انواع سافت استارتر چیست؟ راهنمای نصب و سیم بندی

مزیت استفاده از سافت استارتر، نقشه مدار فرمان سافت استارتر

همانطور که می دانید موتورهای الکتریکی جریان راه اندازی بالایی دارند و این امر به مدار صدمه می زند و باعث کاهش طول عمر موتور می شود. به همین دلیل روش های مختلفی برای راه اندازی موتورهای الکتریکی طراحی شده است. در روش مستقیم، موتور الکتریکی مستقیماً به تغذیه وصل می شود. در روش غیرمستقیم، موتور به صورت ستاره – مثلث راه اندازی می شود.
 
سافت استارتر اشنایدر
سافت استارتر اشنایدر
روش دیگر راه اندازی با استفاده از اینورتر است و آخرین روش، راه اندازی موتور با استفاده از سافت استارتر یا راه انداز نرم است که در آن موتور به صورت تدریجی راه اندازی می شود. در این مقاله قصد داریم بیشتر دربارۀ این روش راه اندازی صحبت کنیم.
 

برای بررسی، دریافت لیست قیمت و خرید راه انداز نرم اشنایدر کلیک کنید.

سافت استارتر چیست؟

سافت استارتر یا راه انداز نرم دستگاهی جهت راه اندازی الکتروموتورها بصورت نرم و تدریجی است. زمانی که یک موتور الکتریکی مستقیماً به شبکۀ برق وصل شود جریان راه اندازی زیادی از شبکه می کشد، عمر مفید موتور و اتصالات و کوپلینگ های مکانیکی و بار کاهش پیدا می کند. بنابراین در راه اندازی مستقیم الکتروموتورها به شبکه برق فشار زیادی وارد می شود و به لحاظ مکانیکی به اجزای دوار فشار می آید.

اگر هنگام راه اندازی الکتروموتور از راه اندازی مستقیم استفاده شود، الکتروموتور جریانی معادل ۵ تا ۱۰ برابر جریان نامی، در لحظۀ راه اندازی از شبکه می کشد. در سافت استارتر یا راه انداز نرم جهت محدود کردن مقدار جریان مصرفی موتور، مقدار ولتاژ و در نتیجه مقدار جریان کنترل می شود و بنابراین در لحظۀ راه اندازی دیگر افزایش جریان نخواهیم داشت. اصلی ترین قسمت هر راه انداز نرم، تریستورهای آن است که وظیفه برش و تغییر ولتاژ را برعهده دارد.

مزایای استفاده از سافت استارتر

  • استارت و استوپ سیستم بدون ضربه
  • افزایش قابلیت اطمینان و راندمان سیستم
  • شتاب گیری و شتاب دهی نرم و بدون پله موتور
  • کاهش هزینه ها، مخصوصاً هزینه های تعمیر و نگهداری
  • حذف جریان هجومی و گشتاور لحظه ای در زمان راه اندازی
  • محدود کردن voltage dip (فرورفتگی ولتاژ – افت ولتاژ) خط
  • کاهش سایز کابل ها و جریان کلیدهای اتصال به شبکه به علت کاهش جریان موتور
  • امکان راه اندازی ضربه ای برای بارهای سنگین و کاربردهایی که تحت بار راه اندازی می شوند
  • افزایش طول عمر موتور و پمپ ها به علت حذف پیک های جریان و گشتاور و بدین ترتیب تنش الکتریکی کمتری بر روی شبکه برق و تنش مکانیکی کمتری بر اجزای دوار وارد می شود.

 کاربرد سافت استارتر

کاربرد سافت استارتر در راه اندازی موتور پمپ ها (خلا ، گریز از مرکز و …)، کمپرسورها، فن ها ، بلوورها و اگزوسترها، میکسرها و مخلوط کن ها، کانوایرها، بلوورهای محوری، پودرکننده ها، خردکن ها و سنگ شکن ها، آسیاب های چکشی، پله های متحرک است.

با استفاده از راه انداز نرم می توان موتور را به صورت نرم راه اندازی کرد. به علاوه امکان توقف نرم موتور هم وجود دارد. مثلاً اگر موتور به نوار نقاله متصل باشد و نوار اجسام شکستنی را جا به جا کند باید توقف موتور آرام انجام شود و اینکار با سافت استارتر امکان پذیر است. 

یکی از عیوب راه انداز نرم این است که نمی توان موتور را بعد از راه اندازی با آن کنترل کرد و سرعت یا گشتاور آن را تغییر داد. به همین دلیل اگر نیاز به راه اندازی و همینطور کنترل موتور داشته باشیم باید از اینورتر استفاده  و هزینۀ بالاتری پرداخت کنیم.

اضافه بار در موتور الکتریکی

۲ نکته مهم که باید برای کار با سافت استارتر بدانیم :

۱ –  سافت استارتر فقط در لحظۀ راه اندازی و توقف، روی موتور الکتریکی کنترل دارد و زمانی که موتور در دور نامی باشد در عملکرد موتور تأثیری نمی گذارد. در اصل سافت استارتر روی فرکانس کار نمی کند. سافت استارتر با کاهش گشتاور، جریان راه اندازی را کاهش می دهد. پس بعد از راه اندازی موتور، باید سافت استارتر یا راه انداز نرم از مدار خارج شود تا استهلاک موتور و سافت استارتر کاهش پیدا کند. به این عمل بای پس کردن گفته می شود. 

۲ – سافت استارتر به دو صورت بای پس می شود. بای پس داخلی و بای پس خارجی. 

  • در مدار داخلی بعضی از سافت استارترها، تیغه هایی با مدار داخلی سافت استارتر موازی شده اند و مستقیماً به ورودی و خروجی سافت متصل هستند. وقتی موتور به جریان نامی رسید، این تیغه ها مدار سافت استارتر را اتصال کوتاه یا بای پس می کنند و سافت استارتر از مدار خارج می شود. 
  • در گروه دیگری از سافت استارترها بای پس داخلی تعبیه نشده است. برای بای پس کردن این نوع سافت استارتر، آن را با یک کنتاکتور موازی می کنیم. وقتی موتور به جریان نامی برسد رله به کنتاکتور فرمان وصل می دهد و سافت استارتر با استفاده از کنتاکتور بای پس می شود که این روش، همان بای پس خارجی است.
soft starter- راه انداز نرم -سافت استارتر - موتور الکتریکی
                                                                                                          بای پس داخلی سافت استارتر

فرض کنید می خواهید با استفاده از سافت استارتر، یک موتور را راه اندازی کنید. چه سافت استارتری انتخاب می کنید ؟ کدام نوع بای پس را ترجیح می دهید ؟

از آن جایی که برای بای پس خارجی به کنتاکتور و مدارهای مربوط به آن احتیاج داریم به نظر می رسد که بای پس خارجی به صرفه نیست. اما کارشناسان فنی معمولاً بای پس خارجی را به شما پیشنهاد می دهند. مشکل اینجاست که بای پس داخلی بعد از مدتی از بین می رود. کافی است که موتور به هر دلیلی جریانی بیشتر از جریان نامی از مدار بکشد و این جریان از تیغه های بای پس عبور کند. در این حالت تیغه ها آسیب می بیند و تعمیر و تعویض سافت استارتر هزینه بیشتری نسبت به مدار بای پس خارجی به همراه دارد. در واقع با انتخاب بای پس خارجی، از راه انداز نرم محافظت می کنید.

بایپس خارجی سافت استارتر اشنایدر با کنتاکتور
                 بای پس خارجی سافت استارتر اشنایدر با کنتاکتور

 

     تفاوت سافت استارتر و درایو 

۱- جریان هجومی زیاد به خصوص در موقع راه اندازی می تواند به موتور صدمه بزند. در این مواقع از سافت استارتر استفاده می شود. اما درایو یا اینورتر می تواند موتور را کنترل و سرعت موتور را تغییر دهد. برای اینکه بتوانیم با توجه به کاربرد مورد نظر بین سافت استارتر و درایو یکی را انتخاب کنیم باید با ویژگی های هر کدام آشنا شویم تا انتخاب دقیق تری داشته باشیم. 

۲- یک سافت استارتر از ۶ تریستور ساخته می شود که به صورت موازی و عکس نصب شده اند تا بتوانند موتور را به آرامی راه اندازی کنند. 

۳- اینورتر از سه بخش تشکیل شده است. یکسوساز، که ولتاژ AC را به DC تبدیل می کند، یک خازن که خروجی یکسوساز را صاف و بدون ریپل تحویل می دهد و مبدل DC به AC که با استفاده از ۶ ترانزیستور IGBT ولتاژ DC را ولتاژ AC با فرکانس و ولتاژ متغیر تبدیل می کند. (می خواهید در مورد اینورتر بدانید ؟ این مقاله را هم بررسی کنید.)

۴- در واقع اینورتر یک سافت استارتر است که می تواند سرعت را کنترل کند. پس انتخاب بین سافت استارتر و اینورتر به این مساله بر می گردد که شما تا چه میزان می خواهید روی سیستم خود کنترل داشته باشید؟ برای مثال اگر در کاربرد مورد نظر شما، جریان راه اندازی بسیار بالاست اما بعد از راه اندازی نیازی به کنترل سرعت موتور نیست، پس سافت استارتر برای شما مناسب است . اما اگر بخواهید سرعت را کنترل کنید، حتما باید اینورتر را انتخاب کنید. 

۵- علاوه بر این، از آنجایی که سافت استارتر نسبت به اینورتر تنظیمات کمتری دارد، ارزان تر از اینورتر است.

بیایید چند مثال عملی را با هم بررسی کنیم : 

مثال ۱ :

فرض کنید که یک سیستم تخلیه فاز داشته باشیم. میزان آبی که توسط موتور در مخرن پمپ می شود معمولاً با مقدار آب خارج شده یکسان است. به نظر شما کدام تجهیز باید به مدار اضافه شود؟ اینورتر یا سافت استارتر؟! 

سافت استارتر گزینه مناسب تری است. سافت استارتر جریان هجومی راه اندازی را کنترل می کند تا به موتور صدمه ای نزدند. از طرفی، چون حجم آب خارج شده از مخزن برابر آب وارد شده است، مخزن سرریز نمی کند. اما اگر میزان خروج آب از مخزن به هر علتی کم شود، امکان سرریز شدن وجود دارد. پس باید سرعت پمپ آب هم تغییر کند. در این شرایط از اینورتر استفاده می شود. 

 

تفاوت سافت استارتر با اینورتر

مثال  ۲ : 

یک فن خنک کننده را در نظر بگیرید که در یک محیط کارگاهی سیستم ها را خنک می کند و با دو دمای حداقل و حداکثر کار می کند. اگر دمای محیط به حداکثر برسد فن روشن می شود و محیط را خنک می کند و اگر دمای محیط تا دمای حداقل پایین بیاید، سرعت چرخش کم می شود.. اگر دمای محیط از دمای حداکثر بالاتر برود، سرعت چرخش فن بیشتر خواهد شد. در این مثال شما چه تجهیزی پیشنهاد می کنید؟!

بله! قطعا اینورتر بهترین انتخاب است. چون سرعت فن باید در حین کار تغییر کند. اگر قرار بود فن براساس دمای محیط فقط خاموش یا روشن شود باید سافت استارتر را برای راه اندازی موتور انتخاب می کردیم.

پس به طور کلی اینورتر و سافت استارتر در راه اندازی و توقف موتور، عملکرد یکسانی دارند. اما فقط با اینورتر می توان سرعت موتور را کنترل کرد. به علاوه، اینورتر نسبت به سافت استارتر گران تر است و ابعاد بزرگتر و وزن بیشتری دارد. 

تفاوت راه انداز نرم و درایو

مقاله پیشنهادی: اینورتر در صنعت چه کاربردی دارد ؟

انواع سافت استارتر

سافت استارتر اشنایدر یا راه انداز نرم با نام تجاری Altistart تولید می شود. انواع سافت استارتر با توجه به کاربرد آن ها در صنعت طراحی و تولید می شود. از انواع راه اندازهای نرم اشنایدر می توان به Altistart 01، Altistart 22 و Altistart 48 اشاره کرد. در ادامه با این سافت استارترها بیشتر آشنا می شویم.

انواع سافت استارتر اشنایدر
انواع سافت استارتر اشنایدر

کاتالوگ فارسی سافت استارتر  Altistart 01N1

Altisatart 01 یک سافت استارتر یا راه انداز نرم آنالوگ برای گشتاورهای پایین است که برای راه اندازی و توقف موتورهای آسنکرون به کار می رود. استفاده از ATS 01 کارایی موتور را افزایش داده و اجازه می دهد تا موتور به تدریج و به صورت نرم و کنترل شده راه اندازی شود. ATS 01 از شوک های مکانیکی جلوگیری می کند و زمان از کار افتادن و تعمیر و نگهداری موتور را کوتاه می کند.

