 آمپر و کلید حرارتی GV3 اشنایدر از 30 تا 80 آمپر طراحی شده است. کلید GV7 قابلیت های بیشتری دارد و می توان با نصب موتور بر روی کلید (همانند نصب موتور بر روی کلید هوایی)، از بیرون به کلید دستور قطع و وصل داد که این عمل می تواند کارکرد شبیه کنتاکتور داشته باشد. ناگفته نماند که هزینه نصب موتور بر روی کلیدهای GV7 بسیار زیاد خواهد بود. کلیدهای GV7 از 15 تا 220 آمپر جریان تولید می شود. قدرت قطع کلید GV7 در حدود 25 کیلو آمپر و 70 کیلو آمپر است. به علاوه قیمت کلید GV7 به مراتب بالاتر از دو کلید دیگر است و قیمت کلید حرارتی GV7 اشنایدر حدود 5 برابر کلید GV2 در بازار به فروش می رسد.

    1. کلیدهای حرارتی مغناطیسی اشنایدر مخصوص حفاظت موتور هستند و در مدارات قدرتی استفاده می شوند. همانطور که در متن هم اشاره شد، می توان آن ها را بجای بی متال و کلید حفاظت ورودی مدار (کلید اتوماتیک یا کلید مینیاتوری) به کار برد؛ چون عملکرد هر دو قطعه را می تواند انجام دهد.
      اما برای اینکه کلیدهای حرارتی مغناطیسی را بجای کنتاکتور استفاده نماییم، باید کلید از نوعی باشد که قابلیت سوار کردن موتور روی آن را داشته باشد؛ زیرا قرار است از بیرون دستور قطع و وصل به کلید داده شود که تنها با داشتن موتور بر روی آن امکان پذیر است.
      گفتنی است تنها کلیدهای سری GV7 که رنج جریان بالای ۱۳۰ آمپر دارند را می توان به موتور تجهیز نمود؛ ولی هزینه این عملیات بسیار زیاد خواهد شد و شاید مقرون به صرفه نباشد.

    1. علاوه بر کلیدی که برای قطع و وصل مدار به صورت دستی وجود دارد در کلید حرارتی مغناطیسی اشنایدر واحد تریپ طراحی شده است که در صورتی که جریانی بیش از جریان تعریف شده برای کلید از آن عبور کند آن را تشخیص داده و مدار را به طور اتوماتیک قطع می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا