معرفی انواع لامپ متال هالید

مزایا و معایب لامپ متال هالید

یکی از انواع لامپ های پرکاربرد، لامپ متال هالید نسل پیشرفته ای از لامپ های جیوه ای است؛ لذا ساختمان و طرز کار مشابهی دارند. متال هالید در دمای معمولی و پایین ذوب می شود. با اضافه کردن این ترکیب، بازدۀ لامپ بالا می رود. این لامپ نیاز به  الکترود کمکی ندارد و رنگ نور این لامپ کاملاً سفید است و کیفیت خوبی دارد.

این لامپ دارای دو حباب (جداره) است که حباب بیرونی، وظیفۀ محافظت حباب داخلی و جلوگیری از ساطع شدن اشعۀ ماوراء بنفش به بیرون لامپ را بر عهده دارد. پس این لامپ به مادۀ فلورسانس در حباب داخلی خود احتیاج ندارد. جنس این حباب از کوارتز یا سرامیک است. شکل زیر ساختار داخلی آن را نشان می دهند.

اجزای لامپ متال هالید
اجزای لامپ متال هالید

انواع لامپ متال هالید

از مهمترین انواع این لامپ ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- لامپ هایی که همانند لامپ های جیوه ای، دارای حباب داخلی از جنس کوارتز و حباب خارجی به شکل استوانه یا بیضوی با دو الکترود اصلی و یک عدد الکترود فرعی است. در این لامپ ها، ولتاژ آتش (استارت) کمی بیشتر از لامپ های جیوه ای است. همچنین مدت زمان استارت برای اینکه لامپ به نور طبیعی خود برسد در حدود ۱۵ دقیقه و زمان لازم برای دوباره روشن کردن آن نیز حدود ۱۵ دقیقه است. به علاوه عمر این لامپ ها در حدود ۷۵۰۰ ساعت است.

۲- لامپ های خطی (MBIL): این لامپ ها دارای یک حباب بوده و  الکترود کمکی ندارند. همچنین برای روشن کردن آن ها احتیاج به ولتاژ استارت بیش از ۲۴۰ ولت است که می توان جهت تأمین آن از ترانسفورماتور با پراکندگی زیاد استفاده کرد.  این لامپ ها با توان ۷۵۰، ۱۲۰۰، ۱۶۰۰ و ۲۰۰۰ وات تا ۱۰KW با حباب استوانه ای باریک و بلند استفاده می شوند. ضریب بهرۀ نوری این لامپ حدود ۸۵ لومن بر وات و طیف نوری آن ها خطی و پیوسته است. به علت اینکه این لامپ ها حباب خارجی ندارند، مقداری اشعۀ ماوراء بنفش از آن خارج می شود که برای چشم مضر است؛ لذا نباید مستقیم به لامپ نگاه کرد. عمر این لامپ ها حدود ۳۰۰۰ ساعت و زمان استارت آنها حدود ۲ تا ۳ دقیقه است. کاربرد لامپ های خطی بیشتر در کارهای عکاسی، نورافکن ها و استودیوها است.

استفاده-از-لامپ-متال-هالید-در-زمین-ورزشی

۳- لامپ های CSI: این لامپ ها در حجم کوچک با حباب کروی شکل ساخته شده و فاصلۀ بین الکترودها (که از تنگستن هستند) ۹ تا ۱۴ میلیمتر است. این لامپ علاوه بر جیوه دارای یدورهای سدیم، گالیوم و تالیوم نیز است. لامپ های CSI معمولاً با توان های ۴۰۰ و ۱۰۰۰ وات ساخته می شوند و عمر آن ها در حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ ساعت است. همچنین ضریب بهره نوری آن ها حدود ۹۰ لومن بر وات و زمان استارت لازم کمتر از یک دقیقه بوده و زمان لازم برای دوباره روشن کردن نیز ۲ تا ۵ دقیقه است. 

لامپ متال هالید
لامپ متال هالید

بیشتر بخوانید:

انواع لامپ پر کاربرد را بشناسیم

لامپ بخار سدیم 

بالاست لامپ فلورسنت

انواع لامپ فلورسنت


معایب لامپ متال هالید

از مهمترین معایب لامپ های متال هالید می توان به موارد زیر اشاره کرد: 

۱- طول عمر: اولین و مهمترین پارامتر، موضوع طول عمر این لامپ ها است. بهترین و مرغوبترین نوع از این لامپ ها طول عمری کمتر از ۲۰۰۰۰ ساعت دارند.

۲- زمان پاسخگویی: لامپ های متال هالید زمانی بالغ بر ۵ دقیقه لازم دارند تا به حداکثر نور خود برسند. لامپ های متال هالید ایراد دیگری نیز دارند و آن این است که اگر شما این لامپ ها را به مدت بیش از ۵ دقیقه روشن بگذارید این لامپ ها گرم می شوند. البته مشکل تنها گرم شدن آن نیست. اگر بعد از ۵ دقیقه شما این لامپ را خاموش کنید دیگر نمی توان آن را فوراً روشن کرد. چرا که لامپ گرم شده و سنسور داخل لامپ به شما اجازۀ روشن کردن مجدد لامپ را تا زمانی که لامپ سرده نشده نمی دهد (حدود ۳ دقیقه طول می کشد تا سنسور اجازه ورود ولتاژ را بدهد  و تازه از اینجا به بعد ۴ تا ۵ دقیقه طول خواهد می کشد تا به حداکثر نور خود برسد).

۳- تعداد روشن و خاموش شدن: عمر لامپ های متال هالید با روشن و خاموش شدن کم می شود.

۴- مصرف بالا و هزینه های جانبی: لامپ های متال هالید، نیاز به جریان بالایی دارند (خصوصاً لامپ های ۴۰۰ وات به بالا). اگر سیم کشی مناسب برای جریان بالا، در ساختمان یا محل نصب این لامپ ها موجود نباشد، باید مجدداً سیم کشی کرد و این زمان و هزینۀ بیشتر را می طلبد.

۵- تغییر رنگ: برای تغییر رنگ در لامپ های متال هالید، معمولاً از فیلترهای رنگی استفاده می کنند. البته اکثر مواقع برای تولید یک رنگ خاص از یک فیلتر ثابت استفاده می شود و در برخی موارد نیز از لامپ های متال هالیدی که ذاتاً نور خاصی تولید می کنند استفاده می شود. اما اگر نور بخواهد متناوباً تغییر کند به این صورت عمل می شود که یک محور می چرخد و فیلتر رنگی مناسب را جلوی لامپ قرار می دهد.

نمودار-طیف-رنگ-لامپ-متال-هالید
نمودار طیف رنگ لامپ متال هالید

۶- تنظیم شدت نور: امکان تنظیم نور به وسیلۀ لامپ های متال هالید به هیج وجه وجود ندارد. یعنی یک پروژکتور ۴۰۰ واتی که ۳۸۰۰۰ لومن نور می دهد نمی تواند ۱۰۰۰۰ لومن نور بدهد. ولی این کار برای مثال در لامپ های LED با استفاده از تکنولوژی PWM (که کنترل سطح ولتاژ به کمک تغییر پهنای پالس است و در اکثر میکرو کنترلرها موجود است) به راحتی امکان پذیر است.

۷- تنظیم زاویۀ تابش: نکته بعدی در رابطه با جهت دادن به نور است. نور لامپ های متال هالید در تمامی جهات منتشر می شود. این نور به سختی قابل کنترل است و نمی توان آن را به راحتی متمرکز کرد. برای مثال اگر بخواهیم یک دیوار را به کمک این پروژکتورها روشن کنیم باید از رفلکتور استفاده کنیم که خواسته یا ناخواسته مقدار زیادی نور را از دست می دهیم.

۸- توان واقعی : توان واقعی لامپ های متال هالید معمولاً بیشتر از مقدار نامی است. به طور مثال، لامپی که باید ۴۰۰ وات مصرف داشته باشد زمانی که به حداکثر نوردهی می رسد ۵۹۴ وات مصرف می کند.

۹- جریان راه اندازی: همانطور که ذکر شد لامپ های متال هالید، ۵ دقیقه زمان نیاز دارند تا به حداکثر نور خود برسند. در این بازه زمانی، برای یونیزه شدن گاز داخل لامپ نیاز به جریان بیشتری دارد. این عملکرد نیاز به تجهیزاتی قویتر را لازم می دارد که متعاقباً هزینه های تابلو برق و تجهیزات را بالا خواهد برد.

۱۰-کاهش نور با گذشت زمان: شدت نور لامپ های متال هالید با گذشت زمان به شدت کاهش می یابد.

بسیاری از شرکت ها، اماکن، هتل ها، شهرداری ها، … همه روزه در حال جایگزین کردن این لامپ ها با پروژکتورهای LED هستند. این در حالی است که لامپ های متال هالید از لحاظ میزان نوری که تولید می کنند، در مقایسه با لامپ های LED ارزانترند. اما این تنها مزیت این لامپ هاست. البته باید هزینه های جانبی از قبیل سیم کشی قوی، تهویه مناسب و تجهیزات قویتر تابلو برق را نیز لحاظ کرد.

مدار لامپ متال هالید

برای لامپ های بخار سدیم و متال هالید نیز نیاز به مدارات جانبی داریم. مدارات جانبی این گروه از لامپ ها نیز می تواند به صورت مغناطیسی و یا الکترونیکی باشد. برای راه اندازی این لامپ ها، نیاز به بالاست (برای محدود کردن جریان) و وسیله ای برای راه اندازی لامپ به نام ایگنایتور (Ignitor) داریم.

نمونه-بالاست-مغناطیسی-لامپ-متال-هالید
نمونه بالاست مغناطیسی لامپ متال هالید

ایگنایتور از تعدادی المان الکترونیکی تشکیل شده و وظیفه آن تولید ولتاژ زیاد در لحظه راه اندازی است. چوک در اینجا بیشتر نقش محدود کننده جریان را ایفا می کند ضمن اینکه در راه اندازی مدار نیز نقش دارد.

نمونه-ایگنایتور-برای-لامپ-متال-هالید-و-بخار-سدیم
نمونه ایگنایتور برای لامپ متال هالید و بخار سدیم

در لامپ های متال هالید کمتر از ۱۰۰ وات، ولتاژ تولید ایگنایتور، حدود ۲ کیلو ولت و در لامپ های بیش تر از ۱۰۰ وات تا حدود ۵ کیلو ولت است. ایگنایتور ممکن است به صورت دو سیمه یا سه سیمه باشد که نوع دو سیمه به صورت موازی با لامپ در مدار بسته می شود.

مدار-راه-اندازی-لامپ-متال-هالید-یا-لامپ-HPS-همراه-ایگنایتور-بالاست-و-خازن

بالاست-ایگنایتور-خازن-جهت-مدار-لامپ-متال-هالید

در مورد توان های بالاتر از ۷۰ لامپ های بخار سدیم و متال هالید، ولتاژ راه اندازی (Ignition Voltage) به ۵-۴ کیلو ولت می رسد. در اغلب موارد ولتاژ راه اندازی ۶۰، ۹۰، ۲۴۰ و یا °۲۷۰ الکتریکی نسبت به ولتاژ اصلی خط اختلاف فاز دارد.


بیشتر بخوانید:

مزایای استفاده از لامپ کم مصرف

لامپ های تخلیه گازی

لامپ های هالوژن تنگستن

لامپ LED

 

در صورتی که سوالی در خصوص مطالب بیان شده دارید می توانید در قسمت نظرات از ما بپرسید یا با ارائه پیشنهادات خود، ما را در بالا بردن کیفیت مقالات یاری کنید. 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۶ رای

سوالات متداول

برای راه اندازی لامپ متال هالید به چه تجهیزاتی احتیاج داریم؟

برای لامپ های بخار سدیم و متال هالید نیز نیاز به مدارات جانبی داریم. مدارات جانبی این گروه از لامپ ها نیز می تواند به صورت مغناطیسی و یا الکترونیکی باشد. برای راه اندازی این لامپ ها، نیاز به بالاست (برای محدود کردن جریان) و وسیله ای برای راه اندازی لامپ به نام ایگنایتور (Ignitor) داریم.

استفاده از لامپ متال هالید چه معایبی دارد؟

از مهمترین معایب لامپ های متال هالید می توان به موارد زیر اشاره کرد: 1- طول عمر کمی دارند، حداکثر 20000 ساعت 2- حدودا 5 دقیقه زمان لازم است تا به حداکثر نوردهی برسند 3-عمر لامپ با روشن و خاموش شدن کم می شود 4- مصرف بالا و هزینه های جانبی زیادی دارد 5- امکان تنظیم شدت نور در این لامپ وجود ندارد 6- لامپ متال هالید به همه جهات پخش می شود و به سختی می توان برای آن زاویه تابش تعیین کرد .

‫۷۴ دیدگاه ها

  1. سلام بر شما سوالی داشتم درباره لامپ های متال هالید ، برای یک سالن کارگاه تولیدی بالاتر از ۶ متر باید از لامپ متال هالید استفاده کرد ولی کدوم نوع از لامپ متال هالید ایا نوع خیاری مناسب هست یا اینکه انواع دیگری بهتر است ؟

  2. سلام
    ما یک پروژکتور ۱۰۰۰ وات با لامپ متال هالید داریم
    حدودا ۹.۵ آمپر جریان میکشه
    با محاسبات ضریب توان تقریبا ۰.۵ هست
    برای اصلاح ضریب توان و کاهش جریان از خازن ۶۰ میکروفاراد استفاده کردیم ولی هیچ تاثیری روی کاهش جریان نداره.
    چیکار باید بکنیم برای کاهش جریان کار عادی

    1. سلام اگه پروژکتور ۴۰۰وات رو به برق ۲۲۰ولت یا برق خونه وصل کنیم روزی ۳ـ۴ساعت روشن باشه مشکلی پیش نمیاد؟؟؟

    2. از خازن قوی تر استفاده کنید
      در کاتالوگ بالاثت راما الکتریک مثلا برای بالاست ۶۰۰وات، خازن ۷۵میکرو توصیه شده
      ۱۰۰۰ رو هم میتونید سرچ کنید

  3. سلام. اگر برای لامپ ۴۰۰وات از ترانس ۱۵۰ وات استفاده کنم مشکی پیش می اید؟ مخصوصا در درازمدت ؟

  4. با سلام.
    برایم یک نور آرک ۱٫۲ کیلو واتی ساچلر آورده اند که لامپ متال هالید دارد. مدار راه انداز الکترونیکی است این مدار چند عیب مشهود داشت که برطرف کردم ولی با روشن کردن مین ، ابتدا یک نوری از لامپ تولید شده ( که احتمالا مربوط به لحظه استارت اولیه است ) ولی سپس خاموش می شود وقتی تغذیه پایدار لامپ را اندازه می گیرم یک ولتاژ DC 340 ولتی دو سر لامپ وجود دارد که قاعدتا باید AC بوده باشد . به نظرتان منبع مین اشکال دارد یا لامپهای متال هالید با ولتاژ دی سی هم راه اندازی می شوند . ممنونم اگر راهنمایی بفرمایید

    1. سلام. من ترانس متال هالید ۴۰۰ وات دارم میخوام باهاش لامپ بخار سدیم ۴۰۰ وات رو روشن کنم اگر بخوام از همین ترانس واسه لامپ بخار سدیم استفاده کنم مشکلی پیش میاد یکی از دوستان گفت ترانس متال و سدیم باهم فرق دارن؟ خواستم بدونم لازمه دوباره ترانس بگیرم؟

        1. ضمن احترام لامپ۴۰۰ متال ۳،۵ امپر هست و لامپ ۴۰۰ سدیم ۴،۵ امپر و بهتره از ترانس های مخصوص هر لامپ استفاده بشه که حتما برای سدیم از ترانس با سیم پیچ مس استفاده کنید

  5. سلام ببخشید من در یک سالن صنعتی ۴ عدد لامپ خیاری بدون ترانس نصب کردم لامپ ها روشن میشه و کار میکنه ولی بعد از گرم شدن و مدت زمان ۲۰ دقیقه لامپ ها خاموش شده و پس از سرد شدن روشن نمی شود و این پروسه دائما ادامه دارد. مشکل از کجاست؟ ممنون از پاسخ گویی شما

    1. با سلام میشه بفرمایید که میشه ۲ تا لامپ رو با یک ترانس روشن کرد یا خیر؟ ممنون

  6. سلام و خسته نباشید. جناب مهندس ۸ نورافکن ۴۰۰ وات برا سالن ورزشی نصب کردیم، آیا کابل ۲در۶ برای همه کفایت میکنه یا به کابل فشار میاد، فاصله هر نورافکن ۱۵ متر دور تا دور سالن. خیلی ممنون میشم راهنمایی کنید.

  7. آیا ترانس لامپ ۲۵۰ وات بخار جیوه با متال هالید و بخار سدیم متفاوت است یا می شود برای هر دو لامپ استفاده کرد؟

  8. ممنون بابت همه چیز اگه زود جواب منو بدید تشکر صدبرابر آیا با بالاست الکترونیکی چه لامپ کم مصرفی با چه واتی میشه لامپ بخار سدیم ۲۱۰ وات روشن نمود؟

  9. سلام یک لامپ ۱۰۰۰واتی متال هالید ظاهراسالم بود ولی چون لامپ وایگنایتور که دوعدد بودو نداشتیم تعویض نکردیم ولی ازسالم بودن ترانس آن یا بالاست اطمینان حاصل کردم ومن به همکارم گفتم احتمال دارد بعدا روشن شود وبه بنده خندید آیا این احتمال وجود دارد بعد از مدت زمانی روشن شود؟ ممنون

  10. سلام میخواستم بدونم از کجا باید فهمید که لامپ خیاری که داریم چند وات هست؟ و در ضمن من یه لامپ خیاری دارم با یه ترانس چجوری میتونم راه اندازیش کنم؟ مرسی

  11. سلام
    ببخشید اگه بجای لامپ ۷۰ وات بخار سدیم از لامپ ۵۰ وات با بالاست ۷۰ وات استفاده کنم در دراز مدت مشکلی پیش نمیاد؟

  12. محبت کنید راهنمایی بفرمایید از لامپ متال هالید ۴۰۰ وات برای رشد گیاه می تونم استفاده کنم؟

  13. سلام لطفا پاسخ بدید من یک نورافکن ۱۵۰وات گرفتم لامپش مارک اسرام هست بعضی وقتا نیم ساعت روشن میمونه بعضی وقتا پنج دقیقه ای خاموش میشه…میشه لامپ دیگه لی جایگزینش کنم که مثل این بخار جیوه ای خاموش نشه موقع داغ کردن؟؟ممنون

  14. سلام ببخشید لامپ خیاری ۴۰۰ وات بدون نیاز به ترانس هلیوم میشه یا سدیم؟ طیف نوری بخار سدیم رو داره؟

  15. سلام و خسته نباشید
    چند سوال داشتم امیدوارم بدرد بقیه هم بخورد
    1-آیا میتوان مدار راه اندازی درست کرد که هم بتوان باهاش لامپ سدیم و هلیوم را راه اندازی کرد؟(یعنی شما فقط لامپ متال رو باز کنی سدیم رو ببندی جاش و تمام)
    2- آیا میتوان 2 عدد لامپ 75 وات متال را با هم بصورت موازی بسته و با مدار راه انداز 150 واتی روشن کرد برای سدیم هم میشود همین کار را کرد؟
    3-لامپ های متال هالید سرامیکی مدار راه انداز متفاوتی بسبت به متال هالید معمولی دارد
    4- جدیدآ لامپ های متال هالید مستقیم در بازار اومده که نیازی به هیچ چیزی نداره (منظورم بخار جیوه نیست) نظرتان درمورد این لامپ ها چیست؟
    پیشاپیش ممنون از پاسختان

  16. سلام
    لامپ بخار سدیم رو به ترانس متال هالید وصل کردم توان هردوتا 400 بود اما ترانس بعد چند ساعت ذوب شد
    آیا مشکل از این کار من بوده یا ترانس نامرغوب بوده؟
    چون ترانس رو تازه خریدم

    1. سلام وقت بخیر.
      ترانس برای هر لامپی قابل استفاده است و مصرفش مهم نیست. مهم اینه که برای چه توانی مصرف بشه. مشکل شما اینه که یا ترانس نا مرغوب استفاده شده یا توان مصرف کننده بزرگتر از ترانس بوده.

  17. با سلام و احترام لطفا راهنمایی بفرمایید برای راه اندازی لامپهای جیوه بخار سدیم و متال هالید کدام یک بالاست و کدام یک ایگنیتور می خورند من یک لامپ ۴۰۰ متال هادید بدون ایگنیتور روشن کردم. روی خود لامپ ننوشته ایگنیتور یا بدون ایگنیتور؟ علامت نداره؟

  18. سوال اخر اینکه هر لامپ ۴۰۰ وات متال هالید یا بخار سدیم چند آمپر برق میکشه
    و در اخر بابت پاسخگویی میخاستم تشکر کنم
    ممنون از سایت خوبتون که به ما کمک فراوانی کردین آرزوی موفقیت برای شما 🙏🌹

  19. متاسفانه دو بار سوال من رو پاک کردید . و من مشتاقانه به سایت شما اومدم برای دریافت جواب ……

    1. سلام.
      ما سوال شما رو به هیچ وجه پاک نمیکنیم. سوال ها به ترتیب بررسی و پاسخ داده میشه. تاخیر ما رو ببخشید. امیدوارم جواب سوال ها رو گرفته باشید. برای اطلاعات بیشتر میتونین با بخش فنی شرکت الیکا الکتریک در ارتباط باشید. 03132663836
      09120865970 ( واتسپ)

  20. سلام من یک ترانس و اینگگناتور دارم برای لامپ متال هالید ۴۰۰ وات و ترانسم یک خروجی داره آیا میتونم باهاش دو تا لامپ ۴۰۰ وات متال هالید رو روشن کنم ؟
    و اینکه ۴ عدد متال هالید ۴۰۰ وات رو میشه با برق تکفاز استفاده کرد ایا به برق ورودی فشار میاد ؟
    برق تکفازی که گفتم بجز ۴تا متال هالید ۲ یخچال و یک کولر ۱۸ هزار هم و یک تی وی ال ای دی هم همزمان از برق استفاده میکنن و فیوز ورودی ۶۳ آمپر نصبه
    ایا باید کم کنم یا مشکلی ایجاد نمیکنه ؟
    و لطفا بگین که برای هر متال هالید ۴۰۰ وات کابل شماره چند بزارم ؟
    ممنون از پاسخگویی

    1. سلام.
      1- نه نمیتونین دوتا لامپ متال هالید 400 رو باهاش روشن کنید.
      2- لامپ های متال هالید همگی ترانس دارند و میتوانید با برق تکفاز روشن کنید بستگی داره قطر سیمی که استفاده می کنید چقدر باشه.
      3- مشکلی نداره میتونین این کار رو انجام بدین فقط قطر سیم فیوز 63 آمپر باید 10 باشه.
      4- برای هر متال هالید سیم 1.5 کافی هست.

  21. با سلام
    متال های مات (فسفر دار) چه مزایا و چند درصد نسبت به مدل های شفاف نور بیشتری تولید می کنند؟
    و اینکه متال های سه فاز (مدل های بالای ۱۰۰۰وات) چه مزایایی نسبت به تک فاز دارند؟

    1. لامپ متال هالید فسفر دارد پخش نور خوبی دارند و معمولا برای جاهایی استفاده میشن که پخش نور زیادی احتیاج باشه. لامپهای شیشه ایی فقط باید داخل پرژکتور استفاده بشه که شدت نور بیشتری داشته باشه.
      متال سه فاز و تک فاز هیچ فرقی از لحاظ نوردهی ندارن فقط حسنی که لامپ سه فاز به تک فاز داره اینه که لامپ متال سه فاز به سیم نازکتری احتیاج داره.

  22. سلام اگر لامپ متال هالید ۴۰۰ وات را مستقیم به برق شهر متصل کنم چه اتفاقی میفتد؟

  23. سلام . آیا لامپ متال هالید ۱۰۰۰ وات رو که بدون نیاز به ترانس هست رو میشه به هولدر و سیم کشی فضای منزل اضاف کرد آیا باعث سوختن سیم کشی منزل نمیشه؟ و اینکه سیم کشی منزل تا چه ولت از این لامپها رو حواب میده برای روشنایی روزانه ۱۸ ساعت .

    1. سلام.
      لامپ متال هالید 1000 وات شدت تور بالایی داره و سقف خانه کوتاه . این باعث میشه به مرور زمان صدمه جدی به چشم و پوست وارد بشه. این لامپ گرمای زیادی تولید می کنه و اگر بشکنه باعث اتش سوزی و یا سوختگی شدید میشه و در آخر لامپ متال بدون ترانس استاندارد نیست. ولی سیم کشی باید حداقل ۱.۵ باشه.

  24. سلام وقتتون ب خیر
    ببخشید میخاستم ببینم چطور میشه یک لامپ متال هاید ۲۰۰۰واتی رو بعنوان یک پروژکتور برای روشن کردن یک فصای وسیع راه اندازی کرد و چ قاب هیدسینگ یا وسایلی بطور دقیق نیاز هست؟ این لامپ رو بعد از راه اندازی میشه ب برق معمولی ۲۲۰ولت وصل کرد؟؟ چ کابلی با چ قطری باید استفاده کرد ک جواب جریان رو بده؟ و این ک میشه این لامپ رو برا چند ساعت ممتد روشن نگه داشت؟؟

    1. سلام
      پروژکتور متال هالید سرپیچی دارد که معمولاً از نوع E40 است. می توان آن را با ولتاژ 220 ولت و فرکانس 50 هرتز روشن نمود. اگر بتوان از جنس جداره سرامیکی استفاده نمود، بهتر از جنس جداره کوارتز خواهد بود. پس از خاموش کردن پروژکتور حدودأ 3 دقیقه زمان لازم است تا مجددأ بتوان آن را روشن کرد.
      مصرف لامپ ۱۰ ال ۱۲ امپر بوده و کابل 3×4 کابل سه رشته نمره 4 که فاز و نول و ارت دارد، برای راه اندازی آن نیاز است. فیوز ۱۶ امپر یا ۲۰ امپر دوپل برای حفاظت لامپ کافیست.

  25. سلام وقتتون ب خیر
    برای راه اندازی یک لامپ متال هاید ۲۰۰۰واتی بعنوان یک پروژکتور برای روشن کردن یک فضای وسیع ب چ وسایل قاب و فرمی نیاز هست ممنون میشم راهنماییم کنید و اینکه اینها با ولتاژ ۲۲۰ولت شهری عادی روشن میشن یا خیر ممنون مجددا برا تایمتون

  26. باسلام، ضمن تشکر و سپاس، آیا می توان لامپ گازی ۵۰ وات سدیمی را در داخل چراغ ۷۰ وات جهت روشنایی استفاده کرد؟

  27. لامپ متال هالید ۴۰۰ وات رو میشه با بالاست لامپ بخار سدیم ۴۰۰ وات روشن کرد؟ برعکسش چطور؟

    1. نکته مهمی که برای بالاست می توان ذکر کرد، جریان خروجی آنهاست. لامپ های متال هالید تولید شده در ایران معمولاً جریان بالاست 3.5 تا 3.8 آمپر دارند و لامپ های بخار سدیم، رنج جریان بالاتر 4.45 تا 4.5 آمپر برای بالاست خود دارا هستند. اگر جریان لامپ متال هالید شما در حدود 4 تا 4.5 آمپر باشد، می توانید از بالاست لامپ بخار سدیم استفاده نمایید؛ ولی اگر جریان لامپ کمتر بوده و در رنج 3.5 تا 3.8 آمپر باشد. نمی توان این کار را انجام داد.
      زمانی که بخواهید از بالاست لامپ متال هالید برای روشن کردن لامپ بخار سدیم استفاده نمایید، بدلیل اینکه معمولاً جریان متال هالید کمتر از بخار سدیم است، احتمال روشن نشدن لامپ یا ضعیف بودن نور آن وجود دارد. ولی مشکلی برای لامپ به وجود نخواهد آمد. چون جریان کمتری به لامپ فرستاده می شود.

  28. آیا لامپ ۱۶۰ وات و۲۵۰ وات بخار جیوه بدون ترانس و مستقیم را می توان با ترانس راه اندازی کرد؟

    1. بله حتماً به ترانس نیاز دارد. ترانس هم بستگی به مشخصات و ولتاژ لامپ، انتخاب شده و استفاده گردد. مدل های قدیمی لامپ های متال هالید وجود داشته اند که به صورت مستقیم به برق وصل می شدند و نیازی به ترانس نداشتند؛ ولی در حال حاضر لامپ های متال هالید و جیوه ای به ترانس تبدیل نیاز دارند.

  29. اگر لامپ متال 400 وات را توسط بالاست 600 تغذیه می کنیم. چه اتفاقی می افتد؟

      1. ببخشید لامپ ۱۵۰ را با ترانس ۴۰۰ روشن می شود و اگر لامپ روشن شود به لامپ یا ترانس آسیبی میرسه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این مقاله را خوانده اید ؟
بستن
دکمه بازگشت به بالا