این راه انداز، گشتاور راه اندازی و پیک جریان را محدود کرده و دستگاه را از راه اندازی با گشتاور بالا بی نیاز می کند. ATS 01 کمپکت است و به سادگی نصب می شود به طوری که می تواند به صورت پهلو به پهلو نیز قرار بگیرد. این دستگاه مطابق با استانداردهایIEC/EN 60947-4-2 Carries UL, CSA, C-Tick, CCC Certifications و CE Marking ساخته شده است.

سافت-استارتر-اشنایدر-الکتریک

سافت استارتر اشنایدر ATS01N1

 

مشخصات فنی سافت استارتر اشنایدر الکتریک سری Altistart 01N1

مشخصات سافت استارتر ATS01N1 اشنایدر الکتریک:

  • دارای رله بای پاس داخلی
  • رنج توان موتور از ۰٫۳۷ تا  ۷٫۵ کیلووات
  • تغذیه موتور از ۱۰۰ تا ۴۱۵ ولت در فرکانس ۵۰/۶۰ هرتر
  • کنترل یک فاز از منبع تغذیه موتور (یا تک فاز یا سه فاز) به منظور محدود کردن گشتاور راه اندازی

توجه:یک منبع تغذیه خارجی نیز برای کنترل راه انداز نیاز است. همچنین همیشه یک کنتاکتور برای خاموش کردن موتور لازم است. ATS 01 N1 را هم می توان به صورت تک فاز و هم به صورت سه فاز بکار برد. تفاوت تنظیم آن ها در ولتاژ منبع تغذیه است.

  •   ۲۳۰ V → تکفاز
  •   ۴۰۰ V → سه فاز

بدین صورت توان کاری راه انداز نیز تغییر می کند. در جدول زیر مشخصات فنی راه انداز نرم Altistart 01 N1 را می بینیم.

مشخصات فنی سافت استارتر Altistart 01N1

Altistart 01 N1

نوع محصول

ماشین های ساده

کاربرد

۲۰۰٫٫٫۲۴۰V (1P)

۳۸۰٫٫٫۴۸۰V (3P)

ولتاژ تغذیه

تکفاز یا سه فاز

تعداد فاز

۰٫۳۷  تا  ۲٫۲ kW

۱٫۱  تا  ۱۱ kW

قدرت موتور بر حسب کیلو وات

۳۰٫٫٫۸۰ %

گشتاور راه اندازی موتور

۱ ثانیه برای۱۰۰ بار راه اندازی در ساعت

۵ ثانیه برای ۲۰ بار راه اندازی در ساعت

زمان راه اندازی قابل تنظیم

کد فنی راه انداز نرم اشنایدر ATS 01N1

کد فنی راه انداز نرم اشنایدر اطلاعات زیادی را در مورد نوع راه انداز نرم و کاربری آن در اختیار ما قرار می دهد. سه حرف اول کد فنی یعنی ATS همان نام تجاری سافت استارتر یا Altistart  را مشخص می کند. ۴ کاراکتر بعدی مدل سافت استارتر را معلوم می کند که ما در این قسمت به مدل Altistart 01 N1 می پردازیم. دو رقم بعدی جریان نامی سافت استارتر را تعیین می کند و دو کاراکتر آخر تعیین می کند که چه ولتاژ تغذیه ای برای این سافت استارتر مناسب است. در ادامه مثالی از کد فنی یکی از سافت استارترهای اشنایدر را تحلیل می کنیم.

کد فنی سافت استارتر اشنایدر ATS01N1
                                                                                            کد فنی سافت استارتر اشنایدر ATS01N1

مثال:

تحلیل کد فنی ATS01N1
                                                                                           تحلیل کد فنی ATS01N1

نقشه سیم بندی راه اندازی موتور تک فاز و سه فاز با راه انداز نرم اشنایدر 

شکل زیر سیم بندی موتور با راه انداز نرم ATS01N1 را در حالت سه فاز و تک فاز نشان می دهد. با استفاده از سیم بندی سمت چپ می توان از راه انداز نرم سه فاز برای راه اندازی موتور تک فاز استفاده کرد. برای چپ گرد راست گرد کردن موتور در صورتی که از راه انداز نرم یا سافت استارتر استفاده کنیم نیاز به دو کنتاکتور داریم . این در حالی است که با استفاده از اینورتر می توان به سادگی چپ گرد یا راست گرد بودن موتور را تنظیم کرد.

راه اندازی موتور تک فاز و سه فاز با استفاده از سافت استارتر
                                                        نحوه سیم بندی برای راه اندازی موتور تک فاز و سه فاز با استفاده از سافت استارتر

ولوم های روی راه انداز نرم کاربرد مختلفی دارند و برای تنظیم زمان شروع و ولتاژ اولیه به کار می روند. 

                                                 ولوم های سافت استارتر اشنایدر ATS01N1

کنترل دو سیمه و کنترل سه سیمه راه انداز نرم اشنایدر

در شکل زیر نحوه سیم بندی کنترل دو سیمه و کنترل سه سیمه راه انداز نرم اشنایدر ترسیم شده است. در کنترل دو سیمه ( شکل سمت چپ) فرمان های اجرا و توقف با یک سیگنال منطقی کنترل می شوند. حالت “۱” در ورودی LI2 شروع کار و حالت “۰” توقف را نشان می دهد. 

کنترل دو سیمه و سه سیمه سافت استارتر اشنایدر
                                                                                    کنترل دو سیمه و سه سیمه سافت استارتر اشنایدر

 

در شکل سمت راست سیم بندی کنترل سه سیمه ترسیم شده است. در کنترل سه سیمه فرمان های اجرا و توقف با دو ورودی منطقی متفاوت کنترل می شود. حالت توقف وقتی اتفاق می افتد که ورودی منطقی LI1 باز شود (حالت “۰”) و پالس روی ورودی LI@ باقی می ماند تا زمانی که ورودی LI1 باز شود.

کاربرد راه انداز نرم ATS 01N1

راه انداز Altistart 01 N1 در کمپرسورها، پمپ و فن، نوار نقاله و سیستم های حمل و نقل، برس های کارواش و درهای اتوماتیک و گیت ها کاربرد زیادی دارد. در ادامه بیشتر در این باره صحبت می کنیم.

 

کاربرد سافت استارتر در برس کارواش
                    کاربرد سافت استارتر در برس کارواش

کمپرسور 

  • رفع لغزش تسمه
  • کاهش جریان لحظه ای
  • حفاظت در برابر تغییر فاز
  • تخلیه جریان در هنگام توقف موتور
کاربرد سافت استارتر در کمپرسور ها
                              کاربرد سافت استارتر در کمپرسور ها

 فن 

  • تشخیص اضافه بار و یا کم باری
  • تشخیص خرابی موتور و فن  
  • جلوگیری از گشتاور ترمزی در زمان توقف

پمپ 

  • کاهش سرعت و توقف کنترل شده به منظور جلوگیری از ایجاد ضربات چکشی
  • حفاظت در برابر کم باری و تغییر فاز
کاربرد سافت استارتر در پمپ و فن
                                                               کاربرد سافت استارتر در پمپ و فن

نوار نقاله و سیستم های حمل و نقل

  • شروع نرم ، کاهش ضربه و لغزش تسمه
  • نظارت بر اضافه جریان و یا کم باری برای تشخیص خرابی
  • تنظیم پارامترهای ثانویه موتور بسته به نوع محموله انتقالی

 

کاربرد سافت استارتر در نوار نقاله
                              کاربرد سافت استارتر در نوار نقاله

کاتالوگ فارسی سافت استارتر  Altistart 01N2

Soft Starter Altistart01  بعنوان محدود کننده گشتاور در شروع، و یا به عنوان راه انداز/توقف نرم موتور آسنکرون عمل می کند. استفاده از راه انداز نرم ۰۱ Altistart به موتورهای آسنکرون امکان شروع تدریجی، نرم و کنترل شده می دهد که باعث افزایش عملکرد آن و جلوگیری از شوک های مکانیکی ، منجر به ساییدگی و پارگی و تعمیر و نگهداری و خرابی تولید می شود.

سافت-استارتر-اشنایدر-الکتریک
سافت استارتر اشنایدر ATS01N2

 

مشخصات فنی سافت استارتر اشنایدر سری Altistart 01N2

مشخصات سافت استارتر ATS01N2 اشنایدر الکتریک:

  • دارای بای پاس داخلی
  • رنج توان موتور ۳ تا ۴۵ کیلووات
  • تغذیه موتور از ۳۸۰ تا ۴۱۵ ولت در فرکانس ۵۰/۶۰ هرتر
  • کنترل دو فاز از منبع تغذیه موتور به منظور محدود کردن جریان راه اندازی و کاهش سرعت

نکته : استفاده از کنتاکتور خط در شرایطی که ایزوله سازی الکتریکی نیاز نباشد ضروری نیست.

      مشخصات فنی راه انداز نرم Altistart 01N2

Altistart 01 N2

نوع محصول

ماشین های ساده

کاربرد محصول

۳۸۰ تا ۴۱۵ ولت

ولتاژ تغذیه

سه فاز

تعداد فاز

۳  تا  ۴۵ کیلووات

قدرت موتوربرحسب کیلووات

۳۰ تا۸۰ %

گشتاور راه اندازی موتور

قابل تنظیم از ۱ تا ۱۰ ثانیه

زمان راه اندازی قابل تنظیم

کد فنی راه انداز نرم اشنایدر  ATS 01N2

کد فنی راه انداز نرم اشنایدر اطلاعات زیادی را در مورد نوع راه انداز و کاربری آن در اختیار ما قرار می دهد. سه حرف اول کد فنی یعنی ATS همان نام تجاری سافت استارتر یا Altistart  را مشخص می کند. ۴ کاراکتر بعدی مدل راه انداز نرم را معلوم می کند که ما در این قسمت به مدل Altistart 01 N2 می پردازیم. دو رقم بعدی جریان نامی راه انداز را تعیین می کند. کارارکتر Q نشان می دهد که راه انداز نرم مجهز به کنتاکتور بای پس داخلی است و  دو کاراکتر آخر تعیین می کند که چه ولتاژ تغذیه ای برای این راه انداز نرم مناسب است. در ادامه مثالی از کد فنی یکی از راه اندازهای نرم اشنایدر را تحلیل می کنیم.

کد فنی سافت استارتر اشنایدر ATS01N2
                                                                                           کد فنی سافت استارتر اشنایدر ATS01N2

مثال:

تحلیل کد فنی ATS01N2
                                        تحلیل کد فنی ATS01N2

در شکل زیر نحوه سیم بندی کنترل دو سیمه و کنترل سه سیمه راه انداز نرم اشنایدر ترسیم شده است. در کنترل دو سیمه ( شکل سمت چپ) فرمان های اجرا و توقف با یک سیگنال منطقی کنترل می شوند. حالت “۱” در ورودی LI2 شروع کار و حالت “۰” توقف را نشان می دهد. 

در شکل سمت راست سیم بندی کنترل سه سیمه ترسیم شده است. در کنترل سه سیمه فرمان های اجرا و توقف با دو ورودی منطقی متفاوت کنترل می شود. حالت توقف وقتی اتفاق می افتد که ورودی منطقی LI1 باز شود (حالت “۰”) و پالس روی ورودی LI@ باقی می ماند تا زمانی که ورودی LI1 باز شود.

کنترل دو سیمه و سه سیمه سافت استارتر
                                                                                               کنترل دو سیمه و سه سیمه سافت استارتر

کاربرد راه انداز نرم اشنایدر ATS 01N2

  • جابجایی مواد/ نوار نقاله
  •  پمپ
  • فن 
  • کمپرسور 
  • درب های اتوماتیک و گیت
  • جرثقیل های کوچک
  • پله برقی

کاربرد ATS01N2

      کاربرد ATS01N2                                کاربرد ATS01N2

 

                                                                               کاربرد سافت استارتر ATS01N2

کاتالوگ فارسی سافت استارتر  Altistart 22

واحد استارت/ توقف نرم Altistart 22 یک راه انداز نرم دیجیتال توان متوسط است که ارائه دهنده یک راه حل مقرون به صرفه برای  پشتیبانی ، کاهش در هزینه های نصب، بهینه سازی و راه اندازی محصول و. . . است. کنترل سه فاز از سیم پیچ های موتور باعث بالا رفتن کارایی آن در هر وضعیتی (با بار یا بدون بار ، تمام ولتاژها و تمام رنج توان ها و …) می شود.

سافت  استارتر اشنایدر ATS22
                                سافت استارتر اشنایدر ATS22

مشخصات فنی راه انداز نرم اشنایدر Altistart 22

Altistart 22 یک رنج کمپکت از محصولات راه انداز/ توقف نرم است که برای کاربردهای پمپ و فن در صنایع زیر بنایی و کارخانجات طراحی شده است و خصوصیات زیر را دارد : 

  • تابع بای پاس داخلی برای کنترل راه اندازی و توقف موتور های قفس سنجابی. این عمل با استفاده از کنترل ولتاژ و گشتاور انجام می شود.
  • رنج توانی بین ۵ .۷ تا ۳۱۵ Kw

 

                                                                               مشخصات فنی سافت استارتر اشنایدر Altistart 22

Altistart 22

نوع محصول

ماشین های استاندارد  سنگین

کاربرد محصول

۲۳۰٫٫٫۴۴۰ V

ولتاژ تغذیه

سه فاز

تعداد فاز

۷٫۵  تا  ۳۱۵ kW

قدرت موتوربرحسب کیلووات

راه اندازی با کنترل گشتاور

گشتاور راه اندازی موتور

Class 10: 16 s

Class 20: 32 s

Class 30: 48 s

زمان راه اندازی قابل تنظیم

مزایای راه انداز نرم ATS 22 

  • کاهش هزینه های عملیاتی و تعداد قطعات مورد نیاز برای یک سیستم
  • سیم کشی راحت ( ۶ کابل به جای ۱۲ کابل )
  • حفاظت از تجهیزات نصب شده
  • کاهش فضای مورد نیاز برای تاسیسات
  • کاهش فشار های مربوط به توزیع الکتریکی توسط کاهش پیک های جریان و افت ولتاژ خطوط که به علت راه اندازی موتور ایجاد شده اند.
  • کاهش هزینه های اجرایی دستگاه
  •  

کد فنی راه انداز نرم اشنایدر ATS 22

کد فنی راه انداز نرم اشنایدر اطلاعات زیادی را در مورد نوع سافت استارتر و کاربری آن در اختیار ما قرار می دهد. سه حرف اول کد فنی یعنی ATS همان نام تجاری سافت استارتر یا Altistart  را مشخص می کند. دو کاراکتر بعدی مدل سافت استارتر را معلوم می کند که ما در این قسمت به مدل Altistart 22 می پردازیم. سه رقم بعدی جریان نامی راه انداز نرم را تعیین می کند. کارارکتر Q نشان می دهد که راه انداز نرم مجهز به کنتاکتور بای پس داخلی است. در ادامه مثالی از کد فنی یکی از راه انداز های نرم اشنایدر را تحلیل می کنیم.

کد فنی سافت استارتر اشنایدر ATS22
                                                                                             کد فنی سافت استارتر اشنایدر ATS22

مثال:

تحلیل کد فنی سافت استارتر ATS252
                                                                                            تحلیل کد فنی سافت استارتر ATS252

نقشه سیم بندی سافت استارتر Altistart 22

شکل زیر سیم بندی را برای راه اندازی سافت استارتر ATS22 نشان می دهد.

راه اندازی سافت استارتر ATS22
                                                                                                 راه اندازی سافت استارتر ATS22

ATS22 ، بهترین سافت استارتر پمپ آب

پمپ های گریز از مرکز

کاهش سرعت و توقف کنترل شده بمنظور جلوگیری از ایجاد ضربات چکشی حفاظت در برابر کم باری و تغییر فاز

 پمپ های پیستونی

کنترل پمپ و جهت چرخش پمپ

فن 

  • تشخیص اضافه بار و یا کم باری
  • تشخیص خرابی موتور و فن
  • جلوگیری از گشتاور ترمزی در زمان توقف

توربین

نظارت حرارتی موتور از طریق پراب PTC ایزوله شده

کمپرسور های سرد خانه ای 

  • کنترل راه اندازی
  • مدیریت راه اندازی مجدد به طور اتوماتیک

کمپرسورهای چرخشی و گریز از مرکز 

  • حفاظت در برابر تغییر جهت چرخش فاز
  • اتصال اتوماتیک برای تخلیه در هنگام توقف

کاربرد سافت استارتر ATS22 در کمپرسور چرخشی

جابجایی مواد/ نوار نقاله

  • نظارت بر اضافه بار و یا کاهش جریان برای تشخیص خرابی
  • تنظیم پارامترهای ثانویه موتور بسته به نوع محموله انتقالی

کاربرد سافت استارتر ATS22 در نوار نقاله

بالابر های چرخشی

نظارت بر اضافه بار و یا کاهش جریان برای تشخیص خرابی

میکسر و ماشین های همزن مایعات

  • نمایش دهنده جریان کاری موتور
  • تقویت راه اندازی

کاربرد سافت استارتر اشنایدر ATS 22

پالایشگاه 

کنترل گشتاور شروع و توقف موتور

کاربرد سافت استارتر ATS22 در پالایشگاه       کاتالوگ فارسی سافت استارتر  Altistart 48

راه انداز نرم اشنایدر هوشمند Altisatart 48 یک راه انداز نرم/ توقف نرم همراه با TCS (سیستم کنترل گشتاور ) و توان بالا و کاربرد پیشرفته برای موتورهای آسنکرون است. این محصول با قابلیت های منحصر بفردی که دارد برای یک راه اندازی کاملاً کنترل شده استفاده می شود. همچنین توانایی کاهش سرعت، حفاظت در همه سطوح و نصب و راه اندازی ساده در سیستم های کنترلی را دارد.

سافت استارتر ATS48 با ولتاژ ۲۳۰ تا ۴۱۵ V و فرکانس کاری ۵۰/۶۰Hz ، رنج وسیعی از موتورها با توان ۴۵ kW تا ۳۱۵ kW  را پوشش می دهد و مطابق با استانداردهای IEC 60947/CSA /UL ، دارای فیلتر EMC کلاس A و B و دارای گواهینامه DNV (مربوط به صنایع دریایی ) و CCIB / GOST / D-TICK و NOM نیز است.

راه انداز نرم ATS48
 راه انداز نرم ATS48

 

مشخصات فنی راه انداز نرم اشنایدر Altistart 48

بهبود کارایی سیستم کنترل موتور توسط

  • کاهش فشار های مکانیکی و هیدرولیکی
  • کاهش فشار بر روی سیستم توزیع الکتریکی (پیک ولتاژی اضافه جریان)
  • محدود کردن انرژی تلف شده و افزایش دمای سیستم

تنظیمات

  • پارامترهای قابل تنظیم برای سادگی کار با موتور بخاطر داشتن منوی حسی بصری
  • نرم افزار Power suite: آماده سازی ، ذخیره ، تنظیمات پرینت ، فایل های قابل مقایسه ، از خصوصیات بارز این نرم افزار است . این نرم افزار برای درایو های Altivar نیز مشترک است و به ۵ زبان انگلیسی ، آلمانی ، فرانسوی ، اسپانیایی و ایتالیایی تجهیز شده است .

حفاظت

موتورها: حفاظت حرارتی(پراب PTC) ، تشخیص خطای فاز

دستگاه ها: حفاظت اضافه باری و کم باری توسط حد آستانه قابل تنظیم و زمانبندی مناسب، روتور قفل شده و کنترل جهت گردش توسط کنتاکتور بای پاس جهت جلوگیری از اتلاف حرارتی و دارای دستگاه کنترل ریموت.

                                                                                      مشخصات فنی سافت استارتر اشنایدر ATS48

Altistart 48

نوع محصول

پمپ و فن های صنعتی

ماشین های استاندارد  سنگین

کاربرد محصول

۲۳۰٫٫٫۴۱۵ V

ولتاژ تغذیه

تکفاز یا سه فاز

تعداد فاز

۴۵  تا  ۳۱۵kW

قدرت موتور بر حسب کیلو وات

راه اندازی با کنترل گشتاور

گشتاور راه اندازی موتور

بیشتر از ۳۰ ثانیه

زمان راه اندازی قابل تنظیم

کاربردها

پمپ

  • کاهش فشار موج و دریچه موج سیال (با وجود منبع خط)
  • رفع آسیب به فیلتر یا spouts (آبیاری) و رفع ساییدگی زود رس از خطوط
  • فشار کمتر لوله ها
  • تنظیم مستقل از شرایط بار
  • حفاظت در مقابل کاهش بار (در حال خشک شدن)، از دست دادن و یا جابجایی فاز و قفل روتور

 فن و ماشین آلات اینرسی بالا نظیر دستگاه سانتریفیوژ ، دستگاه خرد کن و دستگاه له کن

شروع همزمان، جلوگیری از تنش در درایوها، محدود سازی جریان و ولتاژ در لحظه راه اندازی

سافت استارتر ATS48
                                                           سافت استارتر ATS48

کمپرسور ها

  • تشخیص خودکار اضافه جریانیاکاهش جریان
  • برطرف کردن لغزش.
  • کاهش جریان لحظه ای.
  • حفاظت حتی برای موتور های ویژه

ماشین های حمل مواد و نوار نقاله ها

  • شروع تدریجی ، کاهش ضربه و لغزش.
  • کنترل اضافه جریان برای تشخیص گسل، نقاط سخت و یا متراکم و یا کنترل کم باری.

                                               

کد فنی سافت استارتر اشنایدر ATS48

کد فنی سافت استارتر اشنایدر اطلاعات زیادی را در مورد نوع راه انداز نرم و کاربری آن در اختیار ما قرار می دهد. سه حرف اول کد فنی یعنی ATS همان نام تجاری سافت استارتر یا Altistart را مشخص می کند. دو کاراکتر بعدی مدل راه انداز نرم را معلوم می کند که ما در این قسمت به مدل Altistart 22 می پردازیم. سه رقم بعدی جریان نامی راه انداز نرم را تعیین می کند. کارارکتر Q نشان می دهد که راه انداز نرم مجهز به کنتاکتور بای پس داخلی است. در ادامه مثالی از کد فنی یکی از سافت استارتر های اشنایدر را تحلیل می کنیم.

کد فنی سافت استارتر ATS48
                                                                       کد فنی راه انداز نرم ATS48

مثال:

تحلیل کد فنی سافت استارتر ATS48
                                                                                          تحلیل کد فنی سافت استارتر ATS48

 

نقشه سیم بندی سافت استارتر ATS48

شکل زیر سیم بندی را برای راه اندازی سافت استارتر ATS48 با کنترل دو سیمه و سه سیمه نشان می دهد.

راه اندازی سافت استارتر ATS48 با کنترل دو سیمه

                                                                                   راه اندازی سافت استارتر ATS48  با کنترل دو سیمه

راه اندازی سافت استارتر اشنایدر ATS48 با کنترل سه سیمه
                                                                                  راه اندازی سافت استارتر اشنایدر ATS48 با کنترل سه سیمه

 

در شکل زیر سیم بندی راه انداز نرم برای راه اندازی N موتور را نشان می دهد.

راه اندازی N موتور با سافت استارتر ATS48
                                                                                                   راه اندازی N موتور با سافت استارتر ATS48
 

در صورتی که سوالی در خصوص مطالب بیان شده دارید می توانید در قسمت نظرات از ما بپرسید یا با ارائه پیشنهادات خود، ما را در بالا بردن کیفیت مقالات یاری کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۷ رای

سوالات متداول

سافت استارتر چیست و چه کاربردی دارد ؟

سافت استارتر یا راه انداز نرم دستگاهی جهت راه اندازی الکتروموتورها بصورت نرم و تدریجی است. زمانی که یک موتور الکتریکی مستقیماً به شبکۀ برق وصل شود جریان راه اندازی زیادی از شبکه می کشد، عمر مفید موتور و اتصالات و کوپلینگ های مکانیکی و بار کاهش پیدا می کند. بنابراین در راه اندازی مستقیم الکتروموتورها به شبکه برق فشار زیادی وارد می شود و به لحاظ مکانیکی به اجزای دوار فشار می آید. اگر هنگام راه اندازی الکتروموتور از راه اندازی مستقیم استفاده شود، الکتروموتور جریانی معادل ۵ تا ۱۰ برابر جریان نامی، در لحظۀ راه اندازی از شبکه می کشد. در سافت استارتر یا راه انداز نرم جهت محدود کردن مقدار جریان مصرفی موتور، مقدار ولتاژ و در نتیجه مقدار جریان کنترل می شود و بنابراین در لحظۀ راه اندازی دیگر افزایش جریان نخواهیم داشت. اصلی ترین قسمت هر راه انداز نرم، تریستورهای آن است که وظیفه برش و تغییر ولتاژ را برعهده دارد.

بای پس کردن سافت استارتر یعنی چه ؟ چه دلیلی دارد ؟

سافت استارتر فقط در لحظۀ راه اندازی و توقف، روی موتور الکتریکی کنترل دارد و زمانی که موتور در دور نامی باشد در عملکرد موتور تأثیری نمی گذارد. در اصل سافت استارتر روی فرکانس کار نمی کند. سافت استارتر با کاهش گشتاور، جریان راه اندازی را کاهش می دهد. پس بعد از راه اندازی موتور، باید سافت استارتر یا راه انداز نرم از مدار خارج شود تا استهلاک موتور و سافت استارتر کاهش پیدا کند. به این عمل بای پس کردن گفته می شود. سافت استارتر به دو طریق بای پس می شوند: بای پس داخلی و بای پس خارجی.

‫۳۹ دیدگاه ها

  1. درود بر شما،برای پمپ آب ۳ اسب تصفیه استخر تکفاز با تعداد ۵ بار روشن و ۵ بار خاموش در ۲۴ ساعت سافت استارتر Altistart 01 N1 مناسب هست؟

  2. درود و عرض ادب

    همه می‌دانیم محدوده کاربرد اینورترهای امروزی فقط در تغییر دور الکتروموتورها خلاصه نمی‌شود و می‌توان از یک اینورتر استفاده های بسیار و گوناگونی کرد مانند شیب راه اندازی… شیب ترمز ….برنامه کاری و……….

    اما من فقط میخوام دور یک الکتروموتور سه فاز را با برق تکفاز تغییر بدهم و هیچ توقعی دیگری ندارم آیا دستگاه خاصی غیر از اینورتر وجود دارد که از اینورتر ارزانتر و اقتصادی تر باشد ؟

    سپاسگزارم

  3. سلام و عرض ادب.
    سافت استارتر ۴۰۰ کیلو وات که بای پس داخلی داشته باشه باید از کدام نوع سافت استارتر استفاده کنیم..
    ممنونم

  4. با سلام
    ببخشید من درست متوجه نشدم کدوم سافت ها بای پس داخلی دارند و کدوم ندارند؟
    طبق توضیحات شما سافت هایی که آخر آن حرف Q است کنتاکتور بای پس داخلی دارند ولی در پرسش های دوستان گفته اید که سافت های Alti48 ندارند!!

  5. بادرود فراوان و تشکر از سایت خوب وعالی و همچنین از راهنمایی و پاسخ گویی به مشتریان،احتراما یک دستگاه سافت استارتر مدل ****ATS01N2 خریداری کردم بمنظور باز وبسته کردن درب کشویی که بوسیله یکدستگاه الکتروموتور 2,2کیلووات بصورت چپ گرد وراستگرد عمل باز وبسته کردن درب رو انجام میده ضمنأ یه ریموت کنترل هم برای باز وبسته کردن درب هم نصب کردم وعمل استپ کردن با دوعدد میکروسوییچ انجام میگیرد،درحالی که درنقشه سافت استارتر تغذیه سافت استارتر و تیغه L1,L2,وL3 ترسیم شده،بسیار ممنون میشم اگر راهنمایی بفرمایید که چطور سافت استارتر رو روی این مدار نصب کنم که آیا باید مدار قبلی رو تغیر بدم?یا اینکه سیم های خروجی از کنتاکتور که بطرف موتور میره رو به سافت استارتر وصل کنم وخروجی سافت رو به موتور وصل کنم.موتور3فاز است،واینکه به کنتاکتور بای پاس نیاز دارم یا نه ،زمان باز و بسته شدن درب 10ثانیه طول میکشه،آیا باید میکرو سویچها رو به LI1,LI2و+LIوصل کنم? از صبر و شکیبایی شما سپاسگذارم.

    1. سلام وقت بخیر.
      راحت ترین کاری که میتونین انجام بدین بدون اینکه تغییری در مدار بدین به این صورت هست :
      در مدار شما یک کلید حرارتی یا مینیاتوری برای ورود کنتاکتورها استفاده شده است . شما تنها کاری که میکنید سافت را بین کلید و کنتاکتور قرار میدهید و از کنتاکت باز NO هردو کنتاکتور برای LI+به.LI1.LI2 به صورت موازی وصل می کنید که هر وقت هر کنتاکتور وصل شود سافت را هم راه‌اندازی کند این مدار ساده ترین راه ممکن هستش بدون آنکه اصل مدار قبلی را تغییر دهند. نیازی هم به بای پس خارجی نیست.

  6. سلام سافت استارتری داریم که قبلا برای موتور 55 کیلو وات استفاده میشده قرار است موتور عوض شده و به 37 کیلو وات تغییر پیدا کند ایا میتوان از همین سافت برای موتور 37 کیلو وات استفاده کرد (محدودیت تنظیم جریانی نداریم )

  7. با سلام
    دلیل استفاده از کنتاکتور در بالا دست و ورودی در مدار بعضی سافت استارترها چیست؟

    1. با سلام و وقت بخیر
      سافت استارتر دارای سیم بندی قدرت و فرمان و سه ورودی و سه خروجی جهت اتصال به الکتروموتور است. در بعضی از سافت استارترها مانند سافت استارترهای اشنایدر سری ATS22 تنها دو مسیر قدرت، تریستور دارند و پس از طی زمانی بای پس می شوند و تا استارت مجدد قطع می مانند. اما مسیر قدرت فاقد تریستور وصل و برق دار است. به همین دلیل نیاز است قبل از سافت استارتر به منظور قطع مسیر برق به الکتروموتور، کنتاکتور قرار داده شود. در بعضی سافت استارترها مانند سافت استارترهای اشنایدر سری ATS48 هر سه مسیر قدرت دارای تریستور هستند.
      لازم به ذکر است کنتاکتوری که موازی با سافت استاتر در مدار قرار می گیرد به منظور بای پس خارجی کنتاکتورهایی نظیر کنتاکتورهای اشنایدر سری ATS48 است که تیغه های مخصوص بای پس داخلی در مدار داخلی آن ها تعبیه نشده است.

  8. چندین سافت مدلATS48جت فن تونل داریم که بعضی ازآنها زمانی که برق قطع میشوددرزمان راه اندازی مجددفالت میگیرد وبرای راه اندازی مجددنیازمیشودازدرون تابلوفیوزمینیاتوری برق تغذیه آن قطع ووصل گردد.چرا؟

    1. سلام وقت بخیر
      چون بعد از اینکه مدار سافت روشن شد ۳ الی ۵ ثانیه بعد باید فرمان استارت داده شود . اگر این سیستم رعایت شده و باز هم همین مشکل وجود دارد باید کد خطا را اعلام کنید .

  9. سلام. برای نصب تابلو برق 132 کیلو وات برای کف کش چاه به چه تجهیزاتی در تابلو احتیاج دارم ؟

    1. مهم ترین تجهیزات مورد نیاز شما سافت استارتر، کنتاکتور و کلید حرارتی است. استفاده از کلید حرارتی برای اطمینان از اینه که آب چاه برق دار نشه. برای طراحی تابلو برق مورد نظرتون لطفا با شماره های 03132663836 تماس بگیرید یا از طریق واتسپ به شماره 09120865970 با ما در ارتباط باشید

  10. سلام.
    من میخوام یه موتور پمپ 11 کیلو وات رو روشن کنم که حدود 700 متر از منبع تغذیه فاصله داره. برای کابل کشی از کابل آلومینیوم 3*95 استفاده کردم. به من سافت استارتری پیشنهاد بدید که بتونه این موتور رو راه اندازی کنه و اگر خواستم این موتور رو با یک موتور 15 کیلو وات جایگزین کنم باز هم این سافت استارتر برام قابل استفاده باشه

    1. این خطای سافت استارتر ATS22 مربوط به زمان استارت (ACC) و زمان کنترل استارت ( TLS) است. همیشه كنترل استارت بايد بالاتر از زمان استارت باشد. برای تنظیم این مورد می توانید هر دو مورد رو در منوی (SET) تنظیم کنید.

      خطای SEF سافت استارتر ATS22

  11. با سلام. لطفا راهنمایی فرمایید برای راه اندازی یک کمپرسور گاز در پالایشگاه با ولتاژ ۱۱ کیلو ولت و توان ۱۰ مگا وات سافت استارت بهتر است یا VFD ؟ با تشکر از سایت خوبتان

    1. سلام. خوشحالیم که این مقاله برای شما مفید بوده.
      برای موتورهای بزرگ و گرانی مثل مورد شما قطعا استفاده از درایو یا VFD منطقی تره. علت اینه که این مونور هم حفاظت الکتریکی و هم حفاظت میکانیکی میخواد که فقط درایو میتونه این کار رو به خوبی انجام بده.

  12. بنده یک دستگاه سافت استارتر 132 کیلووات ATS22 دارم. موتوری که قرار است با سافت استارتر راه اندازی شود، 100 اسب بخار است که در حال حاضر به صورت ستاره مثلث بسته شده و راه اندازی می شود.
    موتور یک دستگاه نورد آلومینیوم را حرکت می دهد که در لحظه راه اندازی، بدون بار است و تا 300 آمپر جریان می کشد. بعد از راه اندازی و تثبیت شدن در سرعت نامی، جریان به 45 آمپر رسیده و بعد از بارگذاری مواد، تا 70 آمپر می رسد.
    نکته دیگر اینکه تعداد دفعات خاموش و روشن موتور دو بار در روز است.
    آیا سافت 132 کیلووات اشنایدر برای چنین سیستمی مناسب است؟

    1. گاهی نیاز است که موتور در هنگام راه اندازی، 100% قدرت را نیاز داشته باشد. معمولاً موتورهای زیر بار مانند کف کش ها به چنین قدرتی برای لحظه اول نیازمندند؛ تا از جا کنده شده و شک به موتور وارد شود تا بتواند راه اندازی شود.
      در سافت استارترهای مدل ATS22 چنین قابلیتی تعبیه شده است. عملکرد این قابلیت بدین گونه است که در لحظه کوتاهی (0.1 تا 1 ثانیه)، کل ولتاژ مورد نیاز روی موتور سوار شده و سپس به تنظیم اولیه سافت استارتر بر می گردد. عملیات Boost گشتاور لازم برای راه اندازی موتور را در لحظه کوتاه فراهم می کند.
      گزینه bst در منوی Adj قابل دستیابی است.

    1. سلام. ساختار داخلی ATS48 به گونه ای است که می تواند بعد از راه اندازی موتور، در مدار باقی بماند و جریانات گذرنده از خود را تحمل نماید. بنابراین نیاز به بای پاس شدن ندارد. اما ATS22 چنین ساختار قدرتمندی در تجهیزات داخلی خود نداشته و نیاز هست تا بعد از راه اندازی موتور، از مدار خارج شود تا آسیبی به سیستم داخلی سافت استارتر وارد نشود.

  13. با سلام. براي راه اندازي يك موتور الكتريكي با قدرت 15kw كه يك پمپ گريز از مركز و راه اندازي مي كند و تعداد دفعات روشن و خاموش شدن موتور در 24 ساعت تقريبا 150 بار است و اين موتور در حالت مثلث 29 آمپر جريان از شبكه مي كشد، چه نوع سافت استارتي و پيشنهاد مي كنيد؟

    1. سلام. سافت استارت ها برای تعداد قطع و وصل زیاد در بازه شبانه روز جواب نمی دهند مگر اینکه کنتاکتور بای پاس داخلی نداشته باشند. نمونه های ATS48 اشنایدر الکتریک، کنتاکتور بای پاس ندارد، بنابراین می تواند جوابگوی کار شما باشد. سافت استارت 18.5 کیلو وات اشنایدر الکتریک با کد فنی ATS48D38Q مورد مناسبی برای موتور شما خواهد بود.
      گفتنی است که بیشتر سافت استارترها دارای پلاتین های قطع و وصل یا کنتاکتور بای پاس داخلی هستند. برای 150 بار خاموش و روشن شدن در 24 ساعت، به معنای قطع و وصل شدن پلاتین ها در هر 10 دقیقه یکبار است که عدد بالایی بوده و می تواند باعث خرابی پلاتین ها و خال زدن آن ها شود. به جای سافت استارتر می توانید از درایو برای کنترل دور موتور استفاده نمایید. همچنین اگر تغذیه درایو قطع نشود، می تواند به تعداد دفعات زیاد موتور را خاموش و روشن نماید، در حالی که درایو آسیب هم نمی بیند.

  14. سلام به هنگام راه اندازی الکتروموتور 130 کیلو وات بصورت ستاره مثلث U1 V1 W1 به T1 T2 T3 l متصل شده و تکلیف سرهای دیگر موتور چیست ؟ممنونم

    1. سلام. سر U1 V1 W1 را به صورت مثلث بسته و سر دیگر U2 V2 W2 یا سرهای دیگر را به صورت ستاره ببندید. تنها سر مثلث را به سافت استارتر متصل نمایید و نیازی نیست تا سرهای دیگر به سافت متصل شوند و سربندی آنها به صورت ستاره، مشکل را حل می کند.
      سربندی موتور به صورت مثلث
      سربندی موتور به صورت ستاره

    1. تمامی مجهز به کنتاکتور بای پاس (Bypass) داخلی هستند؛ ولی کنتاکتور بای پاس داخلی ندارد، زیرا به دلیل توانایی زیاد در تحمل جریان های راه اندازی و جریان های بعد از راه اندازی که از مدار می گذرد، سافت استارتر آسیب نمی بیند و نیازی ندارد تا از مدار خارج شود. ولی در سری های ATS22 باید کنتاکتور بای پاس داخلی داشته باشند تا بعد از راه اندازی موتور، از مدار خارج شده تا آسیبی نبینند.

      1. سلام مهندس..میخام بدونم برای پمپ آب یه ساختمان پنج طبقه از کدام موتور باقدرت نامی چند استفاده کنم و آیا بهتره که از سافت استارتر استفاده کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا